BCD spørgsmål
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-07-03 08:20

Jeg vil gerne lige høre hvor mange der har en BCD der vender dem om på
ryggen i overfladen, samt hvilket mærke det er..

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : kasper elsborg

Dato : 17-07-03 09:35

Hej Jonas..

Jeg tror faktisk kun det er hals-veste der vender dig om på ryggen i
overfladen
Alm bcd har en tendens til at holde dig lodret, og wingweste har den tendens
til at vende dig på maven. Lidt bly på flasken kan løse problemet, men ikke
for meget da det så også bare vender dig om på ryggen under vandet..

mvh. Kasper

Fra : Arnt Eirik

Dato : 17-07-03 09:43

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@magnetixspaam.dk> skrev i melding
> Jeg vil gerne lige høre hvor mange der har en BCD der vender dem om på
> ryggen i overfladen, samt hvilket mærke det er..

Alle som har en rigg riktig avveid vil vendes om på ryggen.
Gjør det ikke det, er det behov for å tenke nytt om avveining,
blyplassering, vingestr, flaskestr etc.

Arnt

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-07-03 10:02

Arnt Eirik wrote:
> Alle som har en rigg riktig avveid vil vendes om på ryggen.
> Gjør det ikke det, er det behov for å tenke nytt om avveining,
> blyplassering, vingestr, flaskestr etc.

Med alt respekt for meninger og teorier, så leder jeg efter personlige
erfaringer med BCD'er. Min teori er imidlertid at der findes ganske få
BCD'er som rent faktisk vender dig om i overfladen og der er ingen vinger
der gør det medmindre din trim under vandet også er helt af helvede til.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 17-07-03 10:05

"Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> wrote in message

> Alle som har en rigg riktig avveid vil vendes om på ryggen.
> Gjør det ikke det, er det behov for å tenke nytt om avveining,
> blyplassering, vingestr, flaskestr etc.

Det er vist mere et udtrykt ønske end en egentligt realitet. Nogle enkelte
veste er godkendt som redningsvest (har selv kun set en fra Buddy). Se
tidligere tråd om samme emne.

Hvad er baggrunden for spørgsmålet?

/Henrik R

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-07-03 15:05

Henrik Rasmussen wrote:
> Hvad er baggrunden for spørgsmålet?

Jeg går ud fra at det er til mig? Jeg spørger fordi jeg gerne så flere af
vores elever dykke i harness og bagplade, men jeg render altid ind i
spørgsmålet om at blive vendt om på ryggen i overfladen fra en med en Buddy
commando vest. Da vingen ikke gør det, vil jeg gerne danne mig et billede af
hvor mange almindelige veste der gør det.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-07-03 16:10

> [...]
> Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk
>
> Hvorfor i alverden vil du have elever i harnes og bagplade ??
Skal de så også dykke dobbeltsæt ??

Jeg kender kun en der har forsøgt at tage certifikat i en vinge.
Men han lærte aldrig at dykke ordenligt før han gik over i en BCD.
Hilsen Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-07-03 19:10

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> wrote in message
> Hvorfor i alverden vil du have elever i harnes og bagplade ??

Fordi det sparker røv på en almindelig BCD.

> Skal de så også dykke dobbeltsæt ??

Nej ikke nødvendigvis.

> Jeg kender kun en der har forsøgt at tage certifikat i en vinge.
> Men han lærte aldrig at dykke ordenligt før han gik over i en BCD.

ok, jeg kender en som i denne uge har uddannet et helt hold OW elever i
plade og vinge..

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-07-03 21:18

"Jonas Lüttichau" <j@spamnetix.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> wrote in message
>
> Fordi det sparker røv på en almindelig BCD.

OK. Min vinge har endnu sparket nogen

> Nej ikke nødvendigvis.

Er det ikke det der i bund og grund er formålet med en vinge ?

> ok, jeg kender en som i denne uge har uddannet et helt hold OW elever i
> plade og vinge..

Ja men er de "sikre" i overfladen, også når der er bølger.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-07-03 08:15

Claus Larsen wrote:
> Er det ikke det der i bund og grund er formålet med en vinge ?

Nej formålet er med en vinge er at give dig mulighed for at være neutralt
afbalancere :p. Nu må jeg lige høre, når du dykker med dobbeltsæt har du en
vinge, men når du dykker med en enkeltflaske bruger du med en BCD?

> Ja men er de "sikre" i overfladen, også når der er bølger.

Føler du dig usikker i overfladen når du bruger dit dobbeltsæt og din vinge?

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-07-03 12:33

> [...]
en
> vinge, men når du dykker med en enkeltflaske bruger du med en BCD?

