Formering af Hosta og Astilbe?
Fra : Ann Lau

Dato : 12-07-03 13:38

Hvordan formerer man disse stauder foruden at dele roden?

Ann

Fra : Mars

Dato : 12-07-03 13:44

Astilbe kan du lave ved at skære blomsterstænglerne af når de er af
blomstret og ryste frøene ud af dem !

ms

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-03 15:55

On Sat, 12 Jul 2003 12:37:44 GMT, Ann Lau <an67@ofir.dk> wrote:

>Hvordan formerer man disse stauder foruden at dele roden?

Hosta kan sås, men de krydser med hinanden så der er ikke nogen garanti
for at afkommet er magen til moderplanten.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ann Lau

Dato : 12-07-03 16:07

Jeg har lige læst på en hjemmeside, at én kom til at knække et blad af en
hosta under lugning. Det satte han i jorden, og det slog rødder.
Var det bare rent held, eller en anden mulighed?

Ann

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-03 18:08

On Sat, 12 Jul 2003 15:07:12 GMT, Ann Lau <an67@ofir.dk> wrote:

>Jeg har lige læst på en hjemmeside, at én kom til at knække et blad af en
>hosta under lugning. Det satte han i jorden, og det slog rødder.
>Var det bare rent held, eller en anden mulighed?

Det kommer i hvert fald lidt an på...

Hvis man får knækket et blad af helt nede ved jorden, så langt nede at
det er helt blegt for neden, så kan det godt slå rod. Jeg mener i hvert
fald det også er sket for mig et par gange hvor jeg har delt nogle af
mine hostaer.

Hvis bladet knækker midt på stænglen er jeg ikke sikker på det kan slå
rod, men jeg er langt fra sikker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ann Lau

Dato : 13-07-03 10:28

Tak for hjælpen.

Ann

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 12-07-03 20:17

> Hosta kan sås, men de krydser med hinanden så der er ikke nogen
> garanti for at afkommet er magen til moderplanten.

De hundreder af hosta-arter er opstået takket være krydsning. Mange af dem
er rærlige, så hold dig til deling. Det er det letteste, hurtigste og 100%
sikkert.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.