Kan iMac =?ISO-8859-1?B?5g==?=de usynlig h~
Fra : Gunner Carstens

Dato : 03-12-00 10:19

Min iMac 333 er begyndt at komme med en del fejlmeddelelser om at den ikke
kan åbne forskellige programmer fordi der ikke er hukommelse nok, eller
"programmet sluttede uventet på grund af fejl nr 2" eller lignende.

Men i "Om denne computer" er der masser af tilgængelig RAM (70 MB). Kan der
være noget igang, som æder min hukommelse, uden at jeg kan se det i "Om
denne computer"?

System MacOS 8.6 - System fulder ligenu 20,5 MB i hukommelsen)

mvh Gunner

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 10:51

Fra : Gunner Carstens

Dato : 03-12-00 10:51

> Har du givet selve programmerne hukommelse nok? (æble+info) Sorry, hvis det
> er for indlysende.
Ja, jeg har givet programmerne 30-40% mere end ønsket. Og der er tale om
programmer der i lang tid ikke har været nogle problemer med.
mvh Gunner

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-00 13:59

In article <B64FCE44.21AD%g.c@mail1.stofanet.dk>, Gunner Carstens
<g.c@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan åbne forskellige programmer fordi der ikke er hukommelse
> nok, eller "programmet sluttede uventet på grund af fejl nr 2" eller

Prøv at tage en info på Finder og se hvornår den er ændret. Hvis det er
for nyligt er der sikkert problemer med den, og du bør geninstallere
systemet.

> System MacOS 8.6 - System fulder ligenu 20,5 MB i hukommelsen)

Ikke usædvanligt for en iMac.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-00 17:00

Hej Gunnar

Tja, det er netop en af svaghederne ved OS 8.6, at Finder/System kan finde på
sådan noget. Og det er rigtig, at det virker som om det bliver værre og værre,
jo længere tid man har brugt 8.6.

Jeg vil først og fremmest foreslå, at du prøver at køre Diskværktøj og ser, om
der skulle være noget galt med din bitmap-struktur og få den evt. rep.. Har du
Alsoft DiskWarrior, vil den være endnu bedre, så kan du lægge et helt nyt
directory file, uden at du skal formattere din HD.

Og så vil jeg anbefale, at du downloader Reaper 1.32
<http://www.akua.com/Software/Reaper/index.html>. Åbner den og først fjerner
de præinstallerede programmer og systemdele, - de er kun beregnet til en US
version. herefter tilføjer du _kun_ Finder og System fra dit eget
systemsoftware, tildeler Finder og System 4 eller 8mb _hver_, og du afkrydser
felterne 2,3 og 4. Lukker Reaper og genstarter. Og så garanterer jeg, at dit
system vil være mere stabilt.

Brug _aldrig_ Reaper til andet end systemdele. - Bland ikke almindelige
programmer med systemsoftware, det vil forvirre den. Ved RAM tildeling til
alm. programmer, brug Vis Info->hukommelse istedet for.

Jeg véd godt, at der er nogle, der har nedgjort Reaper - især på
versiontracker.com, men hvis man checker de folk, der har gjort det, så er det
tit de samme, der på andre produkter gør det samme på forskellige andre sites,
- med andre ord - en flok misundelige brokkehoveder.

Jeg har brugt Reaper siden ver. 1.0b, og jeg har _aldrig_ haft et eneste
problem med den.

mvh. Erik Richard

Gunner Carstens wrote:

> [...]
> denne computer"?
>
> System MacOS 8.6 - System fulder ligenu 20,5 MB i hukommelsen)

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Gersmann

Dato : 03-12-00 20:11

<g.c@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Min iMac 333 er begyndt at komme med en del fejlmeddelelser om at den ikke
> kan åbne forskellige programmer fordi der ikke er hukommelse nok, eller
> "programmet sluttede uventet på grund af fejl nr 2" eller lignende.

Der var en fejl i Mac OS 8.6 som "smadrede" fontene. Hvis de programmer
du åbner checker fontene, eller opbygger font-menuer ved opstart, kan
det være årsagen til dine problemer. Apple har en fejlrettelse liggende.

Håber det hjælper

//Peter Gersmann

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 03-12-00 23:50

I artiklen <moof.immerfreundlich-DD72BD.20112803122000@news.get2net.dk> ,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> skrev:

> Der var en fejl i Mac OS 8.6 som "smadrede" fontene. Hvis de programmer
> du åbner checker fontene, eller opbygger font-menuer ved opstart, kan
> det være årsagen til dine problemer. Apple har en fejlrettelse liggende.

