2 skærme på 1 grafikkort, men hvilket kort~
Fra : Jan R

Dato : 28-06-03 12:30

Hej NG

Jeg har i øjeblikket et Matrox G450 med 2 skærme tilsluttet (der er 2
almindelige VGA udgange på kortet), men jeg er efterhånden træt af kortet,
da det ikke kører særlig godt med spil og kortet (driveren?) får nogle gange
computeren til at fryse. Derfor overvejer jeg stærkt at udskifte kortet, men
jeg er i tvivl om, hvilket kort jeg så skal vælge. Er der nogen af jer, der
har et godt forslag?

Jeg har følgende behov til et grafikkort:
- Tilslutning af mindst 2 skærme (med almindelig VGA stik)
- Opløsning på mindst 1280x1024 på hver skærm (dvs. med 2 skærme bliver
desktoppen 2560x1024)
- Skal kunne bruges til 3D spil, men dette er ikke det primære formål, så
det behøver ikke være det nyeste af det nyeste
- Kortet & driver skal køre stabilt ... meget stabilt (under WindowsXP)
- Kortet skal helst ikke være for dyrt, da jeg samtidig skal have købt 2 nye
TFT skærme.

Jeg har læst her i nyhedsgruppen, at flere foreslår at man kan benytte et
kort med DVI og sætte en DVI->VGA konverter på. Fungerer en sådan løsning
godt? og hvor meget koster en sådan konverter?

Jeg håber, at der er en venlig sjæl, der kan komme med lidt input.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-06-03 12:34

Jan R wrote:
> Er der nogen af jer, der har et godt forslag?

Jeg har ikke fulgt rigtig godt med på gfx-markdet den sidste tid - så jeg
tør sq ikke komme med nogen råd.

> [...]
> benytte et kort med DVI og sætte en DVI->VGA konverter på. Fungerer
> en sådan løsning godt? og hvor meget koster en sådan konverter?

Tja... jeg bruger selv den løsning. Converteren skal meget gerne følge med
når du køber kortet. Jeg har selv et Asus V9280/TD (GF4 Ti4200 - AGP 8x).
Det kører sq godt, men jeg kører kun 2 x 1024x768. I spil kan det sagtens
være med lidt endnu, og så koster det lige under kr. 1000,- Men jeg er
sikker på du sagtens kan få noget der er vildere

--
Martin K

Fra : Jan R

Dato : 28-06-03 12:46

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote in message

> Jeg har ikke fulgt rigtig godt med på gfx-markdet den sidste tid - så jeg
> tør sq ikke komme med nogen råd.

Kender det godt - Jeg har heller ikke fulgt med

> [...]
> være med lidt endnu, og så koster det lige under kr. 1000,- Men jeg er
> sikker på du sagtens kan få noget der er vildere

Du skriver, at du kun kører 1024x768, men ved du om der er mulighed for at
sætte opløsningen op til 1280x1024 på begge skærme? Jeg har nemlig ladet mig
fortælle, at på mange kort kan den sekundære skærm kun køre 1024x768, men
måske har jeg fået noget forkert at vide?!

Mvh
Jan R

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-06-03 12:50

Jan R wrote:
> Du skriver, at du kun kører 1024x768, men ved du om der er mulighed
> for at sætte opløsningen op til 1280x1024 på begge skærme?

Har ingen anelse, min sekundære skærm understøtter ikke mere en 1024x768...

> Jeg har
> nemlig ladet mig fortælle, at på mange kort kan den sekundære skærm
> kun køre 1024x768, men måske har jeg fået noget forkert at vide?!

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men umiddelbart lyder det noget
mystisk...

--
Martin K

Fra : Jan R

Dato : 28-06-03 13:05

> Har ingen anelse, min sekundære skærm understøtter ikke mere en
1024x768...

okay, det er så fair nok... thanx anyways

Ja, ikk'?!

Tak for dit svar!

Mvh
Jan R

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 28-06-03 12:45

Jan R wrote:
> [...]
> det behøver ikke være det nyeste af det nyeste
> - Kortet & driver skal køre stabilt ... meget stabilt (under WindowsXP)

Jeg er faktisk lige, i går, gået fra en maskine med G450 DualHead til en
med et GeforceFX5200, der også kan trække to skærme og jeg bruger
opløsningen 1280*1024 under WinXP Pro. Det er lidt tidligt at udtale sig
om stabiliteten, men det skulle undre hvis det er problemer.

Et GeforceFX5200 er ikke jordens hurtigste 3D kort, vist på niveau med
et hurtigt GeForce3 blot smartere til FSAA og så med Dx9 funktioner, og
det var nu heller ikke noget jeg fokuserede på. Kortet sad i en maskine
købt hos Zitech og det er lavet af Leadtek, som har ry for god
billedkvalitet.

