Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne hjørnevignettering på fotos?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-03 14:47

Jeg har en række fotos hvor jeg har haft for mange filtre på kameraet,
hvilket resulterer i mørke vignetter i hjørnerne. Hvis jeg ikke vil
beskære billederne så hjørnerne bliver klippet væk, skal jeg altså
udjævne dem i Photoshop.

Hvordan gør jeg det så det naturlige farveforløb i resten af billedet
kommer til at fortsætte ud i hjørnerne?

Se: <http://www.towle.dk/2003-025P-10.jpg>

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : itgrafen

Dato : 12-07-03 15:16

ville lige se billedet, men linket virker desværre ikke

vh
itgrafen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-03 19:30

Sat, 12 Jul 2003 14:16:15 GMT, skrev itgrafen:

>ville lige se billedet, men linket virker desværre ikke

Det forstår jeg ikke rigtigt. jeg har naturligvis kontrolleret hos mig
selv og det virker godt nok. Desuden har andre hentet billedet og
sendt mig forskellige forslag, så det lader til at linket fungerer som
det skal. Hvilken newsreader bruger du?

Fra : KNL DtP

Dato : 12-07-03 15:27

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør jeg det så det naturlige farveforløb i resten af billedet
> kommer til at fortsætte ud i hjørnerne?

Du kan forsøge at klone de mørke hjørner væk ved at bruge noget at det
korrekt-eksponerede landskab. Hvis billedet ikke er særlig komplekst i
hjørnerne, så kan dette hurtigt lade sig gøre.

En anden mulighed er at markere hjørne og gøre dem lysere:

Hop over til Quick mask (Q) og vælg Gradient værktøjet. Vælg Forground
to transparent og vælg forgrundsfarven til sort. Klik i hjørnet og træk
stregen ned over det mørke hjørne. Gentag processen i alle fire hjørner.

Hop tilbage til normal visning (Q). Invertér markeringen (Ctrl + Shift +
I). Du kan nu enten oprette et Adjustment layer eller udføre ændringerne
direkte på billedet. Jeg ville lege lidt med enten Image > Adjust >
Levels eller Curves ... evt. efterfulgt at lidt Colour Balance.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-03 19:38

Sat, 12 Jul 2003 16:27:23 +0200, skrev KNL DtP:

> [...]

>Hop over til Quick mask (Q) og vælg Gradient værktøjet. Vælg Forground
>to transparent og vælg forgrundsfarven til sort.

Mystisk, jeg kan ikke vælge forløb fra forgrund til transparent.
Forgrundsfarven er sort, billedet er RGB, 8 bit. Fra forgrund til hvis
virker fint nok, men når jeg vælger transparent, fylder den bare ud
med ren sort.

Jeg har ofte før brugt forløb til transparent uden problemer. Hvad kan
der nu være galt?

Fra : KNL DtP

Dato : 12-07-03 20:56

> [...]
> Forgrundsfarven er sort, billedet er RGB, 8 bit. Fra forgrund til hvis
> virker fint nok, men når jeg vælger transparent, fylder den bare ud

Har du klikket 'Transparency' fluebenet til oppe i Linear Gradient
Options?

<http://mclaren.homepage.dk/moerkehjoerner.png>

.... hvis den ikke er det, og du har valgt sort som forgrundsfarve, så
bliver forløbet nemlig helt kul sort.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk