Andet multimedie
bentjuul 3670
Q: Lægge grafik på bue
Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 16-01-01 21:42

Er det muligt at lægge et vektorgrafik-logo på bue/kurve - på samme
måde som man kan med tekst i eks.vis Illustrator?

I givet fald, i hvilket program?

Anders Bro Bystrup

Fra : Anders \(0017 Webdes~

Dato : 16-01-01 22:29

Er det bare tekst du vil have på en bue? I så fald kan du sagtens lave det i
AP.

Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 17-01-01 02:07

"Anders Bro Bystrup" <andersb@stofanet.dk> skrev:

> Er det muligt at lægge et vektorgrafik-logo på bue/kurve - på samme
> måde som man kan med tekst i eks.vis Illustrator?
>
> I givet fald, i hvilket program?

Photoshop, PaintShop Pro, CorelDraw og hvad der ellers er af
programmer til sådan noget. Det varierer så lidt fra program til
program, men det kan lade sig gøre. :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Grafik

Dato : 17-01-01 10:46

Det kan du sagtens gøre med eksempelvis photoshop 6,0. Den har fået en
funktion til netop dette.

photo

hvis det ikke er for meget du skal have lavet - og ikke har mulighed for at
gøre det selv, så..........

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 18-01-01 19:53

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Photoshop, PaintShop Pro, CorelDraw og hvad der ellers er af
> programmer til sådan noget. Det varierer så lidt fra program til
> program, men det kan lade sig gøre. :)

Også med vektorgrafik?
Det skal være vektor, da det er til seriegrafi eller plotning
(dekoration/skilte/mærker).

Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 18-01-01 20:06

> Også med vektorgrafik?
> Det skal være vektor, da det er til seriegrafi eller plotning
> (dekoration/skilte/mærker).

Photoshop 6.0 er jo netop blevet stærkt forbedret på det punkt
og det er ret nemt at lave tekst på en bue med denne version.
Paintshop Pro kender jeg ikke, men jeg går da ud fra den kan
når Photoshop kan.
CorelDraw arbejder i vektorgrafik som standard, så det kan da
lade sig gøre i langt de fleste programmer.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 19-01-01 06:19

> [...]
> når Photoshop kan.
> CorelDraw arbejder i vektorgrafik som standard, så det kan da
> lade sig gøre i langt de fleste programmer.

Jo, men det var netop ikke tekst, men et eksisterende logo (AI EPS)
der skal lægges på bue.

Har lagt de relevante filer i dk.binaer:
Logo på bue - Message-ID: <d_P96.2142$As4.71635@news101.telia.com>

Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 19-01-01 18:17

"Anders Bro Bystrup" <andersb@stofanet.dk> skrev:

> Jo, men det var netop ikke tekst, men et eksisterende logo (AI EPS)
> der skal lægges på bue.

Nå så har jeg misforstået noget.
Troede at du skulle lave logoet forfra og at logoet bare bestod af
ren tekst. Nu når jeg har kigget ovre i dk.binaer, så kan jeg se, at
det faktisk også bare består af ren tekst!!?
Har jeg forstået det rigtigt at det bare er ordet PRINCIPIA der
skal bues rundt? Hvis det er, så er det nemmeste da at finde
ud af hvad pågælende skrift hedder og så lave det forfra. (!?)
Er dette ikke muligt for dig, eller?

Det logo jeg har hentet. (pr_logo_s.eps) kan jeg ikke engang få
til at bue i Illustrator. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det
er altså noget nemmere når teksten optræder som redigerbar
tekst og ikke som tekst der er lavet til outlines. Hvis du vil buge
den yderligere, skal du bruge et eller andet effektfilter for at få
den til at gøre det eller du skal dreje hvert bogstav manuelt.
Det samme gælder i Photoshop. Hvis teksten først er lavet til
grafik, så skal du bruge et filter der kan forvride det til en bue.
De værktøjer du normalt kan manipulere tekst med, kan ikke bruges
hvis teksten først er gjort til bitmapbilleder eller lavet til outlines i et
program som Illustrator. Hvis det derimod optræder som tekst, så
er det straks noget nemmere.

Photoshop 6.0 har fået et væktøj som er lige ved at være endnu
smartere en den måde Illustrator gør det på. Alligevel kræver
Photoshop bare at teksten optræder som tekst for at du kan lave
dette nummer. Skal du redigere i hvor meget det buer senere, skal
du (såvidt jeg ved) - gemme filen i Photoshops eget format (PSD.)
Jeg har svaret dit indlæg i news:dk.binaer med en lille gif af
hvordan warp tekst i PS6 fungerer.

Den direkte vej skulle være her:
<news:Kz_96.620$fa3.50873@news010.worldonline.dk >

Jeg beklager at jeg har misforstået dit oprindelige spørgsmål.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 19-01-01 23:12

> [...]
> skal bues rundt? Hvis det er, så er det nemmeste da at finde
> ud af hvad pågælende skrift hedder og så lave det forfra. (!?)

Dette er desværre udelukket, da logoet er modificeret temmeligt meget
i forhold til den oprindelige skrifttype.

> [...]
> den yderligere, skal du bruge et eller andet effektfilter for at få
> den til at gøre det eller du skal dreje hvert bogstav manuelt.

