FX5900 Ultra eller Radeon 9800 PRO ?!
Fra : Lasse

Dato : 15-07-03 12:42

Jeg står og skal vælge mellem et FX5900 Ultra eller et Radeon 9800 PRO,
begge med 256MB DDR ram.
Hvad ville du vælge og __HVORFOR__?

Er ATi' drivere blevet bedre? Er ATi kortene stabile ifh. til nVidia kort?
Har set nogen enkelte skrive at deres computer er begyndt at fryse efter de
har fået et Radeon kort?

Jeg har en Chieftec 360watt PSU, 512MB Samsung PC2700 og en TBRED 2400+,
hvis det har noget at sige.

Lasse

Fra : Lasse

Dato : 15-07-03 12:59

Hvis Radeon 9800 Pro; 128 eller 256MB?

Lasse

Fra : Nil nisi cruce

Dato : 15-07-03 13:16

FX5900 Ultra har fået de klart bedste anmeldelser, se evt.
www.tomshardware.com. Hvis penge ikke er noget problem, så ville jeg
sige fx5900 ultra.

- Nil nisi cruce

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 15-07-03 13:16

On Tue, 15 Jul 2003 13:42:19 +0200, Lasse wrote:

> Jeg står og skal vælge mellem et FX5900 Ultra eller et Radeon 9800 PRO,
> begge med 256MB DDR ram.

Ta' lige et kik her.
http://www17.tomshardware.com/graphic/20030714/index.html

> Hvad ville du vælge og __HVORFOR__?

Bestemt ikke et kort med 256 MB RAM. Det er alt for dyrt i forhold til det
det giver... nemlig næsten intet.

> Er ATi' drivere blevet bedre? Er ATi kortene stabile ifh. til nVidia kort?
> Har set nogen enkelte skrive at deres computer er begyndt at fryse efter de
> har fået et Radeon kort?

Det kan nVidias drivere nu også finde på. De ligger side om side.

--
Lars

Fra : Olesen

Dato : 15-07-03 18:55

"Lasse" <lasn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står og skal vælge mellem et FX5900 Ultra eller et Radeon 9800 PRO,
> begge med 256MB DDR ram.
> Hvad ville du vælge og __HVORFOR__?

Du skal aldrig vælge et kort med DDR2 ram da disse
udvikler for meget varme og yder ikke specielt bedre.

FX5900 er gået tilbage til alm DDR ram hvorimod
9800pro kører med DDR2.

FX5900 er iøvrigt det hurtigste grafikkort på markedet
idag.

MVH

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 15-07-03 20:16

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> udvikler for meget varme og yder ikke specielt bedre.
>
> FX5900 er gået tilbage til alm DDR ram hvorimod

Det er kun Radeon 9800 Pro 256 mb versionen der har DDR2 RAM.

> FX5900 er iøvrigt det hurtigste grafikkort på markedet
> idag.

Det er der vist delte meninger om. I nogle tests er Radeon 9800 Pro
hurtigst, i andre tests er GFX 5900 Ultra hurtigst.
---
Mvh
Anders

Fra : Olesen

Dato : 15-07-03 20:23

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> skrev i en meddelelse

> Det er kun Radeon 9800 Pro 256 mb versionen der har DDR2 RAM.

OK. Men det er lidt uheldigt, deres topkort bruger en forholdsvis ringe
ramtype...

> Det er der vist delte meninger om. I nogle tests er Radeon 9800 Pro
> hurtigst, i andre tests er GFX 5900 Ultra hurtigst.

FX5900 er teknisk set det hurtigste, set på ren teknik.

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 15-07-03 20:37

> "Anders Albrechtsen" <john@doe.com> skrev i en meddelelse

> OK. Men det er lidt uheldigt, deres topkort bruger en forholdsvis ringe
> ramtype...

Jo. En anden ulempe ved DDR2 RAM er højere latency.

> FX5900 er teknisk set det hurtigste, set på ren teknik.

