Hej igen
Fra : logicus@image.dk

Dato : 02-12-00 01:32

Ih, hvor er det fedt at vide at man kan få støtte her.
Tak for alle svarene.
Jeg tror nu nok at jeg beholder min pc sammen med min mac.
Så kan jeg jo køre spil på PC'en og det alvorlige på mac'en.
Jeg skal nemlig bruge en stabil maskine og det kunne mac'en jo så
være.
Grunden til at jeg vil have en imac i stedet for en G4, er at Imac'en
simpelthen er så dejlig kompakt.
Jeg kan godt lide at det er en skærm og computer i et.
Hvad jeg kan forstå på jer er altså at en mac ike er hverken værre
eller bedre end en pc.
Det gælder nemlig osse for en pc at den kører stabilt hvis man bare
har en "ren" installation men ofter "crasher" hvis man installerer
shareware.
Det som jeg kan se af fordele ved en mac som en pc'er ikke har er at
hardware er meget mere stabilt og at hastigheden er større.
Korrekt ?

hilsen

Peter

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 01:32

Hej Peter. Jeg har altid kunnet lide Mac's og vil altid kunne li' dem.
Jeg har også altid bilt mig selv ind at Mac'erne er mere stabile en
PC'erne men det passer nu ikke. Min iMac skal formateres hver 2. måned
for at holdes i live. Ud over det fryser den i gennemsnit 2 gange i
timen. Min Mac før min iMac var en Performa 6400 og den kørte endnu
værre. Hvis du sørger for at holde din maskine 100% ren uden spil og
underlige installationer der lige kommer en udvidelse eller to ind i din
systemmappe så er jeg sikker på at du kan få dig en meget stabil
maskine, men skrønen om de stabile Mac's passer ikke altid (muligvis før
i tiden) ..

MVH

Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 02:24

In article <3A284319.C25DD728@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> Min iMac skal formateres hver 2. måned for at holdes i live. Ud over
> det fryser den i gennemsnit 2 gange i timen. Min Mac før min iMac var
> en Performa 6400 og den kørte endnu værre.

Tror du så ikke det var på tide at du fandt ud af hvad du gør galt?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 02:44

Hehe... jooo godt forslag men jeg har såmænd også haft både min iMac og
min Performa til certificerede apple teknikere som kiggede på dem og sagde
at nu skulle det virke... da man kommer hjem sker fejlen selvfølgelig
stadig... suk.

Men jeg foretrækker nu stadig Mac frem for de ækle PeeCee'er

MVH Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 03:30

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 03:30

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 03:30

In article <3A285B84.21954010@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> [...]
> knaps mus ? at når jeg højreklikker så kommer finder med meddelelsen
> "Finder gik ned ved en fejl" - eller sådan noget lignende det. Også
> hvis jeg dobbeltklikker på en fil for at åbne den i det tilhørende
> program så kommer den også med den samme meddelelse hvor den før i
> tiden sagde noget med "programmet denne fil er oprettet i findes
> ikke" og så fik man en mulighed for at vælge hvilket program man
> ville bruge. Det er de mest hyppige fejl og det er også dem jeg helst
> vil slippe af med. Hvis du kan hjælpe så vil jeg da blive glad. hehe.

Nu kommer vi til det jeg mente med "du kan ikke give for mange
oplysninger".

Bruger du Mouseware til din mus, og i hvilken version?

Hvilket OS bruger du?

Hvad har du ellers installeret af sjove ting?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 04:16

Jeg kører med MacOs 8.6 og jeg bruger Kensington MouseWorks version 5.2 og
det er en USB mus. Jeg har de forskellige udvidelser deriblandt Kensington
startup og et par andre der blandt andet hører til musens scroll funktion.
Jeg har ikke installeret noget "sjovt" som bør lave konflikter (ikke så
vidt jeg ved det). Men det underlige er at fejlen ikke sker altid, det er
kun en gang i mellem (normalt efter jeg har brugt iMac'en i 5 minutter i
gennemsnit, men det varierer. Jeg må smutte. Jeg er ved at blive træt.
hehe.