Dykker aldrig med enkeltflaske. Enten dobb.10 eller dobb. 7

> [...]

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

>Nej men jeg antager også mig selv for at være erfaren.

Jeg har erfaringer med at det er i overfladen det går galt. Og jeg kan se
at der ikke er mange bølger på den vedhæftede video.
desuden kan jeg se at eleverne arbejder godt med benene i overfladen for at
holde deres position i vandet
Når en uerfaren dykker bliver lidt stresset i overfladen hvor der er bølger
og skal have fat i en båd der gynger. er det en god ting med en BCD der i
det mindste holder dykkeren på ret køl.

Men hvilke argumenter for og imod har du tænkt over.
ud over dit fantastisk seriøse argument med at det sparker røv.

Og selv om en formel 1 vogn sparker røv på en personbil, har jeg aldrig set
eller hørt om nogen der tager kørekort i en formel 1.

PS: Hvor er elevernes snorkel ??

-Hilsen Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-07-03 13:01

Claus Larsen wrote:
> Nej men jeg antager også mig selv for at være erfaren.

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvor du mener forskellen i sikkerhed på
overfladen skulle være med BCD i forhold til vinge?

> Jeg har erfaringer med at det er i overfladen det går galt.

Ok, det vil jeg da gerne høre mere om? Hvad har du erfaret der er gået galt?

> desuden kan jeg se at eleverne arbejder godt med benene i overfladen
> for at holde deres position i vandet

Nåh, det jeg kan se er at eleverne går på finnespidserne hen af bunden.

> Når en uerfaren dykker bliver lidt stresset i overfladen hvor der er
> bølger og skal have fat i en båd der gynger. er det en god ting med
> en BCD der i det mindste holder dykkeren på ret køl.

Jeg mener ikke der er en forskel. Det er i hvert fald ikke min erfaring.

> Men hvilke argumenter for og imod har du tænkt over.

For Vinge/harness setup'et:
Bedre balance, position i vandet. som du også kan se på videoen.
Billigere i reperation
Mere holdbart
Man behøver ikke udskifte så meget hvis man vil til dobbeltsæt plus at man
kan tage det samme setup med.
Bedre justering (du har one-size i stedet for 5 standardstørrelser).
Mere strømlignet
Lettere at afbalancere sig(vingen har ikke nogle steder hvor luften kan
gemme sig, i modsætning til nogle BCD'er)

Imod:
Alle andre dykker i BCD
Den vender dig ikke om i overfladen
Man får muligvis problemer med de øvelser der er på begynder niveau (tage
udstyr på/af)

Det var sådan lige hvad jeg kunne tænke på umiddelbart..

> PS: Hvor er elevernes snorkel ??

Hvad skal de bruge en snorkel til?

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-07-03 14:12

> [...]
> overfladen skulle være med BCD i forhold til vinge?

> Ok, det vil jeg da gerne høre mere om? Hvad har du erfaret der er gået

Det jeg har erfaret er at vingen har en tendens til at tippe dykkeren
fremover i overfladen så ansigtet presses ned under vandet.
Hvilket kan være et stort stress moment for en uerfaren. ( de føler sig
usikre ) og som vi ved er det et skridt nærmere panik som for alt i verden
skal undgås.
Hvorimod en BCD sørger for at du kan ligge og slappe af på ryggen med
ansigtet over vandet.

> [...]
>
> For Vinge/harness setup'et:
> Bedre balance, position i vandet. som du også kan se på videoen.
// OK men kunne balancen ikke være lige så god med en BCD.

> [...]

> kan tage det samme setup med. // OK men der fås også BCD til dobb. set

> Bedre justering (du har one-size i stedet for 5 standardstørrelser). //
Køb en der passer

> Mere strømlignet // OK.

> Lettere at afbalancere sig(vingen har ikke nogle steder hvor luften kan
> gemme sig, i modsætning til nogle BCD'er) //Undgå disse
BCD'er

> [...]
> Den vender dig ikke om i overfladen
> Man får muligvis problemer med de øvelser der er på begynder niveau (tage
//Ja og det er ting som i første omgang er
vigtigt for en elev
// Desuden er der et langt større udvalg inden for BCD. både hvad angår
model og pris.
envidere er en vinge tungere i ferie bagagen.
Og problemet med at droppe blyet bør vel også tages med.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-07-03 14:39

Claus Larsen wrote:

> [...]
> Hvilket kan være et stort stress moment for en uerfaren. ( de føler
> sig usikre ) og som vi ved er det et skridt nærmere panik som for alt

De så da meget afslappede ud på videoen.. Men hvad er det du har erfaret der
er gået galt?

