Motorcykel kørekort
Fra : Michael Haahr

Dato : 01-04-01 19:01

Kære NG,

Da jeg om et års tid skal til at tage lille motorcykelkøre kort, da jeg
fylder 18, vil jeg gerne vide lidt om hvad man foretager sig til den
praktiske køreprøve, osv. kører man på glatbane, og hvilke ting øver man ?

--

Med Venlig Hilsen

Michael Haahr

Fra : CHRistian

Dato : 01-04-01 19:06

"Michael Haahr" <michael-h@email.dk>'s posting:

>praktiske køreprøve, osv. kører man på glatbane, og hvilke ting øver man ?

- kører bare rundt til den prak. k.prøve. Fik at vide, at man gerne
skulle kunne lave en uvending og hvis man ikke kunne det _uden_ at
sætte benet ned, så dumpede man - underlig regl, BTW.

- kommer ikke på glatbane, men skal på køre.tek.anlæg: Unvige (brems
ned, unvig ud, uv. ud og ind igen). Sidevogn. Og så skulle man også
have sidevognskort - yahright... efter ½ time med sidevogn. Det er
godt nok noget andet end alm, IMO.

--
d.a.netikette:Irrelevante xposts:nej! Subject-præfikset 'Sv':nej! Ingen
linjeomb:nej! Gruppe-fundans-overholdelse:ja! Xpost angivelse:ja! Osv...

Fra : Janus

Dato : 01-04-01 19:40

> - kører bare rundt til den prak. k.prøve. Fik at vide, at man gerne
> skulle kunne lave en uvending og hvis man ikke kunne det _uden_ at
> sætte benet ned, så dumpede man - underlig regl, BTW.

jeg tror næppe man vil dumpe, hvis man sat foden på jorden under u-vendingen
alene. Der skal nok lidt mere til

Janus

Fra : CHRistian

Dato : 01-04-01 20:31

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk>'s posting:

>jeg tror næppe man vil dumpe, hvis man sat foden på jorden under u-vendingen
>alene. Der skal nok lidt mere til

Ja, jeg synes også det lød underligt, men min kørerlærer sagde, at
hvis den kørep.sagk. ville se en u-vending og man ikke kunne klare
det første gang, og man heller ikke kunnne klar den ved endnu et
forsøg, så ville man dumpe - færdig. Ja, underligt.

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:00

"CHRistian" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> det første gang, og man heller ikke kunnne klar den ved endnu et
> forsøg, så ville man dumpe - færdig. Ja, underligt.

Svar:
u-vending er der ingen kørekort den dag.

M.V.H. Lone

Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-04-01 22:36

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "CHRistian" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse

> u-vendingen

> Svar:
> u-vending er der ingen kørekort den dag.

Jeg skulle slet ikke lave u-vendinger eller andre spændende manøvrer til min
køreprøve!
- så det kan også lade sig gøre uden!

Christian

Der så til gengæld kørte uden lys... - men bestod alligevel! :))

Fra : CHRistian

Dato : 01-04-01 22:56

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net>'s posting:

>Jeg skulle slet ikke lave u-vendinger eller andre spændende manøvrer til min
>køreprøve!
>- så det kan også lade sig gøre uden!

Ja, jeg skulle heller ikke. De mente nok, det var synd for mig, da
det havde regnet hele dagen og jeg var godt gennemblødt.

>Der så til gengæld kørte uden lys... - men bestod alligevel! :))

Der så til gengæld kørte t.h. når jeg skulle t.v. og omvendt

Fra : Michael Haahr

Dato : 01-04-01 20:08

> - kører bare rundt til den prak. k.prøve. Fik at vide, at man gerne
> skulle kunne lave en uvending og hvis man ikke kunne det _uden_ at
> sætte benet ned, så dumpede man - underlig regl, BTW.

Heh, det der med benet ned under u-vening, fik vi også at vide da vi tog
knallertbevis Men det er nu ikke så sværdt igen, når man først lige får
lært maskinen man kører på at kende.

Forresten er det teorien så meget sværd ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-04-01 21:06

Michael Haahr wrote:
[klip]
> Forresten er det teorien så meget sværd ?

Sværhedsgraden er nok ca. det samme som ved bilpap, men der er jo
selvfølgelig nogle ting man skal besvare anderledes.
--
mvh Jes Vestervang - med 0 fejl til teoriprøven
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob

Dato : 01-04-01 22:56

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
meddelelse news:3o18a9.2c1.ln@jes.etellerandet.com...
> Michael Haahr wrote:
> [klip]
> >
> Sværhedsgraden er nok ca. det samme som ved bilpap,

Det synes jeg nu ikke.
Jeg havde 0 fejl ved bilprøven og 4! (ikke stolt )ved MC. Prøverne blev
aflagt indenfor kort tidsrum

> men der er jo
> selvfølgelig nogle ting man skal besvare anderledes.

Ja, og jeg ærgrer mig stadig over ikke at vide i hvilke situationer jeg
svarede forkert (se tidligere indlæg)
Jeg har på fornemmelsen, at jeg ikke kunne adskille de to ting nok fra
hinanden, og betragtede mig selv for meget som billist. Som sagt véd jeg det
ikke - skide irriterende!

