Problermer med køleskab
Fra : preben

Dato : 11-07-03 16:45

Hej

Jeg har et problem med at mit køleskab i min CV ikke vil køle ret meget,
kun ned til ca. 10 grader når det kører på 230v. Jeg har hørt at det
hjælper at vende det på hovedt. Gælder det også når man kun kører på 230v,
eller er det når man kører på gas ?

Preben

Fra : Bent Skovhøj Olsen

Dato : 12-07-03 19:35

"preben" <nospermvanhool@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun ned til ca. 10 grader når det kører på 230v. Jeg har hørt at det
> hjælper at vende det på hovedt. Gælder det også når man kun kører på 230v,

Jeg har monteret en almindelig udluftningsventilator (230v) så den blæser op
bag køleskabet, det har løst problet for mig.
Bent

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-07-03 17:41

> [...]
> kun ned til ca. 10 grader når det kører på 230v. Jeg har hørt at det
> hjælper at vende det på hovedt. Gælder det også når man kun kører på 230v,

Hej Preben.

Tippet med at vende gælder altid men det er jo ikke sikkert at det er
nødvendigt.

Du skriver ikke noget om i hvilke situationer køleskabet ikke vil køle, er
det altid?Eller kun når det er varmt.
Hvis ikke cv er i water vil det f.eks ikke køle, det har jeg prøvet flere
gange.

Hilsen, Steen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 14:05

preben wrote:
> [...]
> at det hjælper at vende det på hovedt. Gælder det også når man kun
> kører på 230v, eller er det når man kører på gas ?

Mine erfaringer med disse absorbtionskøleskabe er, at de med alderen holder
op med at være effektive.
I min gamle CV var køleskabet 7-8 år gl. og meget lidt effektivt. Da det gik
i stykker, blev det erstattet med et nyt af samme model - og vupti: kolde
bajere igen.
Jeg har lige skiftet til en ny (brugt) CV fra 98 - og oplevelsen fra vores
ferie i år var, at stadset kunne sænke temp. med maks 15 grader. Og det er
jo sådan set udmærket, hvis der er 20 grader udendørs - men meget lidt i 35
graders varme. Heldigvis var nattetemperaturerne relativt lave, så om
morgenen var vi nede på 10 grader mens det i løbet af dagen steg til 16-17
grader. Og der blev hver dag tilført ca. 12 dåser med drikkelse, så det blev
ikke overbelastet.

Så nu vil jeg en tur ud til sælgeren af CV'en og overbevise ham om at skabet
ikke er i orden. Heldigvis tog jeg forbehold for dette allerede ved købet.
Om han så kan skifte væsken eller om der skal en nyt skab til, ved jeg
ikke - men fra mit nyindkøb af skab sidste år ved jeg, at de kan yde meget
bedre end det jeg har nu - der åbenbart minder om dit mht. ydelse.

vh
Jan

Fra : preben

Dato : 24-07-03 19:30

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in

> [...]
> til, ved jeg ikke - men fra mit nyindkøb af skab sidste år ved jeg, at
> de kan yde meget bedre end det jeg har nu - der åbenbart minder om dit

Ok. Det kan være at det så er alderen som trykker mit køleskab. Hvis man
kan skifte væsken (amoniak), så giv lige besked.

Preben

Fra : sogs

Dato : 25-07-03 06:21

preben wrote:
> "Jan Bøgh"wrote in

> Ok. Det kan være at det så er alderen som trykker mit køleskab. Hvis
> man kan skifte væsken (amoniak), så giv lige besked.
>
> Preben

Lidt drastisk bare at skifte skabet.
Måske bare en træt termostat.

For år tilbage nævnte en eletrolux teknikker ca. 800 kr for at fylde
ny amoniak på vores køleboks, men afviste at der manglede, med
begrundelsen at skabet kørte og at væsken er meget flygtig - så hvis
der er en læk forsvider den hurtig helt. I stedet forklarede han, at
der kunne være rust eller glødeskaller - grums i rørene, og at det
kunne sætte sig i dyssen, der ved væskens ekspansion skal danne
kulden. Trikket med at vende skabet på hovedet kunne så i heldige
tilfælde skylle forstoppelsen løs. Til det kom rundt igen. Men
generelst var skabe der skulle hjæpes på den måde færdige, idet
skaller ikke ku fjernes idne fra systemet..

Jeg har svært ved at tro at væsken er ustabil så fordampningsevnen
ændres, men måske udskillers der urenheder, skal ikke kunne sige om
det sker. Men mener, at nogle folk har haft skabe kørende i masser af
år uden problemer, så hvis det var tilfældet, et generelt problem.

