Drejebænk fra BILKA - kan den anbefales?
Fra : Henrik A.

Dato : 15-07-03 20:28

Jeg har lagt mærke til at man med jævne mellemrum kan købe en trædrejebænk i
Bilka for små 600 kr. Det lyder jo meget billigt, men motoren er heller ikke
så kraftig (3 - 400 W). Er der nogen der har købt/prøvet den? Kan den bruges
til andet end æggebægre?

Vh. Henrik

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-07-03 21:52

On Tue, 15 Jul 2003 21:27:44 +0200, "Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>så kraftig (3 - 400 W). Er der nogen der har købt/prøvet den? Kan den bruges

Mit fædrende ophav har købt en billig trædrejebænk, ikke i Bilka men
"et sted i jylland".

Han er vældig tilfreds med den.

Den har trinløst gear a la DAF.

Jeg ved ikke hvor stor motoren er men han klager da ikke over at den
er for lille når han drejer store ting.

Jeg kan godt få nærmere detaljer hvis det er.

--
Jens

I am going to live forever, or die trying!

Fra : HT

Dato : 16-07-03 07:54

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> så kraftig (3 - 400 W). Er der nogen der har købt/prøvet den? Kan den

Umiddelbart ville jeg holde mig langt fra den. Jeg købte engang en drejebænk
i Harald Nyborg til omkring 1000,- kr. og den var i hvert fald ikke mere
værd end det! Hvor meget motorkraft den besidder kan jeg ikke huske (står
begravet i et hjørne af garagen) men den er udstyret med så meget resonans,
at medmindre jernene er 100% skarpe så vil de give sig til at vibrere mod
træet med nogle grimme hakker til følge.

Det skal lige siges, at jeg ikke selv har set den omtalte drejebænk i Bilka,
så hvorledes min kritik kan overføres til den ved jeg ikke.

HT

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 16-07-03 08:14

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> wrote in

> [...]
> motoren er heller ikke så kraftig (3 - 400 W). Er der nogen der har
> købt/prøvet den? Kan den bruges til andet end æggebægre?

Byggede selv en i mine unge dage. Der sidder nu en motor på 1,5 Hk (ca
1100W) Det fungerer udmærket.

Men er den stabil i konstruktionen så den ikke vibrerer er den vel udmærket
til førstegangsbrugeren. Men det er nok kun de små jern der tager mindre
spåner du skal bruge.

Faren kan være, at den giver dig en så dårlig oplevelse, at du opgiver
trædrejeriet som hobby.

Jens Borchert Pedersen
stfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-03 10:20

Henrik A. wrote:
> [...]
> motoren er heller ikke så kraftig (3 - 400 W). Er der nogen der har
> købt/prøvet den? Kan den bruges til andet end æggebægre?

Generelle "must" om drejebænke:

Lejets kvalitet må der ikke gåes på kompromis med. Der må ikke være det
mindste slør i nogen retning - heller ikke længderetningen.
Antal kg. jern i konstruktionen er ligefrem proportional med kvaliteten.
Selv skakbrikker kan være umulige at dreje på en bænk, der vibrerer.

Mvh Tomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 10:38

"Tomas Jensen" skrev
> [...]
> Antal kg. jern i konstruktionen er ligefrem proportional med kvaliteten.
> Selv skakbrikker kan være umulige at dreje på en bænk, der vibrerer.

Det var da godt at jeg ikke vidste dét, da jeg lavede min
drejebænk af spånplader og vandrør for 15 år siden.
Medløberen var ganske vis dyr og har ikke noget slør,
men min 25 år gamle Bosch, som driver medbringeren,
har noget slør i længderetningen. Det plejer et par småklask med en
hammer at udligne...
Når jeg drejer meget lange emner, som godt kan kaste lidt, har
jeg en gjord med et blylod i, som jeg hænger over

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Hauge

Dato : 16-07-03 15:50

Hejsa

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message
> Det var da godt at jeg ikke vidste dét, da jeg lavede min
> drejebænk af spånplader og vandrør for 15 år siden.

Nu er det jo sådan, at der jo altid vil være nogle personer, der ikke kan
arbejde på udstyr der ikke koster et mindre landbrug, bare af princip.
Kender flere der aldrig kunne finde på at købe en Bilka/Aldi/Bauhaus akku
boremaskine til at skrue en enkelt skrue i, i ny og næ, nej de skal absolut
købe en Bosh, Makita eller andet, for de vil ikke holde sådan en billig-dims
i hånden..

