Gratisblad - et godt koncept?
Fra : Torben Andersen

Dato : 14-07-03 19:54

Hej,
Jeg går lidt og tænker på at udgive et gratisblad. Men som bekendt er der jo
så godt som monopollignende tilstande rundt omkring, hvor der udgives
gratisblade. I København er der ganske vist nogle små, uafhængige blade, fx
Sct. hans torv & Omegn og lignende.
Men mit spørgsmål er: hvordan ser det ud i de mindre provinsbyer med
20.000-60.000 indbyggere? Er der nogen der kender til "alternative"
gratisaviser, der kan overleve i kraft af nogle annonceindtægter?
VH
Optimisten

Fra : Steen B

Dato : 14-07-03 20:52

On Mon, 14 Jul 2003 20:53:48 +0200, "Torben Andersen"
<tor@andersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>20.000-60.000 indbyggere? Er der nogen der kender til "alternative"
>gratisaviser, der kan overleve i kraft af nogle annonceindtægter?

kommer an på hvor du bor
Herude på landet ( holbæk egnen ) blev det forsøgt for et par år
siden, bladet var rigtig godt men blev vist nok kvalt af den
bestående mastodont der sidder på avistrykken. Svjh kørte det 3-6 mdr.
Jeg snakkede med dem der havde forsøgt, og de havde vist sat omkring
en ½ mill til
Mvh Steen

Fra : alexbo

Dato : 14-07-03 20:56

"Torben Andersen" skrev

> Er der nogen der kender til "alternative"
> gratisaviser, der kan overleve i kraft af nogle annonceindtægter?

Hvad er en alternativ avis, er det når der ikke er nogen der læser den.
Der hvor jeg bor får vi ca 10 gratisaviser om ugen, men en enkelt til, kan
jeg nok bære ned i papircontianeren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 15-07-03 14:55

"Torben Andersen" <tor@andersen.mail.dk> wrote in message
> Men mit spørgsmål er: hvordan ser det ud i de mindre provinsbyer med
> 20.000-60.000 indbyggere? Er der nogen der kender til "alternative"
> gratisaviser, der kan overleve i kraft af nogle annonceindtægter?

Nu ved jeg ikke, hvad du kalder alternativ, men jeg arbejder på en kun 3 år
gammel gratisavis i Jylland (Fredericia). Hvis du med "alternativ" mener
"som alternativ til de store bladhuse", kan vi vist godt falde ind under den
beskrivelse - men vær forberedt på at amrkedet er _benhårdt_ og du skal
regne med at pumpe et par millioner elelr 3 i projektet før det bare løber
rundt....

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-07-03 17:21

<tor@andersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>20.000-60.000 indbyggere? Er der nogen der kender til "alternative"
>gratisaviser, der kan overleve i kraft af nogle annonceindtægter?

Kalder du 20.000-60.000 for små byer?
Her i Dragør (12.000) har Dragør Nyt levet i mange år, selv
om der også er tre andre gratis aviser.

En af grundene til at Dragør Nyt kan overleve er
formodentlig en meget stabil distribution. Den bliver nemlig
postomdelt i modsætning til de øvrige som omdeles via
distributionsselskaber der benytter unge i det omfang de kan
få nok til at dække områderne, hvilket ikke altid er
tilfældet.

Jeg skriver dette på baggrund af mit kendskab til
annoncøreerenes krav til annoncedækning i markedsområdet. En
annonce er jo ikke noget værd hvis avisen ikke kommer ud i
området.

/Knud

--
Berggreen Service