Jeg er forundret..
Fra : OZ

Dato : 23-06-03 22:19

Jeg har lige kigget lidt på min systemoversigt og kan til min store
forundring se, at beskrivelsen af mit grafikkort ike stemmer overens med
teksten på grafikchippen. På min grafikchip på grafikkortet står; GForce
2 MX64, men i oversigten står der GForce2 100/200 og med 32 MB ram.
Hvad i alverden skal det betyde?
Hvad skal jeg regne med?

Med venlig hilsen
OZ.

Fra : CyberDyne

Dato : 24-06-03 09:06

"OZ" <None@host.com> wrote in message
> [...]
> teksten på grafikchippen. På min grafikchip på grafikkortet står; GForce
> 2 MX64, men i oversigten står der GForce2 100/200 og med 32 MB ram.

Grafikchip på grafikkortet selfølgelig

Fra : KH

Dato : 24-06-03 09:31

"CyberDyne" <dont@spam.com> skrev i en meddelelse
> "OZ" <None@host.com> wrote in message
GForce

> Grafikchip på grafikkortet selfølgelig

Tak, men kan jeg have været uheldig at have mistet noget ram på
grafikkortet?
Jeg mener, hvis det foregives at grafikkortet er et 64MBram grafikkort,
og systemet fortæller mig, at der kun er 32, så må der være mistet nogle
af dem.
Har jeg ret, eller har jeg misforstået noget?

Mvh. OZ.

Fra : CyberDyne

Dato : 24-06-03 09:39

> [...]
> af dem.
> Har jeg ret, eller har jeg misforstået noget?

Geforce MX64 har kun 32mb ram

Fra : CyberDyne

Dato : 24-06-03 09:41

Kig f.eks på
http://www.microdirect.co.uk/companypages/products/videocards/gainward/vidgaimx200tv/vidgaimx200tv.htm

[hvis OE cutter linket, så husk at paste det sammen igen]

Fra : KH

Dato : 24-06-03 09:53

> Kig f.eks på

http://www.microdirect.co.uk/companypages/products/videocards/gainward/vidgaimx200tv/vidgaimx200tv.htm

> [hvis OE cutter linket, så husk at paste det sammen igen]

Linket var ok.. Tak for det..
Jamen jeg er jo målløs...
Her sidder jeg og tror, at min PC er nogenlunde veludrustet..
Men nej..Jeg kan se, at den ikke er godkendt til XP eller directX 9.0,
som jeg har på min PC..
Kan det være årsagen til mine grafiske breakdowns?
Og burde jeg så ikke opgradere til noget mere moderne?

På forhånd tak!

Mvh. OZ.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-06-03 10:04

On Tue, 24 Jun 2003 10:53:06 +0200, KH wrote:

> Jamen jeg er jo målløs...
> Her sidder jeg og tror, at min PC er nogenlunde veludrustet..

Så er du jo tilfreds. Det er da det vigtigste ikk'?

> Men nej..Jeg kan se, at den ikke er godkendt til XP eller directX 9.0,
> som jeg har på min PC..

Det betyder nu ikke det store.
Du kan jo få drivere der virker under WinXP og så er den jo hjemme. At
kortet ikke er DirectX 9 kompatibelt, betyder bare at du ikke vil kunne se
og udnytte det effekter/fordele DX9 giver.

> Kan det være årsagen til mine grafiske breakdowns?

Tjae... hvis du sidder med en meget gammel driver, så kan det måske godt
være det. De er selvfølgelig blevet rettet hen ad vejen... generelt til det
bedre.

> Og burde jeg så ikke opgradere til noget mere moderne?

Tjae... har du brug for det, hvis du synes det kører godt nok til dit brug?
Sidder du med de nyeste 3d-spil vil et Radeon 9xxx kort måske været et godt
valg. (se nogle af de andre indlæg)

--
Lars

Fra : KH

Dato : 24-06-03 11:06

"Lars Jørgensen" <not@real.one> skrev i en meddelelse
> On Tue, 24 Jun 2003 10:53:06 +0200, KH wrote:

http://www.microdirect.co.uk/companypages/products/videocards/gainward/vidgaimx200tv/vidgaimx200tv.htm

> Så er du jo tilfreds. Det er da det vigtigste ikk'?

Nej, jeg er ikke helt tilfreds pga. disse breakdowns, som jeg mistænker
grafikkortet for at have skylden for.
Jeg er dog i mellemtiden blevet tilbudt et 9000 pro, men har ikke fået
prisen endnu..
Overvejer stadig..

> [...]
> kortet ikke er DirectX 9 kompatibelt, betyder bare at du ikke vil
kunne se
> og udnytte det effekter/fordele DX9 giver.

Ok..Men så er det vel endnu en god grund til at upgrade..

> [...]
godt
> være det. De er selvfølgelig blevet rettet hen ad vejen... generelt

Sidt jeg forsøgte at upgrade, fik jeg en meddelelse om, at chippen ikke
var godkendt til XP og derfor kunne forårsage nedbrud af systemet, at
skærmen senere ikke ville virke korrekt. Uha, tænkte jeg og afbrød
installationen..

> [...]
brug?
> Sidder du med de nyeste 3d-spil vil et Radeon 9xxx kort måske været et

Nope.. Spiller allerhøjst kabale.. og DiamondMine, hvis det lyder
bekendt.

OZ.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-06-03 12:43

On Tue, 24 Jun 2003 12:05:37 +0200, KH wrote:

> Nej, jeg er ikke helt tilfreds pga. disse breakdowns, som jeg mistænker
> grafikkortet for at have skylden for.

