Hvilket Backup Program ?
Fra : Henrik Schytte

Dato : 17-07-03 11:18

Hvilket backup program skal jeg vælge ?

Skal kunne bruge min DAT 4/8 streamer,
Skal kunne automatiseres
Skal være meget simpelt at bruge/overskueligt.

Har prøvet BackupExec - som er ALT for uoverskueligt, og har alt for mange
funktioner.

Fra : Bo Christensen

Dato : 17-07-03 11:56

tar ?
mvh bo

Fra : Henrik Schytte

Dato : 17-07-03 12:25

"Bo Christensen" <bo@anet.dk> skrev i en meddelelse
> tar ?

tar ? - er det ikke et komprimerings program ?

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 17-07-03 13:01

"Henrik Schytte" <Hschytte@NOSPAMmail.dk> writes:

> tar ? - er det ikke et komprimerings program ?

Nej. Tar komprimerer ikke. Det er muligt at benytte det sammen med et
komprimeringsprogram, oftest gzip eller bzip2, der er endda direkte
understøttelse fra kommandolinien (i nogen udgaver).

Tar bruges netop kun ti lat samle filer i et arkiv, f.eks. en
backup. Der er masesr af muligheder for at bruge det sammen med
tape-devices og ligenende.

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-03 13:21

Bo Christensen skrev:

>tar ?

Overså du det her:

>   Skal kunne bruge min DAT 4/8 streamer

--
Bertel

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-07-03 13:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Overså du det her:

Hvorfor tror du det ? Den her vil da gøre job'et:

tar [den-onde-kommando-linie] >> /dev/nsa0

Og så lidt bånd-jockey, med rugbrødsmotor. Så er backup'en i hus.

--
Don't waste space

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-03 14:06

Thomas Corell skrev:

> tar [den-onde-kommando-linie] >> /dev/nsa0

>Og så lidt bånd-jockey, med rugbrødsmotor. Så er backup'en i hus.

Hardehar! Så mener du altså at et vilkårligt program kan håndtere
hans båndmaskine. Man skal bare tilføje et par kommandolinjer.

--
Bertel

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-07-03 14:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hardehar! Så mener du altså at et vilkårligt program kan håndtere
> hans båndmaskine. Man skal bare tilføje et par kommandolinjer.

Du er ikke dus med tar ? :

Tar is short for ``tape archiver'', so named for historical reasons;
the tar program creates, adds files to, or extracts files from an
archive file in tar format, called a tarfile. A tarfile is often a
magnetic tape, but can be a floppy diskette or any regular disk file.

--
Don't waste space

Fra : Henrik Schytte

Dato : 17-07-03 15:07

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> archive file in tar format, called a tarfile. A tarfile is often a
> magnetic tape, but can be a floppy diskette or any regular disk file.

Okay, så har jeg ikke udtrykt mig klar nok - Jeg er ikke en ørn, og er ikke
sikker på at jeg kan lave en automatisk backup vha en kommandolinie o.lign.

Jeg vil gerne have et program som kan automatisere backup'en (én gang om
dagen kl. 0400 f.eks.) og som er grafisk (i windows). Men humlen er
stadigvæk, at det skal være meget simpelt, og nemt at overskue - det mener
jeg ikke F.eks. BackupExec er (der er for mange skærmbilleder og
muligheder).

Fra : Sune

Dato : 17-07-03 15:27

On Thu, 17 Jul 2003 16:07:02 +0200, "Henrik Schytte" <Hschytte@NOSPAMmail.dk> wrote:

> [...]
>stadigvæk, at det skal være meget simpelt, og nemt at overskue - det mener
>jeg ikke F.eks. BackupExec er (der er for mange skærmbilleder og

Hvis du brugte 10 min på at sætte dig ind i de "mange skærmbilleder og
muligheder", ville du spare mere tid end hvis du bliver ved med at skrive indlæg om emnet i denne
tråd.

For ikke at tale om de personers tid som svarer på dit indlæg.

Blot en tanke....

Mvh
Sune

Fra : Bo Simonsen

Dato : 17-07-03 21:33

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis du brugte 10 min på at sætte dig ind i de "mange skærmbilleder
> og
> muligheder", ville du spare mere tid end hvis du bliver ved med at
> skrive indlæg om emnet i denne tråd.

Det tager formentlig kun 5 min at poste et USENET indlæg, så har
vedkommende lige sparet 5 min, smart ikke? </sarkasme>

--
Mvh. Bo

http://www.geekworld.dk/~bo/
.... It's nice to be important but it's more important to be nice!

Fra : Henrik Schytte

Dato : 18-07-03 09:40

"Sune" <apr2003@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
indlæg om emnet i denne
> tråd.
>
> For ikke at tale om de personers tid som svarer på dit indlæg.

Ja, sådan vil det jo altid være, især når man også skal spilde tid på andres
værdiløse indlæg...

Fra : Anders Lund

Dato : 17-07-03 16:51

Henrik Schytte wrote:
> [...]
> er stadigvæk, at det skal være meget simpelt, og nemt at overskue -
> det mener jeg ikke F.eks. BackupExec er (der er for mange

Hvilken Windows er der tale om?

Windows har indbygget backup funktion, som er baseret på Back Exec - bare i
en mere simpel udgave.

Fra : Henrik Schytte

Dato : 18-07-03 09:39

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken Windows er der tale om?
>
> Windows har indbygget backup funktion, som er baseret på Back Exec - bare
> en mere simpel udgave.

Windows 2000 Server.

Den indbyggede backup kan jeg bare ikke få til at læse et bånd der ikke er
skabt i windows backup. - Desuden synes jeg heller ikke at jeg kan få den
til at "tage backup hver nat kl. 0400"

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-07-03 12:36

Henrik Schytte skrev:

> Windows 2000 Server.

> Den indbyggede backup kan jeg bare ikke få til at læse et bånd der
> ikke er skabt i windows backup.

Det skal du nok heller ikke regne med at kunne få programmet til at
gøre.

> - Desuden synes jeg heller ikke at jeg kan få den til at "tage
> backup hver nat kl. 0400"

Opsæt et job til at gøre det, tilføj det fra kontrolpanelet | Schedu-
led Tasks.

Hvis du er oldschool, kan du skrive et script og så bruge AT i stedet.

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 17-07-03 14:48

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Hardehar! Så mener du altså at et vilkårligt program kan håndtere
> hans båndmaskine. Man skal bare tilføje et par kommandolinjer.

Nej. "Den onde kommandolinie" til tar indeholder naturligvis ting som
blockstørrelse og lignende til det device han bruger. Det er ikke
noget hack, det er det tar er lavet til.

Selvfølgelig kunne man også skrive til båndmaskinen med stort set hvad
som helst, men det er ikke det der er tilfældet med tar.

Hilsen
Kåre