Dykkerskib brød i brand og sank - fire man~
Fra : Morten S

Dato : 19-07-03 08:44

Sakset fra BT og SOK dd.:

Fire mand måtte i morges gå i redningsbåden, da deres dykkerskib brød i
brand 11-12 sømil nordøst for Hirtshals, oplyser DR Nordjylland.

Ritzaus Bureau
Mændene, der kommer fra en sportsdykkerklub i Nykøbing Mors, ringede klokken
halv fem til alarmcentralen fra en mobiltelefon og meldte brand om bord. En
redningshelikopter blev sendt til positionen og fandt de fire mænd i en
redningsflåde.
Mændene blev fløjet til Hjørring Sygehus, men de er alle sluppet uskadte fra
ulykken. Skibet derimod stod ikke til at redde - det sank kort efter klokken
seks.

http://www.bt.dk/Forside.pl?c=forside/sidstenyt&aid=145568

Fra SOK:

HÆNDELSESFORLØB: Politiet i Ålborg melder at der er brand ombord i en kutter
ca. 10 sømil NW af Hirtshals. Flyvevåbenets Redningshelikopter og
redningsbåde fra Hirtshals og Skagen blev sendt til positionen. Helikopteren
fik reddet de 4 personer ombord og bragt dem til Hirtshals, 1 af personerne
blev bragt til sygehus med røgforgiftning.Kutteren blev anvendt til
dykkerskib, der var mange trykflasker ombord, hvilket gjore det umuligt at
slukke branden. Skibet udbrandte og sank. Sagen afsluttet.

/MOrten

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 19-07-03 09:37

Sur Røv ! ! !

Godt de alle bliv reddet..

Fra : Kalle

Dato : 20-07-03 19:58

Man kan vel næsten sige dykkerklubben har deres helt eget vrag

Fra : Jesper

Dato : 20-07-03 20:03

Skibet må (uden at have det bekræftet) være Dykkerklubben Krabben's
skib M/S Rasmus som lå i Hanstholm. Meget surt show......håber de
snart bliver lige så godt sejlende igen

Jesper

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-07-03 20:14

Forhåbentlig noterede de positionen, til når de skal ud og hente deres grej
op igen.
En ægte sur-røv situation.

JZC

Fra : Kent Sune Mikkelsen

Dato : 22-07-03 12:55

hvem må gå i det vrag først?
er der nogle reler eller lov om det
kent

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-07-03 14:53

Som udgangspunkt er det vel ejeren. D.v.s. de stakler der nu har mistet
deres skib og udstyr hvis der ikke er forsikring på det. Hvis der er
forsikring på det, så tilhører effekterne forsikringsselskabet da de jo har
"købt" et sunket skib med dykkerudstyr.
Uanset det lovmæssige, så vil jeg mene at det er god pli at holde nallerne
væk fra både skib og udstyr, det _er_ surt nok at miste grej. Det ville være
en enorm hån at komme ned for at samle sine retmæssige sager og så opdage at
de var blevet stjålet af "dykkerkammerater"

JZC

Fra : P.

Dato : 22-07-03 16:17

Tja, Johnny.
Du har vel ret - det er sur røv at komme ned og se at ens udstyr eller
ejendele er væk. Stjålet af dykkere der ikke har noget at gøre der!!!
Nu siger jeg ikke at staklerne fra Nykøbing Mors er sådan, men er det ikke
bare først til mølle?? Sådan må det opleves for f.eks. kaptajn Valentin
Syromiatnikov der ejer dampskibet "Duncan". Der var dykkerforbud på skibet,
men alligevel blev der af dykkere lystigt hentet souvenirs.
Hvis man kigger rundt om i klubhusene, hænger der rigtig mange ting der
hører til på museer og ikke i private samlinger - er det ikke tyveri?? For
nogle år siden sank en lystbåd i nærheden af Juelsminde - inden for 24 timer
var den rippet af dykkere!! Dette er blot nogle få eksempler.
Der er rigtig mange eksempler på at dykkere er tyvagtige, så hvorfor skal vi
så selv skånes når det går galt???

Hilsen
P.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-07-03 16:35

Jo, jeg er _helt_ enig. De der stjæler fra nye vrag har hverken smag, pli
eller samvittighed. Jeg så såment gerne offentlig piskning for den forseelse
!!
Jeg plejede at have den samme holdning for ældre vrag, men den er blevet
modereret gennem tiden. Forskellen (gammel vrag) kan gøres ved at behandle
fundet med respekt og sætte det i stand.
Mange museer er håbløst underfinanceret og gemmer blot et afleveret fund hen
i et magasin for ikke at have udgifter derpå. Det er desværre alternativet
til privat samling.

JZC
Har mange klenodier på film... men aldrig en eneste med op.