Hvilken PPC Mac kan/skal jeg købe??
Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-00 10:19

Harj

Jeg står og skal bruge en lille PPC Mac til filserver/webserver og ftp.Men
ikke kun det for jeg vil også gerne smide en brænder på den så jeg kan toaste
via min SCSI brænder på den...

Så for ikke at købe det forkerte vil jeg gerne vide følgende...

Hvor stor/lille (601/603/604) skal den mindst være for det skal køre
tilfredstillende til ovennævnte opgaver?

Hvor meget ram skal jeg have i den?

Jeg har en veninde der lige har fået sin PC brændt af og vil gerne skaffe
hende en brugt PPC Mac da hun jo bare skal læse mails/chatte på ICQ og surfe
en lille smule...

Hvor stor skal den minimum være for at den vil køre tilfredsstillende for
hende? (Processor/Ram)

Hvordan er det så lige med at smide et eksternt modem på "ældre" macs?

Mvh

Carsten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-00 13:46

Carsten Matzon <carsten@matzon.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor stor/lille (601/603/604) skal den mindst være for det skal køre
> tilfredstillende til ovennævnte opgaver?

Du bliver sikkert bombardet med indlæg om hvad du skal købe, og der vil
sikkert være en masse, som vil være uenige med mig. Men here goes:

Hvis du stort set ikke skal arbejde på maskinen, er en PPC601 maskine
egentlig OK. Helst ikke en 6100, da de er langsomme som et ondt år, men
7100 og 8100 er nogenlunde gode maskiner. Jeg ville dog personligt ikke
købe noget under 8500/120, da det først var her, at der virkelig skete
noget med hastigheden på PowerPC'en.

En 8500/120 er en rigtig god maskine, som kører superstabilt og er
rimelig hurtig til de fleste opgaver. Bevares, det er ikke en G3/G4'er,
men man vil kunne leve med den til mange ting. Hvis du kun skal brænde
CD'er og have en lille web/ftp-server kørende, så vil Mac OS 8.6 og 64
MB være nok.

> [...]
> en lille smule...
>
> Hvor stor skal den minimum være for at den vil køre tilfredsstillende for

Ovenstående maskine vil være OK til løst brug, men hvis man vil bruge
maskinen en del, vil en 233 Mhz G3'er nok være minimum. Det kan enten
være i form af en 1. generation iMac eller en 233 Mhz Beige G3'er, alt
efter om man kan nøjes med den indbyggede skærm og de begrænsede
udvidelsesmuligheder. Der er vist noget om, at 233'eren kan overclockes
en del og sammen med et Voodoo3-kort, giver det en ganske fornuftig
maskine, som endda kan køre Mac OS X.

Hvis man skal køre mere end ét program af gangen, er Mac OS efterhånden
gået hen og blevet så forslugen, at 128 MB RAM er det realistiske
minimum. Man _kan_ køre med 64 MB RAM, men så er Virtual Hukommelse
næsten et must og det har _aldrig_ være Mac OS's stærke side.

> Hvordan er det så lige med at smide et eksternt modem på "ældre" macs?

Det er der ikke så megen hokus-pokus i. Du skal bare sikre dig, at der
enten er Mac-drivere til det, eller at det kan køre med nogen af de
scripts, som følger med Mac OS. Hayes-scripts'ne kan bruges til rigtigt
mange modems, men det bedste er altså et rigtigt script fra producenten.

Derudover skal du have et Mac modemkabel, men det kan købes hos alle
Mac-forhandlere (koster ca. en hund).

--
René

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 04-12-00 21:23

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> egentlig OK. Helst ikke en 6100, da de er langsomme som et ondt år, men
> 7100 og 8100 er nogenlunde gode maskiner.

Jeg er uenig - det kommer selvfølgelig an på opgaven, men med nok
hukommelse (RAM), er en 6100 en glimrende maskine. Jeg har selv haft en
som dial-up server og filserver, og godt nok var det ikek de store
opgaver eller bruggrupper den understøttede, men problemer var der ikke
med den!

Og så var den lille, og nem at have med at gøre...

Jeg ville dog personligt ikke > købe noget under 8500/120, da det først
var her, at der virkelig skete > noget med hastigheden på PowerPC'en.

PCI og 604e, ja...

-- - Peter root (at) titancity (dot) com

The Amiga Superlinx page: titancity.com/stuff/a_linx.html

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-12-00 23:51

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> med den!
>
> Og så var den lille, og nem at have med at gøre...

