/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Skønhed/sandhed i "Pianisten" (spoiler)
Fra : Bo Warming


Dato : 15-07-03 14:56

Skønhed/sandhed i "Pianisten" (spoiler)



Filmen starter i 1939 hos en jødisk overklassefamilie i Warzawa, som rummer
Polens bedste Chopin-pianist, der er hovedpersonen.

Fra dag 1. af den tyske besættelse ses de værste vulgær-sadistiske,
udisciplinerede sider af besættelsestroppernes vold mod byens jøder, der
klemmes sammen i en gettho på få kvadratkilometer.

Helt uventet gør filmen ikke sit publikum deprimeret ved, at dissse
sandheder svælges i, fordi filmen er på forkant med ny tilgivende tidsånd og
nærmer sig "kitsch" og "pastiche", ja næsten "parodi"(på medynkvækkende
holocaustfilm a la ")Schindlers liste".



Efterhånden overføres de til arbejdslejre med stor dødelighed, men pianisten
har venner blandt ariske polakker og opnår at blive skjult, og kort før den
russiske befrielse af Polen, møder han en normalt-hæderlig nazi-officer,
der hjælper ham med mad, og værdsætter hans Chopin-fortolkning på et flygel
i den tyske bydel.



Menneskets iboende tendenser til hieraki og grusomhed er velkendt fra
følgende :



"If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
race, creed and colour, we would find some other causes for prejudice by
noon. " Senator George Aiken

(SAMT: Hvis alle penge og al ejendom i denne verden en vilkårlig dag kl. 3
om eftermiddagen blev fordelt ligeligt blandt jordens beboere, så ville man
allerede kl halv fire kunne fastlå betydelige forskelle i menneskenes
ejendomsforhold. Paul Getty )



Bio-racismens ondskab ramte Øst-Europas jøder extremt hårdt under sidste del
af WW1+2, fordi Versaillesfreden var programmeret til at skabe tysk
revanchekrig, hvilket kun kunne ske ved at give jødedom en syndebuk-rolle.



Lidelserne, der ramte de af Polens 3 mo jøder , der ikke udvandrede, var
ufattelige og illustreres i denne følelses-mættede smukke film på en måde,
der siger store sandheder om eftertidens følelser og også om hvad skete.



Filmen er ikke sentimental og traditionel-etisk sort-hvid, som jeg havde
frygtet, da min japanske kone udtrykte begejstring for den, og fik mig til
at "give den en chance".



Kan man lide en spændende og farve-intens, flot fortalt historiebeskrivelse
er den til mange Oscars, og dens brug af klassisk musik er på højde med "
Shine" og "Amadeus".



En vigtig grund til polakkers, østrigeres og øst-tyskeres intense had mod
jødedommen, var jødernes dygtige arbejde for skadelig socialisme

(som har holdt Polen tilbage økonomisk 1945- 1989 og stadig hæmmer
driftighed)

Man ser i getthoen nogle indædte, jødiske marxist-propagandister, der
opflammer til meningsløs vold mod overmagten - som kendt fra
gettho-opstanden 1943 og fra polakkernes egen lige så selvdestruktive
opstand i 61 dage i august 1944 (hvor danskernes hovedstad slap heldigere
fra vor ligeså impuls-styrede, og fornufts-forladte , selvdestruktive "
folkestrejke" måneden før (hvilket måske inspirerede polakkerne til det i
filmen karikerede opstands-pjat).



Hovedpersonen i "Pianisten" gemmer en kort tid en pistol for den vildledte
modstandsbevægelse, men er i hovedsagen en vennesæl mand med et rigt,
intellektuelt liv, takket være musiktraditionen fra "Der Land des Dichter
und Dencker", der har bidraget meget til den kultur, som hele EU idag nyder.



Ser man de store linier i finkultur-historiens mirakler, så er Beethoven og
Roskilde Festival jo to sider af samme sag, og selvom revisionister med hang
til pedanteri kan påpege mange småfejl i denne film, så er Polanski's
polsk-heroiske epos og musik-film en stor skønhedsåbenbaring.



Hollywood tænker som USA's valg-strateger meget i landets store "the Polish
vote", og det er derfor naturligt, at polakkernes veldokumenterede, aktive
folkemords-medvirken, som fornylig er dokumenteret vedr. bl.a. byen Jednabes
udslettelse 1941 ikke er et emne for filmen. Polanski er polak af
oprindelse - men bærer ikke nag vedr,. at hans forældre omkom under krigens
uhyggelige holocaust-spinn-off.




