Læse / skrive til Textfiler...
Fra : Allan

Dato : 17-07-03 19:13

Hej...
Jeg sidder med en lille opgave - hvor jeg skal læse fra en fil (ini) og
tildele mine variabler værdi'er fra disse, samt lave noget søg/erstat i en
anden tekstfil - er der en venlig sjæl der lige kan fortælle lidt om hvordan
det gøres?

Jeg har indtil nu kun rodet med Delphi.. Nu sidder jeg lidt med VS 6...

Mvh
Allan

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 18-07-03 10:28

On Thu, 17 Jul 2003 20:13:12 +0200, "Allan" <email@erfalsk.dk> wrote:

> [...]
>anden tekstfil - er der en venlig sjæl der lige kan fortælle lidt om hvordan

Vi kan jo begynne med INI-files
<http://www.mentalis.org/apilist/GetPrivateProfileSection.shtml>
Eksempler finner du i bunnen av siden (f.eks. INI files)

Søk/erstatt kan være så mye.....(løsninger)

--
Snutten
Reply-to adressen er gyldig inntil spam er mottatt

Fra : Albert E

Dato : 18-07-03 13:10

"Allan" <email@erfalsk.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh
> Allan
>
> Jeg sidder i øjeblikke og forsøger at lære mig selv VB6,,,,,,måske kan
dette
eksempel hjælpe dig...

Skriv variabler til Sequential Files

Private Sub Form_Load()
Dim A As Integer, B As String, C As Single, D As Integer
A = 5
B = "Visual Basic"
C = 2.15
D = -20
Open "Test1.Txt" For Output As #1
Write #1, A, B, C
Write #1, D
Close 1
End Sub

Læs variabler fra Sequential Files

Private Sub Form_Load()
Dim A As Integer, B As String, C As Single, D As Integer
Open "Test1.Txt" For Input As #1
Input #1, A, B, C
Debug.Print "A="; A
Debug.Print "B="; B
Debug.Print "C="; C
Input #1, D
Debug.Print "D="; D
Close 1
End Sub

Fra : Allan

Dato : 19-07-03 00:19

> dette
> eksempel hjælpe dig...

1000 tak - rigtig fint
Stor hjælp!
Håber ikke det lyder utaknemligt (for det er bestemt ikke meningen) når jeg
nu stiller et yderligere spørgsmål...
Hvis jeg f.x. har en string indeholdende:
"Jeg hedder %1 og bor %2"

Hvordan erstatter jeg så %1 med et f.x. BO og %2 med fx. VEJLE ??

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-07-03 08:05

On Sat, 19 Jul 2003 01:19:09 +0200, "Allan" <email@erfalsk.dk> wrote:

> [...]
>Hvis jeg f.x. har en string indeholdende:
>"Jeg hedder %1 og bor %2"
>
>Hvordan erstatter jeg så %1 med et f.x. BO og %2 med fx. VEJLE ??

Nu ved jeg ikke hvorfor du bruger %1 og %2 ?
Men hvis vi kalder disse variabler for "Navn" og "Adresse".
Og forudsætter at du vil lave en hel linle i din tekstfil.

Write #1, "Jeg hedder" & Navn & "og bor" & Adresse

Hvis du har brug for at skrive andet end tal og bogstaver, kan du evt
bruge "Print" istedet for "Write"

Et andet godt triks er F1 og så ellers søge i hjælpen.

/Hans

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 19-07-03 10:17

"Allan" <email@erfalsk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan erstatter jeg så %1 med et f.x. BO og %2 med fx. VEJLE ??

Hvis der er tale om en egentlig søg-og-erstat, er Replace() en løsning:

Navn = "Bo"
By = "Vejle"
nyString = Replace(oldString, "%1", Navn, -1)
nyString = Replace(nyString, "%2", By, -1)

(med forbehold for fejlhuskning af syntaksen, tjek evt. selv din Hjælp)

Og når du så er i Hjælp, så husk også at kigge på FileSystemObject og
TextStream, når du skal skrive/læse tekstfiler. Det er ofte lidt nemmere,
end den 'gamle' Open-metode.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Allan

Dato : 19-07-03 11:14

> [...]
>
> Og når du så er i Hjælp, så husk også at kigge på FileSystemObject og
> TextStream, når du skal skrive/læse tekstfiler. Det er ofte lidt nemmere,

Tak for det fine tip...
Lidt sjovt at både du og Preben Nielsen har svaret det samme - med Replace..
På samme tidspunkt..

Mvh
Allan

Fra : preben nielsen

Dato : 19-07-03 10:16

"Allan" <email@erfalsk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg f.x. har en string indeholdende:
> "Jeg hedder %1 og bor %2"
>
> Hvordan erstatter jeg så %1 med et f.x. BO og %2 med fx. VEJLE
??

str = "Jeg hedder %1 og bor %2"
str = Replace(str, "%1", "Bo")
str = Replace(str, "%2", "Vejle")

Jeg kan da også godt give dig en generel løsning:

MsgBox TextReplacer("Jeg hedder %1 og bor i %2", "%1", "Bo", "%2",
"Vejle")

''
'' IN:
'' str = tekst hvori noget skal erstattes af noget andet
'' lst = liste af par hvor alle forekomster af første element (i
str) erstattes af det andet element
''
Function TextReplacer(str As String, ParamArray lst() As Variant)
As String
Dim lngIdx As Long
TextReplacer = str
For lngIdx = LBound(lst) To UBound(lst) Step 2
TextReplacer = TextReplace(TextReplacer, lst(lngIdx),
lst(lngIdx + 1))
Next
End Function

PS. Den er skrevet lige ud af hovedet men burde virke !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Allan

Dato : 19-07-03 11:12

> ??
>

> str = "Jeg hedder %1 og bor %2"
> str = Replace(str, "%1", "Bo")
> str = Replace(str, "%2", "Vejle")

SÅDAN! 1000 tak...
Replace! Hvorfor kunne jeg ikke finde det i mit MSDN Lib.. - Det kan jeg
nu!

Mvh
Allan Rasmussen