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:02

"Michael Haahr" <michael-h@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fylder 18, vil jeg gerne vide lidt om hvad man foretager sig til den
> praktiske køreprøve, osv. kører man på glatbane, og hvilke ting øver man ?

Svar: Hej Michael. Jeg kan godt forstå at du glæder dig.
Hvis du var min søn, ville jeg indtrængende opfordre dig til at tage
kørekort til bil - før du tager kørekort til motorcykel.

Med venlig hilsen Lone

Fra : CHRistian

Dato : 01-04-01 21:08

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk>'s posting:

>kørekort til bil - før du tager kørekort til motorcykel.

Hvorfor?

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:13

> "Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk>'s posting:

> Hvorfor?

Svar:
Fordi der er en del at lære, og det er så meget lettere/sundere at lære at
begå sig i trafikken når man sidder på to-mandshånd i bilen - fremfor at du
kører foran bilen og bliver undervist via radio.

Der er jo også en god grund til at der er skolepedaler i en skolevogn - -
ikke ?

Det er væsentligt lettere at gøre dig god, samtidigt med at man passer på
dig, dit og andres liv.

Med venlig hilsen Lone

Fra : Christian Knudsen

Dato : 01-04-01 21:26

Jeg er igang med at tage begge kørekort i øjeblikket, og det fungerer fint.
Eneste problem er nu kun, at jeg får bil kørekortet engang her i næste uge,
men må vente 3 uger med mc-kortet, da politiet ikke har nogle mc-teori
prøver før. Desuden har køreteknisk institut ikke ville lade os køre derude
endnu - pisse irriterende eftersom jeg helst vil have mit mc-kort. Jeg har
allerede mc, tøj, registrering og forsikring i orden, mangler kun pappet.
Jeg valgte at tage bilkørekortet samtidig fordi, så var det gjort. Så har
man også kort på at man kan køre bil, men hvad jeg skal bruge det til lige
nu, kan jeg ikke se. Det er mc livet der trækker.

mc-hilsner,
Christian
GS500E

Fra : Michael Haahr

Dato : 02-04-01 14:16

> [...]
> man også kort på at man kan køre bil, men hvad jeg skal bruge det til lige
> nu, kan jeg ikke se. Det er mc livet der trækker.

Jeg tager da også begge dele når jeg skal igang, også selvom jeg nok ikke
lige skal have bil i første omgang, men som du selv siger, så er det
overstået.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 21:24

> [...]

du
> kører foran bilen og bliver undervist via radio.

Det afhænger vist i høj grad af kørelæreren? Jeg vil vove den påstand at den
bedste måde at lære at begå sig i trafikken på MC er ... på MC.
Min mc kørelærer var ikke selv motorcyklist, han var bare ualmindelig dygtig
til sit fag, og så var han pensioneret major, karseklippet, men snorelige
ligusterhæk og det hele. Man kunne sige meget om ham (og det gjorde man
også), men hans elever dumpede stort set aldrig.
Min bil-kørelærer var motorcyklist (og - okay, valgt af samme grund) og i en
helt anden klasse, men han var nu heller ikke ringe, han var nok som
kørelærere er flest.

> Der er jo også en god grund til at der er skolepedaler i en skolevogn - -
> ikke ?

Hmmmm... Hvor tit bruger du dem?
Min kørelærer brugte dem kun een gang, og det var for at give mig en
lærestreg. Det virkede. Jeg glemmer aldrig mere at hastigheden ved kryds på
en villavej med højrevigepligt og halvdårlige oversigtsforhold skal være
20-30 km/t.

Rittig

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:47

> [...]
en
> helt anden klasse, men han var nu heller ikke ringe, han var nok som

Svar:
Det er meget meget sjældent jeg bruger dem - - men de få gange det sker,
ville der være sket en ulykke, hvis jeg ikke gjorde.

I øvrigt kobler jeg mig af denne diskussion her og nu - - Jeg har givet
udtryk for mine erfaringer (siden 1979) og det er så det. I andre har lov at
have Jeres meninger, og i har den erfaring som I nu mener at have. Ikke et
øjeblik vil jeg så meget som forsøge at bestemme over andre end mine egne
unger + hvad jeg selv vil tage ansvaret for.

I gamle rotter burde nu nok tænke en smule over hvad I råder de unge til.

Altså jeg kan ikke lade være - -så nu kommer det.

Folk (hvem folk så er?) snakker om seriøse kørelærere eller det
modsatte - -jeg glæder mig hver gang jeg træffer en seriøs elev. (rødmer
stille over min egen frimodighed, men det passer altså)

Med venlig hilsen Lone

Fra : Morten Juel

Dato : 01-04-01 22:40

> Folk (hvem folk så er?) snakker om seriøse kørelærere eller det
> modsatte - -jeg glæder mig hver gang jeg træffer en seriøs elev. (rødmer
> stille over min egen frimodighed, men det passer altså)

Ok, er det mig der er heeeelt gal på den her, jeg fatter ikke hvad du mener,
sviner du os unge til som useriøse eller ?? hehe er jeg bare for ung til at
fatte det ?
hvis det er det du gør vil jeg nok sige, at jeg er 150% seriøs når jeg er
til køreundervisning eller teori !

