oprette Webserver på egen maskine
Fra : Karl Antz

Dato : 03-12-00 11:38

Hej gruppe - og nok især Niels Ebbesen

jeg er ved at få konverteret min NetExpres til en Pro@cces-løsning -
hvilket betyder at jeg vil kunne lave min egen lille server.

Jeg kan se du, Niels, har gjort det - hvudd'n gør man så egentlig trin
for trin?

Mere konkret:

Jeg kører med en FlowPoint router, som har indbygget DHCP og NAT. Det
faste IP-nr. som jeg vil få, vil jeg så tildele server-maskinen (som
forøvrigt er min hoved-arbejdsmaskine, og det ved jeg godt burde være
lidt anderledes, men af praktiske grunde er det det nemmeste for mig

Så kan jeg forstå du fraråder at bruge DHCP. Betyder det så at jeg skal
slå det fra i Routeren, eller betyder det bare at jeg skal tildele
eventuelt tilkoblede maskiner i mit netværk numre fra routerens
192.168osv-område?

Så er der det der med domæne. Jeg har ingen endnu, men et ret
usædvanligt navn, så dér får jeg nok ingen problemer Men for at kunne
køre serveren hjemmefra - er jeg så nød til at oprette to DNS, eller kan
jeg bare "parkere" mit navn hos den jeg registreres hos?

Jeg har downloadet både QuidProQuo og QuidProQuoPlus. Jeg har tænkt mig
ikke blot at hoste min egen hjemmeside, men også en eller to for venner
der har deres egen registrerede domæne. Véd du om det ka' la' sig gi'
sig?? - og ka' jeg i så fald nøjes med freeware-versionen af QPQ eller
skal jeg bruge Plus?

Quite a buch of questions - hope you can answer them

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-12-00 12:42

Karl Antz wrote:

> [...]
> forøvrigt er min hoved-arbejdsmaskine, og det ved jeg godt burde være
> lidt anderledes, men af praktiske grunde er det det nemmeste for mig

Den faste IP-adresse er en din ISP bruger til at pege på dig, det er
ikke en adresse du skal bruge, de IP-adresser du bruger skal altid tages
fra de nummerserier, som er reserveret til private LAN's

> [...]
> slå det fra i Routeren, eller betyder det bare at jeg skal tildele
> eventuelt tilkoblede maskiner i mit netværk numre fra routerens

Jeg kender ikke din router, men med en Cisco ADSL-router er det sådan,
at routeren har en IP-adresse (gataway adressen) f.eks. 192.168.20.1 -
og så er det sådan, at man bare tildeler sine maskiner de efterfølgende
adresser 192.168.20.2 - 192.168.20.3 - 192.168.20.4 o.s.v., den første
IP-adresse adresse efter routeren giver man altid til serveren, og så
kører det hele af sig selv.

> [...]
> køre serveren hjemmefra - er jeg så nød til at oprette to DNS, eller kan
> jeg bare "parkere" mit navn hos den jeg registreres hos?

Jeg har registreret http://www.photo-gallery.dk, som peger på min faste
IP-adresse http://213.237.26.82 det er helt uproblematisk, det kan
tele.dk gøre for dig, hvis de skal have over 500,- kr. for det, så ring
til mig.

> [...]
> der har deres egen registrerede domæne. Véd du om det ka' la' sig gi'
> sig?? - og ka' jeg i så fald nøjes med freeware-versionen af QPQ eller

QuidProQuo er freeware, det kan kun hoste et domaine, men du kan have
ubegrænset med uderdomainer, jeg hoster f.eks. flg.
http://www.photo-gallery.dk/kiki - http://www.photo-gallery.dk/bill - på
den måde kan du også hoste masser af sites.