> Medløberen var ganske vis dyr og har ikke noget slør,
> men min 25 år gamle Bosch, som driver medbringeren,
> har noget slør i længderetningen. Det plejer et par småklask med en
> hammer at udligne...

Man kan alt, hvis man har viljen, det kunne mange lære en del af

Mvh Hauge

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 17-07-03 09:13

"Hauge" <3774612.hauge@spamfree.dk> wrote in message

> [...]
absolut
> købe en Bosh, Makita eller andet, for de vil ikke holde sådan en

Du har ret. Man blander følelser i når man investerer. Derfor kan nogle
beslutte at købe ting, som på andre virker irrationelt.
Er det rationelt at købe en bil til 2 mio., et armbåndsur til 100.000,-, et
par herresko til 6.000,- ?
- Køberen synes det vel, fordi han køber noget mere end produktets
basisydelse.

Personligt har jeg det træls med billig-dimser. Synes det er penge ud ad
vinduet...
Fordi jeg forventer, at den dag de skal bruges til et reelt stykke arbejde,
så brænder de sammen, takker over eller vides af led.
Og fordi jeg ikke kan slippe billedet af det kineser-værksted hvor man
'producerer' af de billigste spotmarked-komponenter, glad accepterer
tolerancer og variationer, og hvor arbejdslederen står på en stol i
fabrikshallen med en megafon og råber "Hurtigere", "Billigere"...

Så har jeg det meget bedre med billedet af uddannede eksperter i hvide
kitler, der nidkært designer, producerer og tester hvert eneste stykke
el-værktøj i et sterilt laboratorium, fordi det skal være 'second to none',
stabilt, pålideligt og stærkt. Og hvor uendeligt små tolerancefejl nærmest
foranlediger, at værktøjet fnysende bæres ud af produktionen mellem to
fingre.

Hvorfor ønske sig mindre end det optimale menneskeheden kan producere, når
den anstrenger sig? Nuvel, fordi det ville være umanerligt dyrt. Mindre kan
også gøre det, bare ikke kinesisk 'look-a-like' værktøj... Jeg har opdaget,
at jeg simpelthen bliver irriteret, når jeg holder det i hånden - og det går
ud over min arbejdskvalitet.

Erik Rudbeck
- Der har optil flere 'kinesere' i mit værktøjssortiment, fordi jeg
sommetider er nødt til at gå på kompromis. Men nogen fornøjelse er det sågu
ikke...

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-07-03 13:04

Erik> "Hauge" <3774612.hauge@spamfree.dk> wrote in message
Erik> news:SpamFreeID.3774612@spamfree.dk...

Erik> Så har jeg det meget bedre med billedet af uddannede eksperter i hvide
Erik> kitler, der nidkært designer, producerer og tester hvert eneste stykke
Erik> el-værktøj i et sterilt laboratorium, fordi det skal være 'second to none',
Erik> stabilt, pålideligt og stærkt. Og hvor uendeligt små tolerancefejl nærmest
Erik> foranlediger, at værktøjet fnysende bæres ud af produktionen mellem to
Erik> fingre.

Men det kræver jo at man tror på reklamerne.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 18-07-03 14:51

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message

> [...]
mellem to
> Erik> fingre.
>
> Men det kræver jo at man tror på reklamerne.

Ja, jeg kan godt se at mit 'billede' minder om nogle af tandpasta
reklamerne - og hvem tror på dem?
Nej, det var mere sådan en abstrakt illustration af en produktion hvor der
lægges vægt på materialer og teknisk knowhow, og hvor man laver et
produkt, som man står inde for - måske endog er stolt af. Fordi
succeskriteriet er at være bedst - ikke billigst...

Erik Rudbeck

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-07-03 18:39

> - Der har optil flere 'kinesere' i mit værktøjssortiment, fordi jeg
> sommetider er nødt til at gå på kompromis. Men nogen fornøjelse er det
sågu
> ikke...

Jeg har en "lækker" AEG 12volt skrue/bore-maskine der har klaret det
meste (incl 300m2 ståltag hvor mange er lægterne blev skruet fast) men
forleden skulle jeg have lavet et par huller i en marksten. Til det
formål købte jeg en 150kroners kineser i jem&gfix der reklamerede med at
bruge 700Watt. Sammen med et bor til 30kroner fik det lavet hullerne på
få minutter. Kineseren klarede jobbet til UG, men jeg vil ikke forlange
at den skulle kunne klare et dagligt slid ....

/A

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-03 23:40

"Hauge" <3774612.hauge@spamfree.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> "Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

Jeg har også selv lavet min

> Nu er det jo sådan, at der jo altid vil være nogle personer, der ikke kan
> arbejde på udstyr der ikke koster et mindre landbrug, bare af princip.

