Støbning af fliser til pool!!
Fra : Lars Kristiansen

Dato : 13-07-03 15:52

Hej

Jeg skal støbe nogle kantfliser til min pool, og har fået lavet en støbeform
i vandfast x-fner men en glat brun belægning.

Men jeg har et problem det er meget svært at få flisen ud af formen igen, en
murer på mit arbejde sagde jeg skulle smøre den med dieselolie for at
betonen lettere skulle slippe formen, men det virker ikke helt efter
hensigten.

Er der nogen der har et godt tip til hvad jeg skal smøre formen med??

På forhånd tak
Lars Kristiansen

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 18:33

Lars Kristiansen wrote:
> [...]
> virker ikke helt efter hensigten.
>
> Er der nogen der har et godt tip til hvad jeg skal smøre formen med??

du skal spraye dieselolie på mellem hver støbning med en
forstøverflaske. Det var det eneste vi gjorde før da jeg hjalp lidt til
i et lokalt flisestøberi, som lavede terrassefliser, knækfliser mm.
--
Calle

Fra : Lars Kristiansen

Dato : 13-07-03 19:41

> [...]
> forstøverflaske. Det var det eneste vi gjorde før da jeg hjalp lidt til
> i et lokalt flisestøberi, som lavede terrassefliser, knækfliser mm.

Spørgsmålet er så, hvor længe skal flisen være i formen inden jeg tager den
ud???

Går ud fra den ikke skal være helt tør.

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 23:06

Lars Kristiansen wrote:

> Spørgsmålet er så, hvor længe skal flisen være i formen inden jeg
> tager den ud???
>
> Går ud fra den ikke skal være helt tør.

vi havde støbemixen så tør som mulig, så den ikke flød ud, så vibrerede
vi dem for at få luften ud. Formen trak vi straks af, og lavede den
næste.

--
Calle

Fra : HHIST

Dato : 16-07-03 19:38

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Calle
>
> Calles fremgangsmåde er god, og olien skal forstøves så der ikke er for
meget. Men du må ikke bruge dieselolie, det indeholder nogle additiver som
cementen ikke kan tåle foruden at flisen bliver misfarvet.
Du skal istedet have noget olie som meget ligner det hedder formslip og kan
være alm. olie eller vegetabilsk olie.
mvh
Finn