Strømforbrug på grafikkort
Fra : Brian Andersen

Dato : 17-07-03 10:40

Hej

Jeg har forgæves ledt efter informationer om de forskellige grafikkorts
strømforbrug. Synes ikke jeg kan finde info på hverken Nvidias eller ATI's
hjemmeside. Er der nogle der kender en side med disse informationer?

Jeg har i øjeblikket et GeForce 4 Ti4200 og overvejer at opgradere snart,
derfor et det primært informationer om Ti4200 og de nyeste Nvidia kort jeg
leder efter.

På forhånd tak
Brian Andersen

Fra : Jakob M

Dato : 17-07-03 11:58

Brian Andersen wrote:
> [...]
> grafikkorts strømforbrug. Synes ikke jeg kan finde info på hverken
> Nvidias eller ATI's hjemmeside. Er der nogle der kender en side med

Desværre nej, jeg ville også gerne vide mere om det. Såvidt jeg har forstået
udvikler ATIs kort mindre varme i forhold til Nvidias tilsvarende kort, hvor
meget det drejer sig aner jeg ikke.

Mvh
Jakob

Fra : Brian Andersen

Dato : 17-07-03 13:41

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> skrev i en meddelelse

> Såvidt jeg har forstået udvikler ATIs kort mindre varme i forhold til
Nvidias tilsvarende kort, hvor
> meget det drejer sig aner jeg ikke.

Det kan godt være at ATI's kort ikke bliver så varme som Nvidias, men jeg
har forstået det således at de bruger mere strøm. De skal jo have ekstra
strøm tilført for at køre, det mener jeg da ikke Nvidias skal?

> Mvh
> Jakob

Med venlig hilsen
Brian Andersen

Fra : Jakob M

Dato : 17-07-03 15:44

> Det kan godt være at ATI's kort ikke bliver så varme som Nvidias, men
> jeg har forstået det således at de bruger mere strøm. De skal jo have
> ekstra strøm tilført for at køre, det mener jeg da ikke Nvidias skal?

Det er vist kun 9500, 9700 og 9800 der skal bruge et ekstra strømstik ?. De
nyere 9200 og 9600 kan, så vidt jeg husker, klare sig uden.

Mvh
Jakob

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-07-03 16:08

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> crashed Echelon writing

> Det er vist kun 9500, 9700 og 9800 der skal bruge et ekstra strømstik
> ?. De nyere 9200 og 9600 kan, så vidt jeg husker, klare sig uden.

Du husker korrekt 9600 kræver ikke særskilt strøm.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-07-03 16:18

On Thu, 17 Jul 2003 14:41:29 +0200, Brian Andersen <brian-
andersen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> har forstået det således at de bruger mere strøm. De skal jo have ekstra
> strøm tilført for at køre, det mener jeg da ikke Nvidias skal?
Den udtalelse er der ingen logik i. Hvis de bruger mere strøm bliver de
også varmere. Hvis du kan huske din fysikundervisning ved du at energi som
tilføres også afgives igen. Dvs. at hvis et grafikkort tilføres(bruger)
60watt afgiver det også nøjagtig samme mængte energi i form af varme eller
bevægelse. Og da de nyeste Nvidia kort har behov for en MEGA køler og
tiltrods for det bliver MEGET varme vil jeg logisk slutte at de bruger en
hel del strøm.

Jeg lige som jer også søgt højt og lavt for at finde en kilde med info om
gpu'ens watt forbrug på de forskellige kort. Men det har ikke været muligt
for mig heller. Men logisk set burde det ikke være ret meget mere end 10-
30watt taget i betragtning at en relativt lille køler er tilstrækkelig til
at køle gpuen. Undtaget GF-FX5900
Jeg har flere steder læst at ram køleprofiler kun er til pynt. De har ingen
praktisk betydning. Selv ved overclocking batyder de ikke mere end et par
mhz's forskel.

/Thomas

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-07-03 12:32

Da jeg også godt kunne tænke mig at vide hvor meget power
de forskellige kort bruger, har jeg lige brugt 30 minutter på at
søge efter emnet, men det ser for mig ud til at være en hemmelighed.

www.nvdia.com var det eneste jeg kunne finde dette.
http://www.nvidia.com/object/IO_20010528_5060.html
som er forbruget på en GF2 GTS

http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20030320154351.html
"ATI last week declined to comment about MOBILITY RADEON 9600's
power consumption in "performance mode",

"We managed to find some interesting information about power consumption
of the latest DirectX 9-supporting mobile graphics processing units from NVIDIA"

"We managed" ja hurra, god klaret, skal man nu ansætte xXx
for at få at vide strømforbruget på et produkt.
(er det foresten ikke et krav at producenten skal oplyse strømforbrug
, det er sku nok kun når man sætter det direkte i stikkontakten)

Men men men,
Jeg fandt denne test på en tysk side
http://www.computerbase.de/article.php?id=227

GeForce FX 5800 bruger eks. 200w ved fuld load
Mhm,,lyder ikke rigtigt, så de måler nok hele PSU strømforbrug
(jeg kan ikke tysk) men man kan i vært fal sammeligne
forbruget af de forskellige grafikkort og trække dem fra hinanden

Hvis nogle af jer kan læse tysk må i meget gerne
skrive lidt om deres målemetode?

Jan Rasmussen

Fra : Jakob M

Dato : 18-07-03 12:48

> [...]
> forbruget af de forskellige grafikkort og trække dem fra hinanden
>
> Hvis nogle af jer kan læse tysk må i meget gerne

Sådan som jeg læser det, måler de hvor meget effekt strømforsyningen
trækker, dvs den målte effekt er for hele maskinen, CPU, GPU, HD, osv.
Ellers kan jeg ikke forklare de høje tal.

Mvh
Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-07-03 12:51

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbruget af de forskellige grafikkort og trække dem fra hinanden
>
> Hvis nogle af jer kan læse tysk må i meget gerne

Er ikke så sej til Tysk, men de kan ikke måle strømforbruget på grafikkortet
alene.
De måler derimod hele strømforbruget på maskinen med forskellige kort
monteret.
Om ikke andet kan det bruges til at finde forskelle.
Man kan jo se at et R9800 bruger ca. 40W mere end et GF4 440MX, eftersom
resten af udstyret er det samme.