Mia-morderen: Steffen er ikke pædofil.
Fra : hash

Dato : 17-07-03 16:34

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-03 16:45

"hash" <hashasali@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b3178eb5.0307170734.6fdffcf2@posting.google.com...
> http://www.bt.dk/Tema.pl?aid=145249&fid=100226409

Første afsnit:

"Chefpsykologs morder-profil: Steffen Kristensen var en selvglad ung
mand..."

Sidste afsnit:

"...så har han aldrig rigtigt været tilfreds med sig selv. Steffen
virker som en mand, som havde tydelige mindreværdskomplekser."

Siger meget om BT, den såkaldte chefpsykolog i særdeleshed, psykologer i
almindelig, men _intet_ om Steffen Kristensen.

--
-Jens B.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 19-07-03 07:51

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Siger meget om BT, den såkaldte chefpsykolog i særdeleshed, psykologer i
> almindelig, men _intet_ om Steffen Kristensen.

Hmm ved jeg ikke. Man kan godt være selvglad og på samme tid have
tydelige mindreværdskomplekser. Typisk vil selvglæden blot være et
skjold mod mindreværdskomplekserne - en form for skjulested. Taler af
erfaring ;) Ved ikke om jeg tager fejl rent praktisk hvorledes det rent
lægeligt udtrykkes?

Men jeg smider lige X-Post til dk.videnskab.psykologi

mvh
Johan

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-07-03 11:12

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skjold mod mindreværdskomplekserne - en form for skjulested. Taler af
> erfaring ;) Ved ikke om jeg tager fejl rent praktisk hvorledes det

Uden at det skal blive et slagsmål om ord, så kan du da ikke gradbøje
sætningen "en selvglad ung mand". Hvis det ikke betegner en ung mand,
der er _glad_ for sig selv og derved ikke er utilfreds med sig selv, så
flyder sproget da fuldstændigt. Min pointe var egentlig også, at det
sagde en del om BT, om en såkaldt "chefpsykolog" og om psykologer
generelt, at man kan finde på at bekrive en pædofil drabsmand på denne
useriøse, populistiske og i øvrigt fagligt ufunderede måde.

--
-Jens B.

Fra : David T. Metz

Dato : 19-07-03 18:07

Jens Bruun skriblede:
> [...]
> generelt, at man kan finde på at bekrive en pædofil drabsmand på denne
> useriøse, populistiske og i øvrigt fagligt ufunderede måde.

Ahem. Det er da en typisk beskrivelse af en person med narcissistisk
personlighedsforstyrrelse, så helt "fagligt ufunderet" er det ikke. Men
Jørn Beckmann er lidt for ofte lidt for hurtigt ude. Jeg tvivler på han
udtaler sig på anden baggrund end medieomtalen og det er noget betænkeligt.
Men altså der er intet i vejen med at beskrive en person som på én gang
"selvglad" og "utilfreds med sig selv". Det er en beskrivelse der passer på
ganske mange, især unge. "Selvglad" skal blot forstås som det indtryk
personen giver andre.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Gilgamesh

Dato : 19-07-03 21:11

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

"Selvglad" skal blot forstås som det indtryk
> personen giver andre.

Det er godtnok en temmelig alternativ fortolkning af ordet selvglad.

/Lars

Fra : nusle

Dato : 19-07-03 22:51

"Gilgamesh" <gilgamesh@thisadressisfake.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> "Selvglad" skal blot forstås som det indtryk
>
> Det er godtnok en temmelig alternativ fortolkning af ordet selvglad.

Nej, det synes jeg nu ikke.