MVH Mark S. Rasmussen

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 13:50

In article <3A286983.42AFF713@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> [...]
> Jeg har ikke installeret noget "sjovt" som bør lave konflikter (ikke så

Opdater Mouseworks til til 5.5, den virker stabil hos mig. Hvis du vil
være flink mod dig selv, så opdaterer du også til OS 9.

Visse versioner af Mouseworks har også været vældigt ustabile hos mig.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 15:28

Jeg vil prøve at opdatere til MouseWorks 5.5. Hvis jeg køber en MacOs 9.0
updater virker den så også til min iMac eller skal der en speciel updater til
for jeg ved at jeg ikke kan installere en iMac version 8.5 på en normal comp?
Vil det også køre stabilt nok hvis jeg opdaterer uden at først formatere min
HD?

MVH Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 16:40

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 16:40

Fra : Tor S. Mehus

Dato : 02-12-00 16:40

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Så jeg behøver altså ikke at formatere min HD inden installeringen?

Nei, men som sagt du bør opprette en helt ny systemmappe. Hvordan man
helt konkret gjør det husker jeg ikke nå i farta, men jeg tror det skal
finnes under en knapp som heter "options", "valg" eller "alternativer"
eller noe slikt i installeringsprogrammet.

--
Tor S. Mehus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 17:14

Hej Mark

Ja, Mac OS 9 indeholder alle systemarkiver til alle modeller. når du installerer
OS 9, skal du vælge 'Speciel¨' installering og afkrydse 'Installer ny
systemmappe'. Det vil den gøre og samtidig omdøbe den gamle mappe til
'Gl.System', og du kan direkte flytte de udv. kntrp. m.m., du vil have med over,
og som du ikke 'gider' (-)) geninstallere.

Installeringsprogrammet opdaterer også drivere på din HD, så du behøver ikke
omformattere den.

mvh. Erik Richard

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> [...]
> Vil det også køre stabilt nok hvis jeg opdaterer uden at først formatere min

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 16:02

Jeg har nu opdateret til MouseWorks version 5.41 (jeg kunne ikke finde en
version 5.5) og det resulterer nu i at hver gang jeg højreklikker (control
klikker) så kommer den med beskeden (finder gik uventet ned). Og hvis jeg
scroller f.eks. i Netscape i en nyhedsgrupper så ændrer den på
vinduestrørrelserne og åbner enkelte beskeder.

MVH Mark S. Rasmussen

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Tor S. Mehus

Dato : 02-12-00 16:35

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Jeg har nu opdateret til MouseWorks version 5.41 (jeg kunne ikke finde en
> version 5.5)

<ftp://ftp.kensington.com//hotlink_input/Mac/>

For å søke etter mac-programvare kan følgende side anbefales:
<http://www.versiontracker.com>
Du finner så og si alt der.

--
Tor S. Mehus

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 17:32

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 17:32

In article <3A2919BF.68FF7738@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> Jeg fandt og installerde v. 5.5 og nu virker den også fint i Netscape men
> jeg
> har stadig kontrol+click problemet

Prøv at installer en ny systemfolder og se om problemet stadigvæk er der
- du kan altid vende tilbage til den gamle.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 16:08

PS. Jeg tror ikke det er en fejl med MouseWorks fordi fejlen sker også i Finder
når jeg kontrol klikker normalt

MVH Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Jesper

Dato : 02-12-00 16:21

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> PS. Jeg tror ikke det er en fejl med MouseWorks fordi fejlen sker også i
> Finder når jeg kontrol klikker normalt

Prøv følgende:

Udvidelseskontrol -> Arkiv -> Arkiver sæt som tekst
Så får du et tekstdokument, der indeholder en liste over alle udvidelser
og kontrolpaneler.