Hvis ikke Apple har flyttet rundt på tingene, så kan rettelsen hentes på
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Da
nish/Macintosh/System/Other_System/DK-Font_Manager_Update_1.0.smi.bin>

Fra : Gunner Carstens

Dato : 04-12-00 09:51

> [...]
> nish/Macintosh/System/Other_System/DK-Font_Manager_Update_1.0.smi.bin>

Det gør den tilsyneladende ikke. Jeg får i al fald en fejlmeddelelse når
jeg forsøger at gå ind på denne side.

mvh Gunner

Fra : kml.ers@mail1.stofan~

Dato : 04-12-00 17:02

Hej Gunnar

Der er tilsyneladende byttet rundt... Her er den rigtige link:
<http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11525>

mvh. ERik Richard

Fra : Lars Pallesen

Dato : 04-12-00 01:49

Ifølge en pålidelig Mac kyndig ven, er det netop dette problem som
RamDoubler (fra Connectix Software) kan hjælpe dig af med.

Forklaringen går på at MacOS stadig bruger hukommelse på programmer du
ellers har lukket ned i løbet af en session, og som derfor ikke burde
tage hukommelse.

Her er det at RamDoubler, sørger for at frigøre denne hukommelse.

Jeg har selv lige installeret RamDoubler 9.0 for nyligt, og det har rent
faktisk fjernet alle disse "for lidt hukommelse-meddelelser".

Lars Pallesen

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 04-12-00 09:38

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har selv lige installeret RamDoubler 9.0 for nyligt, og det har rent
> faktisk fjernet alle disse "for lidt hukommelse-meddelelser".

Er der noget med at RAM doubler sløver maskinen lidt ned ?

MVH

Jakob H K

--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Gunner Carstens

Dato : 04-12-00 10:15

> [...]
> tage hukommelse.
>
> Her er det at RamDoubler, sørger for at frigøre denne hukommelse.
Skulle problemet så ikke forsvinde hvis jeg lukker ned, venter et par
minutter og starter igen?

Problemet forsvinder faktisk for de fleste programmer ved denne procedure
(MSIE og MSOE og Netscape) men ikke alle (nogle spil).

Faktisk var problemet på et tidspunkt helt ulideligt: den gik ned 4-5 gange
i timen - for til sidst slet ikke at ville starte Jeg startede da fra
CD, smed hele den gamle systemmappe i papirkurven og installerede systemet
på ny. Det løste kun noget af problemet.
Da jeg så flyttede fra alm 56k modem til stofanet oplevede jeg en helt
fantastisk stabilitetsfremgang Nu går den kun ned een gang om dagen

Så jeg er faktisk blevet helt glad for min lille iMac igen. Men det kunne jo
være dejligt at blive HELT fri for disse ulogiske hukommelsesmeddelelser.
mvh Gunner

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 04-12-00 09:38

> [...]

> kan åbne forskellige programmer fordi der ikke er hukommelse nok, eller
> "programmet sluttede uventet på grund af fejl nr 2" eller lignende.

Jeg er ofte ude for samme problem med samme system. MEGET irreterende,
men faktisk er jeg også tit ude for det med sys 8.1 på mit arbejde. Her
er det tit i forbindelse med at vi skal køre powerpoint præsentationer.
Og ifølge finder er der masser af ram tilstede . Jeg vil følge denne
tråd med stor interesse

MVH

Jakob H K

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-00 14:56

> [...]

> denne computer"?
>
> System MacOS 8.6 - System fulder ligenu 20,5 MB i hukommelsen)

Hej Gunnar

Som jeg læser det så har du 96 MB RAM i din iMac. Det er nok til de
fleste ting. Det er meget normalt at OS bruger ca. 20 MB.

Hvilke programmer bruger du ?

Bruger du den til spil ? Hvilke ?

Hvis jeg var dig så lav en back-up af din adressebog, e-mails, breve og
så videre og så formatér HD. Installér Mac OS 9.04 US og KUN
internationale programmer.

Bor du i København ?

--
Ciao Jesper

Fra : Gunner Carstens

Dato : 04-12-00 17:25

> Hvilke programmer bruger du ?
MSIE IE Photoshop Netscape (4,7 og 6)

> Bruger du den til spil ? Hvilke ?
Nanosaur

> Hvis jeg var dig så lav en back-up af din adressebog, e-mails, breve og
> så videre og så formatér HD. Installér Mac OS 9.04 US og KUN
> internationale programmer.

Ja, jeg må vel til det - jeg har ikke noget backup medie og jeg kan godt
se at jeg må i gang med det. Så bliver det også nemmere at lave forsøg. Det
er ikke så nemt når man har 1000 billeder af farmilien liggende, som IKKE må
forsvinde.

