Er det lovligt?
Fra : Dennis

Dato : 01-04-01 18:31

Lige et lille indlæg som nogle måske ville mene er off-topic, men bær
over med mig.

Er det lovligt at download musik fra nettet? Det være sig enten som
ra. ,waw eller Mp3 selv om man måske har sange selv et eller andet
sted i stakken derhjemme?

Hvordan skal vi som kristne stille os til sådan noget?

--
MVH

Dennis

Fra : Mark Langdahl

Dato : 01-04-01 18:40

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sted i stakken derhjemme?
>
> Hvordan skal vi som kristne stille os til sådan noget?

Det kommer bestemt an på, hvem der har lagt det derud. Der findes meget
ulovlig musik på nettet, og det mener jeg, man, kristen som ikke-kristen,
skal holde sig fra. Men lægger bandet selv musikken ud på nettet, så finder
jeg intet galt i at downloade det og nyde det. Og der er en hel del, der
lægger deres sange ud på nettet for at promovere sig selv. Jeg har for
øvrigt selv en hjemmeside, hvor jeg anmelder kristen mp3-musik, primært
rock, heavy metal og det, der er tungere. Der er links til de sider, hvor
man kan downloade de anmeldte sange, og alt er naturligvis helt legalt. Der
er dog enkelte sange, der siden igen er pillet af nettet og derfor ikke
længere er at finde. Adressen står i signaturen.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Live4Him

Dato : 02-04-01 16:23

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
Jeg har for
> øvrigt selv en hjemmeside, hvor jeg anmelder kristen mp3-musik, primært
> rock, heavy metal og det, der er tungere.
~~~~~~~~~~
Ja, "death metal". Det er da dødssygt at have med sådan noget destruktiv
musik at gøre som kristen. Musik der ophøjer fanden selv. Har du aldrig hørt
om lovsang ?

jørgen.

Fra : Ghashûl

Dato : 02-04-01 19:06

On Mon, 2 Apr 2001 17:22:37 +0200, "Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote:

>Ja, "death metal". Det er da dødssygt at have med sådan noget destruktiv
>musik at gøre som kristen. Musik der ophøjer fanden selv. Har du aldrig hørt
>om lovsang ?

Hvis du lige skulle have glemt det kan jeg fortælle at alt musik er
skabt af Gud.

Det kan så tillægges andre egenskaber hvis bandet lyster.
Kristne musikere der laver hårdt musik er ikke sataniske, det er
decideret tåbeligt at påstå det, imho.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Live4Him

Dato : 02-04-01 22:01

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> Kristne musikere der laver hårdt musik er ikke sataniske, det er
> decideret tåbeligt at påstå det, imho.
~~~~~~~~
Jeg synes også det er tåbeligt med kristen heavy (Death) metal, så det går
vel lige op !!

jørgen.

Fra : Thomas Schmidt

Dato : 02-04-01 22:48

Nu har jeg fulgt med i denne gruppe som baggrundslæser i en lille måned, og
jeg må sige at det er nogle spændende "samtaler" I har jer.
Men med dette emne tror jeg at jeg vil ændre adfærd og blive lidt mere
aktiv....

> Og har du nogen sinde læst teksterne til de sange, der findes på siden? En
> af idéerne med siden er netop, at den skal lede ikke-kristne heavy
> metal-fans hen til musik med et mere positivt budskab, end det, de er vant
> til.

Jeg har selv venner der hører meget Punk- også kristent, samt hårdere
kristent musik. Jeg kan ikke rigtigt kritisere genren, for det kan da godt
være at de synes de kan opbygges af musikken.
Selv må jeg afstå fra det, tekster eller ej, selve rytmen er ikke helt uden
betydning. Og jeg kan mærke på mit eget sind at de "HÅRDE" rytmer fra
metal-musikken ikke føder noget positivt i mig. Tværtimod føler jeg faktisk
at man godt kan blive lidt aggresiv af musikken, tekst eller ej.....New Age
musik fordømmes jo også i mange kredse, og der er jo næsten heller ikke
andet end rytmer og lydbilleder vel?
Musik skal som alt andet kendes på frugterne, og jeg har syntes ikke at jeg
har set nogle særligt appetitvækkende af slagsen der vokser af førnævnte
kristne musik.

mvh. Thomas Schmidt

//----------------------------------------------------------------//
Gud har skabt menneskene enfoldige,
men de gør sig alle mulige spekulationer
-Prædikerens Bog kap. 7 v.29
//---------------------------------------------------------------//

Fra : Ghashûl

Dato : 03-04-01 05:35

On Mon, 2 Apr 2001 23:48:02 +0200, "Thomas Schmidt"
<dsl34626@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>har set nogle særligt appetitvækkende af slagsen der vokser af førnævnte

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne opbygges af musikken...
Jeg hører selv alt fra swing musik til punk og hardcore, og må tilstå
at jeg ikke føler nogen ONDE trommerytmer ligesom jeg ikke får
negative vibrationer af de slemme trompeter!