Prøv at poste denne liste i gruppen - eller mail den til mig. Det kan
være jeg kan finde noget skidt

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online <http://go.to/biddet>

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 16:51

Fra : Tor S. Mehus

Dato : 02-12-00 16:51

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Arkivdeling-udvidelser 194.099 byte DK1-7.6.2 INIT hhgg
> Arkivdelingsbibliotek 94.310 byte DK1-8.0.1 shlb cfrg

Dersom du ikke bruker arkivdelingsfunksjonen (mac-en din må være koblet
i et nettverk hvis du skal benytte arkivdeling), kan du slå disse to
fra.

> Roger Wilco Controller 6.780 byte 1.0b1 shlb RgWc

Hva i all verden er dette?

> USB Iomega Driver 11.348 byte DK1-1.0 ndrv usbd
> USB Iomega UT Driver 38.177 byte DK1-1.0 ndrv usbs

Dersom du ikke har en Zip-drive eller et annet Iomega-produkt kan du slå
disse to fra.

> Arkivdeling 564.416 byte DK1-8.0 APPC shcp

Dersom du ikke benytter arkivdeling, slå denne fra.

> Brugere & grupper 810.438 byte DK1-8.0.1 APPC ugcp

Dersom du mac-en di ikke står i et nettverk, kan denne slås fra.

Dersom du ønsker å vite hva de ulike utvidelsene og kontrallpanelene
gjør, last ned Extensions Overload 5.5.
<http://www.extensionoverload.com/>
Kan varmt anbefales.

--
Tor S. Mehus

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 16:54

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 16:54

Martin Edlich wrote:

> [...]
> fra jeg installerde den).

> Hvor gammel er den og er der INIT-kode i den?
>
> Det er den nyeste version af Roger Wilco til mac

> Hvis du ikke har noget drev fra Iomega, så smid dem ud. Jeg er notorisk
> mistænksom over for deres udvidelser.
>
> Disse er nu smidt ud.

> Er det en du har brug for?
>
> Jeg har vel ikke brug for den men siden det er en udvidelse lavet af Apple
> som samtidig er en standarg Os 8.6 udvidelse så kan jeg ikke se nogen fare i
> den.

> Kan lave bøvl hvis ikke man slår "husk seneste emner" fra

Det er nu slået fra... hvilken slags bøvl taler du om?

> Her er der virkelig mulighed for bøvl.

Det kan jeg godt forestille mig og jeg har egentlig ikke brug for den menu så
den ryger i skraldespanden.

> Hvad er det for en?
>
> Det er til min firewall. (Norton Personal Firewall)

> Spiller du en del UT?

Ja. Vil du udfordre mig???

MVH Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 17:44

In article <3A291B1C.76B561DD@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> Jeg har ADSL og har derfor en risiko for at blive hacket så derfor vil jeg
> have en firewall.

Med mindre du har en server kørende, har du ikke brug for det. Der er
ikke nogen "åbne porte" på Mac'en ondsindede folk kan udnytte.

Jeg har selv ADSL...

> Det er den nyeste version af Roger Wilco til mac

Og den er udkommet for hvor længe siden (dato)?

> Jeg har vel ikke brug for den men siden det er en udvidelse lavet af Apple
> som samtidig er en standarg Os 8.6 udvidelse så kan jeg ikke se nogen fare i
> den.

Somom det skulle være en garanti

> Det er nu slået fra... hvilken slags bøvl taler du om?

Kan ikke lige huske hvilken slags bøvl, men den laver ikke problemer hos
mig.

> Ja. Vil du udfordre mig???

Nah, jeg er ved at være lidt rusten...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 17:59

Martin Edlich wrote:

> [...]
>
> Somom det skulle være en garanti

> Kan ikke lige huske hvilken slags bøvl, men den laver ikke problemer hos

Jeg sagde at jeg spiller det meget... jeg sagde ikke hvor længe jeg har haft
spillet. Faktum er at jeg kun har haft det et par dage. Skal vi tage et spil?

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 18:32

In article <3A292A46.416FC2B2@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> Jeg sagde at jeg spiller det meget... jeg sagde ikke hvor længe jeg har
> haft
> spillet. Faktum er at jeg kun har haft det et par dage. Skal vi tage et
> spil?