--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com



 
 
Bo Warming (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 18-07-03 19:55

Et vigtigt aspekt ved filmen er, at Polanski ser med stor sympati på
modstandskamp, der er chanceløs, således som både getto-opstand 1943 og
Warzawa-opstand 1944. var.

Det ses som foragteligt at jøder "gik som får til slagtebænken", og al
modstand ses som et gode.

Der er idag enighed om at dansk modstand kortede ikke krigen med et sekund -
og det gjaldt også fransk modstand, selvom D-dag-landsætning skete på fransk
kyst.

Ingen ved, hvor mange titusinde eller hundredtusinde, der netop overlevede
kz ved NETOP at bøje nakken og være lydige arbejdsdyr.

Getto-opstanden skyldtes sortbørs-mafia, og det næste års heroiske "polske
forsøg på at befri hovedstaden ved eget hjælp" , skyldtes en svinestreg fra
Stalins side, idet han havde lovet hjælp, men ønskede at polakker med
selvstændigheds-lyst blev aflivet af tyskerne, ligesom han selv havde
startet på ved Katyn i 1939.

At opreklamere "selvmorderisk opstand" er at lefle for autonom-mentalitet ,
hvor det blot handler om at være "indianer i egen cowboyfilm".
Autonome er livsløgnere og dagdrømmere - altså det som Hollywood søger at
gøre verden til.

Japansk harikiri-tradition var ikke barbarisk, skønt selvmorderisk.. Disse
adeliges mave-selvopsprætninger hindrede at ledere, der havde lidt
nederlag, stod i vejen for sejrherrerne - det var til størst mulig lykke for
flest mulig mennesker i denne meget specielle og klaustrafobiske kultur..

Men opstandene som forgudes i denne film, bør ingen rose. Det var at skyde
sig selv i foden. Husk på at når krig afliver ti, lemlester den tredive
varigt.

At ingen arbejdslejr nogensinde har forsøgt oprør (Treblinke-opstand er en
myte) var klogt. Måske hovedparten af de indespærrede trækdyr var omkommet,
hvis man ikke havde valgt sund fornuft - at adlyde ordre..