Dette er også kristent musik, og det mener jeg absolut ikke kan
bortdiskuteres.

At sige at Gud ikke kan leve i andet musik end harpe musik er 100% at
begrænse Gud.

Fra : Ghashûl

Dato : 03-04-01 05:36

On Tue, 03 Apr 2001 06:35:04 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

<snip min egen tekst>

Føler også lige at jeg må komme med denne kommentar:
Smag og behag er forskellig.

Fra : Niels Steg

Dato : 04-04-01 19:35

> I demand the right to keep and arm bears

As long it is'nt The RockBear
he is too well trained

Niels

Fra : Niels Steg

Dato : 02-04-01 20:16

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du lige skulle have glemt det kan jeg fortælle at alt musik er
> skabt af Gud.

Svarer til at sige at Gud skabte atombomben!

> Det kan så tillægges andre egenskaber hvis bandet lyster.
> Kristne musikere der laver hårdt musik er ikke sataniske, det er
> decideret tåbeligt at påstå det, imho.

Så er vi nogle stykker der er tåbelige..

Niels

Fra : Mark Langdahl

Dato : 02-04-01 21:20

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

af idéerne med siden er netop, at den skal lede ikke-kristne heavy
metal-fans hen til musik med et mere positivt budskab, end det, de er vant
til. Derfor må man også tale i et sprog, de forstår. At stilen hedder death
metal ændrer ikke ved, at budskabet er, at Jesus Kristus er død for deres
synder og at livet uden ham er meningsløst. Og om jeg har hørt om lovsang?
Jo bestemt. Teksten til "My Tourniquet" med Soul Embraced, som netop
forefindes under genren death metal er faktisk lovsang.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Live4Him

Dato : 02-04-01 21:59

> [...]
> metal-fans hen til musik med et mere positivt budskab, end det, de er vant
> til. Derfor må man også tale i et sprog, de forstår.
Nu mener jeg ikke at det er alt man bare kan sætte en kristen tekst til,
under dække af at man skal "tale folks sprog". Man kunne så måske også lave
en kristent pornoblad med kristne tekster på nøgne piger - for det er jo det
sprog nogen andre "taler". Eller hvad med kristne skriftsteder på sprut og
øl etiketter - det sprog taler mange danskere. Eller måske endnu bedre, på
kondomer - SÅ taler vi virkelig folks sprog, ikke Mark ?!?

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 02-04-01 23:20

> [...]
> øl etiketter - det sprog taler mange danskere. Eller måske endnu bedre, på
> kondomer - SÅ taler vi virkelig folks sprog, ikke Mark ?!?

Kald mig kedelig, men jeg har diskuteret det her så meget med indtil flere
fra min menighed, og jeg har aldrig opnået andet end, at jeg bliver godt
træt af vedkommende til sidst. Jeg forventer ikke, at du vil være enig med
mig i, hvad jeg laver, men du skal nok heller ikke forvente at kunne ændre
på det. Hermed er denne debat afsluttet for mit vedkommende.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-04-01 10:24

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Eller hvad med kristne skriftsteder på sprut og
> øl etiketter

Orv ja, eller skrive lovsange på druksangs-melodier.

Nå nej.