Det bliver ikke i dag, men vi kan da høres ved...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 19:22

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 19:22

In article <3A29322E.B671EBE2@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> Har du ICQ? Det vil gøre det meget lettere hvis vi skal tage et spil?

Du har vist ikke læst nogle af de andre tråde i ng'en. ICQ er ikke
videre stabil hos mig, og jeg gider ikke at finde ud af hvorfor den ikke
er.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 02-12-00 20:12

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> writes:

> Det kan jeg godt forestille mig og jeg har egentlig ikke brug for den menu så
> den ryger i skraldespanden.

Det er den der StuffIt deluxe ting? Jeg tror at det var version 4.5
under Mac OS 8.1 jeg brugte. Jeg synes heller ikke det var sjovt at
Mac OS gik ned når man klikkede på ting i Finderen. Det lader dog til
at virke helt fint med StuffIt deluxe 5.5 og Mac OS 9.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Jesper

Dato : 02-12-00 17:00

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Udvidelser
> Claris Kermit Tool 62.964 byte 1.0v1 fbnd ctbf

Jeg ved ikke hvad denne gør? Prøv evt. at slå den fra.

> ICeTEe 10.226 byte 1.2b4 INIT ICTE

Samme med denne.

> iMac Modem-udvidelse 10.177 byte DK1-1.0 INIT leap

Bruger du det indbyggede modem? Hvis ikke, slå den fra

> InputSprocket CH 90.174 byte DK1-1.4.1 shlb insp

Har du "legetøj" fra CH'products?

> Kensington Startup ADB 13.610 byte 5.41 INIT KML2

Slå den fra, du har jo ingen ADB port.

> Lokalitetsvalg-udvidelse 75.340 byte DK1-2.0 AINI fall

Bruger du lokalitetsvalg? Mest brugt på bærbare mac'er. Slå den evt.
fra.

> Mappekommandoer 24.998 byte DK1-1.3.6 appe ssrv

Denne kan du også slå fra, hvis du ikke bruger mappekommandoer.

> Norton FileSaver Extension 332.359 byte 5.0.3 appe PNfx
> Norton Prsnl Firewall Extension 87.248 byte 1.0.0 appe PNpf
> Norton Scheduler 45.527 byte 1.6.0 appe PNsc
> Norton Shared Lib 229.828 byte 5.0.3 shlb PNsl

Har du Norton installeret? Hvorfor det?
Det er bedre at køre Norton fra cd - synes jeg. Slå disse fra.

> Planlæg indekseret søgning 21.340 byte DK1-2.1 appe fbcb

Bruger du indekseret søgning i sherlock? Slå det evt. fra.

> QuickDraw™ 3D-fremviser 134.760 byte DK1-1.5.4 shlb QD3D

Slå denne fra, når du har en nyere "viewer".

> Roger Wilco Controller 6.780 byte 1.0b1 shlb RgWc

Hvad har installeret denn?

> Speech Manager 30.710 byte 1.5.3 INIT ttsc

Bruger du speech?

> Søg efter indhold 417.349 byte DK1-2.1 shlb fbcl

Bruger du indekseret søgning i sherlock? Slå det evt. fra.

> USB Iomega Driver 11.348 byte DK1-1.0 ndrv usbd
> USB Iomega UT Driver 38.177 byte DK1-1.0 ndrv usbs

Har du zip/jaz-drev? Slå dem fra.

> USBSuperDiskDriver 7.456 byte DK1-1.31 ndrv usbd
> USBSuperDiskUTDriver 22.965 byte DK1-1.31 ndrv usbs

Har du superdisk?

> WinSock Lib 77.680 byte - shlb w3cl

Denne ser mærkelig ud!?

> °AppleVision 633.655 byte DK1-1.7.1 INIT avav

Jeg tror heller ikke du har brug for denne!? Ret mig, hvis jeg tager
fejl.