QuidProQuoPlus er en købeversion, som kan hoste flere individuelle
domainer, men så skal du også have flere faste IP-adresser - en for
hvert domaine, og det er besværligt, og jeg ved ikke om det er muligt at
få flere faste IP-adresser hos tele.dk, og om tele.dk vil køre DNS for
dig, ellers skal du jo oprette din egen DNS-server, og det er nok en
stor mundfuld at starte op med.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 18-12-00 08:57

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> adresser 192.168.20.2 - 192.168.20.3 - 192.168.20.4 o.s.v., den første
> IP-adresse adresse efter routeren giver man altid til serveren, og så
Det specielle ved 192.168.20.2 er, at WOL har opsat den sådan, at
***AL*** trafik ***UDEFRA*** som standard bliver ledt til dette
ip-nummer. Det er sagtens muligt at opsætte en web-server på hver eneste
maskine på lan-netværket.
Til dette skal du enten bruge en DNS-server eller eksplicitte portnumre
eks: http://213.237.26.82:8080/
http://www.photo-gallery.dk:8080/
Eksplicitte portnumre opsættes i NAT-tabellen. For at lede http-trafik
til en anden maskine end x.x.x.2 skal du også lave et NAT-entry.
Standard port nummeret for http-trafik er 80, hvorfor et NAT-entry til
redirigering til en anden maskine en x.x.x.2 ser sådan ud:
set nat entry add 192.168.20.55 8080 0.0.0.0 80 tcp
------------- ip på netværket
---- port på maskinen
------- al trafik udefra
-- eksternt portnummer
--- protocol-type
reference:
Cisco Broadband Operating System User Guide kap. 2.1.13 side 2-26 ff

> [...]
> http://www.photo-gallery.dk/kiki - http://www.photo-gallery.dk/bill - på
> den måde kan du også hoste masser af sites.
Beklager - dette er *ikke* underdomæner !!!
Hoved-domænet for dig i ovenstående eksempel er : http://photo-gallery.dk
Underdomæner ville være :
   http://kiki.photo-gallery.dk/
   http://bill.photo-gallery.dk/
   http://www.photo-gallery.dk/
BEMÆRK f.eks også,
at når du laver dns-opslag, så indtaster man *kun* photo-gallery.dk

Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 18-12-00 07:16

Karl Antz wrote:
> [...]
> hvilket betyder at jeg vil kunne lave min egen lille server.
>
> Jeg kan se du, Niels, har gjort det - hvudd'n gør man så egentlig trin
referencer:
http://www.pism.com/
http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0201489988/pismA/
http://www.builder.com/
http://www.webreference.com/
http://www.htmlhelp.org/

> [...]
> forøvrigt er min hoved-arbejdsmaskine, og det ved jeg godt burde være
> lidt anderledes, men af praktiske grunde er det det nemmeste for mig
Det faste ip-nummer er *udelukkende* tildelt og til brug for routeren !!!
Internt på et lan bruger man nogle specielle nummer-serier, der er
reserverede *udelukkende* til brug for et lan. Dette betyder at alle
mulige forskellige lan kan køre med de samme nummerserier.

> [...]
> slå det fra i Routeren, eller betyder det bare at jeg skal tildele
> eventuelt tilkoblede maskiner i mit netværk numre fra routerens
Begge dele
Hvis du manuelt tildeler ip-numre til maskinerne på netværket, har du
overhovedet ikke brug for DHCP-funktionaliteten.

> [...]
> køre serveren hjemmefra - er jeg så nød til at oprette to DNS, eller kan
> jeg bare "parkere" mit navn hos den jeg registreres hos?
Der findes to typer af navneservere:
1) interne for et netværk, hvor du *udelukkende* betjener dit eget netværk
2) navneservere der kan ses ude fra internettet
og her bliver det så kompliceret !!!
for det første skal du registreres hos DK-hostmaster
for det andet er der en lang række tekniske forudsætninger

Det nemmeste er at betale en ISP for have dig på deres navne-server
Alternativt, så kan du få et domæne af denne type:
   http://.dyndns.dk/
gratis

referencer:
http://www.dk-hostmaster.dk/
http://www.difo.dk/regler.html §3.1
http://www.pism.com/chapt09/
http://dyndns.dk/

> [...]
> der har deres egen registrerede domæne. Véd du om det ka' la' sig gi'
> sig?? - og ka' jeg i så fald nøjes med freeware-versionen af QPQ eller
du skal have en web-server der tillader virtuel hosting.
freeware-versionen af QPQ tillader ikke virtuel hosting - der skal jo
gerne være en grund til at købe Pro versionen ikke

referencer:
http://www.pism.com/chapt08/

--
Bjarne D Mathiesen mailto:mac.bjarnedm@get2net.dk