Løbesod
Fra : Thïngmand

Dato : 17-07-03 10:14

I forb. med renovering af 1. sal er jeg kommet ind til pudsen på
skorstenen - den er fyldt med sorte pletter og lugter kraftigt af sod
(hvilket pulterkammeret som den går igennem også gjorde inden jeg rev ned)

Skorstenen er muret op og er fra 1825 og er sidenhen 1 1970 blevet pudset op
(og tapeseret) Pga. de her løbesodsproblemer, fik den tidligere ejer sat
ISOkern i for 10 år siden - men soden er altså ikke blevet fjernet...

Hvordan får jeg den fjernet? Det gælder først og fremmest lugten, men også
de sorte pletter. Pudsen skal bankes af og de bare sten skal derefter
vandskures, da skorstenen kommer til at stå mere frit...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : zigge

Dato : 17-07-03 10:28

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Hvordan får jeg den fjernet? Det gælder først og fremmest lugten, men også
> de sorte pletter. Pudsen skal bankes af og de bare sten skal derefter
> vandskures, da skorstenen kommer til at stå mere frit...

Man kan få noget grunder der laver en tæt membran i stenen, hos din
malerforretning. Det minder om gipspladegrunder, men er altså beregnet til
løbesod mm. Har selv lige brugt det, da indækningen gik istykker på en
skorsten med isokern, så sod og skidt løb ned af indersiden på den i
loftsrummet.

Mvh
//zigge

Fra : KLH

Dato : 17-07-03 11:42

Har selv med succes brugt "stop grund" ( tror jeg det hedder) fra Flügger.
Det har holdt i 4 år nu. Desværre har jeg ikke Isokern, men det må blive
næste projekt...

Den gamle skorsten blev bare pudset op, så den blev pæn, men soden trænger
jo hurtigt gennem der, men det klarede stop grund altså.

Mvh
KLH

Fra : Thïngmand

Dato : 17-07-03 13:55

> Den gamle skorsten blev bare pudset op, så den blev pæn, men soden trænger
> jo hurtigt gennem der, men det klarede stop grund altså.

Tager det også lugten?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : zigge

Dato : 17-07-03 17:54

> Tager det også lugten?

Det tog lugten fra min fugtskade, men vær opmærksom på at "gammel" løbesod
trænger gennem alt træværk og isolering der måtte være i kontakt med det. Så
det skal fjernes. Jeg tror også at lugten kan hænge ved i rummet hvis det
har stået på længe, lige som "gammel cigar lugten".

Mvh
//zigge