Hvilken lygte skal jeg købe?
Fra : Lauge Abildgaard

Dato : 12-07-03 13:51

Pladrer typisk rundt på 2-5 meters dybde om natten og er som nævnt ude efter
en passende lygte så jeg kan se hvilke kryb, der gemmer sig på bunden.

Ind til videre har en "BR" lygte gjort tjenste, men vil gerne have lidt mere
blæs på lampen. Det ville også være rart med en opladelig da jeg er ved at
få dårlig samvittighed over alle de batterier der går til.

Har kigget lidt på Aqualung Alulight 35 som netop nu kan købes til 1800
bobs. Ville jeg få meget mere ud af en Kowalski D1250 eller D12100?. Hvad
med f.eks. Seac-sub Searay plus 50?

Er lidt på herrens mark og vil sætte stor pris på et par tips om hvad der er
godt og skidt.

vh,
Lauge Abildgaard

Fra : TJOR

Dato : 12-07-03 17:55

Jeg er bl.a. den lykkelige/ulykkelige ejer af en Searay 50.
Umiddelbart er det en OK lygte men jeg syntes der er to minusser ved den:

1. den her "kun" en brændtid på 40-50 min
2. det er ikke muligt at ændre styrke under dykket.

Jeg har dog skiftet pæren til en 20W hvilket har givet næsten dobbelt
brændtid. Men er sigten god er det rart at kunne sætte blæs på lygten efter
princippet "der være lys og der blev lys". Til dette har jeg min MB-SUB 812
fantastisk lygte med mulighed for at skifte mellem 40-70 og 100% styrke på
50W og en brændtid på 100 min på fuldt blus. Denne lygte er dog lidt tung
men den hænger i min vest så det er ikke noget man lægger mærke til når man
først er i vandet. Min makker har en MB-SUB 512 hvilket også er en god
lygte. Lidt mindre og lettere men med en brændtid på 70 min.

Tjor

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 21-07-03 16:03

kig på oceanics alu-lygter... de er fine til formålet men måske også lidt
dyre....

ellers køb en vega 2 i spanien og 5 genopladelige batterier.. det er fint
til natdyk....

nøj

Fra : Peter F.

Dato : 21-07-03 20:28

"Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> dyre....
>
> ellers køb en vega 2 i spanien og 5 genopladelige batterier.. det er fint

Jeg har for nylig købt en Vega2 og er godt tilfreds. (I øvrigt på baggrund
af andres erfaringer her på dk.fritid.dykning)

Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-07-03 21:13

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har for nylig købt en Vega2 og er godt tilfreds. (I øvrigt på baggrund
> af andres erfaringer her på dk.fritid.dykning)

Prøv at putte en 6 V 20 Watt HLX ( Xenon ) pære i og du vil blive endnu
gladere for din lygte.

Allan Hansen

Fra : Peter F.

Dato : 21-07-03 21:41

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
>
> Prøv at putte en 6 V 20 Watt HLX ( Xenon ) pære i og du vil blive endnu
> gladere for din lygte.
>
> Allan Hansen

Da jeg ikke dykker så ofte (indtil videre) har jeg valgt at købe
"non-rechargeable" udgaven. Hvor lang tid vil du ttro jeg kan lyse på et sæt
batterier med en 6 V 20 Watt HLX pære?
Peter

Fra : Morten Saabye

Dato : 22-07-03 07:58

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
>
> Da jeg ikke dykker så ofte (indtil videre) har jeg valgt at købe
> "non-rechargeable" udgaven. Hvor lang tid vil du ttro jeg kan lyse på et sæt

Ikke særlig længe, da den normale pære kun er på 5W (har prøvet). I de
genopladelige lygter er batterierne på 4500mW (Hvis man køber
tilsvarende genopladelige batterier i Brugsen el. lign. er de kun på
1500mW og derved ikke brugbare til en 20W pære).

"Originale" batterier kan købes hos diverse batteri-producenter for
80-100 kr. stk. Da man skal bruge 5 stk. samt en lader, kan det dårligt
betale sig i forhold til at købe en genopladelig Vega 2 fra starten.
Her får man samtidig een med ladestik og derved ikke behøber at tage
batterierne ud, hver gang lygten skal genoplades..

/Morten Saabye

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-07-03 09:03

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her får man samtidig een med ladestik og derved ikke behøber at tage
> batterierne ud, hver gang lygten skal genoplades..