> // OK men kunne balancen ikke være lige så god med en BCD.

Næh, nybegyndere plejer at vælte rundt over det hele, det gør de ikke, som
du selv kan se.

Det forstår jeg ikke helt? Men min pointe var at hvis "seletøjet" på din BCD
går i stykker er det en kostelig reperation, hvorimod det er en 100 kroners
udgift hvis du bruger en bagplade.

>// OK men der fås også BCD til dobb. set

Ja og det kan man sige, er vist mindre end optimalt. Hvor mange Trimix eller
hule dykkere ser du rende rundt med et dobbeltsæt og en BCD?

Kan man det hvis der er 5 størrelser? Hvorfor ikke købe noget der med
garanti passer 100%.

Ja køb en vinge..

>//Ja og det er ting som i første omgang er
> vigtigt for en elev

Nej det mener jeg ikke det er, jeg vil gerne vide hvorfor du mener det er
vigtigt?

> // Desuden er der et langt større udvalg inden for BCD. både hvad
> angår model og pris.

Jep det har du, skulle det være en fordel? Det system jeg er fortaler for
passer 100% til alle og alt dykning.

> envidere er en vinge tungere i ferie bagagen.

Ja det er sandt, det vejer nok et par kilo mere. Men på den anden side skal
du ikke have så meget bly på ?

> Og problemet med at droppe blyet bør vel også tages med.

Hvad er problemet med at droppe blyet? Du har vel et blybælte på som med en
BCD?

Ja det er jeg, og du har endnu ikke svaret på spørgsmålet.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-07-03 15:56

> [...]

eller
> hule dykkere ser du rende rundt med et dobbeltsæt og en BCD?
// Er det hule eller trimix dykkere eller nybegyndere vi taler om ??

> [...]
>
> Nej det mener jeg ikke det er, jeg vil gerne vide hvorfor du mener det er
> vigtigt? // du er jo værre end en journalist til at klippe i teksten.
Husk at tage det hele med hvis du ønsker at fremstå som seriøs

> Jep det har du, skulle det være en fordel? Det system jeg er fortaler for
> passer 100% til alle og alt dykning. // OK. du vil uddanne efter DIR
eller hvad ??
Fordi du selv er tilhænger af et system som DIR. er det ikke ensbetydende at
det 100% passer til alle.

> [...]
en
> BCD? // skridtremmen

> Ja det er jeg, og du har endnu ikke svaret på spørgsmålet.
//Det burde du vide. Men for at opfriske grundviden. så er en snorkel et
yderst anvendeligt redskab ved en tom for luft situation i overfladen.
Og i høj grad hvis du har en vinge der har tendens til at vippe dig forover
i overfladen.
Jeg kan godt se at en huledykker ikke har meget at bruge en snorkel til. Men
det er en helt anden uddannelse.

> --
> Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk
>
> I bund og grund kan du jo gøre som du vil. Men tænk på om det er for at
gøre eleverne en tjeneste eller det er for at tilfredsstille din egen Tro på
hvad der passer dig (ifølge DIR)

Hilsen Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-07-03 16:11

Claus Larsen wrote:
> [...]

Dejligt med et seriøst svar! :)

Det gør jeg ikke, det er for dyrt.

Mit seletøj på min BCD er da gået i stykker, så nu har jeg talt én gang, og
det er én gang for meget!

> // Er det hule eller trimix dykkere eller nybegyndere vi taler om ??

Det er potentielle trimix og huledykkere!

> Husk at tage det hele med hvis du ønsker at fremstå som seriøs

Jeg tror misforståelsen beror i at du har en usædvanlig dårlig citat teknik.
Vær venlig at lade dit svar komme på en ny linie.

> eller hvad ??

Nej jeg vil uddanne folk i vinge, bagplade og harness.

> Fordi du selv er tilhænger af et system som DIR. er det ikke
> ensbetydende at det 100% passer til alle.

Det er muligt jeg har bare endnu ikke set nogen som det ikke passer til?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål?

Så tag dit bly udenpå skridtremmen?

> //Det burde du vide. Men for at opfriske grundviden. så er en snorkel
> et yderst anvendeligt redskab ved en tom for luft situation i
> overfladen.

1) Du løber ikke tom for luft
2) Hvis du har fået så meget flow på din regulator at du har tømt hele din
tank så har du stadig din makker.

> Og i høj grad hvis du har en vinge der har tendens til at vippe dig
> forover i overfladen.

Brug din regulator.

> Jeg kan godt se at en huledykker ikke har meget at bruge en snorkel
> til. Men det er en helt anden uddannelse.

