Censur af region 2 DVD-film !
Fra : Razzle

Dato : 01-04-01 17:59

Jeg læste lige en gammel artikel fra Politiken om censur på region 2
DVD-film.
Den gik meget kort fortalt ud på, at filmskaberne laver region 2 versioner
af DVD-film, hvor der er scener, der klippet bort pga censur. F.eks. skulle
scenen fra "Last Boyscout", hvor Bruce Willis slår en mand ihjel med et
enkelt knytnæve-slag mangle i region 2 udgaven, samt en lang liste af andre
film.
Årsagen skulle være, at filmselskaberne kun laver én region 2 udgave, så
hvis der f.eks. er censur i Frankrig på en scene i en film, vil det gå ud
over os i Danmark, da vi får den samme udgave.

Er der nogen, der ved, hvor man kan se præcist, hvilke film det drejer sig
om, så man kan købe region 1 udgaven af disse film?

Læs mere her:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=139448

Mvh
Razzle

Fra : HKJ

Dato : 01-04-01 19:27

Dette er et meget svært emne at sige noget generelt om da det afhænder af
hvilket filmselskab der udgiver filmen, men her er lidt info:

Det er normalt engelsk censur der er relevant for Danmark, da der kan bruges
samme talesprog og kun kræves en undertekst ekstra.

Filmselskaber ved nogelunde hvad censuren ikke kan lide og sommetider
klipper de det ud før de sender filmen til censur, hvilket betyder at det
kan være svært at finde ud af hvad der mangler.

Hvis det er klippet af den engelske censur kan det ses på
http://www.bbfc.co.uk/, det er i særdeleshed voldsscener som de er grove
ved.

Det er ikke altid at der er Europa der bliver snydt, sex/nøgen scener bliver
klippet meget hårdt i amerikanske udgivelser. Dette er f.eks tilfældet på
"Eyes Wide Shut (1999)" af Stanley Kubrick

Hvor kraftig censuren er afhænder selvfølgelig hvilket marked filmen bliver
udgivet for, det kan være nyttigt at studere reglerne for censur i USA og
England (USA: http://www.mpaa.org/movieratings/). F.eks. vil Blokbuster ikke
sælge/leje film over "R" rating i USA, hvilket betyder at alle normale film
altid bliver censureret til at være "R" eller derunder. En rating på PG-13
(Børnefilm for større børn) betyder at der max må siges "fuck" en gang og
vises et bryst i ikke seksuel sammenhæng. Men i USA er det tilladt at sælge
film uden rating, hvilket det ikke er i England.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-04-01 00:33

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a7rtv$1gio$1@news.cybercity.dk...

> [...]
bruges
> samme talesprog og kun kræves en undertekst ekstra.

Nope. Region 2 er inddelt i yderligere 3-4 udgivelsesområder, fordi flere
store, europæiske lande bruger synkronisation, og det normalt vil være for
pladskrævende at have 5-6 lydspor i god kvalitet (altså DD 5.1 el. DTS)
liggende og herudover også undertekster til de resterende lande. Mens de
klippede, britiske udgaver normalt ryger ud til andre lande med streng
voksencensur (Tyskland, Tyrkiet m.m.), deler vi herhjemme udgave med vores
mere frisindede, nordiske naboer. Dette kan bl.a. checkes på, hvilke
undertekster der findes på en udgivelse.

Det er rigtigt, at der tidligere har været problemer med censur herhjemme,
men det er i alle tilfælde tale om udgivelser af ældre dato, og som det også
har været omtalt i Politiken, så har der ikke rigtigt været nogle tilfælde
indenfor det seneste år. De danske distributører er blevet bedre (selvom en
pinlig sag som lydsporet på den nordiske Saving Private Ryan viser, at de
stadigt ikke er dygtige nok).

MVH
Jens Thomsen

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 02-04-01 08:03

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> wrote in message
> [...]
> mere frisindede, nordiske naboer. Dette kan bl.a. checkes på, hvilke
> undertekster der findes på en udgivelse.

Hvor har du det fra? Jeg har da flere (mange) R2-film med tonsvis af sære
undertekster på, samt lydspor på typisk tysk, fransk og spansk. Jeg tror
ikke der kan siges noget generelt om udgivelserne på den måde.

> [...]
en
> pinlig sag som lydsporet på den nordiske Saving Private Ryan viser, at de

Hvad var der galt med Saving Private Ryan?
Men jeg vil gerne tilføje Det Femte Element som en pinlig affære for Sandrew
Metronome.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-04-01 09:25

Mikkel Selsøe Sørensen <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a98am$7gr$1@news.cybercity.dk...

> Hvor har du det fra? Jeg har da flere (mange) R2-film med tonsvis af sære
> undertekster på, samt lydspor på typisk tysk, fransk og spansk. Jeg tror
> ikke der kan siges noget generelt om udgivelserne på den måde.