Nå ja... Jeg tror dog ikke det er skærmkortets skyld. Det er nok nærmere
driverene, Windows eller noget helt andet. Grafikkortet er jo ikke spændt
særlig hårdt for.

> Ok..Men så er det vel endnu en god grund til at upgrade..

Ja, i 3d-spil.

> [...]
> var godkendt til XP og derfor kunne forårsage nedbrud af systemet, at
> skærmen senere ikke ville virke korrekt. Uha, tænkte jeg og afbrød

Ja... den besked har skræmt mange. Det er (efter min mening) noget pjat fra
MS's side. For at driveren kan blive "digitalt signeret" skal MS's teste
driveren, hvilket sikkert både koster tid og penge. Derfor er det kun de
officielle udgivet drivere hos Nvidia der har sådan en.

(I Win9x og Win2000 får man ikke sådan en besked... der virker det bare)

> Spiller allerhøjst kabale.. og DiamondMine, hvis det lyder
> bekendt.

Så tror jeg at pengene er brugt bedre et andet sted.

--
Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-06-03 09:52

On Tue, 24 Jun 2003 10:31:01 +0200, KH wrote:

> [...]

Det er bare et navn der indikerer at driveren er til GeForce2 MX 100 eller
200 GPU'er. Der kan stå hvad som helst. Det har ingen betydning for kortets
ydelse.

> Tak, men kan jeg have været uheldig at have mistet noget ram på
> grafikkortet?

Det lyder ikke særlig sandsynligt.

> Jeg mener, hvis det foregives at grafikkortet er et 64MBram grafikkort,
> og systemet fortæller mig, at der kun er 32, så må der være mistet nogle
> af dem.

Prøv og hent Aida32 http://aida32.hu
Så kan du under [Grafikkort][GPU] se RAM mængde og lignende.

Kik evt. efter når du tænder computeren. Grafikkortet viser sikker som det
allerførste i et kort øjeblik, hvad det hedder og hvormeget RAM der er på.

--
Lars

Fra : KH

Dato : 24-06-03 09:57

> [...]

[Snip]

> Kik evt. efter når du tænder computeren. Grafikkortet viser sikker som
det
> allerførste i et kort øjeblik, hvad det hedder og hvormeget RAM der er
på.

Ja, jeg kan se, at den skriver noget i et ultra kort millisekund..
Jeg kan ikke nå at se, hvad den skriver, men jeg har fået opklaret det
meste af mysteriet.
Jeg må hellere se at få upgraded til noget, der er mere tidsvarende.

Mvh. OZ.

Fra : Hans

Dato : 24-06-03 10:43

"KH" <KH@mitdomain.com> skrev i en meddelelse

> det
> på.

Du kan finde oplysningerne i genvejen "Systemoplysninger". Under Komponenter
trykker du på Skærm og underpunktet Kort-RAM viser hvor meget ram du har på
kortet.

/ Hans

Fra : KH

Dato : 24-06-03 11:00

"Hans" <kvik@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Komponenter
> trykker du på Skærm og underpunktet Kort-RAM viser hvor meget ram du

Det var det, jeg gjorde i går.
Og den fortæller mig, at der kun er 32MBram. Buhuuuuu!
Men min skærm fryser til tider, så jeg er nødt til at starte op igen.
Jeg har en skummel mistanke til enten grafikkort, driver dertil, eller
også noget helt tredie, som jeg ikke er helt klar over endnu.. Måske min
XP-home version trænger til en geninstallering.

OZ.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-06-03 12:49

On Tue, 24 Jun 2003 11:59:56 +0200, KH wrote:

> Det var det, jeg gjorde i går.
> Og den fortæller mig, at der kun er 32MBram. Buhuuuuu!

Og de mange MB RAM er kun noget man har brug for - ja gæt - i 3d-spil. Der
bruges de mange MB RAM til at gemme bl.a. figurerenes overflader.

Til alm. Windows-brug (internet, tekstbehandling, kortspil og lig.) er 8MB
typisk nok.

> Men min skærm fryser til tider, så jeg er nødt til at starte op igen.
> Jeg har en skummel mistanke til enten grafikkort, driver dertil, eller
> også noget helt tredie, som jeg ikke er helt klar over endnu..

Ja, det kan jo være mange ting .-/

> Måske min
> XP-home version trænger til en geninstallering.

Det kan jo nok ikke skade. Det sker jo man får rodet godt og grundig rundt
i sådan en installation efterhånden.

--
Lars

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-06-03 14:32

"OZ" <None@host.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> teksten på grafikchippen. På min grafikchip på grafikkortet står; GForce
> 2 MX64, men i oversigten står der GForce2 100/200 og med 32 MB ram.

Chippen er en GeForce 2 MX, identisk med den der sidder på alle GeForce 2 MX
kort, hvad enten det er et 100/200/400.

De 64 i navnet hentyder til at kortet kun har en 64 bit bred hukommelsesbus
i modsætning til 400-udgavens 128 bit. Rammene kan altså kun overføre halv
så mange data pr. MHz på et 100/200 end på et 400. Så dit kort har du 32 MB
RAM, til gengæld er de virkelig langsomme.

/Claus

Fra : KH

Dato : 24-06-03 15:36

"Claus Rasmussen" <crasmussen@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så mange data pr. MHz på et 100/200 end på et 400. Så dit kort har
du 32 MB
> RAM, til gengæld er de virkelig langsomme.

Takker mange gange for forklaringen..
Ja, jeg må efterhånden være lidt sløv i platinerne, for det burde jeg
have vidst..

Mvh. OZ.