Det er præcis den betydning der ligger i ordet, når det bruges
op gennem barndommen/ungdommen - en selvglad person er
ikke glad for sig selv, men opfører sig om en der er selvoptaget
og prøver at være overlegen (men bestemt ikke er det, det er
mere et udtryk for usikkerhed).

mange hilsner
nusle

Fra : Lars

Dato : 20-07-03 06:24

nusle wrote:

> [...]
> ikke glad for sig selv, men opfører sig om en der er selvoptaget
> og prøver at være overlegen (men bestemt ikke er det, det er

Jeg forstår sådan set godt hvad i mener - at en person som _virker_
selvglad, af andre så også vil blive betegnet som _værende_ selvglad. Men
det er jo blot en betegnelse, og ikke et udtryk for hans reelle
sindstilstand. Indtrykket snyder....

Så når man snakker om en person der lader til at være selvglad, men i
virkeligheden er usikker, så synes jeg ikke man kan sige om ham at han er
selvglad. Man må da som minimum skelne mellem at virke selvglad, og være
selvglad. Ellers synes jeg ikke at det giver nogen mening sprogligt set.

/Lars

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-07-03 08:03

"Lars" <gilgamesh@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> selvglad. Man må da som minimum skelne mellem at virke selvglad, og være
> selvglad. Ellers synes jeg ikke at det giver nogen mening sprogligt set.

Helt enig.

Problemet er bare, at det er de færreste, der udtaler sig om de kendte
(f.eks. Steffen), som har snakket med dem, de taler om.

Forhåbentlig gør det sig specielt gældende for psykologer, der udtaler sig,
da jeg går ud fra, at psykologer har tavshedspligt eller i det mindste har
for høj moral til at udtale sig om deres klienter.

Med venlig hilsen
Børge
--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-03 09:00

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke glad for sig selv, men opfører sig om en der er selvoptaget
> og prøver at være overlegen (men bestemt ikke er det, det er

Kan man kun være selvglad på den "usikre", påtagne måde og er selvglæde
alene et spørgsmål om omgivelsernes syn på én? Hvad kaldes det, hvis man
lever som eneste menneske på en øde ø og er svært glad for sig selv?

Jeg oplever mange psykopater (ja ja, jeg ved godt, at begrebet ikke
længere bruges officielt), der på mig virker oprigtigt selvglade. Jeg
vil medgive, at denne selvglæde typisk er resultatet af en problematisk
opvækst eller et problematisk sind, men ikke desto mindre må man
acceptere det som en ægte sindstilstand, vi ikke bare kan afvise som det
stik modsatte. Jeg er overbevist om, at Steffen Kristensen, Peter Lundin
oa. er oprigtigt selvglade, og dermed ikke samtidigt er præget af
mindreværdsfølelse. Når man koldt og beregnende vælger at slå andre
mennesker ihjel, som ellers ikke betyder noget følelsesmæssigt for én,
for blot at tilfredsstille sine egne drifter, må man i mine øjne have en
urokkelig tro på sig selv og sin egen guddommelige ret til at gøre, hvad
man har lyst til samfundets normer underordnet.

--
-Jens B.

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 14:24

Hej,

> Kan man kun være selvglad på den "usikre", påtagne måde

Det er den eneste sammenhæng jeg har hørt udtrykket brugt.

Nemlig som noget negativt.

> og er selvglæde
> alene et spørgsmål om omgivelsernes syn på én? Hvad kaldes det, hvis man
> lever som eneste menneske på en øde ø og er svært glad for sig selv?

At man er svært glad for sig selv?

> [...]
> stik modsatte. Jeg er overbevist om, at Steffen Kristensen, Peter Lundin
> oa. er oprigtigt selvglade, og dermed ikke samtidigt er præget af

Hvordan forklarer du så, at han ikke kunne tåle at høre noget
mindre flatterende om sit udseende - det burde da ingen be-
tydning have, hvis man er oprigtigt glad for sig selv.

> [...]
> urokkelig tro på sig selv og sin egen guddommelige ret til at gøre, hvad
> man har lyst til samfundets normer underordnet.

Hvis de har denne urokkelige tro, hvorfor forsøger de
så at skjule deres gerning - burde de så ikke istedet
stolt fremvise gjort gerning?

mange hilsner
nusle