> Bor du i København ?
Næh - Århus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-00 18:26

> [...]
> er ikke så nemt når man har 1000 billeder af farmilien liggende, som IKKE må

Så kan jeg varmt anbefale Ceres julebryg

Nå, men hvis du ikke har noget back-up medie, så brug nettet. Load alle
dine billeder op på en server og så hent dem igen, når du er færdig.

Nu ser jeg lige at du bruger Netscape 6 - den er vist ikke alt for
stabil.

Min erfaring er: kun US ting på maskinen. Netscape 4.76 som primær
browser og mail, Explorer som sekundær til de websites som er så
elendige at du ikke kan bruge Netscape. Photoshop, Illustrator, GoLive,
ImageReady, LiveMotion, GraphicConverter, MacSoup skaber ikke bøvl. Det
gør spil til gengæld og det gør alle mulige små pisseprogrammer fra
nettet, som du egentlig ikke behøver.

iMac'en er en suveræn lille maskine og er den konfigureret rigtigt, så
suser den bare derudaf.

--
Ciao Jesper

Fra : Peter Gersmann

Dato : 04-12-00 19:37

In article <1el4o7o.hij2v911k93wiN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Netscape 4.76 som primær
> browser og mail, Explorer som sekundær til de websites som er så
> elendige at du ikke kan bruge Netscape.

Hvis vi taler standarder som HTML og CSS, så kører det altså klart bedst
i IE. Netscape <6 har en del problemer med CSS og præcisionen i HTML
visningen.

Det skulle Netscape 6 rette op på (og mere end det), men den er jo lidt
våd bag ørerne endnu. Indtil da - IE er den browser som bedst viser
siderne, men Netscape er god som reserve. Primært fordi IE bruger Apples
Java, hvilket er en lunken fornøjelse.

Med hensyn til mail - der er Netscape IMHO ikke optimal. Claris Emailer
2 havde mange fans, men i dag bruger folk enten Eudora eller Outlook
Express.

//Peter
- mit næste site skal være ren XML med XSL

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 21:03

Fra : Peter Gersmann

Dato : 04-12-00 21:03

In article <B651A5A0.2828%g.c@mail1.stofanet.dk>, Gunner Carstens
<g.c@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Kan man installere OS9 IE ovenpå OS8.6 DK?

Nej! Bland aldrig forskellige sprog - det er slemt nok med forskellige
versioner. Så du må foretage en "clean install".

//Peter Gersmann

Fra : Tor S. Mehus

Dato : 04-12-00 21:12

Gunner Carstens <g.c@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Kan man installere OS9 IE ovenpå OS8.6 DK?

Du kan kanskje, men det er ikke å anbefale.

--
Tor S. Mehus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-00 23:21

> God ide
> Det tror jeg faktisk jeg vil prøve.
>
> Kan man installere OS9 IE ovenpå OS8.6 DK?
> mvh Gunner

Nej, glem det. Du skal lave en fuldstændig formatering af din HD. Husk i
"options" at vælge zero all data. Få fat i en 9.0 US og hent så
opdateringen til 9.04 bagefter på nettet.

--
Ciao Jesper

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-12-00 20:46

> Nej, glem det. Du skal lave en fuldstændig formatering af din HD. Husk i
> "options" at vælge zero all data. Få fat i en 9.0 US og hent så
> opdateringen til 9.04 bagefter på nettet.

Det er nu en kende drastisk at formattere disken, det er nok blot at
lave en clean install.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-00 21:00

In article <1el6pao.13l5dsn1isqxfyN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Det er nu en kende drastisk at formattere disken, det er nok blot at
> lave en clean install.

Det er nu en udemærket ide at formattere disken, men absolut nødvendigt
er det ikke.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-00 03:46

Hej Gunnar

For alt i verden ikke!!! - Du skal gøre følgende. Start
installationsprogrammet og følg de første trin. Når du kommer til et vindue,
hvor du til venstre forneden har en knap med 'Options' klikker du på den og
vælger 'Clean installation' (dansk: 'Installer ny systemmappe'), klik OK og
fortsæt. Installationsprogrammet vil nu omdøbe den eksisterende 8.6
systemmappe til 'Old system'. Når du har aflsuttet OS 9 instaleringen,
klikker du 'Quit', finder den gamle mappe og smider Finder og System fra den
i papirkurven og genstarter. Du er nu sikker på, at den gamle system ikke
vil lave noget 'sjov' med den nye. Du kan nu også bare flytte de ting, du
har i den gamle mappe, som du gerne vil have over uden at skulle køre en
helt ny installering af fx. grafikprogrammer med mange udv..

mvh. Erik Richard