Selvfølgelig er det kapasiteten i batterierne der bestemmer hvor lang tid
lygten kan lyse. Ved 20 W løber der ca 3.3 A så teoretisk skulle et batteri
( 6 V ) med en kapasitet på 3, 3 Ah kunne få lygten til at lyse i 1 time.
Regn i praksis med 75 %. NiMH batterier ( D-celler ) fås i kapasiteter fra
2,5 - 7 Ah med priser mellem ca. 30-120 Kr stk ( kan sikker også fås på
tilbud ) og et genopladeligt Cadium batteri er typisk på 4 Ah med en pris på
? En lader fås fra ca 100 Kr. Alt i alt kan man hos Harald Nyborg få 5 stk
2,5 Ah batterier og en lader for ca. 275 Kr der kan få lygten til at lyse i
> ½ time. Til denne pris kan man jo have et ekstra sæt batterier med til et
evt. 2. dyk og batterierne kan jo også bruges i husholdningen
Ved brug af alkaliske batterier er spændingen højere; 5 x 1,5 V mod de
genopladeliges 5 x 1,2 V. Dette giver en overspænding og der kommer virkelig
blus på pæren og nedsætter dens levetid ( normal levetid 50-100 Timer ).
Desværre holder de alkaliske batterierne ikke så lang tid.
Den ultimative Vegaløsning er at sætte en IP68 gennemføring i. Med en 12 V
50 W HLX Xenon pære og en 12 V 7 Ah lukket gel akumulator (
motorcykelbatteri ca 200 Kr ) lukker inde i en kasse er der dømt "lyssværd"
Man må selvfølgelig altid spørge hvad man skal bruge lygten til. Denne
løsning kan dække de almindelige vragdyk og skal man på et langt stranddyk
kan man jo sætte en 10 W pære i og fordoble brændtiden. Den genopladelige
Vega koster trods alt 1000 Kr mere.
En Vega 2 med dens parabol lyser faktisk vældigt godt og med en pris fra ca.
450 Kr kan alle være med.

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 23-07-03 09:34

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den ultimative Vegaløsning er at sætte en IP68 gennemføring i. Med en 12 V
> 50 W HLX Xenon pære og en 12 V 7 Ah lukket gel akumulator (

hvad er forskælden på en 50W halogen pære og en 50 W HLX Xenon pære ?

og hvor får man en 50 W HLX Xenon pære ?

og fås de også i stift pære ?

mvh Morten Dall

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-07-03 09:51

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> "Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> og hvor får man en 50 W HLX Xenon pære ?
> og fås de også i stift pære ?

En HLX pære giver et langt hvidere lys en den alm. halogens gule lys. Pæren
som er en stiftpære, kan købes i velassoterede lampe og fotoforetninger. Den
bruges også i kameraer/lamper og overheadprojektorer. Osram har en der
hedder Xenophot HLX 64610 BRL 12 V 50 W og den koster vel detail 40-50 Kr.
Endvidere kan den fås hos http://www.dktechgear.dk

Allan Hansen, der ikke har andel i http://www.dktechgear.dk

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 25-07-03 16:17

Hej Morten

>hvad er forskælden på en 50W halogen pære og en 50 W HLX Xenon pære ?

HLX'erne er optimeret til foto arbejde og ikke "bare" en almindelig
halogenpære. Den har et lidt højere Kelvin-tal (jo højere kalvin jo
mere hvidt er lyset)

>og hvor får man en 50 W HLX Xenon pære ?

F.eks. hos mig

>og fås de også i stift pære ?

HLX er en stiftpære med en GY6.35 sokkel.

Den pære der var med din lygte som du købte af min er med en Osram HLX
50w.

Man kan også få en Osram HLX 100w, men den trække rimelig mange amp.
(mellem 8 og 9 Ah).

Rene B. Laursen

Fra : René Kofoed

Dato : 25-07-03 17:49

Hvor mange kelvin er HLX pæren på??
Kan man få den som gu5,3, alså en med fast parebol.

René Kofoed

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-07-03 09:32

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange kelvin er HLX pæren på??
> Kan man få den som gu5,3, alså en med fast parebol.

Jeg har aldrig set en i 12 V med fast parabol. Jeg havde engang en alpha
lygte hvor jeg tog en parabol med alm halogen og tilpassede og støbte (
gibs ) en HLX pære i. Har man en gang haft en HLX pære i lygten så sætter
man aldrig en alm halogen i igen ! Næste trin bliver så HID .
Med hensyn til kelvingraderne så er det vist omkring 3500; måske kan jeg
finde den nøjagtige værdi på mandag.

Allan Hansen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 26-07-03 11:13

30, 50 og 100Watt = 3300 Kelvingrader ved 12 volt nominell spenning.
Normal levetid(brenntid) 50 timer.

100watt finnes med parabol, men med uegnet spredning(beregnet for
videoprojektorer med linse).