> Kontrolpaneler
> Norton FileSaver 814.421 byte 5.0.3 APPL PNfs

Slå denne fra.

> Startemner
> Alias NPF Application 594 byte 1.0.0 adrp PNpf
> Move To Trash 4.872 byte - APPL aplt

Hvad gør disse? Hvad har installeret dem?

Der er muligvis meget mere du kan slå fra. Prøv dig frem

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 17:56

Fra : Tor S. Mehus

Dato : 02-12-00 17:56

> Aner heller ikke hvad den gør. Er der andre der gør det?

I følge Extensions Overload så lar den deg åpne URL-er ved å
kommandoklikke på dem. Trengs ikke hvis du har OS 8 eller nyere, så slå
den fra.

--
Tor S. Mehus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 17:44

Hej Mark

De filer, jeg har mærket med 'x' kan du uden videre slette.
Filer mærket x!!' _bør_ du slette, da de giver konflikter.
Filer mærket 'x?' kan du roligt slette, hvis du ikke har programmer, der kan
arbejde sammen med disse.
Filer mærket med 'n' er nødvendige for korrekt brug.

Generelt er de her 'InputSprockets' noget bras, der er med til at skabe
konflikter især på OS 8.6.

Jeg savner derimod et par stykker... Hvor er din Udvidelseskontrol? - Eller
bruger du Conflict Catcher?

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 02-12-00 17:46

> Jeg savner derimod et par stykker... Hvor er din Udvidelseskontrol? - Eller
> bruger du Conflict Catcher?

Listen er jo lavet med udvidelseskontrol, så den har nok ikke regnet sig
selv med

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 18:08

Hej igen allesammen som har hjulper mig her. Jeg har uden tvivl fået ryddet
MEGET op i min iMac og fået en del udvidelser smidt ud samt kontrolpaneler. Jeg
har også fået løst mit kontrol+klik problem. Fejlen var at jeg har en Stuffit
Expander v. 6.0 og den installer jeg brugte i sin tid var der åbenbart en fejl
i (jeg har talt med Aladdinsys) som gjorde at kontrol klik menuen ikke virkede.

MVH Mark S. Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 18:31

In article <3A2926D2.AEDD44FF@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Filer mærket x!!' bør du slette, da de giver konflikter.

Han får lidt svært ved at spille UT uden InputSprocket.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 16:50

In article <3A29104C.D3EADBF6@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> PS. Jeg tror ikke det er en fejl med MouseWorks fordi fejlen sker
> også i Finder når jeg kontrol klikker normalt

Så prøv at slå Mouseworks fra og se om fejlen stadigvæk er der. Din mus
virker fint uden driveren, men alle de sjove funktioner er væk.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 17:23

Hej Mark

Prøv at hente Reaper 1.32 og tildel Finder og System 4mb RAM hver, så tror jeg
problemet forsvinder.Link: <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=3783>

Link til MouseWorks 5.5:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=2307/MouseWorks-5.50.sit.hqx>

For øvrigt har jeg sendt et svar til dig omkring MouseWorks. Prøv at finde den.
mvh. Erik richard

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 04:23

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-00 04:23

Hej Tor

Mac OS 8.5.x og 8.6 er kendte for at have for 'små' Finder og System RAM
tildelinger, hvis du har ret meget andet end systemet installeret. Og hvis man ikke
vil til at rode/lege med ResEdit for at ændre den standardtildeling, som Apple har
'fundet rigtigst', så er Reaper den eneste mulighed for at gøre det.

Jeg har selv brugt Reaper fra ver. 1.0b, og den har _aldrig_ givet det mindste
problem. Jeg har faktisk også brugt den på en Mac OS 8.1, fordi jeg havde på det
tidspunkt kun en PM 7200 med an masse scanner og grafikudvidelser, som gjorde, at
Finder nogle gange sluttede uventet. På 8.1 gav jeg Finder og System 1mb mere, og
det var nok. På 8.5.1 gav jeg Finder og System 4mb hver og i 8.6 - 8mb hver. Efter
det har jeg _aldrig_ haft de her uventede quits af Finder eller frysninger af
Finder.