Der er bortset fra cirkulationen af kølemidlet i rør og dysse,
termostatens slid i kontaktpunkterne og varmeældelse i varmelegmerne,
ingen bevægelige dele der kan slides og du kan måske prøve at omgå
termostaten med en prøveledning - dem med et krokkedillenæb - for at
konstatere om tolerancen i termostaten er blevet for stor, sådan at
skabet bliver alt for varmt inden den slår til igen - køletid mistes.
Den arbejder vel normalt inden for et 2 - 3 grader on of men kommer
den op på en afstand af 8-10 12 ? grader mangler der simpel
arbejdstid - Prøv at sætte temostaten ud af kraft så varmelegmet er
tændt konstant. En ny termostat koster måske et par 100lapper og det
er så det.

Har vist før sparet spørger i gr. 4-6000 til et ny skab.

Omtalte boks skulle stå en smule skråt, så væsken bedre kunne løbe til
"skorstenen" røret med varmelegemet og det var derfor jeg mente at der
manglede væske det virker som om en vis hævertvirkning er nødvendig
og hælder den bare en smule forkert, går den i stå. Boksen er i
familien endnu og køler fremragende efter 17 år. men skal bare stå
lidt skråt . Vi valgte altså ikke at ofre de 800.

Linket her har en udmærket forklaring på hvad der sker i rørerne.
http://www.dometic.se/node882.asp

mvh sten

Fra : preben

Dato : 25-07-03 20:20

> [...]
> arbejdstid - Prøv at sætte temostaten ud af kraft så varmelegmet er
> tændt konstant. En ny termostat koster måske et par 100lapper og det

Jeg har mont. en ventilator parralelt over varmelegemet, og den kører fint
= thermostat fejler intet. Og da der bliver varmt bag på skabet virker
varmelegemet også fint. Det har et strømforbrug på ca 108 watt. Det er også
det det er opgivet til at skal have.

> Linket her har en udmærket forklaring på hvad der sker i rørerne.
> http://www.dometic.se/node882.asp

Godt link. Jeg har funderet meget over hvordan det virkede helt præsis. Men
ellers mange tak for hjælpen.

Preben

Fra : sogs

Dato : 26-07-03 06:14

preben wrote:

> [...]
> virker varmelegemet også fint. Det har et strømforbrug på ca 108
> watt. Det er også det det er opgivet til at skal have.

Hej Preben
Forstår at du kan høre, se, når varmelegemet er i gang .-))
Det er vist et almindeligt problem at skabene ikke kan komme af med
varmen, og der er en eller anden temperaturgrænse, hvor der kommer
stop i cirkulationen og køling selv om varmelegemet kører.

Vi har en boks i en CC og normalt kører den altid fint, men for nylig
var vi i Norge, luftemperatur 30 -35 gr. når vi kørte - og under et
stop hvor vi skulle se på et vandfald og flot natur kom temperaturen
på parkeringspladsen - det hele lå i en slugt - op på 45 - 50 grader
uden et vindpust. Varighed en times tid. Da vi senere riggede til
frokst var boksen afrimet - næsten gået i stå. Der er fin luft omkring
den - men det havde altå været for meget.
Vi slog lejr et par timer sener og fik den på 230 V - det var stadig
30 gr. og det plejer ikke at være et problem, men skidet gik ikke
rigtigt i gang, før det om aftenen kom under 25 gr. på pladsen. Der
er en varmeblæser i udstyret og selv om den pustede "kold" luft om bag
boksen skete der altså ikke noget, kom rim på, før efter flere
timer.

Der har i gr. været campister der beskriver etablering af luftindtag
fra den køligere luft under vognen, og aftræk direkte op gennem taget.
nogle mærker CV er vist indrettet på den måde, og får under rette
forhold en større margin.

Campingstuff har et diagram over regulering og tilslutning af ekstra
blæsere bag skabet, idet de ofte larmer for meget om natten, og man
kan så med fordel sætte en føler på, eller skrue op og ned efter
behov. Man bruger vist støjsvage PC blæsere - og Cv forhandlerne har
vist også et par løsninger.

Jeg ser at elektrolux har kompressor bokse der kører på 12- 24 og 230
volt, men af en eller ande grund er de dobbelt så dyre som
varmeboksene. Der ellers syntes mindst lige så komplicerede.
Kompressoren klarer vist ekstremerne bedre .

Noget at pusle med.

mvh sten