Områdeinddelingerne har været postet 2-3 gange i news:alt.dvd.video , hvor
flere branchefolk skriver fra tid til anden. Som sagt er det netop en metode
til at styre, at lande uden voksencensur ikke ender med en nedklippet
udgave. At man så ikke tidligere har været særligt opmærksom på dette, er en
anden og meget kedelig sag.

Det er rigtigt, at man med film, der ikke kræver særlige censurhensyn prøver
at minimere antallet af versioner, men omvendt vil film, der kræver indgreb,
typisk kunne genkendes på underteksterne (ofte nordiske sprog på de
ucensurerede, arabisk på den klippede). Idag er oplysninger om BBFCs
klippepolitik kun relevant for dem, der vil købe film i UK.

> Hvad var der galt med Saving Private Ryan?
> Men jeg vil gerne tilføje Det Femte Element som en pinlig affære for
Sandrew
> Metronome.

Fejl i DD 5.1-lydsporet (en række høje smæld), som udgiveren ganske vist har
erkendt, men omvendt ikke har tænkt sig at gøre noget ved. Var vi
amerikanere, havde man forlængst udsendt og erstattet med et nyt oplag, men
herhjemme regnes forbrugerne åbenbart ikke for så meget. Det undrer mig
faktisk, at de danske medier ikke har omtalt det mere, f.eks. Politiken?

MVH
Jens

Fra : Morten Thomsen

Dato : 10-04-01 22:35

"Mikkel Selsøe Sørensen" wrote:

> Men jeg vil gerne tilføje Det Femte Element som en pinlig affære for Sandrew
> Metronome.

Hvad er problemet med Det Femte Element?

Mvh
Morten Thomsen

This Message was sent from Morten Kargaard Thomsen
Come visit me @ http://www.thomsenweb.dk
Why is Australian beer served cold? So you can tell it from urine...

Fra : N/A

Dato : 04-04-01 08:27

Fra : HKJ

Dato : 04-04-01 08:27

Det kan du ikke bruge til noget, når biograffilm bliver konverteret til
video format (PAL) bliver hastigheden af filmen øget med cirka 5 minutter på
2 timer.
Det er fordi biografen viser 24 billeder i sekundet og et PAL tv viser 25
billeder i sekundet. og da der ikke bliver indsat ekstra billeder i filmen
vil den blive vist lidt for hurtigt.

Ved NTSC (amerikansk TV) bliver der vist 30 billeder i sekundet så ved at
duplikere hver 4 billede kan hastigheden komme til at passe.

Fra : TrustNo1/HK

Dato : 05-04-01 00:44

On Wed, 4 Apr 2001 08:25:48 +0200, "Razzle" <razzle@rhk.dk> wrote:

> [...]
> minutter længere i den amerikanske udgave!
>
> Irriterende at de ikke skal skilte mere med det, når de censurerer.

Nu skal de være opmærksom på at forskellen mellem tider for en R1 og
en R2 titel lige såvel kan skyldes forskellen mellem pal og NTSC og
filmstimmel. 1 sec lig med 24 frames (filmstrimmel), eller 25 frames
(pal) eller 30 frames (NTSC), der med en teknik, der kaldes 2/3
pulldown ender med at være lig med 24 frames.

Sagt på en anden måde de fleste pal film er 4% hurtigere afviklet end
den tilsvarende biograf/NTSC film. Yderligere er filmselskaberne altid
være ekstremt dårlige til at skrive de rigtige tider på
videoudgivelserne, så med denne modus operandi, er der meget, der
taler for, at dette kan fortsætte på DVD-listninger.

venlig hilsen

Henrik

Fra : Ole Kofoed

Dato : 02-04-01 04:05

Razzle skrev i meddelelsen <9a7mvd$gmu$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]

sig
>om, så man kan købe region 1 udgaven af disse film?

Som nævnt andet sted, er der kun få danske DVD udgivelser der er klippet
i, og selv i England hvor man skal passe på hvad man køber, er den
strenge censur på retur, bl.a. er tidligere grovklippede film som Evil
Dead, Fist of Fury, Zombie Holocaust og Saló nu tilladte i deres fulde
længde.

Og så er der Warner i England der for at få et 15 certifikat i stedet
for 18, selv beder om at få klippet i deres film (Matrix, Romeo Must Die
m.fl.).

Her er et par links til engelske sider, altså omhandler disse engelske
region 2 udgivelser:

http://www.ukdvdcuts.co.uk/ , info om distributions områder inden for
reg. 2, cut-lister med mere. DE skriver at THE CELL kommer uklippet i
Europa, mens R1 skulle være klippet med 2 minutter!

http://www.rewind.org.uk/digitalera/ sammenligner r1 mod r2 udgaver.

Der findes ikke rigtigt noget om dvd udgivet i Danmark, men
http://www.sandrewmetronome.dk/dvd/dvdsamlet.htm er så flinke at de har
skrevet (Edited Version) ved de film de har udsendt.

Mvh.

Ole