Problemet med Reaper er, at folk der bruger den synes, det er alletiders at kunne
tildele dynamisk RAM heap til alle mulige og umulige programmer istedet for at
tildele mere RAM til det enkelte program/application. Så et godt tip til dem, der
alligevel vil prøve er:

1. Slet alle de prædefinerede programmer/applikationer, der er lagt i Reaper fra
programmørens side. Fx. er den Finder, der er lagt ind en US-Finder, - og det giver
problemer!

2. Læg så få ting i Reaper som mulig og læg kun systemstof i den. Læg fx. Finder,
System, TCP/IP (8.1 - 8.6) samt Vinduer, Log ind og Udseende/Appearance i OS 9.x
også. Det stabiliserer hele håndteringen af disse systemdele, og min erfaring er,
at Mac OS 8.6 - især! - og Mac OS 9.0.4 bliver væsentlig hurtigere i mange
operationer.

3. Tildel altid både Finder og System samme mængde. Mac OS 8.1 = 1-2mb ekstra, Mac
OS 8.5 = 4-8mb ekstra, Mac OS 9.x = 2-4mb ekstra. Øvrige systemdele mellem 10% og
25% ekstra - alt afhængig af deres størrelse.

Desuden har jeg også en Mac OS 8.1FAT, hvor jeg har tildelt Finder og System 8mb
ekstra, da det er en ekstern disk, jeg bruger til systemrenovering hos klienter.
Fordi FAT installationen af 8.1 så kan bruges som startup til stort set alle CPU
typer fra 040 til G4.

Og Tor, - jeg tror ikke det hjælper en smule overhovedet at installere en ny
systemmappe, - netop, når det drejer sig om Mac OS 8.6.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 22:01

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 22:01

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-12-00 22:01

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev bl.a.:

> Men hvis det er ikke-Apple printere, så stiller det sig helt anderledes. Her
> må man simpelthen prøve sig frem. Fx. vil HP Deskjet 550 og 600 serien ikke
> køre godt, men det gør derimod 890c'eren. En af mine venner kunne ikke få
> sin HP 4M laserprinter til at virke overhovedet, og jeg spurgte ham så, om
> han havde skrivebordsprinter softwaren installeret, - og ja, det havde han,
> og efter at det var slette , kørte printeren. - Og det gør den stadig. vha
> Laserwriter 8.5 softwaren. - Den kører i netværk med to andre printere.

Hmmm, på vores netværk kører der et pænt antal HP PostScript-printere af
forskellige modeller - fra 4MV over 8000 til 2100. Dertil kommer nogle
Okipage 8im lokalt tilsluttet via USB.

Jeg har endnu ikke konstateret problemer med skrivebordprintere i de
styresystemer der bruges på Mac'erne - fra Mac OS 8.1 til 9.0.4, både
dansk og engelsk.

Det eneste problem er med Canon CLC 700 med ColorPASS RIP'er og
Illustrator 8/9, hvor *printerdriveren* (altså LaserWriter 8) ikke er så
god til at forstå, når der bedes om udprint i A3.

Privat har jeg aldrig oplevet problemer relateret til
skrivebordsprintere med forskellige HP DeskJet-modeller.

Så lige denne case bare for at vise, at der er balance i tingene. Det er
ikke alle, der oplever problemer.

Thomas Tvegaard

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 04:08

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 04:08

Hej Mark og Martin

- Undskyld, jeg byttede rundt på jeres navne. -) - Nu er det vist snart på tide, jeg
kommer i seng...-))
mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 15:44

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 15:44

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-12-00 15:44

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> Normalt tjekker de kun hardware men her havde jeg haft mange problemer
> tidligere så de gik den igennem softwaremæssigt også.

Det kræver meget stor erfaring at finde og afhjælpe
udvidelses/kontrolpanel/software konflikter, og jeg gir' ikke fem potter
p.. for supportere, som blot har fået et 5-dages kursus i Mac.