Mvh
Morten **som er 23 og ikke fatter det )**
XS400 Seca

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 22:03

> I øvrigt kobler jeg mig af denne diskussion her og nu - - Jeg har givet
> udtryk for mine erfaringer (siden 1979) og det er så det.

Tjah, det er jo det vi alle sammen gør. Så må modtagerne selv sortere i
meningsudbudet.
Jeg bad dig bare argumentere lidt, istedet for bare at sige: Du burde gøre
sådan og sådan. Hvis du fremfører dine argumenter er det nemlig meget
lettere for læsere at vurdere om du giver et godt råd, eller om du bare
giver et råd.
Du bliver ikke angrebet, så lad være med at forsvare dig. Men jeg bliver nu
altid irriteret over "jeg har sagt min mening og jeg har ret, og nu gider
jeg ikke spilde mere tid på jer" typer.

> I andre har lov at
> have Jeres meninger, og i har den erfaring som I nu mener at have.

"Som i nu _mener_ at have" ?!?

> I gamle rotter burde nu nok tænke en smule over hvad I råder de unge til.

Det gør jeg skam også. (Og SÅ gammel er jeg altså ikke...)

> [...]
> modsatte - -jeg glæder mig hver gang jeg træffer en seriøs elev. (rødmer
> stille over min egen frimodighed, men det passer altså)

Tjah.
Har du nogensinde overvejet om alder og erfaring avler seriøsitet?
Har du overvejet din alder og dine erfaringer i forhold til dine elevers
alder og erfaringer?
Næste gang jeg skal have ett stempel, stiller jeg op hos dig. Tag det som en
udfordring.
(Desværre skal jeg lige finde ud af hvilken køreskole du kommer fra...)

Nå, du har jo koblet dig af, så jeg forventer ingen respons.

Rittig

Fra : PHK

Dato : 08-04-01 18:43

> Det afhænger vist i høj grad af kørelæreren? Jeg vil vove den påstand at
den
> bedste måde at lære at begå sig i trafikken på MC er ... på MC.

Det vil jeg helt tilslutte mig.

Men jeg vil også tilføje at det kræver at man har den grundlæggende viden i
orden og dér vil jeg helt give Lone ret i hendes betragtninger. Husk på hun
kører med alle slags mennesker, Peter som har kørt traktor siden han kunne
gå - og Stinne som ikke aner hvor koblingen er hverken på bil eller MC.

Ved man ikke en meter om at begå sig i trafikken ved højere hastighed end en
cykel eller knallert vil jeg anse det for en stor fordel at have en
kørelærer ved siden af sig - ikke x hundrede meter bagefter i en bil med en
radioforbindelse som måske ikke altid er 100% p.g.a. trafiklarm.

--
_
|_|

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:52

> [...]
at du
> kører foran bilen og bliver undervist via radio.

Heeey!
Vise ord!

Jeg kunne godt tænke mig at høre om strengens ophavsmand har erfaring
fra knallert med manuel(!) gear?
Hvis ikke, vil det gavne (i kraft af færre køretimer á xxx,- kr, til at
lære det teknisk basale) at anskaffe sig en i det sidste års tid han har
inden køre-undervisningen kan påbegyndes !

--
Armand
(der er fra dengang hvor alle potentielle mc-kørekortselever havde en

Fra : Michael Haahr

Dato : 02-04-01 14:18

> [...]
> lære det teknisk basale) at anskaffe sig en i det sidste års tid han har
> inden køre-undervisningen kan påbegyndes !

Hejsa!

Jeg har erfaring med kørsel på knallert med manuelt gear, men for tiden
kører jeg på en med automatisk. Jeg synes ikke, at når man først har fået
det lært, er svært at skulle venne sig til gear igen.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 21:15

> Svar: Hej Michael. Jeg kan godt forstå at du glæder dig.
> Hvis du var min søn, ville jeg indtrængende opfordre dig til at tage
> kørekort til bil - før du tager kørekort til motorcykel.

Opfordringen er fin nok, men kan du ikke fortælle lidt om hvorfor du har den
holdning?
Helt personligt havde jeg haft motorcykel kørekort i 16 år da jeg tog
kørekort til bil, og det tror jeg ikk har gjort mig til en ringere
motorcyklist.
Herinde vil mange være fortalere for at alle tager MC kørekort før de tager
bil-kort, for at bilisterne skal opnå lidt forståelse for vores noget
skrøbelige verden, men sådan bliver det naturligvis aldrig.
Hvis du mener at man gennem sit bilkørekort vil opnå forståelse for hvor
lidt en bilist kan se i trafikken, så tjoh, men jeg tror man kan opnå den
forståelse gennem et par ture med far og mor i deres bil. Det man har brug
for (som jeg ser det) er en erfaring for i hvilke situationer og ved hvilke
vejforhold bilister ofte opfører sig farligt, og det får man ikke ved at
tage bil-kørekort (vil jeg påstå), det får man ved at overleve nogle år på
mc i trafikken, og reflektere over hver eneste farlig situation man oplever.

Rittig
(som har knoklet hele dagen i værkstedet, for at få cyklerne forårsklare, og
der er lang vej endnu... suk)

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:38

> Opfordringen er fin nok, men kan du ikke fortælle lidt om hvorfor du har
den
> holdning?