Nej det er det faktisk ikke, og det ved jeg for jeg har taget den.

> gøre eleverne en tjeneste eller det er for at tilfredsstille din egen
> Tro på hvad der passer dig (ifølge DIR)

Efter min teori er de to ting præcis det samme.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Jan Richardy

Dato : 18-07-03 16:36

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@magnetixspaam.dk> wrote in message
> 1) Du løber ikke tom for luft

Hmmm ... Det er jo det samme som at sige: "der sker ikke ulykker" og det ved
vi jo alle, at der sommetider gør. I en ulykkessituation må snorklen da være
et godt værktøj at have med sig, især hvis man skal svømme et stykke i
overfladen for at nå land/båd/hjælp.

Det er også her en snorkel er rar, selvom der ikke er tale om en
ulykkessituation (og man har masser af luft). Hvis man f.eks. skal svømme et
stykke fra land for at komme ud til dykkerstedet (og tilbage igen) er det da
dumt at ligge og sutte på regulatoren. Det er da rart at kunne slappe af med
ansigtet i vandet, svømme løs og trække vejret igennem sin snorkel og ikke
tænke på, at man spilder luften fra ens tank.

Just my two cents ... (i en ellers meget interessant diskussion)

---

Jan Richardy

Bunny-smashing:
http://www.richardy.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-07-03 10:54

"Jan Richardy" <usenet@richardy.dk> wrote in message
> [...]
være
> et godt værktøj at have med sig, især hvis man skal svømme et stykke i

Nej det er ikke helt det samme, for hvis du havde taget punkt 2 med havde du
set at jeg skrev hvis dit udstyr fejler og du mister alt gas på din flaske,
så har du stadig din makkers octopus at sutte på. Men det må være de mest
ekstreme tilfælde at du mister alt din gas inden du kan nå at få lukket
flasken ned og ordnet automaten.

> [...]
> ansigtet i vandet, svømme løs og trække vejret igennem sin snorkel og ikke
> tænke på, at man spilder luften fra ens tank.

Du har 3000 liter luft på en 15L flaske og du bruger måske 15 - 20 L på
overflade svømning. Det giver dig 150 minutter på overfladen, efter 20
minutters hård svømning har du brugt ca. 20 bar på flasken så har du stadig
180 bar til at lave dit dyk.
Pointen er at fordelene ved ikke at have snorklen er større end ved at have
den.

Fra : Søren

Dato : 21-07-03 10:57

> [...]
stadig
> 180 bar til at lave dit dyk.
> Pointen er at fordelene ved ikke at have snorklen er større end ved at

Jeg håber ikke du beregner dinne dyk efter ovenstående, for så for du
kraftigt brug for din makkers "SUT"

15-20 Liter i minuttet er ikke mængden for hårdt arbejde, men meget let
arbejde.

M.v.h. Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-07-03 15:34

Søren wrote:
> 15-20 Liter i minuttet er ikke mængden for hårdt arbejde, men meget
> let arbejde.

Indsæt korrekt mængde for din egen fysik og du vil sikkert stadig finde at
du har rigeligt med luft i flasken til det gennemfører whatever dyk.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Anders Arnholm

Dato : 21-07-03 12:12

Jan Richardy <usenet@richardy.dk> skriver:

> [...]
> dumt at ligge og sutte på regulatoren. Det er da rart at kunne slappe af med

Är det inte skönare att med ett anslappat ryggsim? I sig nackdelen
att man inte kan titta på alla roliga fiskar på vägen ut. Skälv simmar
jag nästan alltid på rygg vid långa ytsim, det spar på krafterna och
man har mer kvar till dykningen.

/ Anders
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-07-03 21:20

Anders Arnholm <Anders+news@Arnholm.nu> wrote in message news:<slrnbhnijm.ird.Anders+news@tika.arnholm.nu>...
> Jan Richardy <usenet@richardy.dk> skriver:

> Är det inte skönare att med ett anslappat ryggsim?

Jo, det skulle jeg også mene. Utroligt når får man, af den diskussion
der har udspundet sig, det indtryk at nogle sportsdykkere
tilsyneladende mener, at overfladesvømning kun kan lade sig gøre med
ansigtet ned i vandet og under anvendelse af regulator eller snorkel.

Det synes jeg sgu' er uhyggeligt! For det må jo betyde at de aldrig
har lært om og trænet i rygsvømning iført dykkerudstyr. Stakkels dem
den dag de befinder sig i lidt bølger noget fra land med tom tank og
maske og dermed snorkel revet af. Det er jo ikke rigtigt den optimale
situationen at opfinde og afprøve nye teknikker i.

