Erstatning for 'Stretch', der holder propo~
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 17-07-03 06:29

Hej NG!
Er der nogen af jer, der kender en funktion i Delphi(5), der kan tilpasse et
billede ind i en 'Image' således at billedet beholder sine proportioner?
Altså på samme måde som 'OpenPictureDialog' viser det udvalgte billede.

Alternativt kunne man selv lave funktionen hvis man kendte proportionerne på
sit billede inden det indsættes. Er der nogen metode til at få at vide, hvad
bredde/højde er i *.jpg og *.bmp filer?

Mvh Kurt Guldbæk

Fra : Harald

Dato : 17-07-03 07:06

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> billede ind i en 'Image' således at billedet beholder sine proportioner?
> Altså på samme måde som 'OpenPictureDialog' viser det udvalgte billede.

I Delphi 7 er der en Proportional property der kan sættes til true, ved ikke
om den også er i Delphi 5, jeg ved at den ikke var der i Delphi 4.

Du kan finde bredde og højde sådan:
bredde = image.Picture.Width
højde = image.Picture.Height

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 17-07-03 07:40

"Harald" <news@kroning.dk> wrote in message
> et
>
> I Delphi 7 er der en Proportional property der kan sættes til true, ved
ikke
> om den også er i Delphi 5, jeg ved at den ikke var der i Delphi 4.

Jeg kan ikke finde den i listen, så den er nok ikke indført i D5.

> på
> hvad
>
> Du kan finde bredde og højde sådan:
> bredde = image.Picture.Width
> højde = image.Picture.Height
[Er det ikke := i stedet for = ]
Er det bredden /højden på det viste billede eller billedets format hentet
fra billedefilen?

> Mvh
> HK

Med tak
Kurt Guldbæk

Fra : Harald

Dato : 17-07-03 14:47

> [...]
> [Er det ikke := i stedet for = ]
> Er det bredden /højden på det viste billede eller billedets format hentet

Det er billedets format hentet fra filen.

/HK