Svar:

Mit forslag kommer af, at jeg har lavet kørekort i så mange år at jeg har
set mønsteret så tydeligt.
Jeg har udvidet kørekortet for folk med mc-kort - -til lille bil og til
lastbil - - - fra bil og til mc- - - og fra - - you name it.

De folk der er startet med mc-kort kører (lad mig lige få lov til at
generalisere) væsentligt ringere end folk der er startet i bil. De er
ringere til at bedømme trafiksituationer, og har oftest svært ved at
forholde sig realistisk til egne (både køretøjets og personens + de andres)
muligheder og begrænsninger.

Jeg mener dette så alvorligt at jeg faktisk siger nej til kunder der vil
have mc-kortet først, og du kan jo nok tænke dig, at jeg mener noget med
det, når jeg frivilligt rammer mig selv på pengepungen.Jeg vil ikke tage
ansvaret for guttens liv og helbred. Vil ikke om to måneder se ham på
forsiden af stiften. I øvrigt er det ikke dun jeg er - - jeg kan godt regne
ud at vi alle kan komme ud for en grim ulykke, men jeg vil ikke med åbne
øjne lave noget jeg ryster i bukserne over.

Det kræver væsentligt mere at køre mc, end bil. Erfaringen fra bilen er guld
værd, når man går igang med mc-kortet, men er klædt på til opgaven - om jeg
så må sige.
____________
Advarsel: Kan du ikke tåle at jeg undtagelsesvist udtaler mig fagligt på en
måde, der kan opfattes som forsøg på at præge dit valg af kørelærer - - så
skynd dig at lukke dette vindue !
____________
Vælg for din egen skyld en kørelærer, der er godkendt og erfaren i kørekort
til alle kategorier, for der vil du ubetinget få den mest kvalificerede
undervisning. Det er meningen at kørelæreren skal tilføre dig en god viden
om trafikkens væsen, og det gøres altså mindre effektivt af en, som kun har
læst tingene i en bog.

Har du/I lyst til at diskutere emnet yderligere med mig - - vil jeg
foretrække at blive kontaktet på icq # 47034505 - - for ikke at fylde hele
skærmen.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-04-01 22:08

On Sun, 1 Apr 2001 22:37:50 +0200, "Lone"
<mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg mener dette så alvorligt at jeg faktisk siger nej til kunder der vil
>have mc-kortet først

Det må jo så betyde at du ikke mener man bør have udelukkende et
MC-kort,hvilket jeg finder er en vel bombastisk holdning specielt fra
en kørelærer.

Jeg kan nu sagtens følge dig i at mange sikkert med udelukkende et
MC-kort mangler en vis forståelse for en række trafiksituationer,men
nøjagtig det samme kan man sige om folk med udelukkende et
bil-kørekort,mange af dem mangler en basal forståelse for dels
motorcyklers potentiale og dels vigtigheden af at tydeliggøre deres
hensigter overfor andre (specielt motorcykler) i trafikken.Skulle man
så ikke også forlange lidt mere MC-undervisning af bilister ?

Men okay i sidste ende er det velsagtens et holdningsspørgsmål.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : N/A

Dato : 01-04-01 22:13

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 22:13

"Michael K. S." <Michaelks@image.dk> skrev i en meddelelse

> Det må jo så betyde at du ikke mener man bør have udelukkende et
> MC-kort,hvilket jeg finder er en vel bombastisk holdning specielt fra
> en kørelærer.

Jeg håber du mener at jeg kun skal lave lige nøjagtigt de kørekort jeg har
samvittighed til. Der er da alle muligheder for at eleven kan gå til en
anden kørelærer, som har færre skrupler.

> [...]
> hensigter overfor andre (specielt motorcykler) i trafikken.Skulle man
> så ikke også forlange lidt mere MC-undervisning af bilister ?

andre også.
Det værste man kan gøre ved nogen, er at påstå at de har noget at lære
vedrørende kørsel - -det nærmer sig helligbrøde. Man kan sige at vekommende
er grim, har skæve tæer - -eller en åndsvag bil -- men er der noget med
kørslen - - OG- - - læs nu lige ordentligt:

Jeg har ikke på et eneste tidspunkt kritiseret en eneste af jer - -hverken
jeres holdninger eller evner.

Jeg fortæller Jer: Der er indlæringsmæssige og sikkerhedsmæssige fordele ved
rækkefølgen - - først bilkørekort - -og dernæst mc-kørekort.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-04-01 22:33

Lone wrote:

> [...]
>
> Jeg fortæller Jer: Der er indlæringsmæssige og sikkerhedsmæssige fordele
> ved rækkefølgen - - først bilkørekort - -og dernæst mc-kørekort.

Jeg fortæller: 20.000 kr er dobbelt så mange penge som 10.000 kr! :-/
Jeg er ikke i tvivl om fordelene ved at tage bilkørekort først, men imo kan
de også opnås vha. efterfølgende kurser hvor man lærer noget om
trafikaflæsning etc. Svjh. kører DMC sådan nogle kurser.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-04-01 22:39

On Sun, 1 Apr 2001 23:13:00 +0200, "Lone"

Det behøver du altså ikke skrive hver gang Lone (men du må godt
),blot du svarer under teksten.