Som jeg sagde: Der ville være mange meninger...

> Jeg ville dog personligt ikke > købe noget under 8500/120, da det først
> var her, at der virkelig skete > noget med hastigheden på PowerPC'en.
>
> PCI og 604e, ja...

Ja, først der blev PowerPC Mac'erne rigtigt gode.

--
René

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-12-00 08:59

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Ja, først der blev PowerPC Mac'erne rigtigt gode.

Uenig. :)

At Performa m/ PowerPC har givet mac'en et dårligt ry, er en anden ting,
men jeg mener bestent at 6100 og fremefter var (og er) gode mac'er.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-12-00 19:50

> [...]

> At Performa m/ PowerPC har givet mac'en et dårligt ry, er en anden ting,
> men jeg mener bestent at 6100 og fremefter var (og er) gode mac'er.

Der bliver vi nok ikke helt enige, men så kan vi da være enige om, at
Performa'er m. 603 processorer ALDRIG skulle have set dagens lys.

--
René

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-12-00 21:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Der bliver vi nok ikke helt enige, men så kan vi da være enige om, at
> Performa'er m. 603 processorer ALDRIG skulle have set dagens lys.

Tja... ikke at det er 603'erens skyld - mere de bundkort Apple smed dem
på.

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 20:09

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-00 20:09

Jamen hvis det ikke er værre end det så gør det ikke det store da jeg ikke
skal have et site oppe hele tiden...

Mvh

Carsten

On Sun, 3 Dec 2000 20:02:44 +0100, Peter Gersmann wrote
(in message <moof.immerfreundlich-8ACC68.20024403122000@news.get2net.dk>):
..

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 20:46

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-00 20:46

Jah det kan du da have ret i men så snakker vi også om en anden prisklasse og
sålænge jeg brænder en skive eller 2 om ugen og måske har mit site oppe 5-10
timer om ugen syntes jeg det er lidt dumt at ofre alle de penge på det
projekt.Så måske bedre at vente til at g3'erne bliver billigere med tiden...
Men takker da for dine råd og meninger... ;)

Mvh

Carsten

On Sun, 3 Dec 2000 20:39:24 +0100, Peter Gersmann wrote
(in message <moof.immerfreundlich-147855.20392403122000@news.get2net.dk>):

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 19:51

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-12-00 19:51

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Hmm, ja. Hvor blev det lovede funktionalitet "at brænde i baggrund" af
> fra Adaptec's side?Det sagde de at 4'ere skulel kunne...

Det kan man faktisk også... Man skal bare ikke lave FOR meget.

--
René

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 05-12-00 21:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det kan man faktisk også... Man skal bare ikke lave FOR meget.

Hvordan??? Det er nyt for mig, min Toast 4 Deluxe/Pro/Whatever nægter at
gå i baggrund ved brænding.

Please respond.

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 23:16

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-12-00 23:16

Preferences: Rebound/PowerKey Compatible..... Fungerer fantastisk med min
nye 12/10/32 PlexWriter med BurnProof! Kan lave _ALT_ uden den brokker sig!

/peter

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 06-12-00 15:45

Peter Kiil <peterkiil@hotmail.com> wrote:

> Preferences: Rebound/PowerKey Compatible..... Fungerer fantastisk med min
> nye 12/10/32 PlexWriter med BurnProof! Kan lave _ALT_ uden den brokker sig!
>
> /peter

Hvorfor har jeg ikek hørt det før?!?!

Tusind tak!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 06-12-00 22:38

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

Hm, jeg har nu testet Toast 4's brænding i baggrund. Ret kosmetisk,
viser det sig. Man skal ikke lave en dyt før brænderen buffer laver en
underrun. Man kan rode kort i FInderen, men that's it! (ikke starte
programmer, elle råbne dokumenter, så dør CD-brændingen).

At Toast går i baggrund hindrer seriøst programmets mulighed for at
sende data tilbrænderen, så pas på (jeg testede med en CD_RW, så ingen
skade gjort!).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-00 21:51

> [...]

> At Toast går i baggrund hindrer seriøst programmets mulighed for at sende
> data tilbrænderen, så pas på (jeg testede med en CD_RW, så ingen skade

Som Peter skrev, så har hans brænder BurnProof, så han har _ikke_ de
problemer. Jeg prøvede også med en CD-RW herhjemme og så snart jeg
startede et program gik det galt. Men det kan lade sig gøre f.eks. at
skrive tekst i et tekstbehandlingsprogram.

-- René