Gemte krafter i Ramblokke!
Fra : Anders Jakobsen

Dato : 01-04-01 16:40

Hej

Jeg rodede med min Pismo i dag for at forberede den til OSX. Alle de
skrækhistorier om at man skal skovle en helvedes masse ram ind i den for at
få det til at flyde på en G3 havde skræmt mig lidt og ledte lidt på nettet
efter en løsning. Ramdoubler afhænger helt af Classic teknologien (vist nok
meget kreativ brug af virtuel memory) og vil derfor ikke kunne bruges til X,
som jo selv skulle håndtere VM perfekt. Men med Google stødte jeg på en
hjemmeside, som kom med en MEGET interessant oplysning. Nemlig den at de
ramblokke der er i Pismo400 og 500 ER NØJAGTIG ens og Apple bare har spærret
for adgangen til de sidste 64mb. Det skulle være fordi at det simpelthen er
nemmere at kun skulle håndtere en type ramblok i produktionen og derefter
"skjule" krafterne elektronisk. For eksempel er en build to order Pismo med
64mb ekstra ram en ti sekunders operation. Det bedste er at de har et lille
program, iFree, som går ind og "frigør" de skjulte kræfter. Jeg har testet
det og nu har min Pismo 384 mb i stedet for 320 mb. Juhuuu.

Forresten hvad er der sket med The PowerBookzone? Har de solgt hjemmesiden
til andre.

--
Dagens citat:

Poul Dissing: "Jordnøddesmør smager godt, især på en dag som i dag"

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 18:44

In article <B6ED1882.566F%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> Det bedste er at de har et lille
> program, iFree, som går ind og "frigør" de skjulte kræfter. Jeg har testet
> det og nu har min Pismo 384 mb i stedet for 320 mb. Juhuuu.

Undskyld, men hvor helvede er linken til download af det program?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 01-04-01 18:54

> Undskyld, men hvor helvede er linken til download af det program?

For h... Det må sgu da være en apilsnar... eller hvad!? Argh - jeg er
ellers lige kommet til at give tippet videre i god tro... Ellers havde
vi da for længst hørt om det - ik'?

Du er smart, Anders! ...iFree - ha!

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 01-04-01 19:15

> For h... Det må sgu da være en apilsnar... eller hvad!? Argh - jeg er
> ellers lige kommet til at give tippet videre i god tro... Ellers havde
> vi da for længst hørt om det - ik'?

Jo desværre er det en aprilsnar. Jeg blev inspireret af en mail på en Newton
mailing liste jeg abbonerer på:

> [...]
>
> In order to reduce manufacturing costs by using higher density flash RAM
> chips we only produced 10MB and 20MB Series II beginning 26 week in 1997.
> Because of long term contracts with OEM customers we only activated the
> nominal MB. That means that 2MB, 4MB, and 8MB cards are actually partly
> avtivated 10MB cards, while 12MB and 16MB cards are equipped with 20MB of
> RAM. You can reformat the cards with intel linear Flash RAM utilities.
>
> Intel sold it's linear flash RAM business to centennial in 1999, there
> aren't any linear Flash RAM technical note still online, so I can't give a

Jeg begyndte selv at checke mit hukommelsekort i min Newton for om det var
lavet af Intel, inden jeg opdagede datoen.

Prøv at gå ind på www.pbzone.com (powerbookzone). De er blevet til Pb zone i
dag, nok som en joke til Ti Powerbooken (Pb er åbenbart bly. Jeg fik godt
nok 11 i fysik/kemi på HF, men samfundsvidenskabelig skoling får en til at
glemme alt om det periodiske system). Sidste år var de blevet til
PeanutButterzone. Derfor henvisningen til pbzone og det falske Poul DIssing
citat i min mail.

Sorry hvis jeg gav folk et falsk håb.

Anders

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-04-01 20:15

Anders Jakobsen <newton@os.dk> wrote:

[snip]

> 64mb ekstra ram en ti sekunders operation. Det bedste er at de har et lille
> program, iFree, som går ind og "frigør" de skjulte kræfter. Jeg har testet
> det og nu har min Pismo 384 mb i stedet for 320 mb. Juhuuu.

Det lyder lidt som en and. Har du tjekket om det er muligt at tildele al
RAM'en til ét program? Det kunne for mig lyde som om, at dette program
bare går ind og fusker med RAM-mængden i "About This Computer". Hvad
meddeler Apple System Profiler om RAM-klodsen?

--
René

Fra : Jesper

Dato : 01-04-01 20:56

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> bare går ind og fusker med RAM-mængden i "About This Computer". Hvad
> meddeler Apple System Profiler om RAM-klodsen?

René - hvilken dato har vi i dag?...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-01 17:17

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> René - hvilken dato har vi i dag?...

Jeg fattede den lidt senere... _for_ sent!

-- René

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-04-01 22:44

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det lyder lidt som en and.

Nej, den er skam god nok, og det er det fede tip. Blev så optaget af at
lege med det, at jeg rent glemte, at jeg skulle flytte ud her til aften.

Lidt stenet, men ram'en er ikke synlig under "About this Mac", men swap
er betydelig nedbragt efter brugen af iFree, og programmerne åbnes en
anelse hurtigere. Fanme flot programmeret! Nu mangler vi bare en
officiel 10.0.1-update fra Apple til at give det sidste skub. Den skulle
have været ude i torsdags, og nu skriver vi søndag d. 1. april.

-j

--
Boligløs pr. 1.04.01. Kan du hjælpe? http://janus.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-01 16:41

> [...]

> bare går ind og fusker med RAM-mængden i "About This Computer". Hvad
> meddeler Apple System Profiler om RAM-klodsen?

OK, fattede det nu... flovt!!

--
René