Isolering i kælder
Fra : Biker Mike

Dato : 19-07-03 09:32

Jeg er ved at bygge badeværelse i kælderen, i den forbindelse skal
ydervæggene jo isoleres indefra med mineral uld, men skal jeg bruge en plast
folie mod den lidt fugtige udervæg, eller er det bedst med en tjærepap, Jeg
ved at der er meget forskellige meninger om dette emne, altså om der
overhovedet skal bruges nogen form for fugt spærre overhovedet mod
ydervægge, men for mig lyder det ikke er særligt smart med fugt i
isoleringen fra den lidt kolde og klamme betonmur, hvad siger i andre ?

--
Hilsen Michael

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-07-03 17:13

Først skal du finde ud af om fugten kommer udefra, hvis det er
tilfældet, så skal du have det bragt i orden før du begynder på arbejdet.
Der må kun bruges 1 damspærre, som med fordel kan sættes mellem 1. & 2.
lag gips. Der må ikke bruges damspærre, de steder hvor man opsætter
vådrumsmembran.
Grunden til at man ikke må bruge 2 damspærrer: evt. indtrængene fugt
kan ikke forsvinde igen.

Hilsen Thorleif.

Fra : Biker Mike

Dato : 20-07-03 09:39

Gitte & Thorleif wrote:
> [...]
> steder hvor man opsætter vådrumsmembran.
> Grunden til at man ikke må bruge 2 damspærrer: evt. indtrængene

Hmm, Joe, Men det er jo ikke lige sådan at det driver ned af væggen, det er
bare den fugtighed som der vel altid er på en rå betonvæg under terrain,
derfor havde jeg en ide om en tjærepap ville være godt for at beskytte
isoleringen mod fugten, men du mener altså at det er bedst at lade helt være
? Findes der evt andre isolerings materialer som er bedre egnede til
opgaven og som ikke er fugt sugende ? ex flamingo, ect.
--
Hilsen Michael

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-07-03 21:05

Punkt 1: Tror du ikke at fugten er kondensvand fra selve kælderen, det vil
du bla. kunne se ved overgang til terrain. Prøv at sætte noget plastik på
væggen og gulvet, bliver det fugtigt uden på = kondenvand, modsat er det
udefra kommende vand. Hvis det nu forhåbentlig er kondens vand, ja så har du
jo ikke noget problem, da detjo ikke vil møde en kold væg, og den smule fugt
som er vil blive stoppet af din dammspærre !
Jeg ved at man kan tjære sin væg, eller endnu bedre give den noget
vanddex (her skal muren bare være helt ren, altså rå beton)
Rockwool og glasuld er ikke vandsugende.

Hilsen Thorleif.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 20-07-03 21:48

> [...]
> ydervægge, men for mig lyder det ikke er særligt smart med fugt i
> isoleringen fra den lidt kolde og klamme betonmur, hvad siger i andre ?

Du skal have stoppet fugten, altså kilden, hvad den så end måtte være. Det
gøres hverken med folie el.lign inde fra, men ude fra. Hvis du er det
mindste i tvivl og inden du får lavet noget rigtigt rod vil jeg forslå dig
at kontakte en sagkyndig. En gammel muremester f.eks.

En beton kældervæg kan sagtens være knas tør, når bare den udvendige membran
er udført ordentligt. Og den skal være knas tør hvis der skal bygges
indvendigt.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Biker Mike

Dato : 20-07-03 23:05

Tak for svarene allesammen, Jeg ved at fundamentet er tjæret udefra helt til
bunden så det er jo nok bare lidt kondens indefra som jeg har været bekymret
over, hvilket i en upovarmet kælder i de kolde årstider vel er helt normalt.

Jeg tager lige en sludder med en murer inden jeg fortsætter projektet.

Hilsen Michael