Vaskemaskine og tøretumbler på samme "kraf~
Fra : chrib

Dato : 12-07-03 17:38

Hej

Vi har ved vores vaskemaskine et kraftstik med 3 faser, jord og nul
monteret. 10A sikringer på alle 3 grupper.
Den vaskemaskine vi har idag bruger kun een fase, nul og jord.
Vi har købt en tumbler der også kun bruger een fase, nul og evt jord. Den
kræver 10A forsikring.
Det er jo oplagt at lade de to maskiner køre på hver sin fase i samme stik
samt nul og jord.

Men må man putte kablet fra 2 maskiner i eet og samme "4-benet"
kraft-han-stik på den måde eller skal det på installationssiden splittes i 2
stikkontakter på hver sin fase af en elektriker. Hvad med nullen - kan man
gå ud fra at den kan trække summen af strømmen fra 2 faser (20 A) ?
Må man selv tilslutte de to maskiner overhovedet ?

På forhånd tak for svarene.

Hilsen Chrib

Fra : stig54

Dato : 12-07-03 18:52

"chrib" skrev d. 12-07-03 17:38 dette indlæg :
> [...]
> gå ud fra at den kan trække summen af strømmen fra 2 faser (20 A) ?
> Må man selv tilslutte de to maskiner overhovedet ?

Det kan du sagtens, der bliver jo kun trukket 10 amp på hver sikring.
Nullen er der ingen problemer med, den kører jo rundt i hele huset og
kan trække det hele, det er jo kun en nul.

Du må selv tillutte stikkontakter.
Havde der kun suddet en dåse havde elektikeren brugt samme princip, det
er lavet af en elektriker på mit arbejde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-07-03 18:56

stig54 wrote:

> Det kan du sagtens, der bliver jo kun trukket 10 amp på hver sikring.

Der må kun monteres et kabel i et stik.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 12-07-03 20:21

Erik Olsen wrote:

> Der må kun monteres et kabel i et stik.

Forkert, der må gerne monteres 2 kabler i samme stik.
Ebbe

Fra : chrib

Dato : 12-07-03 20:35

Hej

Tak for svarene - men hvordan kan jeg nu vide hvem af jer der har ret i om
der må monteres 2 apparatledninger til samme stik ?

Hilsen Chrib

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-07-03 06:44

stig54 wrote:
> Nullen er der ingen problemer med, den kører jo rundt i hele huset og
> kan trække det hele, det er jo kun en nul.

Vil du dermed påstå at der ikke "går" strøm i 0-lederen?
Ebbe

Fra : chrib

Dato : 14-07-03 21:12

Hej igen

Jeg gik og funderede på om ikke nul-lederen i installationen burde være
større kvadrat end de andre, men fidusen er selvfølgelig at faserne kører
120 grader forskudt, og dermed strømmen, således at trækker man 10A fra hver
af de 3 faser, så vil der til et tilfældigt valgt tidspunkt på

Bidrag til nul fra fase 1 : 10A * sin (0 grader ) = 0 A
Bidrag til nul fra fase 2 : 10A * sin (120 grader) = 8,66 A
Bidrag til nul fra fase 3 : 10 A * sin (240 grader ) = -8,66 A

Summen bliver således 0 A i en 3-faset installation med lige belastning på
alle 3 faser.

Trækker man derimod kun 10 A på een fase kan strømmen blive op til 10A på
nullen (naturligvis) - trækker man på 2 faser, ligeså...

Så, ja, på magisk vis lyder det som om stig54 har ret i at der ikke er noget
større problem med nullen end med faserne, men det betyder ikke at der ikke
vil gå strøm i nullen, men blot ikke mere end i nogen af faserne.

Tak for kommentarerne

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-07-03 19:13

chrib wrote:
> [...]
> er noget større problem med nullen end med faserne, men det betyder
> ikke at der ikke vil gå strøm i nullen, men blot ikke mere end i

Hej igen
Rigtigt, men problemet kan jo opstå hvis installationen bliver belastet
skævt, selv om jeg ikke tror det vil ske i praksis.
Ebbe

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 19:16

On Sat, 12 Jul 2003 18:38:14 +0200, "chrib" <cbdkp@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>gå ud fra at den kan trække summen af strømmen fra 2 faser (20 A) ?
>Må man selv tilslutte de to maskiner overhovedet ?

Jeg har 2 maskiner til at køre netop på den måde du beskriver og
det fungerer fint.