Det er prøvet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Live4Him

Dato : 03-04-01 13:20

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Orv ja, eller skrive lovsange på druksangs-melodier.
>
> Nå nej.
>
> Det er prøvet.
~~~~~~~~~~~~
Hvad med en kristen tekst til melodien "øøøøølhunden der glammer, så det
bajerens time der ler" ?

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 03-04-01 15:27

> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> ~~~~~~~~~~~~
> Hvad med en kristen tekst til melodien "øøøøølhunden der glammer, så det
> bajerens time der ler" ?

Det var da en mulighed, hvis du kan skrive én, der passer til den. Men selve
idéen er brugt. "Som en herlig guddomskilde" er faktisk skrevet til melodien
af en gammel drukvise.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Ghashûl

Dato : 01-04-01 21:23

On Sun, 1 Apr 2001 19:31:17 +0200, "Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>sted i stakken derhjemme?
>
>Hvordan skal vi som kristne stille os til sådan noget?

Hvis du ejer albummet er det 100% lovligt at have det som MP3 også.
Jeg plejer også at downloade "ulovlige" MP3'er hvis jeg ikke kan finde
noget med et band jeg har hørt om.

Der er mange bands hvis CD'er jeg aldrig ville have købt hvis det ikke
havde været for MP3'er.

Tag for eksempel i dag, jeg har lige bestilt 8 CD'er (kun 7
forskellige dog ;) med bands jeg kun har hørt via Napster.

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-04-01 19:57

> [...]
>
> Tag for eksempel i dag, jeg har lige bestilt 8 CD'er (kun 7
> forskellige dog ;) med bands jeg kun har hørt via Napster.

Hvem her i Danmark siger det er ulovligt at downloade fra napster, (foruden
Mark Langdahl)

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-04-01 20:09

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Hvem her i Danmark siger det er ulovligt at downloade fra napster, (foruden
> Mark Langdahl)

Dte er selvfølgelig ikke ulovligt at downloade fra Napster. Det _er_
derimod ulovligt at have musik på CD, mp3, kasette eller et hvilket
som helst andet sjovt format, som man ikke _også_ har i ægte, købt
udgave.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Mark Langdahl

Dato : 04-04-01 18:27

> [...]
> derimod ulovligt at have musik på CD, mp3, kasette eller et hvilket
> som helst andet sjovt format, som man ikke _også_ har i ægte, købt

Det er faktisk ikke helt korrekt. Hvor mærkeligt, det end kan lyde, så er
det faktisk lovligt at kopiere til kasettebånd eller ethvert andet analog
medie for den sags skyld.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Ghashûl

Dato : 04-04-01 19:04

On Wed, 4 Apr 2001 19:26:42 +0200, "Mark Langdahl"
<kajqrd@worldonline.dk> wrote:

>Det er faktisk ikke helt korrekt. Hvor mærkeligt, det end kan lyde, så er
>det faktisk lovligt at kopiere til kasettebånd eller ethvert andet analog
>medie for den sags skyld.

Ja, og til CD-R eller til MP3 eller til sit stearinlys.
Der er en pænt ny lov der tillader digital-->digital backup af sine
ting.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 04-04-01 19:30

> Ja, og til CD-R eller til MP3 eller til sit stearinlys.
> Der er en pænt ny lov der tillader digital-->digital backup af sine
> ting.

OK, så skal jeg skære det ud i pap: Det er tilladt at kopiere musik, man
ikke selv ejer, til analoge medier.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Ghashûl

Dato : 04-04-01 19:37

On Wed, 4 Apr 2001 20:29:34 +0200, "Mark Langdahl"
<kajqrd@worldonline.dk> wrote:

>OK, så skal jeg skære det ud i pap: Det er tilladt at kopiere musik, man
>ikke selv ejer, til analoge medier.

Ja, det ved jeg.
Det har det jo været altid (altid er defineret efter min levetid).

Det andet er nyt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-04-01 20:09

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> writes:

> Det er faktisk ikke helt korrekt. Hvor mærkeligt, det end kan lyde, så er
> det faktisk lovligt at kopiere til kasettebånd eller ethvert andet analog
> medie for den sags skyld.

Og med den nylige lovændring er det også lovligt at kopiere til CD,
mp3, osv.

Det ændrer ikke på, at du _ikke_ må have musik, som du ikke _også_ har
i købt form.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Live4Him

Dato : 04-04-01 23:05

> Det ændrer ikke på, at du _ikke_ må have musik, som du ikke _også_ har
> i købt form.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Og det er STADIG off-topic, Rockbamse.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-01 10:12

> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> Og det er STADIG off-topic, Rockbamse.

Så lad os bringe det on-topic.

Må kristne foretage sig ting, der i verdens øjne er ulovlige, hvis de