>Jeg håber du mener at jeg kun skal lave lige nøjagtigt de kørekort jeg har
>samvittighed til. Der er da alle muligheder for at eleven kan gå til en
>anden kørelærer, som har færre skrupler.

Jow selvfølgelig skal du det,som jeg skrev i sidste ende er det et
holdningsspørgmål...

>andre også.

Den udtalelse kan vist sagtens stå alene - for din egen regning

>kørslen - - OG- - - læs nu lige ordentligt:

Rolig nu Lone,du har ret til din holdning det kunne jeg da ikke drømme
om at nægte dig.Jeg deler den bare kun delvist.Jeg kan da sagtens
følge dit ræsonnement langt hen af vejen.Blot synes jeg du bliver
rimelig ekstrem når du ikke vil undervise folk der udelukkende vil
have et MC-kort, idet man så også med samme ret kunne forlange noget
af bilister,men det er din holdning som din samvittighed åbenbart
byder dig - so be it.

Det er da fint at du har nogle holdninger til MC-kørsel som
sådan,forvent bare ikke at alle deler dem til fulde og lad være med at
gå i overdreven forsvarsposition af den grund.Der er få endegyldige
sandheder,men mange meninger.

>Jeg fortæller Jer: Der er indlæringsmæssige og sikkerhedsmæssige fordele ved
>rækkefølgen - - først bilkørekort - -og dernæst mc-kørekort.

Det er sikkert rigtigt.

Iøvrigt har jeg selv kort til alm. bil,lastbil og motorcykel.Og tog
iøvrigt kortet i den rækkefølge .

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : PHK

Dato : 08-04-01 18:55

> Jeg fortæller Jer: Der er indlæringsmæssige og sikkerhedsmæssige fordele
ved
> rækkefølgen - - først bilkørekort - -og dernæst mc-kørekort.

Hehe - jeg fik mit MC-kort 2 dage efter mit bilkort - så jeg er frelst

--
_
|_|

Fra : Lone

Dato : 09-04-01 11:23

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:9arkut$kjb$23@sunsite.dk...

> "Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ved
>
> Hehe - jeg fik mit MC-kort 2 dage efter mit bilkort - så jeg er frelst

Svar:

Ja det er du lige netop - - sagt helt uden spøg.
Med venlig hilsen
Lone

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 22:40

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Først vil jeg gerne takke for din uddybning. Og så kommer jeg vist til at
blande mine svar på dine postings lidt sammen, det må du lige bære over med.

> [...]
> ringere til at bedømme trafiksituationer, og har oftest svært ved at
> forholde sig realistisk til egne (både køretøjets og personens + de

Her MÅ jeg svare, jeg tror nemlig du ser situationen for ensidigt. Måske
endda forkert?
Du siger folk der er startet med mc kørekort kører væsentlig ringere end
folk der er startet i bil.
Hmmm... Kan det skyldes at du fortrinsvis bedømmer dem ud fra en bilists
kriterier? Jeg mener, det er jo ikke altid de samme ting der er væsentlige
for en bilist og en motorcyklist. Eksempel: som trafikant hænder det at jeg
overses i trafikken, men det hænder mindst 10 gange oftere når jeg kører
motorcykel end når jeg kører bil. Når jeg kører motorcykel i tæt trafik er
det meget væsentligt for min egen sikkerhed at jeg formår at placere mig, så
jeg fylder som en bil - rigtig mange farlige situationer opstår hvis jeg
ikke "fylder nok". Når jeg kører bil er det ikke ret svært at fylde som en
bil.
I mit første år med bil-kørekort opstod der et par små-farlige situationer
fordi jeg kraftigt overvurderede bilens accelerationsevne ved overhaling -
noget som aldrig har bragt mig i en farlig situation på motorcykel. Jeg var
derfor klart en ringere bilist end mange andre, men det gør mig da ikke til
en ringere motorcyklist?
Jeg vil vove den påstand, at det ikke altid er de samme ting der er vigtigst
for bilister og motorcyklister. Og måske spiller det ind når du bedømmer
dine elever? På motorcykel er jeg konstant på vagt for om mine
medtrafikanter er klar over hvor jeg er, eller om jeg er kommet for meget
deres blinde vinkler, noget jeg stort set ikke behøver bekymre mig om i bil,
pånær overfor lastbiler og busser, og det er ikke de samme virkemidler jeg
har til rådighed. I bilen kan jeg ofte se på chaufføren foran, om hyn er
opmærksom på mig, mens jeg på motorcyklen ikke altid kan se chaufføren, og
ofte kigger efter andre indikatorer.
Dette gjorde mig (som grøn bilist) til en ringere bilist end mange andre
derude, men ikke til en ringere motorcyklist, og jeg tror derfor at du måske
kommer til at bedømme dine mc-kyndige elever på udelukkende hvor gode
trafikanter de er I BIL.

> [...]
> ud at vi alle kan komme ud for en grim ulykke, men jeg vil ikke med åbne
> øjne lave noget jeg ryster i bukserne over.

Dejlig samvittighedsfuld holdning! Men du skal vel heller ikke ligefrem tage
ansvaret for dine elevers helbred efter at de har forladt undervisningen...

