Tune Honda Melody
Fra : HIM

Dato : 14-07-03 22:55

Er der nogen der har erfaring med at tune en Honda Melody?
Alle tips og tricks modtages.

Er det nemt eller besværligt at tage plomben på den?
Skal motoren afmonteres og skilles ad hvis man vil tage plomben på den?

Hvis jeg bare kan få den til at løbe 40-50km/t er jeg tilfreds....

Fra : Bent Petersen

Dato : 20-07-03 00:06

Hej

Plumpen sider i rør stykket mellem karburator og cylinder og kan tages ud
forholdsvist simpelt. Resultatet er et langt bedre optræk men ingen stigning
i topfart

Mvh Bent

Fra : H-J M

Dato : 20-07-03 08:58

> [...]
> Skal motoren afmonteres og skilles ad hvis man vil tage plomben på den?
>
> Hvis jeg bare kan få den til at løbe 40-50km/t er jeg tilfreds....

Her er tre etaper om hvordan du evt. kan gør noget ved den.
1. Der sidder et afstands "rør/skive" mellem vario og en bag kobling under
skjoldet. De to kan du bytte om på. Så dør trækket en del men samtidig med
at du fjerner plumbn kan du nok redde lidt af det. Den siddser i studsen og
skal vel bores ud. det er forsk fra melody til melody men ud skal den.
2. Fil karburatoren op. Fil kun mod toppen af karb huset. hvis du filer mod
bunden ødelægger du huset. Fil også studsen op til den samme størrelse som
karb. eller mere.
3. Udst. kan man ikke købe til den her maskine. Få fat i en tunudst. til en
scooter. Skær forrøret fra en Melody udst. af og svejs det på scooter udst.
i stedet for scooter forrøret. lav et ophæng der passer. Det giver en hel
del.

Det er sådan lige umiddelbart det du kan lave trin for trin. Du kan jo vælge
kun at lave 1. eller 1 og 2 og så har den stadig et anonymt look.
Husk at dyse op når du fjerner plumben. Ved ikke helt hvor meget. Men køb en
dyse der er 5 numre større først. hvis den stadig kører ok så gå 5 mere op.
Bliv ved med det indtil den firtakter. Det er svært at forklare hvordan det
lyder. Men det kan tydeligt høres på motorgangen og den kører ikke ret godt.
når du er kommet så højt op at den gør det så sænker du den med 1 eller 2
numre i dyse hele tiden indtil den ikke firtakter længere. Hvis du ikke
dyser ind risikerer du at cylinder og stempel sætter sig. det kan i værste
fald koste cylle, stempel og krumtapslejer.

Mvh.
Hans-Jacob

--
We seem to have a compulsion these days to bury time capsules in order
to give those people living in the next century or so some idea of what

Fra : HIM

Dato : 21-07-03 21:34

Tak for svarene!!! Det var virkeligt SUPER detalieret beskrevet

Hilsen HIM