ikke er etisk uforsvarlige?
--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Live4Him

Dato : 05-04-01 12:41

> Må kristne foretage sig ting, der i verdens øjne er ulovlige, hvis de
> ikke er etisk uforsvarlige?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Ja, i de tilfælde hvor Guds vilje befaler det. Jesus brød jo sabbats-loven
og helbredte, selvom det var forbudt. Hans svar (spørgsmål) i Luk 6,9 giver
os en rettesnor :"og Jesus sagde til dem: »Jeg spørger jer: Er det tilladt
at gøre noget godt eller at gøre noget ondt på en sabbat, at frelse liv
eller at ødelægge

Det er altså tilladt at handle godt, at elske sin Gud og sin næste, selvom det skulle gå imod en menneskelig lov.

Et andet eksempel er præsten fra Lyngby der skjulte flygtninge - her komme Guds bud om næstekærlighed på kollisionskurs med en menneskelig lov, og jeg mener præsten handlede rigtigt. Og så har vi jo alle de tilfælde hvor missionærer har brudt loven ved at prædike evangeliet i lande hvor det var forbudt. Så konklusionen må være at man godt kan bryde loven, i de tilfælde den ville hindre os i at leve som Gud har befalet os.

Hvis det i Danmark skulle blive ulovligt at prædike evangeliet og døbe, så må vi altså bryde loven og samtidig være parat til at betale prisen for det. Man skal adlyde Gud mere end mennesker (ApG 5,29).

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-01 12:59

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> Ja, i de tilfælde hvor Guds vilje befaler det.

HVad så med hastighedsgrænserne? Er det en synd at køre 120 km/t på
motorvejen?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Live4Him

Dato : 05-04-01 14:02

> HVad så med hastighedsgrænserne? Er det en synd at køre 120 km/t på
> motorvejen?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Der kan være tilfælde hvor man har nødret - eks. hvis man har en
tilskadekommen på passagersædet der er ved at forbløde og som må på
skadestuen så hurtigt så muligt. Eller der ligger en kvinde og er ved at
føde på bagsædet. I sådanne tilfælde vil politiet næppe standse en og give
bøde, men snarere ekskortere bilen. Man vil i sådanne tilfælde ikke blive
klandret for at køre for hurtigt, men derimod rost for det.

Derfor kører ambulancer, brandvæsen og politi notorisk "for hurtigt", netop
fordi loven ikke handler så meget om biler, men om mennesker. Hvorfor har
man lavet trafik-regler ? For at gavne så mange mennesker så muligt og for
menneskets vel - dette hensyn tages altså også i de tilfælde hvor det er
tilladt at køre så hurtigt som muligt, hvor menneskeliv kan reddes.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-01 15:21

> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> Der kan være tilfælde hvor man har nødret - eks. hvis man har en
> tilskadekommen på passagersædet der er ved at forbløde og som må på
> skadestuen så hurtigt så muligt.

Jamen, så er det også lovligt. JEg taler om almindelig kørsel, hvor
det nok er ulovligt: Men er det syndigt?
--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Niels Steg

Dato : 05-04-01 16:36

> Jamen, så er det også lovligt. JEg taler om almindelig kørsel, hvor
> det nok er ulovligt: Men er det syndigt?

Jeg søgte og fandt.. Gal 3,22

Men Skriften har indesluttet alt under synd, for at løftet ved tro på
Jesus Kristus kunne gives dem, som tror.

og en gammel kending

Rom 14,23

----. Alt, hvad der ikke er af tro, er synd.

Rom 14,23 kan selvfølgelig diskuteres til bevidstløshed..
men det er vel essensen af vores målestok for synd.

Niels

Fra : Niels Steg

Dato : 05-04-01 12:34

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Så lad os bringe det on-topic.
>
> Må kristne foretage sig ting, der i verdens øjne er ulovlige, hvis de
> ikke er etisk uforsvarlige?

med andre ord, må jeg arbejde sort, må jeg snyde i skat, må jeg have
piratkopier af mp3 filer eller må jeg have piratkopier af de mest
populære programmer til computeren..

mit svar er NEJ.

og har jeg det..

NEJ..

jeg tror jeg har slettet de sidste )

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-01 13:49

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> med andre ord, må jeg arbejde sort, må jeg snyde i skat, må jeg have
> piratkopier af mp3 filer eller må jeg have piratkopier af de mest

Faktisk mente jeg nærmere det, som Jørgen svarede på...

Fra : Lyrik

Dato : 04-04-01 12:40

> [...]
> sted i stakken derhjemme?
>
> Hvordan skal vi som kristne stille os til sådan noget?
Det kostede Jimmy livet bare at linke til mp3 filer hør selv historien og
tænk over hvordan dine egne nerver vil reagere:

http://dr.dk/u/ulandp1/kronometer/Lyde/jimmy.ram
1 minnuts stille bøn for Jimmy
Jens