Alle Mac'er kan konfigureres så de kører klippestabilt, men det handler
om, at man skal den fornødne erfaring, og at man har 100% tjek på
mapperne med udvidelser og kontrolpaneler.

Der er små "lus" i alle programmer også de dyre softwarepakker, og dem
kan man ikke gøre noget ved, den eneste løsning er at lære af sine
erfaringer, og undlade at aktivere fejlen - det er lige som med biler,
hvis man bremser i et sving, så ryger man i grøften, og så skal man da
være temmelig dum, hvis man gang på gang gentager den fejl.

Og så er trediparts hardware også en latent kilde til problemer, de
medfølgende drivere og udvidelser er tit årsag til konflikter, og de
fungerer ofte kun sammen med en bestemt system version.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 15:58

Jeg forstår hvad det er du siger men hvis nu du har det problem at din
motor brænder sammen hver gang du tænder for den, lader du så være med at
bruge din bil for at undgå problemet?

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 20:25

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 02-12-00 20:25

Marius <pooch@worldonline.dk> writes:

> Appleworks 6.0 har også en kedelig tilbøjelighed til at crashe, når jeg
> prøver at save et dokument. Skod-version.

Jeg har brugt AppleWorks tidligere (har endog undervist i version 2),
men for et par dage siden startede jeg den version 6 der lå på min
iBook. En halv times tid senere lukkede jeg programmet og skrev mit
notat i Word 98.

Det lykkedes mig ikke at få sat et billede ind, uden først at gemme
det i PICT format. Hvorfor kan jeg ikke bare klistre det ind som i
gamle dage?

Hvordan hulen laver man bullet points? Altså afsnit der er indryggede
med en kugle foran:

o Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
denne linie starter under den første, men til højre for kuglen

Det virkede som om, at regnearksdelen overhoveet ikke var blevet
forbedret på nogen måde. Excel 98 er godt nok væsenligt mere
anvendelig.

Et ord: PowerPoint.

Jeg ved godt at AppleWorks koster en brøkdel af Office 98, men nu har
vi tilfældigvis en licens til sidstnævnte på arbejdet, så prisen var
for mit vedkommende underordnet.

Hmm, jeg tror at jeg vil bruge lidt tid på Star Office, når den en
gang kommer til Mac OS. På det tidspunkt er jeg sikkert ikke længere
på den samme arbejdsplads, og så har prisen for Office 2001 sikkert en
ganske anden indflydelse på mit valg

Thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-00 10:26

On Sat, 2 Dec 2000 20:25:19 +0100, Thomas Bjørn Andersen wrote
(in message <yehn1ee8w2o.fsf_-_@vertigo.daimi.au.dk>):

> [...]
>
> Det lykkedes mig ikke at få sat et billede ind, uden først at gemme
> det i PICT format. Hvorfor kan jeg ikke bare klistre det ind som i

Jeg har lige prøvet igen. Jeg kan smide hvadsomhelst ind, BMP-filer, film,
whatever.

> [...]
>
> o Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
> denne linie starter under den første, men til højre for kuglen

Det gør du i menuen outline/label style. Denne funktion er flyttet fra
linealen.
Taler vi om AppleWorks 6 i MacOSX er sagen en anden, der mangler de vist lidt
hist og pist, fx i PAINT.
En AppleWorks-fan. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre, om der er
andre?
David

--

http://david.blangstrup.dk

Fra : Marius

Dato : 04-12-00 19:31

> [...]
>
> Det lykkedes mig ikke at få sat et billede ind, uden først at gemme
> det i PICT format. Hvorfor kan jeg ikke bare klistre det ind som i

Det kan jeg nu godt. Til gengæld kan jeg ikke gemme tekst-dokumenter i halvt
så mange formater, som jeg kunne i version 5.0. Så den har jeg også
installeret.

