Skærme
Fijala 3554
Acer AL1931
Fra : Christian Menck

Dato : 17-07-03 09:43

Acers nye 19" storebror til AL732 blev omtalt her i gruppen for noget tid
siden (http://www.rhk.dk/users/dio/1931.pdf).
Er der noget nyt om hvornår den kommer på markedet og hvad den kommer til at
koste?
Hvis den bliver for dyr springer jeg på en AL732.

mvh Christian

Fra : Jacob Riis

Dato : 17-07-03 13:54

"Christian Menck" <dio@rhk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> koste?
> Hvis den bliver for dyr springer jeg på en AL732.

Jeg følger et andet forum og der kan man se at skærmen i Tyskland skulle
komme i større styktal i slutningen af juli, så må vi se hvornår Danmark får
deres skærme. Jeg kan huske da jeg købte min Acer AL732 tog det omkring 6
uger før den var i Danmark efter den var lanceret i Tyskland men det kan jo
sagtens være at den kommer tidligere den her gang så jeg ville ikke lægge
alt for meget i det.

--
Jacob

Fra : Jacob Riis

Dato : 17-07-03 14:01

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse

> [...]
jo
> sagtens være at den kommer tidligere den her gang så jeg ville ikke lægge

Så lige at skærmen i Holland kan fåes til 800 Euro
http://www.kelkoo.nl/b/a/sbs/nl/monitor/keyword/FLAT_19/114401.html så må se
hvad skærmen kommer til at koste i Danmark, den bliver jo nok en smule
dyrere pga. af momsen.

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-07-03 14:31

On Thu, 17 Jul 2003 10:42:35 +0200, Christian Menck wrote:

> [...]
> koste?
> Hvis den bliver for dyr springer jeg på en AL732.

Troede lige den var interessant, men den har jo kun 25 ms reponstid - så
jeg holder mig til min ide om den nye Samsung 213T, der jo også er noget
dyrere og større.
Havde denne 19' haft 16 ms repons, så ville jeg nok købe den istedet for -
og bruge som spille skærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 17-07-03 15:05

On Thu, 17 Jul 2003 15:30:41 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:
> [...]
>dyrere og større.
>Havde denne 19' haft 16 ms repons, så ville jeg nok købe den istedet for -

Ralph, det drejer sig *stadig* ikke om de angivne responstider. Nogen
25ms skærme er hurtigere end nogen 16ms - det er bare ikke præcist
nok.

Det man skal kigge på, er hvilke paneler skærmen har (TN, IPS/S-IPS
eller MVA/PVA). Hvis skærmen har IPS/S-IPS er det helt klart at
foretrække fremfor de andre. Ved så ikke om denne Acer har det -
indtil videre er der ikke nogen 19" fladskærme med disse paneler.

Fra : Jacob Riis

Dato : 17-07-03 15:45

"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foretrække fremfor de andre. Ved så ikke om denne Acer har det -
> indtil videre er der ikke nogen 19" fladskærme med disse paneler.

Aceren får et MVA panel fra Fujitsu.

Prad.de kører en betaside hvor man kan sammenligne forskellige skærme her
http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html
Her kan man se at IIyama AU4831D er en 19" skærm med IPS panel. Hvis man
tager 20" skærme er der flere skærme at vælge imellem med super IPS panel.
Hvis man har pengene kan man jo fx købe en
20" NEC 20UX. Men så bliver jeg vist også nødt til opgradere min computer,
den må kræve noget af en computer hvis den skal køre ordentligt i
1600x1200...

--
Jacob

Fra : rane

Dato : 17-07-03 15:48

On Thu, 17 Jul 2003 16:44:52 +0200, "Jacob Riis"
<contactingrouponly@noprivatemessages> wrote:
> [...]
>20" NEC 20UX. Men så bliver jeg vist også nødt til opgradere min computer,
>den må kræve noget af en computer hvis den skal køre ordentligt i

Ja ok, så var der en enkelt 19" med IPS-panel ;) Men det er endnu
ikke udbredt i den størrelse. Derfor er jeg selv ude efter en 18" IPS
(Bliver nok en Sony P82) :)

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-07-03 21:27

> [...]
> foretrække fremfor de andre. Ved så ikke om denne Acer har det -
> indtil videre er der ikke nogen 19" fladskærme med disse paneler.