> [...]
guld
> værd, når man går igang med mc-kortet, men er klædt på til opgaven - om

DET er jeg nok ikke den mest kompetente til at udtale mig om, men jeg er nu
ret skeptisk! Jeg vil tro at der på tilsvarende vis som i mine ovenstående
eksempler er ting som gør tidligere bilister til knap så gode motorcyklister
i den første tid. Nogle af erfaringerne fra bilen er garanteret gode, men
mon ikke man skal til at gen-lære noget om hvordan man placerer sig? Og mon
ikke man vil blive lidt overrasket over hvor ofte man bliver overset? Jeg
ved det ikke, men jeg forestiller mig ikke at omstillingen fra bil til mc er
meget lettere end fra mc til bil.

> [...]
> om trafikkens væsen, og det gøres altså mindre effektivt af en, som kun

Garanteret korrekt. Den bedste motorcykel kørelærer jeg nogensinde har
oplevet, var ganske vist ikke motorcyklist (pensioneret major), men han var
nok ikke representativ. Han havde max 3 elever ad gangen i teori og kun een
ad gangen når man skulle ud at køre.

> Har du/I lyst til at diskutere emnet yderligere med mig - - vil jeg
> foretrække at blive kontaktet på icq # 47034505 - - for ikke at fylde hele
> skærmen.

Det vil afskære en del læsere fra at drage udbytte at argumenterne, så jeg
bliver lige her.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:57

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> end folk der er startet i bil. Hmmm... Kan det skyldes at du
fortrinsvis
> bedømmer dem ud fra en bilists kriterier?

Jeg forstår Lones udtalelse, som kun dækkende indtil et givent
tidspunkt,
hvorefter man er så rutineret udi begge køretøjer at skellet glattes
ud!?

>..........Jeg mener, det er jo ikke altid de samme ting der er
> væsentlige for en bilist og en motorcyklist.

JEG oplever igen og igen at jeg, som motorcyklist(?) "læser" vejbanen
uhyre grundigere end de bilister ved hvem jeg måtte være passager:
De kører nærmest som på skinner og ser hverken sten, grus eller hele
paller på asfalten foran dem

> Det vil afskære en del læsere fra at drage udbytte at argumenterne, så
> jeg bliver lige her.

Lone er tilsyneladende stadig lidt skræmt over "nyhedsgruppe-livet", og
bange for at skulle høre for at være uvedkommende :-/
Men jeg støtter Rittig: Klø på med argumenterne, Lone. Kun således får
gruppens læsere noget at vurdere deres eget ud fra!

--
Armand.
(der med glæde noterer sig at Lone allerede har fundet rytmen med at

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-04-01 21:16

> Jeg forstår Lones udtalelse, som kun dækkende indtil et givent
> tidspunkt,
> hvorefter man er så rutineret udi begge køretøjer at skellet glattes
> ud!?

Æh, ja, det gjorde jeg også.

> Lone er tilsyneladende stadig lidt skræmt over "nyhedsgruppe-livet", og
> bange for at skulle høre for at være uvedkommende :-/

Jæ syns måske osse at vi nogen gange er liiidt for nærtagende omkring den
slags. Lone kan jo dårligt sige noget uden at komme til at vise hvad hun -
og dermed hendes køreskole - står for, og jeg er ikke et sekund i tvivl om
at køreskolers, juristers, politifolks og andre fagligt kompetende folks
input her i gruppen giver en hel del mere udbytte end deres pletvise reklame
skjuler i form af støj.

> (der med glæde noterer sig at Lone allerede har fundet rytmen med at
> svare under tilbagestående citering!)

Det er vist en ting alle NG begyndere skal igennem. Jeg gjorde det også.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-04-01 22:17

Lone wrote:

> "Michael Haahr" <michael-h@email.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Svar: Hej Michael. Jeg kan godt forstå at du glæder dig.
> Hvis du var min søn, ville jeg indtrængende opfordre dig til at tage
> kørekort til bil - før du tager kørekort til motorcykel.

Ja, du har ret i at det ikke er særlig smart at bevæge sig ud i trafikken
på mc udenn nogen erfaring, men da jeg tog bil+mc på samme tid kostede det
jo også 20.000! Hvis man ikke har brug for bilpappet er det en s..... masse
penge at give ekstra! De fleste 18-årige tryller altså ikke bare 20.000 op
af lommen, og de 10.000 ekstra ville (imo) være bedre brugt på en mc der
kan styre og bremse.
Som erstatning for bilkørekortet bør man (imo) tage nogle af de kørekurser,
hvor man også lærer en masse om trafikaflæsning osv. Jeg mener det er DMC
der kører sådanne kurser.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-04-01 00:25

Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3s58a9.3l1.ln@jes.etellerandet.com...
> [...]
kørekurser,
> hvor man også lærer en masse om trafikaflæsning osv. Jeg mener det er DMC

Hmmm...

Det er jo lidt af en "lus mellem 2 negle, det her...
(Jeg håber ikke Lone er blwevet alt for *træt* af at læse alle disse indlæg
*S*)
På den ene side, kan jeg godt se den unge mand eller kvinde, der regner med
at skulle spendere 10.000 på pappet, 50.000 på cyklen og yderlige 10K på
sikkerhedsudstyret.
Jeg fik i sin tid (1997) at vide af min kørelærer, at jeg hellere skulle
købe en mc 10.000 billigere, og bruge de overskydende 10.000 til
sikkerhedsudstyr, for noget han ikke gad, var at skulle stå og hælde salt i
de sår, som jeg har pådraget mig, fordi jeg ikke havde det optimale
sikkerhedsudstyr i orden.