Ikke hvis du refererer til rå clockhastighed, for så er GFX 5800 Ultra jo
faktisk det hurtigtse kort, idet det er clocket 500 MHz (core) og 1000 MHz
DDR2 (memory) Men den faktiske ydelse er stort set identisk, og det til
trods for, at GFX 5900 Ultra er clocket væsentligt højere::

1. Radeon 9800 Pro 256 MB: 340 MHz (core), 700 MHz DDR2 (memory)
2. GeForceFX 5900 Ultra 256 mb: 450 MHz (core), 850 MHz DDR (memory)

Med den forskel burde GFX 5900U være klart hurtigere. En del af
forklarinmgen er nok ikke-optimerede drivere, men det er alligevel
betænkeligt at GFX 5900 Ultra faktisk er langsommere end både Radeon 9700 og
9800 Pro i et par tests.
---
Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 15-07-03 23:27

> [...]
> ramtype...

> FX5900 er teknisk set det hurtigste, set på ren teknik.

Sammenligner du her æbler og bananer?

--
Morten Holberg Nielsen
in an interstellaaaaarrr buuuurrssst im baack to saaaavee the

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 16-07-03 02:07

"Morten Holberg Nielsen" <Holberg19@DELETEofir.dk> wrote in message

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Sammenligner du her æbler og bananer?

Interessant spørgsmål. Måli i MHz er GFX 5900 Ultra jo hurtigere, men det
ved vi jo alle efterhånden er en ret meningsløs parameter.
---
Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 16-07-03 09:20

> "Morten Holberg Nielsen" <Holberg19@DELETEofir.dk> wrote in message

> Interessant spørgsmål. Måli i MHz er GFX 5900 Ultra jo hurtigere, men det
> ved vi jo alle efterhånden er en ret meningsløs parameter.

Ja, lige præcis.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-07-03 11:11

"Anders Albrechtsen" john@doe.com skrev i en meddelelse

> Interessant spørgsmål. Måli i MHz er GFX 5900 Ultra jo hurtigere, men det
> ved vi jo alle efterhånden er en ret meningsløs parameter.

Ja se bare på Matrox Parhelia, "All dresed up and no one to fuck"
da dette kort's tekniske spec blev oplyst sukkede hele verden,
men da det skulle stå sin prøve i virkeligheden floppede det totalt.
(3D hastigheds mæssigt)

Jan Rasmussen

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 15-07-03 20:27

"Lasse" <lasn@mail.dk> wrote in message
> Jeg står og skal vælge mellem et FX5900 Ultra eller et Radeon 9800 PRO,
> begge med 256MB DDR ram.
> Hvad ville du vælge og __HVORFOR__?

Det er lidt et religionsspørgsmål, idet de to kort ligger utroligt tæt i de
fleste tests. Personligt valgte jeg et Radeon 9800 Pro 128 mb, idet
pris-/ydelsesforholdet var det bedste.

Fordele ved GFX 5900 Ultra:
- Blærerøvseffekten
- Bedre kompatibilitet med ældre spil
- Stort potentiale for bedre ydelse. Driverne er stadig i en slags betafase,
idet FSAA ikke virker optimalt i mange spil, ligesom performancefaldet er
markant (målt i %) med både FSAA og AF

Fordele ved Radeon 9800 Pro:
- Blærerøvseffekten
- Den bedste billedkvalitet
- Mere optimerede DirectX 9.0a drivere. Specielt shader-delen er væsentligt
hurtigere end GFX 5900 Ultra.

> [...]
> Har set nogen enkelte skrive at deres computer er begyndt at fryse efter

Der er ikke nogen forskel længere. ATI har lidt problemer med et fåtal lidt
ældre spil, men alle nyere spil virker fint.

> Jeg har en Chieftec 360watt PSU, 512MB Samsung PC2700 og en TBRED 2400+,
> hvis det har noget at sige.

Det er nok et fedt.
---
Mvh