Russisk på Mac OS 8.1 ?
Fra : Søren Holt

Dato : 02-12-00 19:53

Hej med jer.
Hvem kan hjælpe mig med at få russisk skrift på min Mac. Jeg er helt ny
med Mac, men har fået at vide, at man før kunne købe Language Kit, som
kunne løse problemet. Kan sådan et skaffes privat ? eller er der andre
måder at klare det på ?
Venlig hilsen fra Søren.

Fra : Kjetil Rå Hauge

Dato : 03-12-00 00:33

In article <3A2944FF.9ADFE6B@i.am>, shar-pei@i.am wrote:

> [...]
> med Mac, men har fået at vide, at man før kunne købe Language Kit, som
> kunne løse problemet. Kan sådan et skaffes privat ? eller er der andre

Language Kits er inkludert i system 9.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-00 05:29

Hej Søren

Det er nok efterhånden svært at få Apple Cyrillic Language Kit mee, men du
kan jo prøve at kontakte <http://www.smalldog.com>. De har en vis evne til
at købe restlagre op og sælge dem til overkommelige priser. En anden
mulighed kan være at kontakte Nisus Software Inc. på
<http://www.nisus.com>. De har tidligere solgt de forskellige language
kits til Mac OS 8.1 - 8.6 for 29,95USd eller 39,95USd + porto.

For øvrigt, hvilket tekstbehandlingsprogram skal det bruges til?
ClarisWorks / AppleWorks 4 eller 5? - så vil det virke med CyLK. Men det
virker _ikke_ på nogen af MS Word versionerne.

De eneste (mig bekendt) tekstbehandlingsprogrammer, der understøttes uldt
ud af ALK er: RagTime 5.x, ClarisWorks 4.0v4, ClarisWorks Office 5,
AppleWorks Office 5, WorldWrite 3 (udgået), WriteNow 4.0 (udgået), Nisus
Writer 5.x og 6.0/6.0.1

Skulle du være så heldig at få fat i en CyLK, som du kan bruge til dit OS
8.1, så skal du også have Apple Language Update ver. 1.0. Den kan du finde
på Apples software sites ved at søge på 'language kits'. eller du kan evt.
låne dig frem til en Mac OS 8.5 CD, hvor den også ligger.

Nu skriver du ikke hvilken Mac, du har, men hvis den nu er hurtig nok til
at kunne køre OS 9, så vil det være den billigste løsning, da OS 9
indeholder alle Apple Language Kits. - Så hvis du har en Mac med en
+100mhz processor vil du sagtens kunne køre OS 9.0.4 med CyLK.

Den langsomme og mest besværlige metode er, at du får fat i nogle gode
russiske TT skrifter og tager nogle screen-shots af de forskellige
kombinationer i det lille program 'Tastatur' i æblemenuen for at se, hvor
de enkelte karakterer ligger på dit danske tastatur.

mvh. Erik Richard

Søren Holt wrote:

> [...]
> med Mac, men har fået at vide, at man før kunne købe Language Kit, som
> kunne løse problemet. Kan sådan et skaffes privat ? eller er der andre

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Søren Holt

Dato : 03-12-00 11:15

Hej Erik Richard
Tak for din gode og uddybende forklaring. Nu har jeg en fornemmelse af, at
jeg forstår problematikken. Jeg har hidtil kun brugt PC, så Mac'en får mig
ind imellem til føle mig utroligt dum
Tak for det - Søren.

Fra : Dmitri Popov

Dato : 03-12-00 20:38

Hej Søren

Her kan du downloade alle komponenter (skrifter, script, tastaturlayout),
som skal bruges til russificering af Mac.

http://translate.homepage.dk/filer/kyrillisk.sit

På netOversætter (http://translate.homepage.dk) kan du også læse mere om
russisk på Mac.

Du kan også prøve cRussify! - som er en udmærket russificeringspakke. Den
kræver dog at man kan lidt russisk.

http://www.macintosh.ru/crussify/cRussify_Mac_2.5.hqx

Med venlig hilsen

Dmitri