Sjovt nok er det altid sikkerheden, der bliver sat i sidste position. Og det
må jeg sige, at jeg er ret utilfreds med. At *nogle* kørelærer så også står
og siger til eleven, at de lige bør/skal finde 10.000 spir mere til et
styrtebrev i en bil, gør sgu livet mere ubehageligt - faktisk mere end, når
man frygter det brev man får fra Skattevæsenet på denne årstid ;-(.

Jeg har prøvet at stå i den synsvinkel, der hedder "Eleven/Nybegynderen",
men for at alt bør være ret og rimeligt, så vil jeg da også komme med et
argument for, hvorfor man bør tage bil-pap først. (Jeg tog selv bil først,
og 3 år senre til mc)

Sammenlign det med 3 følgende "livs-cykluser":
- At kravle
- At gå
- At løbe.

1) Med at kravle mener jeg teorien. Den er i store træk det samme for bil
som MC, så hvis man kan (også for lovgivningen?) slå det sammen, så for min
skyld ingen alarm. Men at sige først det ene, og dernæst, når det er HELT
overstået, så til det andet - det synes jeg at ville "slå kongens mønt af
knægten".

2) At gå. Hermed menes det at ghave noget fra bil-undervisningen. Selv er
jeg sikker på, at jeg er sammenlagt af både bil- & mc'ist er blevet en bedre
"fører af motorkøretøj" uanset om jeg har 2 eller 4 hjul under mig.
Jeg er ung. Jeg elsker fart. Jeg kører for stærkt, uanset antallet af hjul.
Hvorfor? Aner det ikke, faktisk - men dejligt er det. Dog gør jeg det ikke
kun for at gøre det, eller for at kunne prale af det; mere fordi at det er
muligt at kunne gøre det.
Det at sidde og lære noget i en bil SAMMEN med kørelæreren giver noget, som
Lone selv siger, i forhold til at høre noget over radioen i en bøjet, slidt
skrallet styrthjelm. Som andre her i tråden selv er kommet ind på det, så er
det som om, at det at køre bil kræver ikke nær så meget "opmærksomhed" på om
andre trafikatner har lagt mærke til, at man kommer der hvor man nu er, som
det gør ved, når man triller rundt på de to dejlige hjul.

3) At løbe. Altså: Først lidt opmærksomhed, så mere => Først
bil-opmærksomhed, dernæst mc-opmærksomhed.

Derimod, vil jeg godt se efter, om jeg kan kaste noget mere lys på noget af
teori-undervisningen - men mere om det i en anden, ny tråd, som jeg også
håber, at lone vil deltage i - kaldet for "Undervisning, kørekort og
sikkerhedsudstyr"

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F

Fra : Lone

Dato : 02-04-01 11:24

> (Jeg håber ikke Lone er blwevet alt for *træt* af at læse alle disse
indlæg
> *S*)

Jeg er ikke træt af at skrive sammen med jer, eller læse jeres indlæg - - og
jeg bliver det heller ikke. Når jeg skriver at jeg vil droppe ud, er det
fordi jeg vil skåne jer for at jeg fylder det halve af denne debat - - det
er såmænd eneste grund.

Jeg kan se, at flere af jer mener at jeg er et nummer for stramtandet, når
jeg tillader mig at sortere i hvilke kørekort jeg vil lave eller ej.

Der er lige en lille tilføjelse,jeg vælger at sætte ind her for at I bedre
kan se mine bevæggrunde. De første 37, hvor meget det nu er timer om ugen er
jeg fastansat i forsvaret, hvor jeg laver hovedsageligt kørekort til
lastbil - med og uden påhængsvogn, og mc-kørekort - til soldaterne-forstås.
I min fritid har jeg her hjemme en MC-køreskole. Her laver jeg udelukkende
mc-kørekort - fordi området efter min mening kan bruge en kærlig hånd, og
fordi jeg er indbildsk nok til at tro på at jeg kan gøre en forskel. Og så
kan jeg sk... godt lide det Jeg kunne ikke drømme om at lave
lillevognskort til andre end mine børn + mine søskendes børn. Jeg gider
ganske enkelt ikke. Det vil sige at det jeg laver herhjemme er en slags
dessert - og det stiller mig lidt i en luksusposition - - jeg behøver ikke
at lave mere end jeg bryder mig om - - nemlig MC.
Derfor: Når jeg siger nej til en elev, der vil have mc-kort først, tjener
jeg ikke en krone på vedkommende, og det er ikke vanskeligt for eleven at
finde en kørelærer der gerne vil. Er der elever der vil have begge kort
samtidigt og insisterer på at jeg skal lave det, spiller jeg gerne med -
tager teorien og mc-kørslen, og lader så en kollega have bil-kørslen. Sammen
(elev og vi to kørelærere) sørger så for at eleven hele tiden er ½ skridt
foran med bilkørslen.
Prøv lige at forestille jer at skulle lære en 18 knægt om
sammenfletning/vognbaneskift nede på motorvejen, hvor der her i byen meget
af tiden er diverse sjove afspærringer (tunnellen). Sådan en sølle mand
sidder alene på cyklen - er voldsomt udsat for bilisternes ofte fjumrede
kørsel, og jeg kan bare sidde og kæfte op i radioen, og håbe at den sølle
elev ikke bliver mere forvirret end han var i forvejen. Der er adskillige
andre situationer, hvor jeg ikke vover at tage ansvaret for elevens
sikkerhed.
Jeg er aldeles fuld at temperament, fis og ballade, men samtidigt er der en
hel masse MOR i mig, og jeg vil altså ikke lave noget med de unge gutter,
som jeg ikke selv ville lægge knægt til. Jeg har jo ikke nogen som helst
monopol-status, så jeg kan tillade mig at være ligeglad med om en elev
tænker: Sådan en gammel kælling. Det må han hjertens gerne mene, og det kan
da også være at det passer, men jeg har ikke så vældigt travlt med at være
populær. Der er jo køreskoler nok.