Fra feriedyk ved jeg positivt, at der findes dykkere der under deres
uddannelse aldrig med et eneste ord har fået omtalt rygsvømningens
velsignelser. Det er da i grunden for dårligt, eller er jeg bare en
gammel kværulant?

Jens Olsen, Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk (klubben for alle
Københavnske Sportsdykkere)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-07-03 21:38

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) writes:

> [...]
> uddannelse aldrig med et eneste ord har fået omtalt rygsvømningens
> velsignelser. Det er da i grunden for dårligt, eller er jeg bare en

Under min uddannelse var det også primært mavesvømning der blev
omtalt/anvendt... Men ligeså snart jeg fik en tørdragt konstaterede
jeg at det er nærmest umuligt at svømme andet end rygsvømning iført
tørdragt. Desuden føler jeg at der er meget mere kraft at gøre godt
med på ryggen end på maven, uanset dragttype. (Der er vel nogen der
kan give en fysiologisk årsag til dette?)

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-07-03 15:35

Anders Arnholm wrote:
> [...]
> att man inte kan titta på alla roliga fiskar på vägen ut. Skälv simmar
> jag nästan alltid på rygg vid långa ytsim, det spar på krafterna och

Det er sandt, jeg svømmer også på ryggen. Men hvis der er høje bølger så er
det rart at have regulatoren i munden.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Anders Arnholm

Dato : 25-07-03 09:21

Jonas Lüttichau <jluttichau@magnetixspaam.dk> skriver:
> Det er sandt, jeg svømmer også på ryggen. Men hvis der er høje bølger så er
> det rart at have regulatoren i munden.

I sådana lägen tycker jag inte direkt att snorkel skulle hjälpa, den
har ju en tendens att bli fylld med vatten. I alla fall jag tycker det
är enklare att andas utan snorkel, eller i nödfall från regulatorn.
Fast har aldrig dykt i sådans utförhållande att det behövts mer än vi
igång, uppgång från stranden och då har inte snorkel varit alternativ.

/ Balp
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-07-03 16:45

> [...]
> Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk
>
> Jeg gider ikke bruge min tid på at diskuterer sagen ydeligere.
Og slet ikke med en person der mener at en tom for luft situation aldrig
sker og samtidig mener at en huledykkeruddannelse og en OW uddannelse er det
samme.

Slut Claus

Fra : Morten Dall

Dato : 21-07-03 14:41

> Nåh, det jeg kan se er at eleverne går på finnespidserne hen af bunden.

hvad er det for en video i snakker om, kunne man få et kopi ?

mvh Morten Dall

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-07-03 08:23

Claus Larsen wrote:
> Jeg kender kun en der har forsøgt at tage certifikat i en vinge.
> Men han lærte aldrig at dykke ordenligt før han gik over i en BCD.

http://62.5.66.86:8000/ow-class.htm

Det ser faktisk ret godt ud..

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 21-07-03 14:35

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i en meddelelse

> Jeg kender kun en der har forsøgt at tage certifikat i en vinge.
> Men han lærte aldrig at dykke ordenligt før han gik over i en BCD.

han har sikkert ikke haft en snistuktør der var i stand til at hjælpe ham
med at få den trimmet osv

en af mine elever i år hade en baglplade og seletøj og en pioner 36 vinge
fra halcyon, det samme som jeg selv dykker med, og han havede ikke et eneste
problem med det.

det har jeg heller ikke, og jeg "vældter" ikke i vandet og den vender mig om
på ryggen i overfladen.

mvh Morten Dall

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 17-07-03 20:58

Jeg har en Scupapro Masterjacket. Den vende en bevistløs dykker rigtigt i
vandet og efter sigende er den blevet EU-godkendt som redningsvest. Jeg
synes, at det er en rigtig god BDC og bruge den til både dobbeltsæt og til
enkelte flasker når jeg dykker i de varmere vande.

M.v.h.
Søren BJ

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-07-03 08:52

Søren Bergh Jensen wrote:
> Jeg har en Scupapro Masterjacket. Den vende en bevistløs dykker
> rigtigt i vandet og efter sigende er den blevet EU-godkendt som
> redningsvest.

Den ligner også til forveksling Buddy Sea King så det overrasker mig ikke :)

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Kristoffer Gravgaard

Dato : 18-07-03 10:51

Buddy har lavet en BCD, der hedder SeaKing, som skulle være særlig
effektiv til at agere lokumsbræt uden at være det.

Du kan finde den på http://www.apvalves.com/SeaKing.html

Mvh
Kristoffer Gravgaard