beige m. os x...
Fra : Jesper

Dato : 01-04-01 20:14

Jeg har nu haft lejlighed til at lege med OS X på min Beige G3/266 m.
416 mb ram. Jeg synes det er langsomt, men meget lækkert at arbejde i -
det hele fungerer stort set perfekt.

Men hvorfor er det så loangsomt? Jeg har prøvet den mere eller mindre
officielle opdatering hvilket dog medførte en del forbedringer. Men jeg
synes stadig det er for langsomt på min Beige G3 til at jeg kan bruge
systemet når der skal noget fra hånden.
Bare det at starte qt-player, grab eller andre små programmer tager en
"halv krig". Det er meget ærgerligt. Til gengæld er det rart (men også
lidt mærkeligt...) at iTunes kan spille mp3'er uden at hakke overhovedet
- ligegyldigt hvad jeg ellers laver.

Andre der har erfaringer med OS X på 'langsomme' maskiner som min?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 09:51

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> officielle opdatering hvilket dog medførte en del forbedringer. Men jeg
> synes stadig det er for langsomt på min Beige G3 til at jeg kan bruge

til at starte med:

Du har _ingen_ grafikaccelleration (gælder iøvrigt Radon og Nvida
ejere). Kun Pismo. TiBook, iBook (firewire), iMac (+350MHz), B&W G3 og
G4 har hardware acceleration, da Mac OS X pt. kun understøtter Apple's
OEM ATI Rage 128, 128 Pro, 128 Mobility og 128 Ultra Grafikkort.

Dernæst hvis du bruger den originale harddisk, kan den ikke flytte mere
end 8MB/sek, selve bussen kan klare 16MB/sek. (SCSI porten endda kun
klare 3-5MB/sek). Mac OS X arbejder mere på hardddisken end 9.1

Det er en gammeldags ROM basseret maskine og Public Beta'en var absolut
ikke optimeret til disse. på NewWorld (ROM-i-RAM) Mac'er kørte mac OS X
PB langt bedre - Jeg tror det samme gælder version 1.0

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper

Dato : 02-04-01 10:35

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> G4 har hardware acceleration, da Mac OS X pt. kun understøtter Apple's
> OEM ATI Rage 128, 128 Pro, 128 Mobility og 128 Ultra Grafikkort.

Ok - det kan godt mærkes. Men hvorfor har Apple ikke haft disse klar -
de har da haft masser af tid til at lave dem?! (de kunne vel bare gøre
som "printer-firmaerne": sætte sig ned en uge og...) - men de kommer
vel?

> Dernæst hvis du bruger den originale harddisk, kan den ikke flytte mere
> end 8MB/sek, selve bussen kan klare 16MB/sek. (SCSI porten endda kun
> klare 3-5MB/sek). Mac OS X arbejder mere på hardddisken end 9.1

IBM 30 gb 75GXP - fylder bussen helt ud i følge diverse disk tools

> Det er en gammeldags ROM basseret maskine og Public Beta'en var absolut
> ikke optimeret til disse. på NewWorld (ROM-i-RAM) Mac'er kørte mac OS X
> PB langt bedre - Jeg tror det samme gælder version 1.0

Bliver det bedre?

I øvrigt nægter mac'en at boote hvis jeg har mit voodoo3 kort
installeret. OS X har åbenbart ingen problemer med det firewire kort jeg
også har. Jeg er godt klar over at der ingen drivere er til voodoo
kortet, men er det ikke lidt pc-agtigt at den ikke en gang booter?! Jeg
har selvfølgelig tilsluttet monitoren til det originale rage pro kort.

Ærgerligt det er så bøvlet (og dyrt...) at stifte bekendtskab med et
nyt, lækkert system :-|

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 13:09

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> IBM 30 gb 75GXP - fylder bussen helt ud i følge diverse disk tools

ja, men den langsomme ATA bus er alligvel en flaskehals, idet Mac OS X
arbejder mere på disken.

> Bliver det bedre?

Jeg ved det ikke.

> [...]
> kortet, men er det ikke lidt pc-agtigt at den ikke en gang booter?! Jeg
> har selvfølgelig tilsluttet monitoren til det originale rage pro kort.

Det lyder underligt vi var mange der sagtens kunne boote PB på Beige
G3'ere med V3 kort. Hvad hvis du har skærme på begge kort?