Med venlig hilsen Lone

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-04-01 14:11

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in article
<nrYx6.23$76.298@news101.telia.com>...
> [...]
> jeg bliver det heller ikke. Når jeg skriver at jeg vil droppe ud, er det
> fordi jeg vil skåne jer for at jeg fylder det halve af denne debat - -

Pjat. Du ville såmænd heller ikke være den første - bare se Armand...
På UseNet kan man blande sig lige så meget eller lidt som man lyster så
længe det er nogenlunde on topic.

--
Mikkel
Altmuligmand - Pure Pain Racing

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-04-01 21:23

"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
meddelelse news:01c0bb76$59d8f660$f319a8c0@pc2651...

> [...]
>
> Pjat. Du ville såmænd heller ikke være den første - bare se Armand...
> På UseNet kan man blande sig lige så meget eller lidt som man lyster så

Hamrende enig!

Rittig

PS: Dem der syns nogen fylder for meget, kan jo bare springe nogle af de
indlæg over.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 03-04-01 09:25

Mikkel Christensen <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> wrote in
article <01c0bb76$59d8f660$f319a8c0@pc2651>...
> --
> Mikkel
> Altmuligmand - Pure Pain Racing

Må jeg tilføje: TODIFF-Goebbels, og troldmand på et par ski )))
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-04-01 10:01

Søren L Hansen <lindholt@person.dk> wrote in article
<01c0bc17$83df8ef0$837010ac@pc2316>...

> Må jeg tilføje: TODIFF-Goebbels, og troldmand på et par ski )))

Hoho, ja det var sgu nogle smertefulde lærepenge... Måske jeg midlertidigt
skulle ha' skiftet navn til Pure Pain Skiing...

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-04-01 21:26

> Jeg kan se, at flere af jer mener at jeg er et nummer for stramtandet, når
> jeg tillader mig at sortere i hvilke kørekort jeg vil lave eller ej.

Jeg tror faktisk ikke der er nogen der har givet udtryk for at de syns du er
for stramtandet når du vælger at sortere.
Nogle giver udtryk for at de ikke er enige i din sortering, dvs. DE ville
ikke sortere på samme måde, men at DU sorterer, viser blot at du står ved
dine holdninger.

> [...]
> lastbil - med og uden påhængsvogn, og mc-kørekort - til
soldaterne-forstås.
> I min fritid har jeg her hjemme en MC-køreskole.

Pudsigt! Min MC kørelærer var pensioneret major og havde været kørelærer i
forsvaret i mange år. Han nød sit otium med bogbinding og køreundervisning
til bil og mc.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-04-01 18:13

Morten Christensen wrote:

> kørekurser,
[klip]
> [...]
> sikkerhedsudstyr, for noget han ikke gad, var at skulle stå og hælde salt
> i de sår, som jeg har pådraget mig, fordi jeg ikke havde det optimale

[klip]
Ja, du har helt ret i det med at sikkerhedsudstyret kommer før mc. Jeg
regnede det egentlig for noget man købte uanset hvad, og det var derfor jeg
mente at de 10k var bedre at bruge på sikkerhedsmæssigt bedre mc, end på
bilpap underforstået at sikkerhedsudstyret blev købt under alle
omstændigheder.

[klip - kravle, gå, løbe]
Jeg kan godt se hvad du mener, men hvis man har noget erfaring fra fx
knallert er der IMO ingen problemer i at starte med mc-pappet. Men hvis man
_absolut_ ingen erfaring har med trafikken, er jeg helt enig i at det ikke
er smart at starte med mc-pappet!
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Lone

Dato : 03-04-01 20:04

> [...]
man
> _absolut_ ingen erfaring har med trafikken, er jeg helt enig i at det ikke

Selvfølgelig er al erfaring en lettelse m.h.t. at forstå trafikken

I kender godt de vise ord om gamle cirkusheste og nye numre??

En erfaring jeg har gjort en del gange er, at det ofte tager meget lang tid
før en person som har en god portion mc-erfaring - og som ikke har
bilkørekort, før han (er oftest en han) får "tawet" på at bedømme sin egen
højre side. Han regner ofte en hel del forkert - - nu er han blevet en god
del bredere og sidder ikke længere midt i/på køretøjet.

Det er en biting, men det er en ret så tydelig tendens - -

Med venlig hilsen Lone