Jeg har en del Jemogfix billig værktøj. Jeg vil ikke give 3.000 for en
borehammer, jeg måske bruger 3 timer/år, men jeg vil godt give 350 kr for at
have en sådan til rådighed.

Er der slør i længderetningen er det meget svært at dreje fx. skåle.

> Man kan alt, hvis man har viljen, det kunne mange lære en del af

Enig

> Mvh Hauge

og mvh Tomas

Fra : zigge

Dato : 17-07-03 10:24

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> så kraftig (3 - 400 W). Er der nogen der har købt/prøvet den? Kan den

I de andre indlæg er der påpeget en del af de ting der er vigtige for en
drejebænk, men når det er sagt så er drejebænken faktisk et af de ældste
stykker maskineri man kender og det behøver ikke at være en kompliceret bænk
til 50.000Kr før den er udemærket.

Jeg syntes at motoren lyder til at være lige i underkanten, jeg ville nok
ikke gå med til noget på under 700W, men det er meget afhængigt af hvor
store diametre den kan tage (pinolhøjden), hvis den ikke kan dreje ting der
er mere end 150mm i diameter tror jeg at 400W er ok.

Det er rart at anlægget, den skuffejernslignende dims man lægger jernet på,
er forholdsvis stiv og stabil. Skulle man få lagt jernet til i en lidt stump
vinkel så man kommer til at skrabe istedet for at skære, kan jernet hoppe og
få hele bænken til at vibrere hvis ikke anlægget er kraftigt nok.

Det siger sig selv at der ikke må være slør radialt i lejerne, men det er
der næppe heller, da selv de billigste kineserlejer som regel er ok. Når man
rykker i medbringer og pinol i længderetningen kan det virke som om at der
er slør, men det gør som regel ikke noget, fordi når man spænder emnet op
vil det presse sløret ud af maskinen her.

Jeg har selv bygget min egen bænk i støbejern for nogle år siden, den vejer
mere end 500Kg fordi jeg fik støbt gratis Men mindre kan også gøre det.
Hvis du skruer Bilkabænken fast på et meget solidt (tungt) bord, f.eks. et
gammelt skrivebord (skuffer til værktøj og høj vægt) så vil det helt klart
hjælpe på stbiliteten.

Skulle jeg selv ud og kikke på en billig bænk, ville jeg se om ikke jeg
kunne finde en brugt metaldrejebænk. Det har den fordel at de er meget
stabile til træ og at du kan grovdreje emnerne vha. slæderne meget hurtigt,
kan sætte precise mål og diametre af mm. Samt at de har en kompliceret
gearkasse i forhold til en træbænk der ikke har meget mere end en on/off
knap i sammenligning.

Man kunne sige at du får hvad du betaler for, men du får meget for pengene
når du køber drejebænk og det er som regel nemt at rette masinen lidt til så
man eliminere de trælse fejl den måtte have. At en bænk vibrere er f.eks
ikke pga. bænken men nærmere den der holder jernet Jeg har set en 6 ton
tung bænk begynde at hoppe hen over gulvet pga. fejlstillede jern...

Endelig vil jeg anbefale dig at købe et sæt drejejern i england, der kan man
få drejejern (og stemmejern), i smedejern istedet for det lo.. af highspeed
stål man normalt finder i DK. De bedste leveres uden skaft og her er der
mulighed for at lave sine egne asketræsskafter i en fornuftig længde.
Drejejern er som regel ca 15 cm lange med et skaft på ca 30 cm, hvilket
giver en god kontrol over arbejdet. Mange af de "begyndersæt" man kan få har
jeg set ikke er mere end 25 cm i alt og det er håbløst utilstrækkeligt.
Et sæt Engelske jern uden skafter med 16 stykker værktøj kan fås for under
en tusse, i god kvalitet. Et "proffesionelt" highspeed jern koster tit 2 -
300Kr i DK!

Mvh
//zigge
fhv. modelsnedker

Fra : Henrik A.

Dato : 17-07-03 17:25

Jeg kan høre på dette og de andre anlæg er 600 kr. er alt for lidt at ofre
på en trædrejebænk. Jeg tror jeg i stedet vil prøve at finde en klub eller
lign. i mit lokalområde (Greve/Karlslunde) som lejer sig ind på en af
kommunens skoler eller lign. Så slipper jeg også for selv at have skrumlet
stående.

Tak for de mange svar!

Vh. Henrik