Indtil i sidste uge havde jeg en ældre vaskemaskine som kørte på
kraft og en nyere tørretumbler som kører på 220V sluttet til samme
stik. Dette var dog lavet af en elektriker, da jeg ikke selv er kyndig
i den slags ting.

I sidste uge købte jeg så en ny vaskemaskine og forretningen leverede
den og sluttede den til for mig. Desværre så kludrede montøren i det
og satte begge maskiner på samme fase, og det endda på trods af at
han havde en lærling med som fik at vide at det måtte man endelig ikke
gøre. ( Jeg var med på en lytter )
Nå, men resultatet var selvfølgelig at sikringerne røg på stribe da
jeg skulle vaske og tørre tøj et par dage senere, så en ny montør
kom til og han fik hurtigt byttet rundt på ledningerne så de to
maskiner nu kører på hver sin fase, så nu spiller det bare.

Om det så er lovligt ved jeg ikke, men nu har både en autoriseret
elektriker, samt 2 montører rodet med det og ingen af dem har da
sagt noget.

mvh MM

Fra : chrib

Dato : 12-07-03 20:40

Hej

Tak for svaret...... God historie... Måske forretningen der monterede den i
første omgang skulle give lidt rabat næste gang du handler der.....

Hilsen Christian

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 12-07-03 20:16

Apropos tørretumbler.

Vi har lige købt en, hvor der i papirerne står at den skal tilsluttes
med jord. Men det stik der sidder i enden af tørretumbler ledningen,
har ikke jord.

Hvis nu den går i stykker på grund af manglende jord, har jeg så et
problem?

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : chrib

Dato : 12-07-03 20:33

Hej

Indtil videre tak for svarene..

Vores nye tumbler har også kun 2 ben på stikket, men der står til gengæld at
hvis der er jord i installationen skal stikket skiftes med et tre-benet og
den gul-grønne skal forbindes til jord-benet.

Det kan vel tolkes som om at tumbleren ikke *skal*, men bør forbindes til
jord. Jeg har nu tænkt mig at gøre det... respekt for strøm....

Hilsen Chrib

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev i en
meddelelse news:vfn0hvsomkcorhsqf8b8dvj4cpidvprsfv@4ax.com...

Fra : Martin Buhelt

Dato : 14-07-03 09:13

> [...]
> har ikke jord.
>
> Hvis nu den går i stykker på grund af manglende jord, har jeg så et

Tørretumbleren går ikke i stykker p.g.a. manglende jordforbindelse - det gør
du. Om du så har et problem, må du selv afgøre

Hvis der går overgang i tørretumbleren, kan det medføre 220V på kabinettet.
Jordforbindelsen sikrer mod dette.

/Martin

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-07-03 18:19

"chrib" <cbdkp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gå ud fra at den kan trække summen af strømmen fra 2 faser (20 A) ?
> Må man selv tilslutte de to maskiner overhovedet ?

Du kan se alle love og regler om emnet her:
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1 eller hvis du har masser af tålmodighed
kan du gennemsøge www.retsinfo.dk der er reglerne helt sikkert.
Men generelt kan man sige at 380V er det ikke lovligt at pille ved selv, men
det er jo op til din samvittighed og pengepung...
I dit tilfælde ville jeg montere 2 stikkontakter (på forskellige faser) og
tilslutte maskinerne til dem. Så kan der ikke opstå problemer heller ikke
hvis der sker et uheld. Går der ild eller lign. i en ulovlig inst. kan du
regne med at forsikringen vil prøve at undgå at udbetale penge.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-07-03 19:09

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> www.countryfan.dk
> _____________________________________
> This mail was scanned by Norton Antivirus

Hej Thomas og chrib.
Da jeg selv stod i ovennævnte situation, bestilte jeg en Aut. insatallatør
for at få sat en ekstra stillontakt op. (3F, nul og jord)
Da han kom, fortalte han, at jeg lige så godt selv kunne sætte de 3
ledninger fra tørretumbleren i det eksisterende hanstikstik, hvor
vaskemaskinen var tilsluttet i forvejen. Det gjorde jeg så. Han fortalte
også at det var fuldt lovligt. Min vaskemaskine kører på 2 faser og nul, så
jeg brugte den 3. til tumbleren.
Jeg har i ovenstående links ikke kunnet finde nogle steder hvor det står at
man ikke må udskifte 380 V stikpropper, det er nu 400 V, men skidt med det.
At man ikke må udskifte en stikkontakt til over 250 V har jo intet med dette
spørgsmål at gøre.
-
Med venlig hilsen
Ebbe