Virksomhedsskatteordningen
Fra : Daniel S.

Dato : 16-07-03 18:50

Jeg ved at man kan vælge om man vil bruge virksomhedsskatteordningen fra år
til år, når man udfylder selvangivelsen.

Jeg har overvejelser om at bruge denne ordning fremover, og altså vil gerne
starte med at bruge det fra og med indkomståret 2003. Så er mit spørgsmål:
kræver det noget speciel forarbejdelse før man kan bruge ordningen?

Til regnskab bruger jeg et regnskabsprogram, og har adskilt privatøkonomien
fra firmaets. Der er meget godt styr på regnskabet. Kan jeg så næste år når
selvangivelse skal udfyldes troppe op hos en revisor og bede ham om at bruge
virksomhedsorningen for i år, eller kræver det at jeg fra 1. januar i år
skulle have gjort noget specielt for at bruge ordningen?

Ud fra hvad jeg kan se/læse, ser virksomhedsskatteordningen ret kompliceret
ud, så jeg regner med at få en revisor til at ordne tingene til den tid. Jeg
kan indtil videre fint selv klare tingene, når det er efter den simple
personskatteordning.

Mvh
Daniel

Fra : JørgenE

Dato : 17-07-03 20:46

"Daniel S." <noemail@tome.com> skrev
> [...]
> starte med at bruge det fra og med indkomståret 2003. Så er mit spørgsmål:
> kræver det noget speciel forarbejdelse før man kan bruge ordningen?

Ja - tal med din revisor om "indskudskontoen", for første år man deltager
kan man 0-stille den. Dvs. at alle aktiver vedr. virksomheden og gældsposter
kan nulstilles skattemæssigt, hvis der er mere gæld end der er aktiver.

Derved bliver du ikke straffet med en rente af "negativ formue" i
virksomheden, og den gevinst scorer du altså selv.

Men ja, ordningen er kompliceret desværre, selvom Isi Foightel lavede noget
ret fantastisk med denne ordning, for han skilte koldt og varm vand ad, så
det ikke var helt tosset, og derfor er der også kun lavet ret få ændringer i
denne gamle lov.

Hvordan gør man? - Træk dine firmakreditorer lidt længere omkring
årsskiftet, kræv penge fra dine tilgodehavender i firmaet lidt hurtigere, og
put pengene ind på din privat konto - det er noget af løsningen. Og det er
altså omkring december vi snakker om. Du kan ikke tage et firmalån lige
inden, for det gælder ikke, hvis dit skattevæsen kender reglerne.

Mvh. JørgenE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 18:32

"Daniel S." wrote:

> [...]
> starte med at bruge det fra og med indkomståret 2003. Så er mit spørgsmål:
> kræver det noget speciel forarbejdelse før man kan bruge ordningen?

Det kræver blot dine årsopgørelser for 2002-> indgang,
og at du har adskildt al vs omsætning,
læs, alle dine vs betalinger skal være på særskildt konto,
så kan alt laves efterfølgende,
men har du ikke,
så falder hammeren,
for 5 kkr.

kræver at det er helt ok, ellers kommer jeg efter dig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.