Spørgsmål om GeForce FX vs GeForce 4
Fra : Tjalfe

Dato : 16-07-03 01:19

Jamen jeg overvejer at købe en ny computer, men er lidt i tvivl angående
hvilket grafikkort, der skal i. Jeg er ikke helt sikker på jeg kan forstå
hvorfor de nye Nvidia kort er gode.

GeForce FX 5200 og 5600 har alle lavere "Fill rate" og "Vertices per Second"
end den gamle Geforce 4200/4600 serie. Hvordan hænger det sammen? Er GeForce
FX en billigudgave ligesom MX kortene? Går ikke ud fra at de er begyndt at
lave langsommere kort. Er de langsommere men kan noget mere? Eller kan noget
andet der gør dem hurtigere? Eller skal man vente på GeForce FX 5900?

Er der ikke lige nogen der kan forklare mig det, evt smide et par links til
nogen benchmarks med på vejen?

Fra : Tjalfe

Dato : 16-07-03 01:26

Nå, har selv kigget lidt på nettet. De nye GeForce FX kort er langsommere
end de gamle GeForce 4, men er DirectX 9 kompatible? GeForce FX 5900 skulle
være ligeså hurtigt som de gamle kort OG DirectX 9 kompatible? Er det
korrekt? Og siden FX 5900 koster en bondegård skal man nøjes med GeForce
4200 med 128 MB RAM?

Er det korrekt opfattet af mig?

Fra : Shogo

Dato : 16-07-03 01:37

Du kan købe et GF4 ti4600 128 MB hos www.midt-data.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-07-03 10:57

"Shogo" <molsen@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe et GF4 ti4600 128 MB hos www.midt-data.dk

Det kan man sikkert også gøre 200 andre steder
hvorfor lige www.midt-data.dk ?

Jan Rasmussen

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 16-07-03 11:27

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> wrote in message
> "Shogo" <molsen@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man sikkert også gøre 200 andre steder
> hvorfor lige www.midt-data.dk ?

Fordi de har et GeForce4 Ti 4600 til kun 1000 kr. Dette kort er væsentligt
hurtigere end de andre GeForce4 kort i samme prisklasse.
---
Anders

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-07-03 13:38

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> skrev i en meddelelse

> Fordi de har et GeForce4 Ti 4600 til kun 1000 kr. Dette kort er væsentligt
> hurtigere end de andre GeForce4 kort i samme prisklasse.

Ok, det er godt nok billigt, jeg kunne bare ikke se
at shogo's svar hade noget at gøre med dette..

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 16-07-03 02:19

"Tjalfe" <tjalfe@NOSPAMexcite.com> wrote in message
> [...]
> være ligeså hurtigt som de gamle kort OG DirectX 9 kompatible? Er det
> korrekt? Og siden FX 5900 koster en bondegård skal man nøjes med GeForce

Det er ikke helt korrekt. Der findes flere GeForceFX serier:

1. GFX 5200. De billigste og langsommeste kort.
2. GFX 5600 og 5600 Ultra. Hastighedsmæssigt ligger de et sted mellem
GeForce 3 og GeForce4 Ti.4400, og er generelt langsommere end ATI Radeon
9500/9600..
3. GFX 5800 og 5800 Ultra, AKA NV30. Hastighedesmæssigt på niveau med Radeon
9700 Pro. Disse kort er clocket meget højt, emn er designmæssigt hæmmet af
en smal 128 bit memorybus, hvilket gør at båndbredden ikke matcher ATI's
hurtigste kort, når FSAA og AF slås til Desuden har kortene en massiv
køleprofil med en blæser der larmer som en støvsuger.
4. GFX 5900 og 5900 Ultra, AKA NV35. Den direkte konkurrent til ATI Radeon
9800 Pro og hastighedsmæssigt på niveau med dette.
---
Anders

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-03 11:08

er et geforce ti 4200 8x hurtigere end et geforce ti4600 (ikke 8x)
og har det nogen betydning når ens (mit) bundkort kun kan klare op til 4x?

--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 16-07-03 11:26

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message
> er et geforce ti 4200 8x hurtigere end et geforce ti4600 (ikke 8x)
> og har det nogen betydning når ens (mit) bundkort kun kan klare op til 4x?

Nej det er væsentligt langsommere, idet Ti 4600 er clocket højere. Og nej
AGP 4x vs. 8x har meget lidt at sige.
---
Anders

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-03 11:38

> Nej det er væsentligt langsommere, idet Ti 4600 er clocket højere. Og nej
> AGP 4x vs. 8x har meget lidt at sige.
ok tak...det er en jungle!