Uden at ville fornærme dig, så var det mig selv der i sin tid i denne
gruppe bragte hele denne diskussion på banen omkring S-IPS, MVA og Samsungs
PVA TFT paneler - så _JEG_ af alle burde vel i grunden vide det, du så pænt
prøver at belære mig om :)

Det jeg blot må konstatere er, at denne Acer ER en TFT bygget på samme
billige MVA panel, som resten af Acer skærmen er.

I det hele taget kan du næsten være 100% sikker på, at alle billige TFT
skærme ER baseret på MVA paneler - men 16ms respons på disse ER stadig en
tand hurtigere end 25 MS på S-IPS paneler - selvom min egen Dell 200FP, der
netop ER en S-IPS baseret TFT skærm dog klarer sig forrygende fint i spil.

Men tak for forelæsningen alligevel - rart at vide, at folk herinde efter
hånden ER ved at lære det grundlæggende ved TFT skærm teknologien :)

Jeg er selv kommet i tvivl igen, da den Samsung 213T jeg overvejer er en
PVA skærm, der har de fleste af børnesygdommene fra MVA - men hvor gode
Samsung er blevet med denne nye skærm, det søger jeg stadig efter info om
vidt og bredt på nettet.

Ellers er den kommende Nec 2180UX - en 21,3 S-IPS skærm fra Nec i 1600X1200
ved at komme ind i billedet - men den vil koste tæt ved 15.000 kr i
udlandet - herhjemme vil den sikkert koste over 20.000 kr

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 17-07-03 22:17

On Thu, 17 Jul 2003 22:26:37 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:
> [...]
>PVA TFT paneler - så _JEG_ af alle burde vel i grunden vide det, du så pænt

Helt ok :) Jeg har selv skrevet lignende sætninger til folk mange
forskellige steder på nettet efterhånden - mener også jeg har nævnt
det her på news, men har ikke lige stødt på dine panel-indlæg :)

>Det jeg blot må konstatere er, at denne Acer ER en TFT bygget på samme
>billige MVA panel, som resten af Acer skærmen er.

Jeps :)

> [...]
>netop ER en S-IPS baseret TFT skærm dog klarer sig forrygende fint i spil.

Tjoo..njaa..mhhnn...det kommer helt an på det spil, du spiller. Det er
der i hvert fald delte meninger om - specielt på www.prad.de lader det
til, at 98% af brugerne mener at IPS/S-IPS er de klart bedste skærme
til spil (det med sort-til-hvid og grå-sort osv.). Det er den der
med, at 16ms skærmerne kun kan vise et par hundrede tusinde farver på
skærmen ad gangen så den egentlig responsetid nemt kan ligge på
25-35ms.

>Men tak for forelæsningen alligevel - rart at vide, at folk herinde efter
>hånden ER ved at lære det grundlæggende ved TFT skærm teknologien :)

Ja, nu må vi jo udbrede den gode viden til alle ;)

> [...]
>PVA skærm, der har de fleste af børnesygdommene fra MVA - men hvor gode
>Samsung er blevet med denne nye skærm, det søger jeg stadig efter info om

Nu ved jeg ikke lige så meget om de større TFT skærme - kun af de
større NECs skulle køre med IPS-paneler.

>Ellers er den kommende Nec 2180UX - en 21,3 S-IPS skærm fra Nec i 1600X1200
>ved at komme ind i billedet - men den vil koste tæt ved 15.000 kr i
>udlandet - herhjemme vil den sikkert koste over 20.000 kr

Sikkert mere - i og med at 1880SX'eren kan erhverves for ca. 6500 i
tyskland mens den koster 12000,- herhjemme endnu ;)

Lidt mystisk egentlig med den kæmpe prisforskel.

Køber selv en Sony P82 her i starten af August - den ser bare mums ud
- og så skulle den være vildt god til spil. Flere tyskere siger i
hvert fald, at der er slet ingen ghostning på nogen af de spil
(ego-shooters etc.) de har prøvet. Og designet og optikken er jo bare
fantastisk :)

mvh
Rene