/H

Fra : Morten Dall

Dato : 26-07-03 14:58

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Morten
> Den pære der var med din lygte som du købte af min er med en Osram HLX
> 50w.

okay ja så er der jo ingen grund til at skifte den ud

mvh Morten Dall

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 26-07-03 17:57

Nope, fortsæt du bare med at dykke

Rene B. Laursen

Fra : jhyden

Dato : 07-08-03 22:16

> [...]
> 50 W HLX Xenon pære og en 12 V 7 Ah lukket gel akumulator (
> motorcykelbatteri ca 200 Kr ) lukker inde i en kasse er der dømt

Har du gjort det? Jeg er interesseret, da jeg overvejer det samme.
Hvordan har du forseglet batteribeholderen? Hvor købte du
gennemføringen. Bruger du blot den alm tænd/sluk-knap til lygten efter
modificeringen eller er det nødvendigt med et relæ?
Gode råd/tegninger/beskrivelser efterlyses.

Venlig hilsen.

Johnny Hydén.

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-08-03 07:54

"jhyden" <jhyden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modificeringen eller er det nødvendigt med et relæ?
> Gode råd/tegninger/beskrivelser efterlyses.

Oprindeligt brugte jeg en Otterkasse som jeg havde skruet et beslag på så
den kunne sidde på flaskeremmen. Gennemføringen var fra Farnell (
www.Farnell.com ), en IP68 plastikmodel med ledningsaflastning ( send mig
din adresse, jeg har en liggende ). Senere dummede jeg mig og ødelagde
o-ringen og kanten på kassen. Jeg erstattede den med byggesilikone og det
var tæt til 40 m i 1 års tid . Til sidst støbte jeg simpelthen batteriet ind
i polyurethan inde i kassen. Der skal laves en gennemføring på lygten (
sådan en har jeg nok også ) og tænd/sluk knappen virker uden ændringer. Der
er dog en lille ting nemlig at vega'en uden batterier i, får "squizze" og
den kan være svær at tænde hvis man først gør det under 30 m. Det løses med
at erstatte batterierne med byggesilikone eller lign. Til opladning må man
vælge: Lade stik inde i lygten eller et in-line IP68 ladestik på ledningen.
Alt i alt en ganske god lygte til en billig pris der kan laves på
køkkenbordet.
Du kan se den lyse på:
http://bends.dk/galleri/rb00/pages/rb0000.htm
http://bends.dk/galleri/rb00/pages/rb0001.htm
http://bends.dk/galleri/rb00/pages/rb0014.htm

Allan Hansen

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 08-08-03 08:48

Hvilken polyurethan masse brugte du til at støbe batteriet ind i ?

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-08-03 09:31

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken polyurethan masse brugte du til at støbe batteriet ind i ?

Jeg brugte en 3M Scotchcast 2140U/2141U. Den er tyndtflydende og når den er
hærdet er den meget fleksibel. Den fås i forskellige pakningsstørrelser.
Iøvrigt er den god til at reparere tørdragtsgummistøvler med.

Allan Hansen

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 08-08-03 12:45

Jeg kan ikke finde det hos 3M danmark, eller på nogen dansk hjemmeside,
Hvor køber du det ?

Jan

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-08-03 20:25

Jeg kan finde en firmaadresse mandag. Det er nok ikke så vigtig at det lige
bestemt er denne type. Tilsvarende polyurethan fås hos Farnell og
Radioparts. ( http://www.rs-components.dk/ )

Fra : jhyden

Dato : 08-08-03 16:22

( send mig
> din adresse, jeg har en liggende ). Senere dummede jeg mig og ødelagde
> o-ringen og kanten på kassen.

Flot service. Hvor skal jeg sende adressen til (e-mail)? Jeg vil da
gerne betale evt. via net-bank.
Jeg erstattede den med byggesilikone og det

>Der skal laves en gennemføring på lygten

Hvor laves den på lygten?

Stor tak!

Johnny.

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-08-03 20:30

> Hvor skal jeg sende adressen til (e-mail)?

Giv mig din adresse på enghans@post.cybercity.dk og jeg skal sende dig et
sæt kabelgennemføringer. På lygten er et godt sted til gennemføringen et
plant sted f. eks øverst bagerst på lygten.

Allan Hansen

Fra : Henrik Z

Dato : 08-08-03 09:11

Hej Johnny

Hvis du gerne vil lave et gør det selv projekt, så ligger jeg inde med alt
det der skal bruges til dette.

Henrik Zebis
www.z-diving.dk
mail@z-diving.dk
Fremstilling af lygter,linehjul mm

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-07-03 21:40

Det lyder som en kraftig overspænding. Hvor længe holder pæren til det og
hvorfor vil du gøre noget ustabilt med vilje ?
Så er det da bedre at hoste op med lidt flere penge og købe noget der er
lavet til at give et kraftigere lys.

JZC
(har også været glad for min Vega2 som sportsdykker)