Kartoffelskimmel
Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-07-03 17:59

Hej.

Jeg er ny ud i kartoffelavl og nu har jeg fået kartoffelskimmel siger mine
venner.

Jeg er fra en side blevet rådet til at kappe toppen af alle ramte planter.
Fra en anden side kommer rådet om straks at sprøjte for kartoffelskimmel.

Hvad siger du Mads, har du nogle gode råd under hatten?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-07-03 18:05

On Mon, 14 Jul 2003 18:59:01 +0200, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@hmail.dk> wrote:

> [...]
>Fra en anden side kommer rådet om straks at sprøjte for kartoffelskimmel.
>
>Hvad siger du Mads, har du nogle gode råd under hatten?

Nej, jeg ved for lidt om kartoffelskimmel - jeg tror ikke engang jeg kan
genkende den hvis det kommer dertil.

Men der er helt sikkert andre her som kan give nogle gode råd.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-07-03 19:29

Asbjørn M. Nielsen skrev:

> [...]
> Fra en anden side kommer rådet om straks at sprøjte for kartoffelskimmel.

Hvis du er sikker på, at der er tale om et angreb af kartoffelskimmel,
så fjern toppen. Dine kartofler er forhåbenligt så store nu, at det
ikke gør noget, at væksten standses. Lad kartofler ligge i jorden
mindst nogle uger.

Sorten 'Sava' er desuden knoldresisten -- dvs., at knoldene ikke
ødelægges af angrebet.

I landbruget sprøjter man forebyggende mod kartoffelskimmel. Jeg mener
faktisk, at man slet ikke må sprøjte, når først angrebet er konstateret.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Hans Raun

Dato : 14-07-03 20:30

Kartoffelskimmel er ikke specielt svær at kende. Er du i tvivl om der er
tale om skimmel, kan du tage et par blade og lade ligge natten over i en
plastikpose sammen med et vådt stykke vat. Næste dag vil du hvis der er tale
om skimmel kunne se en hvid "vatagtig" vækst i randen af angrebet. Jacob
Bock skriver at han ikke mener at man må sprøjte når der først er et
etableret angreb. Dette er ikke rigtigt, men problemet med de fungicider
(svampemidler) landbruget i dag har til rådighed er, at de alle virker
forebyggende. Det betyder, at er der først tale om et etableret angreb er
det næsten umuligt at slå angrebet ned. Ønsker man ikke at anvende kemi, er
det bedste råd jeg kan give, at man ved tidlige angreb fjerner de planter
der inficeres, så man på den måde mindsker mængde af smitstof
(skimmelsporer). Det vil samtidig være en fordel at forspire alle kartofler
inden de lægges. På den måde opnår man at forlænge vækstsæsonen inden
skimmelen for alvor bryder ud. Vælg samtidig de mest resistente sorter og
sørg for at holde et ordentligt sædskifte. Der bør være mindst 4 år mellem
kartofler på samme sted. Held og lykke.

Hans Raun

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 15-07-03 14:10

Tak for en god forklaring.

De to sorter jeg har i år er Hamlet og Jutlandia.

Jeg har her i formiddag fjernet alle toppene. Skal jeg brænde dem eller kan
jeg køre dem på containerpladsen?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-07-03 14:33

Asbjørn M. Nielsen skrev:

> Jeg har her i formiddag fjernet alle toppene. Skal jeg brænde dem eller kan
> jeg køre dem på containerpladsen?

Du kan roligt kompostere dem (hvis du ellers gør den slags). Svampen
kan, så vidt jeg ved, kun overleve på levende plantedele. De visne
toppe udgør derfor ingen smittefare for næste års kartofler. Det gør
derimod inficerede knolde, som overlever vinteren -- det er derfor
vigtigt at fjerne planter fra knolde, som man har overset.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-07-03 22:00

> [...]

> Fra en anden side kommer rådet om straks at sprøjte for kartoffelskimmel.

På siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm

er der et afsnit om kartoffelskimmel - og et billede
af sygdommen. Når der er skimmel kan man som
regel lugte den ( det kan man, før den kan ses!)

Faren for smitte sker ved at sporerne regner med
langs stænglerne eller siver genne sprækker.
Det er nytteløst af sprøjte på nuværende
tidspunkt - det bedst er - som andre har nævnt - at
fjerne toppen.
Det er ca. 1 måned for sent at sprøjte mod skimmel -
( medmindre man har industrikartofler)

Med venlig hilsen
Per A. Hansen