Da russerne nærmede sig Auschwitz valgte de fleste fanger at følge med
tyskerne til Bergen Belsen m.m., incl når det skete ved at vandre hundreder
af kilometer (de såkaldte "dødsmarcher"). Anne Frank der blev plejet på
hospitalet, blev dog sendt med tog mod vest, hvor hun døde af tyfus næste
år.
"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
news:iCTQa.2839$oP3.596@fe05.atl2.webusenet.com...
> Skønhed/sandhed i "Pianisten" (spoiler)
>
>
>
> Filmen starter i 1939 hos en jødisk overklassefamilie i Warzawa, som
rummer
> Polens bedste Chopin-pianist, der er hovedpersonen.
>
> Fra dag 1. af den tyske besættelse ses de værste vulgær-sadistiske,
> udisciplinerede sider af besættelsestroppernes vold mod byens jøder, der
> klemmes sammen i en gettho på få kvadratkilometer.
>
> Helt uventet gør filmen ikke sit publikum deprimeret ved, at dissse
> sandheder svælges i, fordi filmen er på forkant med ny tilgivende tidsånd
og
> nærmer sig "kitsch" og "pastiche", ja næsten "parodi"(på medynkvækkende
> holocaustfilm a la ")Schindlers liste".
>
>
>
> Efterhånden overføres de til arbejdslejre med stor dødelighed, men
pianisten
> har venner blandt ariske polakker og opnår at blive skjult, og kort før
den
> russiske befrielse af Polen, møder han en normalt-hæderlig nazi-officer,
> der hjælper ham med mad, og værdsætter hans Chopin-fortolkning på et
flygel
> i den tyske bydel.
>
>
>
> Menneskets iboende tendenser til hieraki og grusomhed er velkendt fra
> følgende :
>
>
>
> "If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
> race, creed and colour, we would find some other causes for prejudice by
> noon. " Senator George Aiken
>
> (SAMT: Hvis alle penge og al ejendom i denne verden en vilkårlig dag kl. 3
> om eftermiddagen blev fordelt ligeligt blandt jordens beboere, så ville
man
> allerede kl halv fire kunne fastlå betydelige forskelle i menneskenes
> ejendomsforhold. Paul Getty )
>
>
>
> Bio-racismens ondskab ramte Øst-Europas jøder extremt hårdt under sidste
del
> af WW1+2, fordi Versaillesfreden var programmeret til at skabe tysk
> revanchekrig, hvilket kun kunne ske ved at give jødedom en
syndebuk-rolle.
>
>
>
> Lidelserne, der ramte de af Polens 3 mo jøder , der ikke udvandrede, var
> ufattelige og illustreres i denne følelses-mættede smukke film på en
måde,
> der siger store sandheder om eftertidens følelser og også om hvad skete.
>
>
>
> Filmen er ikke sentimental og traditionel-etisk sort-hvid, som jeg havde
> frygtet, da min japanske kone udtrykte begejstring for den, og fik mig til
> at "give den en chance".
>
>
>
> Kan man lide en spændende og farve-intens, flot fortalt
historiebeskrivelse
> er den til mange Oscars, og dens brug af klassisk musik er på højde med "
> Shine" og "Amadeus".
>
>
>
> En vigtig grund til polakkers, østrigeres og øst-tyskeres intense had mod
> jødedommen, var jødernes dygtige arbejde for skadelig socialisme
>
> (som har holdt Polen tilbage økonomisk 1945- 1989 og stadig hæmmer
> driftighed)
>
> Man ser i getthoen nogle indædte, jødiske marxist-propagandister, der
> opflammer til meningsløs vold mod overmagten - som kendt fra
> gettho-opstanden 1943 og fra polakkernes egen lige så selvdestruktive
> opstand i 61 dage i august 1944 (hvor danskernes hovedstad slap
heldigere
> fra vor ligeså impuls-styrede, og fornufts-forladte , selvdestruktive "
> folkestrejke" måneden før (hvilket måske inspirerede polakkerne til det i
> filmen karikerede opstands-pjat).
>
>
>
> Hovedpersonen i "Pianisten" gemmer en kort tid en pistol for den vildledte
> modstandsbevægelse, men er i hovedsagen en vennesæl mand med et rigt,
> intellektuelt liv, takket være musiktraditionen fra "Der Land des Dichter
> und Dencker", der har bidraget meget til den kultur, som hele EU idag
nyder.
>
>
>
> Ser man de store linier i finkultur-historiens mirakler, så er Beethoven
og
> Roskilde Festival jo to sider af samme sag, og selvom revisionister med
hang
> til pedanteri kan påpege mange småfejl i denne film, så er Polanski's
> polsk-heroiske epos og musik-film en stor skønhedsåbenbaring.
>
>
>
> Hollywood tænker som USA's valg-strateger meget i landets store "the
Polish
> vote", og det er derfor naturligt, at polakkernes veldokumenterede, aktive
> folkemords-medvirken, som fornylig er dokumenteret vedr. bl.a. byen
Jednabes
> udslettelse 1941 ikke er et emne for filmen. Polanski er polak af
> oprindelse - men bærer ikke nag vedr,. at hans forældre omkom under
krigens
> uhyggelige holocaust-spinn-off.
>
>
>
>
> --
> Bo Warming
> Bjelkes Alle 46, 2200 København N
> Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
> http://www.glistrup.com
>
>



Bo Warming (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 20-07-03 10:26

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
news:%fXRa.3192$G54.643@fe13.atl2.webusenet.com...
> Der er idag enighed om at dansk modstand kortede ikke krigen med et
sekund -
> og det gjaldt også fransk modstand, selvom D-dag-landsætning skete på
fransk
> kyst.

Chr Lammers bog "Hitlers modstandere" viser at det er næsten totalt umuligt
at gøre oprør imod et diktatur , der bruger moderne overvågning.

Dengang 33% af tyskerne stemte nazi i 1932, og havde en forfatning der
lagde op til kupagtig magtovertagelse, var skaden sket og efter da kan kun
nogle få topfolk, især Hitler, bebrejdes hvad der skete.

Egentlig burde visse områder, som Tyskland afgav i 1945 gives tilbage - hvis
folkeafstemning bekræftede at det ønskedes

Desværre analyserer den ny bog ikke hvad ville være sket, hvis attentatet på
Hitler 20 juli 1944 var lykkedes.

Tage Voss udgav i 1999 en nytænkende og overbevisende bog med titlen
"1914-1945-2000 glansbilleder" og den argumenterer godt for, at ingen søgte
attentat - det var en falsk konstruktion begået af Hitler, der havde brug
for straffeaktion mod uvenner.

"Hvide rose" gruppen der i krigens slutning søgte tryksagsomdeling imod
Hitler, var ren selvmord.

Hvorfor heroisere at skyde sig selv i foden?

Vi uddeler opholdstilladelser til iranske bøsser, der har provokeret med at
gå i cowboybukser på Teherans gader og derfor er - angiveligt - "på flugt
fra henretelse og tortur".
Er det et konstruktivt oprør, som bør fremelskes?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste