Andet multimedie
bentjuul 3670
konvertere 3:4 til 2:3
Fra : Andropov

Dato : 16-07-03 09:45

Findes der programmmer som kan konvertere billeder fra f.eks. 3:4 til
2:3 formatet sådan at størrelsen af billederne er den samme og
kvaliteten er den samme?

13:18 formatet kunne også være rart der kunne konverteres imellem
fordi man kan få brug for det når man skal have lavet billeder ved
Bilka f.eks.

Fra : KNL DtP

Dato : 16-07-03 10:04

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der programmmer som kan konvertere billeder fra f.eks. 3:4 til
> 2:3 formatet sådan at størrelsen af billederne er den samme og
> kvaliteten er den samme?

http://ekot.dk/JPEGCrops/

Smart lille program, som kan beskære og rotere JPG-billeder uden
kvalitetstab. Normalt skal man komprimere billedet en gang til efter
endt redigering. Du kan vælge imellem en masse forskellige papirformater
og samtidig se, hvor stor en output opløsning du får ved den valgte
størrelse.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Andropov

Dato : 16-07-03 15:40

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message news:<bf34e7

> [...]

> Du kan vælge imellem en masse forskellige papirformater
> og samtidig se, hvor stor en output opløsning du får ved den valgte

Det er et ganske godt program.

Men findes der et tilsvarende program som kan ca. det samme uden at
beskære jpg billedet ?

Fra : KNL DtP

Dato : 16-07-03 15:46

> Men findes der et tilsvarende program som kan ca. det samme uden at
> beskære jpg billedet ?

.... dvs. rotere det eller ...?

Når du vælger format (10x15 cm, 13x18cm ect.), så er det blot forholdet
mellem højden og bredden der bruges. Billedet som sådan bliver ikke
ændret - ja, udover hvis det beskæres eller roteres, naturligvis.

Hvis du vil forstørre billedet fysisk, så skal du have det en tur
igennem Photoshop. Her kan du indtaste hvilke mål billedet skal have ved
en given opløsning i f.eks. cm. Herefter resampler PS billedet og ændrer
det dermed fysisk. PS kan naturligvis også beskære det i alle tænkelige
formater.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Andropov

Dato : 16-07-03 17:53

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message news:<bf3ofu$2558

> [...]
> mellem højden og bredden der bruges. Billedet som sådan bliver ikke
> ændret - ja, udover hvis det beskæres eller roteres, naturligvis.

Men programmet beskærer jo for at omdanne 10*15 formatet til 13*18.

Men det jeg er ude på kan nok kun lade sig gøre med et digital kamera
som kan tage billeder i både 2:3 og 3:4 formatet.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-03 19:53

Andropov wrote:

> Men programmet beskærer jo for at omdanne 10*15 formatet til
> 13*18.

Der er kun to muligheder: Enten beskærer du eller også presser du
billedet sammen på den ene led (eller strækker den anden - resultatet
er det samme). Hvis du vælger at presse billedet på den ene led, får du
et forvrænget billede.

Der findes motiver hvor det er ok, men generelt ser det ret dumt ud.

> Men det jeg er ude på kan nok kun lade sig gøre med et digital
> kamera som kan tage billeder i både 2:3 og 3:4 formatet.

Teknisk set fungerer de kameraer ved at beskære billedet i kameraet
(eller mere korrekt ved at undlade at anvende en del af de tilgængelige
målepunkter, hvilket i praksis giver samme resultat).
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Andropov

Dato : 16-07-03 20:23

Jeg kan se at Toke har sendt et svar. Men jeg har endnu ikke modtaget
det med google så jeg svarer igennem den her besked for ikke at starte
en ny tråd.

Teknisk set fungerer de kameraer ved at beskære billedet i kameraet
(eller mere korrekt ved at undlade at anvende en del af de
tilgængelige
målepunkter, hvilket i praksis giver samme resultat).

Men det man får med på billedet er vel det man ser.....
Eller har jeg ikke ret i det. Det gælder måske kun når det er i 3:4
formatet at man får det med man ser. Jeg har ikke prøvet digital
kamera så jeg spørger lidt.
Så situationen er vel ikke helt ens.

Er 2:3 og 3:4 formatet de eneste formater digitale kameraer kan klare.
Jeg tænkte på om nogen digitale kameraer kan klare 13:18 formatet ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-03 20:41

Andropov wrote:

Toke:
> Teknisk set fungerer de kameraer ved at beskære billedet i
> kameraet [...]
>
> Men det man får med på billedet er vel det man ser.....

Ja, det er korrekt. Man ser den beskårne udgave både på kameraets skærm
og som det endelige billede.

Hvis vi nu antager at mit aldrende Canon S20 kamera kunne tage både i
3:4 og 2:3, ville jeg kunne vælge mellem at tage i 2048x1536 pixels
(dvs. 3:4) eller 2048x1365 pixels (2:3 sådan ca.).

Det kan det ikke, så når jeg vil have et billede ud på 10x15cm, dvs.
3:2 forholdet, beskærer jeg ofte til 2048x1365 (igen sådan ca.).
Resultatet er nøjagtig det samme som hvis kameraet understøttede 3:2
direkte.

Nogle brugere af 3:4 kameraet sætter lidt tape over skærmen, så det
passer med 3:2. På den måde kan de bedre bedømme hvordan billedet vil
blive på 10x15cm papir.

Fordelen ved 3:2 er at det er nemmere at finde et godt udsnit med i
fotograferingsøjeblikket, hvis man ved at billedet skal ud som 10x15cm
(eller andet papir med samme forhold). Desuden er det klart nemmest
blot at overføre sine billeder til udskriftsstedet, i stedet for at
beskære dem først.

Fordelen ved at tage i 4:3 er at der er flere pixels at tage af. Det
gør det mere fleksibelt mht. valg af udskriftsstørrelse og eventuel
ændring af komposition vha. beskæring.

Jeg har selv indarbejdet en rutine hvor jeg beskærer billederne inden
jeg sender dem til udskrift. Jeg ser det som et gode, da jeg ofte er
interesseret i at få et mindre billedudsnit.

> Er 2:3 og 3:4 formatet de eneste formater digitale kameraer kan
> klare. Jeg tænkte på om nogen digitale kameraer kan klare 13:18
> formatet ?

Jeg har kun hørt om 2:3/3:4 kameraer, men de kan da være de findes.
Spørg evt. i dk.fritid.foto.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/