Hvilket grafikkort med DVI anbefaler I Til~
Fra : Rosch

Dato : 26-06-03 16:34

Hvilket grafikkort med DVI anvender I til Acer AL 922 til brug for
billedbehandling

Rosch
Fjern IKKE no spam i mailadresse

Fra : Martin Heller

Dato : 26-06-03 20:09

Rosch wrote in <3efb1290$0$83041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Hvilket grafikkort med DVI anvender I til Acer AL 922 til brug
> for billedbehandling

Jeg har ikke forstand på billedbehandling, men min AL922 sidder
på et Matrox g550. Matrox er kendt for at lave kort, som giver
en god billedkvalitet, men de er ikke så hurtige til 3D-opgaver.
Jeg er meget glad for dette kort, men hvis du har brug for noget
kraftigere kunne det være du skulle kigge på Matrox's nyeste
kort Parhelia.

Se <URL:http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/>.

Fra : Rosch

Dato : 26-06-03 20:31

Martin Heller wrote:

> [...]
> Jeg er meget glad for dette kort, men hvis du har brug for noget
> kraftigere kunne det være du skulle kigge på Matrox's nyeste

Hej Martin

Bruger du du DVI på din AL 922 og hvis ja, hvilken fordel synes du det
giver, for det er derfor jeg er blvet anbefalet at skifte mit gode gamle
Geforce 2

Fra : Martin Heller

Dato : 26-06-03 20:38

Rosch wrote in <3efb49f4$0$83067$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Bruger du du DVI på din AL 922 og hvis ja, hvilken fordel synes
> du det giver, for det er derfor jeg er blvet anbefalet at
> skifte mit gode gamle Geforce 2

Nej, min skærm sidder på den analoge udgang fordi jeg ikke kan få
min DVI-port til at virke uden at der sidder en skærm på den
analoge port også (er skiftet til Linux for nylig og Linux er
ikke så god til at gætte hvad jeg gerne vil som Windows).

Jeg kunne ikke se nogen forskel mellem den ene og den anden port,
men jeg har som skrevet ikke brugt skærmen på DVI-porten i
længere tid af gangen.

Jeg ved ikke hvor meget forskel der er på billedkvaliteten fra en
analog udgang til en digital, men at dømme efter udsagn i
dk.edb.hardware.skaerm skulle der være noget at hente ved at
tilslutte sin fladskærm til en DVI-port. Men hvis du er godt
tilfreds med dit nuværende skærmkort og skærmens billede nu er
der vel ikke nogen grund til at fare ud og købe et nyt kort lige
med det samme?

Fra : Rosch

Dato : 26-06-03 20:50

Martin Heller wrote:

> [...]
> tilfreds med dit nuværende skærmkort og skærmens billede nu er
> der vel ikke nogen grund til at fare ud og købe et nyt kort lige

Jeg er egentlig godt tilfreds men har lidt problemer når jeg har flere foto
åbne på en gang i Photoshop 7.01 eller et af Nikon-programmerne og arbejder
med Nikons raw filer .nef og derfor blev jeg anbvefalet at købe både mere
ram til computeren og samtidig et nyt grafikkort med mere ram end de 32 mb
jeg har på geforce 2. Nu har jeg været inde og se der også kun er 32 mb på
Matrox du bruger og jeg har ikke pt. råd til det du anbefalede, men det
lyder godt for jeg arbejder også i CAD.

Lige nu aner jeg ikke hvad jeg skal

Fra : Martin Heller

Dato : 26-06-03 21:59

Rosch wrote in <3efb4e41$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> [...]
> været inde og se der også kun er 32 mb på Matrox du bruger og
> jeg har ikke pt. råd til det du anbefalede, men det lyder godt

Jeg tør ikke sige hvad der bedst kan betale sig at opgradere. Det
kommer vel an på hvad dit øvrige hardware består af og hvad du
ellers bruger computeren til. Det har jeg ikke spor forstand på,
men der sidder nok nogle eksperter her i gruppen, som kan
vejlede om den slags.

Skal man ikke have temmeligt mange billeder åbne i høj opløsning
før man får opbrugt 32 mb ram på grafikkortet?

Fra : Martin Heller

Dato : 26-06-03 22:21

Martin Heller wrote in <bdfmv8$1lt7$1@news.cybercity.dk>:

> Skal man ikke have temmeligt mange billeder åbne i høj
> opløsning før man får opbrugt 32 mb ram på grafikkortet?

Er beregningen ikke nogenlunde som følger?

Ex. billeder på 800x600 px med en farvedybde på 24 bit:

800 * 600 px * 24 bit/px
------------------------------- = 1,4 mb pr. billede
8 bit/byte * (1024)^2 byte/mb

Så kan der vel være 32 mb / 1,4 mb = 23 billeder i den nævnte
størrelse i hukommelsen på et grafikkort med 32 mb ram?

Fra : Esben

Dato : 26-06-03 23:05

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan der vel være 32 mb / 1,4 mb = 23 billeder i den nævnte
> størrelse i hukommelsen på et grafikkort med 32 mb ram?

Er grafikkort ram ikke delt op i texture-ram og konventionel video-ram? Jeg
troede udelukkende at det var den aktuelle skærmopløsning der havde nogen
betydning for hvor meget af grafikkortets ram der blev brugt (altså ved alm.
windowsopgaver i photopaint o.l.).

--
Esben

Fra : Rosch

Dato : 27-06-03 05:08

Esben wrote:
> [...]
> skærmopløsning der havde nogen betydning for hvor meget af
> grafikkortets ram der blev brugt (altså ved alm. windowsopgaver i

Godmorgen Esben og Martin

Som skrevet har jeg slet ikke forstand på dette, men jeg kan fortælle at en
Nikon .nef fil fylder ca. 4 mb pr. foto og når den så åbnes i photoshop
"ædes" der ram i selve computeren kan jeg se, så den skal have mere ram. Min
computer er en Dell Dimension 8100 1,3 gh med 384 mb RD ram