Faktisk vil de krav du stiller kunne opfyldes af både Radeon og GeForce
kort, og begge producenters nyere modeller er absolut helt i orden. Et
Matrox Parhelia kan helt sikkert også det du vil, og understøtter endda
3 skærme, blot så ved jeg ikke hvad prisen er.

> - Kortet skal helst ikke være for dyrt, da jeg samtidig skal have
købt 2 nye
> TFT skærme.

Muligvis burde du så interresere dig for kort med 2xDVI, men jeg ved
ikke om man kan få det.

> Jeg har læst her i nyhedsgruppen, at flere foreslår at man kan benytte et
> kort med DVI og sætte en DVI->VGA konverter på. Fungerer en sådan løsning
> godt? og hvor meget koster en sådan konverter?

Helt fint og dimsen følger normalt med, ihvertfald hvis det er et af de
bedre kort.

Mvh

Bruno

Fra : Jan R

Dato : 28-06-03 13:03

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> opløsningen 1280*1024 under WinXP Pro. Det er lidt tidligt at udtale sig
> om stabiliteten, men det skulle undre hvis det er problemer.

Bare lige for at sikre mig, at jeg har forstået dig korrekt: Kører du med
1280x1024 på begge skærme, så din samlede desktop er på 2560x1024px?

> [...]
> det var nu heller ikke noget jeg fokuserede på. Kortet sad i en maskine
> købt hos Zitech og det er lavet af Leadtek, som har ry for god

3D hastigheden er absolut ikke det vigtigeste for mig, men det ville være
rart at kunne prøve demoer af de nyere spil, hvilket jeg ikke kan med mit
Matrox G450 dualhead.

> Muligvis burde du så interresere dig for kort med 2xDVI, men jeg ved
> ikke om man kan få det.

Så vidt jeg kan se (edbpriser.dk), er fladskærme med DVI indgang ret dyre i
forhold til dem med analog (d-sub), så min pengepung sætter grænsen ved max
3.500,- pr skærm... desværre

Mvh
Jan R

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-06-03 13:14

Jan R wrote:
> 3.500,- pr skærm... desværre

Så ville jeg vælge 2 af disse... min mor har den mindre model (152S) og den
er simpel fantastisk...

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797993

--
Martin K

Fra : Jan R

Dato : 28-06-03 13:20

> Så ville jeg vælge 2 af disse... min mor har den mindre model (152S) og
den
> er simpel fantastisk...
>
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797993

Tak for tippet Ja, Samsung laver IMHO nogle gode skræme!

- Jan R

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 29-06-03 00:56

Jan R wrote:
> Bare lige for at sikre mig, at jeg har forstået dig korrekt: Kører du med
> 1280x1024 på begge skærme, så din samlede desktop er på 2560x1024px?

Præcis, og man kan gå højere op hvis der er brug for det. Har lige
checket og mit ATI kort, på hjemmemaskinen, kan det sammen og også i den
opløsning man ønsker.

> Så vidt jeg kan se (edbpriser.dk), er fladskærme med DVI indgang ret dyre i
> forhold til dem med analog (d-sub), så min pengepung sætter grænsen ved max
> 3.500,- pr skærm... desværre

Besynderligt, det burde være billigere at lave en med DVI end en med
analog. Men måske det handler om lavere styktal, og dermed større
omkostninger per produceret skærm.

Mvh

Bruno

Fra : Tomasz

Dato : 30-06-03 09:52

"Jan R" <FJERNjanromme@FJERNhotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
Hej
Hvis du er ikke lige glad med om du kan tilslutte 2 DVI skærme (måske i
fremtiden), så kender jeg kun Matrox kort som kan gøre det: Parhelia,
Millennium P 750 i Millennium P 650.
Men vær lige opmærksom på at hvis du vil tilslutte 3. skærme eller TV som
det 3. enhed så har du kun mulighed for en DVI tilslutning og de 2 andre
bliver analoge.
Du har helle tiden mulighed for at tilslutte 3 analoge enheder eller
kombinationer af DVI og analog.
Parhelia (som jeg selv har) kan trække virkelig stor skærme og på alle
udgange lige så stor.
Spilerne se meget godt ud (lige som Gf 3), og nu du spiller på 3 skærme er
det forbløffende godt
Hvis du arbejder med grafik fx Photoshop så bliver du godt overrasket.
Men læs lidt mere på deres hjemmeside.
Dreiver fungerer meget godt og er tilpasset til de fleste programmer eller
spil.

MVH
Tomasz