Sikkerhedsbevidsthed efter 9-11
Fra : E

Dato : 14-07-03 21:41

Er det jeres indtryk at danske virksomheder generelt har ændret
sikkerhedspolitik i lyset af begivenhederne d. 11. sep 2001, i så fald på
hvilken vis?

Fra : morten sorensen

Dato : 14-07-03 22:15

E wrote:
> Er det jeres indtryk at danske virksomheder generelt har ændret
> sikkerhedspolitik i lyset af begivenhederne d. 11. sep 2001, i så fald på
> hvilken vis?

Jeg har kun med mindre og meget små firmaer at gøre - men der har jeg
*intet* set jeg ville tilskrive 11/9-2001 eller Irak-krig eller
terrorister generelt.

morten sorensen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-07-03 01:30

"E" <a@b.c> wrote in message
> Er det jeres indtryk at danske virksomheder generelt har ændret
> sikkerhedspolitik i lyset af begivenhederne d. 11. sep 2001, i så fald på
> hvilken vis?

Jeg tror det generelt ikke. Hovedparten af firmaer i Danmark har ikke en
sikkerhedspolitik, og dem som har, har sjældent en som omhandler voldelige
angreb - dvs. de spekulerer primært på industrispionage og deslige.

Jeg har kendskab til virksomheder som øgede beredskabet ifm. EU-topmødet i
december.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : E

Dato : 15-07-03 11:21

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> [...]

> angreb - dvs. de spekulerer primært på industrispionage og deslige.
>
> Jeg har kendskab til virksomheder som øgede beredskabet ifm. EU-topmødet i

Ok, fornemmer du da at sikkerhedspolitikken ifbm industrispionage er
uændret eller ændret eksempelvis som følge af Ericson-sagen,
helikopterspionagesagen (også i Sverige) m.v. ?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-07-03 22:36

"E" <a@b.c> wrote in message
> [...]
> uændret eller ændret eksempelvis som følge af Ericson-sagen,
> helikopterspionagesagen (også i Sverige) m.v. ?

Uændret. Der sker masser af industrispionage hver eneste dag, en stor del
bliver aldrig opdaget, af det som bliver opdaget, bliver der kørt retssager
på en mindre del, og på en endnu mindre del bliver pressen og offentligheden
informeret/involveret.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk
Emner i #4: Tysk hudindustri, gå-i-byen steder, campinghabit accent i
storbyen
Næste udgave: 24. juli

Fra : JørgenE

Dato : 17-07-03 22:53

> [...]
retssager
> på en mindre del, og på en endnu mindre del bliver pressen og

Jeg kan kun sige, at vi bruger mange penge på at holde vores systemer så
opdateret som de kan mht. såvel spionage som sabotage.

Mere kan vi vel ikke gøre?

Et bånd med hjem hver uge for at undgå brand - tunnelløsning til direkte
kontakt med vores server - hvad skulle vi gøre mere.

Mvh. JørgenE

PS: Vi har mange meget fortrolige oplysninger fra kunder.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-03 23:03

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse
> Mvh. JørgenE
>
> PS: Vi har mange meget fortrolige oplysninger fra kunder.

Jamen, er oplysninger og datamateriale fra kunder da ikke altid fortrolige?
Er tavshedspligten efterhånden helt overhalet indenom af regler og pålæg om
opysninger fra den enkelte til det offentlige - f.eks.? (Faull play etc.)
Den situation bliver vel stadig mere og mere mærkbar i forbindelse med
stigende ansvarskrav til bl.a. revisorer med netop brud på tavshedspligten
(grundlovssikret?) til følge.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Lars

Dato : 18-07-03 16:40

> [...]

> Jeg kan kun sige, at vi bruger mange penge på at holde vores systemer så
> opdateret som de kan mht. såvel spionage som sabotage.

Du kan altid gøre mere for at optimere sikkerheden i dit firma, men det er
desværre altid en nøje afvejning af virksomhedens ressourcer kontra risikoen
for kompromitering af data. Ganske få tusinde kroner og få timers engagement
kan dog være ualmindelig godt givet ud har jeg erfaring for.

Det som det siges mange danske virksomheder forsømmer er SOM MINIMUM, at
gøre dem selv og deres medarbejdere bevidste om HVILKEN sikkerhedstrussel
der eksisterer og hvor REEL den er. Hvis ikke man har denne baggrundsviden
er det næsten umuligt at træffe optimale forholdsregler.

Et foredrag for virksomhedens ansatte, coaching af sikkerhedschefen eller
evt. en gå-hjem-tema-eftermiddag kan kun anbefales.

En af de danske virksomheder der tilbyder den slags er PELTA Gruppen
(http://www.pelta.dk), det er ifølge deres hjemmeside tidligere
efterretningstjenestefolk, FN og EU sikkerhedsfolk m.v.

Fra : JørgenE

Dato : 19-07-03 23:45

"Lars" <lars@herred.dk> skrev bl.a.
> [...]
> (http://www.pelta.dk), det er ifølge deres hjemmeside tidligere
> efterretningstjenestefolk, FN og EU sikkerhedsfolk m.v.

Tak for rådet, men vi har en klar personalepolitik mht. at indlæse filer,
internet mv., men meget materiale fra klienter modtager vi jo netop på denne
måde, så vi kan ikke undgå en vis risiko. Dog er der filtre de steder der er
behov, og vi har rent faktisk brugt rigtigt mange penge på, at gøre systemet
så sikkert som muligt, men vi er revisorer og ikke edb-folk, så vi kan jo
kun "håbe", at firmaet vi bruger er god nok, og hvordan i alverden skulle vi
kontrollere det?

Det er vel dilemmaet.

Mvh. JørgenE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-07-03 18:10

"JørgenE" wrote:

> [...]
> kun "håbe", at firmaet vi bruger er god nok, og hvordan i alverden skulle vi

Vi gør det praktisk, og det har da kostet en infektion, men nu fra en af
internetudbryderne,
vi bruger standardvirusprogrammer, svjh macaffe,
(Vi har novell netværk og ekstra firewall igennem isp)
og er der blot en medarbejder
der er i tvivl om en diskette, er jeg udset til at tjekke den hjemme, på en af
mine pc'r der ikke er på I-net,
og jeg vil mene det virker, ca 40% af de disketter jeg får hjem er inficeret,
og så får kunden en rensediskette, og hjælp til at bruge den.

Og som sagt kun en infektion siden ca 1999.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.