Hængepil angrebet af larver!
Fra : Iben Holst

Dato : 16-07-03 13:45

Hjælp!!

Min lille hængepil ser forfærdelig ud, fordi jeg har reageret for sent -
grøngule larver har ædt alle bladene!
Jeg har forsøgt mig med lidt husråd som at strø salt over dem og hælde
opvaskevand over dem, men det har slet ingen virkning haft. Nu går jeg og
spuler dem væk hver dag indtil jeg finder et middel der kan slå dem ihjel
eller i det mindste fordrive dem...

Har I et eller flere gode råd??

Iben

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 14:33

"Iben Holst" skrev
> [...]
> spuler dem væk hver dag indtil jeg finder et middel der kan slå dem ihjel

Når de er mætte (eller der ikke er flere blade) kan
man ryste træet og alle larverne drysser ned på jorden,
hvor de lynhurtigt graver sig ned for at opstå igen til
næste år som smukke sommerfugle / natsværmere.
Det er en anelse ubehagligt, hvis man står under træet...
Men hvis de allerede har spist alle bladene er der vel
ingen grund til at forfølge dem yderligere?
De kommer ikke nødvendigvis i det samme træ til næste
år.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Iben Holst

Dato : 17-07-03 09:15

"> Når de er mætte (eller der ikke er flere blade) kan
> man ryste træet og alle larverne drysser ned på jorden,
> hvor de lynhurtigt graver sig ned for at opstå igen til
> næste år som smukke sommerfugle / natsværmere.

Ok!! Det lyder jo helt idyllisk....

> Det er en anelse ubehagligt, hvis man står under træet...

Ingen fare for at vi gør det da det kun er godt 1 meter højt. *SS*

> Men hvis de allerede har spist alle bladene er der vel
> ingen grund til at forfølge dem yderligere?

Nej overhovedet ikke hvis de alligevel forsvinder - jeg var bare bange for
at de ville blive hængende i eller omkring træet og æde alle nye blade også.

> De kommer ikke nødvendigvis i det samme træ til næste
> år.

Det har jeg så godt nok også hørt blandt de "gode" husråd jeg tidligere har
fået...

Tak for hjælpen!

Iben

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-07-03 14:08

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> "> Når de er mætte (eller der ikke er flere blade) kan
>
> Ok!! Det lyder jo helt idyllisk....

Ja, ikke? Min kone og jeg blev også helt bløde
om hjertet da vi så bæsterne første gang. Det
ændrede sig da de havde ædt et 5 meter højt
birketræ...

> Ingen fare for at vi gør det da det kun er godt 1 meter højt. *SS*

Min kone stod under birketræet da jeg rystede det.
Det var ved den lejlighed at hun droppede udringede t-shirts...

> Nej overhovedet ikke hvis de alligevel forsvinder - jeg var bare bange for
> at de ville blive hængende i eller omkring træet og æde alle nye blade
også.

Nu kan de højst gi' lidt tumult i soveværelset når
en velvoksen fætter forelsker sig i loftslampen.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-07-03 20:12

> [...]
> spuler dem væk hver dag indtil jeg finder et middel der kan slå dem ihjel

Uha,da da.
Bruge salt ved et træ er bestemt ikke godt.
Der skal ikke meget salt til før træet ikke kan optage vand.
Salt indeholde natrium, der ødelægger jordens struktur.
Salt må forresten ikke anvendes - det er ikke anerkendt!
Hvis du vil anvendes plantemidler er der de ugiftige
Pyrethrum-midler ( der omtales i forbindelse med coloradobillerne
hos en økologisk landmand) - eller det mere slagkraftige middel
Malathion, der er noget giftigt.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-07-03 22:37

Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk>skrev
......Pyrethrum-midler ( der omtales i forbindelse med coloradobillerne
> hos en økologisk landmand) >
>
> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen

Økologisk???

Ja, det var han vel heller ikke i n d e n han brugte Pyrethrum....

Men han kalder sig nok fortsat økologisk. Jeg foreslår begrebet økologisk
afskaffet inden det bliver politianmeldt for falsk varebetegnelse. Lad os
kalde det Statskontrolleret Kemikaliebegrænset. Det bliver så til det, det
et allerede er: s.k.økologisk.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-07-03 10:12

> Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk>skrev
> .....Pyrethrum-midler ( der omtales i forbindelse med coloradobillerne

> Økologisk???
>
> Ja, det var han vel heller ikke i n d e n han brugte Pyrethrum....

Nej - han har netop ikke brugt pyrethrum.
Om han indhenter dispensation ved jeg ikke, men eksemplet er blot medtaget
fra medierne for at vise, hvilket dilemma der kan opstå ved pludselig
invadering
af skadedyr.
Coloradobillen er meget vanskelig at bekæmpe - selv Parathion er
nytteløst dengang det blev anvendt.

> [...]
> kalde det Statskontrolleret Kemikaliebegrænset. Det bliver så til det, det

Vi kan være enige om at ordet "Økologisk landbrug" er misvisende, men
alle er vist bekendte hvad det står for.
Det var naturligvis ikke hensigten at hænge økologisk landbrug ud,
jeg har stor respekt for dem, der overholder de regler, som en del
forbrugere stoler på, bliver overholdt.

Det sidste du foreslår lyder fornuftigt, det er vel den måde, at
økologisk landbrug praktiseres i en række lande - f.eks. Tyskland.
Men det er en anden diskussion, som jeg ikke havde til hensigt
at lægge op til i denne tråd - kun for at nævne, at der er tale om
samme stof.

Per A. Hansen