> [...]
>
> Det virkede som om, at regnearksdelen overhoveet ikke var blevet
> forbedret på nogen måde. Excel 98 er godt nok væsenligt mere

Den er faktisk blevet forværret i forhold til 5.0. Når jeg indsætter en
formel i en celle, sletter den alt, hvad der ellers står i cellen. Det vil
sige, at hvis jeg skal bruge to forskellige formler i samme celle, er jeg
nødt til at taste den ene ind manuelt. (I teorien. I praksis laver jeg bare
regneark i 5.0 i stedet for.)

--
Paranoia is a state of heightened awareness.
Most people are persecuted beyond their wildest delusions.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-12-00 01:05

> [...]

> systemmappe så er jeg sikker på at du kan få dig en meget stabil
> maskine, men skrønen om de stabile Mac's passer ikke altid (muligvis før

Hvis det er rigtigt, så kommer jeg automatisk til at tænke på den joke
med supporteren, der spørger om kunden stadig har den originale
indpakning, hvorefter kunden spørger hvorfor: Du er simpelthen for dum
til at eje en computer........

Spøg til side. Hvis din iMac skal fikses så ofte som du skriver, så er
du ganske enkelt en klovn. En iMac eller for sags skyld en hvilken som
helst anden Mac sat op med fx. 9.04, AppleWorks, Netscape, MacSoup og så
videre, går ganske enkelt ikke ned.

Vil du ikke være så venlig at skrive hvilket OS du bruger og om det er
DK, hvilke programmer og så videre ?!

Det kan ikke have sin rigtighed at PC folk skal læse den slags ævl.

--
Ciao Jesper

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 03-12-00 01:05

Jeg ved ikke om du har overset den lille tråd der har udviklet sig her men
faktum er at min Mac allerede kører meget mere stabilt efter den rengøring
jeg fik lavet her. Ellers tak for tilbuddet om hjælp .

MVH Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 02:22

In article <3a28417a.6777725@news.worldonline.dk>, logicus@image.dk
wrote:

> Ih, hvor er det fedt at vide at man kan få støtte her.

Man risikerer godt nok at blive kaldt en aberøv en gang i mellem, eller
at blive trukket ud i forklaringer om sammenhængen mellem
penisforlængelser, cykler og en 2-tons Jeep.
Gad vide ome det er det der menes med "Think Different"?

> Jeg tror nu nok at jeg beholder min pc sammen med min mac.
> Så kan jeg jo køre spil på PC'en og det alvorlige på mac'en.

Vældigt fornuftigt.

> Det gælder nemlig osse for en pc at den kører stabilt hvis man bare
> har en "ren" installation men ofter "crasher" hvis man installerer
> shareware.

Eller bare at man egentlig ikke ved hvad man gør.
Du vil sandsynligvis også opleve at iMac'en er ustabil i starten, men så
bare spørg her - der er som regel en løsning på problemet.

> Det som jeg kan se af fordele ved en mac som en pc'er ikke har er at
> hardware er meget mere stabilt og at hastigheden er større.
> Korrekt ?

Mac'ens hardware er vel ikke hurtigere, men de enkelte komponenter er da
testet sammen. At det er een producent der sætter maskinen sammen med
komponenter der skal overholde deres specifikationer giver (oftest)
mindre konflikter.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-00 22:12

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Man risikerer godt nok at blive kaldt en aberøv en gang i mellem, eller
> at blive trukket ud i forklaringer om sammenhængen mellem
> penisforlængelser, cykler og en 2-tons Jeep.

Hov-hov. Jeepen vil jeg altså ikke have ansvaret for.

> Gad vide ome det er det der menes med "Think Different"?

Jeg har faktisk lige bestilt nogle "Think Different" krus. Mine
Apple-krus ovre på mit arbejde har det nemlig med at forsvinde. Det er i
øvrigt svært at skaffe Apple-krus. Jeg så de originale på et par
amerikanske hjemmesider til $40 plus forsendelse, told om moms. Nok er
jeg fanatisk, men jeg er heller ikke dum.
Henrik Münster
Esbjerg