Erstatning for fibertex
Fra : Carsten

Dato : 17-07-03 14:20

Hej i NG.
Vi har købt et hus på en temmelig stor grund (3000 kvardratmeter). Det
meste af grunden er tilvokset i et vildnæs af hybenbuske og andet
vildt. Min plan er, at jeg vil hyre det lokale entreprenørfirma til at
komme med en stor maskine og trække det meste af urskoven op. I stedet
vil jeg have flis på, i en del af bedene af to grunde. For det første
synes jeg det ser godt ud, og for det andet kræver det ikke det store
vedligehold. Men for at forhindre, at ukrudt kommer op imellem flis´en
kræver det, at man lægger en fibertex dug under flis´en for at ukrudt
ikke kan få rodfæste. Men fibertex er et temmeligt dyrt produkt, så
jeg grubler lidt på, om man kan bruge et andet produkt (evt. plastic
med huller i, så vandet kan trænge væk). Er der nogen der har erfaring
med at finde en erstatning for fibertex?
Gode råd (evt. også til optagning af urskoven).
M.v.h.
Carsten

Fra : Peter C.

Dato : 17-07-03 14:54

> med at finde en erstatning for fibertex?
> Gode råd (evt. også til optagning af urskoven).

Jeg har en have som jeg har udliciteret driften af til mine forældre
(jeg hader havearbejde, og de elsker det...)
Min mor bruger aviser under flis´ en
Det har endnu ikke ligget så længe at jeg kan udtale mig om
langtidsvirkningen, men indtil videre 3 mdr, uden ukrudt i flisbedene.

MVH Peter C.

Fra : Bo Christensen

Dato : 17-07-03 15:24

ifølge en havemand vi havde på besøg, så skal fibertex købes af en
anlægsgartner i hele ruller,
så er prisen meget anderledes end i byggemarkederne
/bo

Fra : Karsten Madsen

Dato : 17-07-03 18:13

Carsten wrote:
> [...]
> vildt. Min plan er, at jeg vil hyre det lokale entreprenørfirma til at
> komme med en stor maskine og trække det meste af urskoven op. I stedet

Jeg er faktisk efter mange år med flis (og ukrudt mellem flisen) gået helt
tilbage til almindelig sort jord.

Det har vi haft de sidste par år og det er da vi først en gang har haft det
i bund med ukrudt været utroligt nemt at holde.

Jeg snupper lige hakkejernet og riven en halv times tid, hver dag og tuller
så rundt og hakker et stykke og river det bag efter.
På en halv time når jeg ca halvdelen af mine bede og det gør jeg så en gang
om ugen, dog oftere hvis det lige har regnet efter en tør periode, og jeg
kan sagtens lade det står mens vi er på ferie i 14 dage uden at det gør
noget.

Det jeg vil sige med ovenstående er flis: Been there, done that, got my self
a T-shirt.

Sort jord er ikke så slemt som man tror - så der er jeg tilbage igen efter
år med flis.

/karsten

Fra : Carsten

Dato : 17-07-03 18:59

Er der nogen der har forsøgt sig med plastic som min navnebror spørger om?

Fra : Mimi

Dato : 18-07-03 20:07

karsten wrote:
> Jeg er faktisk efter mange år med flis (og ukrudt mellem flisen) gået helt
> tilbage til almindelig sort jord.

Havde du ikke Fibertex eller andet under flisen, siden der kom ukrudt
alligevel? Eller hvad var probemet?
Mvh Mimi

Fra : Karsten Madsen

Dato : 18-07-03 20:56

Mimi wrote:

> Havde du ikke Fibertex eller andet under flisen, siden der kom ukrudt
> alligevel? Eller hvad var probemet?
> Mvh Mimi

Nope - ingen fibertex eller lign. Pointen var faktisk at sort jord er
overraskende nem at holde. Ikke noget bunddække eller lign, men ganske
almindeligt hakket og revet jord.

/karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-03 21:38

On Fri, 18 Jul 2003 21:55:50 +0200, "Karsten Madsen"
<6@drosselvejhund.dk> wrote:

>Nope - ingen fibertex eller lign. Pointen var faktisk at sort jord er
>overraskende nem at holde. Ikke noget bunddække eller lign, men ganske
>almindeligt hakket og revet jord.

En græsplæne er jo også nem at holde - men det skal dælme gøres tit. Det
samme gælder for sort jord.

De typiske problemer med flis er, at folk er for fedtede når de ligger
det ud, der skal et ordentligt lag til for at det virker. Og alt
flerårigt ukrudt skal pinedød være helt væk, ellers giver flis kun
problemer.

Men at tro at flis er helt vedligeholdelsesfrit er også en illusion. Der
kan komme lidt ukrudt op her og det, det bedste man kan gøre er at
fjerne det med 'klør fem' inden det bliver for voldsomt, og at sørge for
at få en smule nyt flis på ca. hvert andet år.

http://www.gartneriet.dk