Det har jeg netop gjort i den GIF hvor logoet var lagt på bue, men
problemet er at de brede fødder/seriffer ikke følger buen, hvilket ser
ret kikset ud.

> Det samme gælder i Photoshop. Hvis teksten først er lavet til
> grafik, så skal du bruge et filter der kan forvride det til en bue.

Vil det også kunne vride logoet i en ganske bestem radius?

Takker for ulejligheden
Anders

Fra : Madsen

Dato : 20-01-01 02:17

"Anders Bro Bystrup" <andersb@stofanet.dk> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Vil det også kunne vride logoet i en ganske bestem radius?

Nu kender jeg ikke lige på stående fod et plugin til Photoshop som
kan det her, men det findes uden tvivl derude. :)
Siden Photoshop stadig er et program som er beregnet til bitmaps,
men dog har fået flere vektortendenser på det sidste, så ville jeg
nok alligevel prøve at få lavet det buede logo i et program beregnet
til vektorgrafik. Illustrator og CorelDraw er de eneste jeg kender til,
men her er sikkert også mange andre.

Engang prøvede jeg et plugin til Illustrator 8.0 som hed Envelopes.
Det var godt nok på en Mac og så vidt jeg husker, fandtes det
dengang ikke til PC versionen. Jeg har lige prøvet at søge efter
det, men kan ikke finde info om det på nettet. Måske det er udgået,
eller også har jeg bare ikke ledt længe nok.

Mens jeg sad og ledte på nettet efter Envelopes, kom jeg til at
tænke på min gode gamle CorelDraw 7.0 som ligger og støver til
her på min harddisk. ;)
Den har en funktion indbygget som netop hedder Envelopes.
Princippet er nogle foruddefinerede forme, som du kan få objekter
til at tilpasse sig efter. De faste forme er lige fra firkanter over
cirkler til underlige former, men det smarte er, at du selv kan tilføje
fixpunkter og derved skabe din helt egen form.

Du kan se nogle af de foruddefinerede forme her:

Ved at vælge en form såsom en oval, for derefter at tilpasse den,
tror jeg det er muligt at få logoet til at gøre som du gerne vil.
Det er godt nok ikke noget med indtastning af en bestemt radius,
men du kan ret nøjagtigt styre hvordan teksten skal bue, ved at
flytte rundt på de fixpunkter.

Her er et hurtigt eksempel:
Når man trykker på Apply, tilretter grafikken sig efter den stiplede
røde linie. Den røde linie laver man på samme måde som når man
tegner med bezierkurver.

Dette er indtil nu den bedste løsning jeg kan komme på, når du ikke
har mulighed for at lave logoet forfra og bue det, inden det bliver
lavet til outlines, og når det stadig skal være vektorgrafik.
Siden det kun er CorelDraw7 jeg sidder med og vi nu vist nok er
helt fremme ved version 10, så er det sikkert forbedret en del siden
da. Måske der nu er noget der er endnu smartere.

Jeg kan se at min version 7.0 stammer fra 1996.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 20-01-01 04:10

> [...]

> har mulighed for at lave logoet forfra og bue det, inden det bliver
> lavet til outlines, og når det stadig skal være vektorgrafik.

Tja og nu har jeg lige været en gammel CD med forskellige plugins
igennem og fandt i den sammenhæng det ultimative plugin til at lave
dit logo buet med. Det er et plugin til Adobe Illustrator. Det er vist
beregnet til Illustrator 7.0, men det kører fint her på version 9.0
til PC.

Se et screenshot af det her:
Som du kan se så stammer det fra Kai´s PowerTools som jo er
solgt ud til alle verdenshjørner. Corel har vist opkøbt noget af
det de lavede. Den version jeg sidder med her hedder
Kai´s Vector Effects 1.5

Dette plugin er genialt. Flere hundrede forskellige forme som kan
vrides og drejes vha. en skydeknap.

Jeg har prøvet at vride dit logo med en form der bliver kaldt
L´arc de triomphe. :)
Du kan prøve at tjekke den ændrede EPS-fil som ligger her:
Mon ikke det er sådan noget du leder efter?

Kai´s Vector Effects 1.5 er mere end Vector Distort.
Det indeholder også flere filtre som jeg har taget et screenshot
af her: <URL: www.wol.dk/~hijklm/filtre.gif>

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 21-01-01 20:56

> Jeg har prøvet at vride dit logo med en form der bliver kaldt
> L´arc de triomphe. :)
> Du kan prøve at tjekke den ændrede EPS-fil som ligger her:
> Mon ikke det er sådan noget du leder efter?

Den er i hvertfald tæt på.
Det plug-in må jeg have fat på.

Takker mange gange!
Anders Bystrup

Fra : Madsen

Dato : 21-01-01 21:10

"Anders Bro Bystrup" <andersb@stofanet.dk> skrev:

> Den er i hvertfald tæt på.
> Det plug-in må jeg have fat på.
>
> Takker mange gange!

Velbekom.
En søgning på Google siger mig da at det stadig kan skaffes:
<http://www.google.com/search?q=KPT+Vectoreffects+1.5&btnG=Google-s%F8gning&hl=da&lr= >

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)