Freelance og studerene.
Fra : Peter Hougaard

Dato : 16-07-03 18:19

Hvordan skal jeg betale skat af de opgaver jeg får penge for. ?
Kan man få nogle girokort som man betaler eller noget andet nemt. ?

Med venlig hilsen

Peter Hougaard

Web: www.enovision.dk
E-mail: info@enovision.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-07-03 18:39

"Peter Hougaard" <info@enovision.dk> wrote in message
> Hvordan skal jeg betale skat af de opgaver jeg får penge for. ?
> Kan man få nogle girokort som man betaler eller noget andet nemt. ?

Du kan enten ændre din forskudsopgørelse, og betale lidt skat løbende i
løbet af året (via girokort).

Alternativt kan du betale al din skat for i år i december (med mulighed for
at skyde op til 40K til juni næste år).

Som studerende burde du snakke med din revisor om
virksomhedsskatteordningen, da det ville give dig mulighed for at optimere
din indtægt overfor SU.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : JørgenE

Dato : 17-07-03 22:40

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev
> [...]
>
> Som studerende burde du snakke med din revisor om
> virksomhedsskatteordningen, da det ville give dig mulighed for at optimere

Det er forholdsvist enkelt - kan du lade pengene være, kan du spare op i
virksomhedsordningen, og så får det ikke indflydelse på SU - ret ulogisk i
øvrigt - eller laver du et ApS så får det heller ikke - ligeså ulogisk og
uden forklaring, men sådan er det. Skal du bruge pengene, så gælder
grænserne til SU. Er du henne i nov. dec. kan du så prøve at skyde fakturaen
til næste år, men rent faktisk har man pligt til at fakturere når man kan,
men jeg har nu aldrig oplevet, at det er blevet påtalt.

Mvh. JørgenE

PS Hæver du så pengene året efter så skal du lægge dem oveni SU for at finde
grænsen, selvom du intet har tjent året efter.

Fra : David T. Metz

Dato : 18-07-03 12:21

JørgenE skriblede:
> [...]
> op i virksomhedsordningen, og så får det ikke indflydelse på SU - ret
> ulogisk i øvrigt - eller laver du et ApS så får det heller ikke -

Det er da helt "logisk" og også let at forklare: SU afhænger af indtægt og
hvis pengene står i selskabet eller i virksomhedsordningen, så er de ikke
en personlig indtægt.

> PS Hæver du så pengene året efter så skal du lægge dem oveni SU for
> at finde grænsen, selvom du intet har tjent året efter.

Ikke "oven i SU" men "oven i øvrig indtægt ved siden af SU". Det er rigtigt
at det er hævetidspunktet der er afgørende for ens personlige indkomst og
dermed SU.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 18:28

Peter Hougaard wrote:

> Hvordan skal jeg betale skat af de opgaver jeg får penge for. ?
> Kan man få nogle girokort som man betaler eller noget andet nemt. ?

Kort form,

al indtægt på en ny konto,
kun hævning når du vil beskattes.. SU reduceres,

og opgørelse, find alt under 5 kkr.
ellers her.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen