/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Cyklister og vigepligt
Fra : Henning


Dato : 11-07-03 09:05

Foranlediget af tidligere tråd (om rundkørsler) optræder på et
tidspunkt en påstand, at en cyklist kan gøres ansvarlig, fordi han
ikke overholder sin vigepligt.
Men... For at tage kørekort til bil, gennemgår man til dels en
undervisning, dels skal man bestå diverse prøver. For at blive
cyklist, skal man bare kunne holde balancen! Man behøver ikke kende
udtrykkene "ubetinget vigepligt", "højre vigepligt" o.a. Kan man
stille krav til cyklister ("almindelig sund fornuft"?) at de faktisk
kender færdselsreglerne, ud over rødt og grønt lys?

 
 
Reino Andersen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 11-07-03 09:13

Henning skrev:

>Kan man stille krav til cyklister ("almindelig sund fornuft"?)
> at de faktisk kender færdselsreglerne, ud over rødt og grønt lys?

Ja, og man kan også stille det krav, at de kender alle de andre love i
landet.

Ukendskab til loven fritager ikke for straf.

--
Reino



Peter G C (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 11-07-03 12:01

"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:phuPa.2225$ql5.1238@news.get2net.dk...

[klip]

> Ja, og man kan også stille det krav, at de kender alle de andre love i
> landet.

Jep - man ikke man kan stille et sådant krav, men gør det jo rent faktisk.
En borger skal kende sine pligter. Længere er den ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



LR (11-07-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 11-07-03 12:17

> >Kan man stille krav til cyklister ("almindelig sund fornuft"?)
> > at de faktisk kender færdselsreglerne, ud over rødt og grønt lys?
>
> Ja

Det tror jeg ikke. Så vidt jeg ved er færdselsloven opbygget sådan, at
cyklister ikke behøver særlig meget kendskab til færdselsloven.

Bilerne skal nemlig altid vige for de bløde traffikanter (som vist kaldes
"primære traffkanter"?). Derfor gælder højre vigepligt og andre komplicerede
regeler ikke for cyklister.

Mvh,

Lasse



Morten Bjergstrøm (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 11-07-03 12:11

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev:

> Bilerne skal nemlig altid vige for de bløde traffikanter (som vist
> kaldes "primære traffkanter"?). Derfor gælder højre vigepligt og
> andre komplicerede regeler ikke for cyklister.

Der gælder de samme regler for cyklister som andre, der færdes i
trafikken.

--
Morten http://miljokemi.dk

Henrik Stidsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 11-07-03 19:42

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in
news:Xns93B5861D5A294.miljokemi.dk@130.133.1.4

>> Bilerne skal nemlig altid vige for de bløde traffikanter (som
>> vist kaldes "primære traffkanter"?). Derfor gælder højre
>> vigepligt og andre komplicerede regeler ikke for cyklister.
>
> Der gælder de samme regler for cyklister som andre, der færdes i
> trafikken.

Og derfor må en cyklist køre 50km/t i byen hvor en knallert kun må
køre 30km/t :)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

rAnders (11-07-2003)
Kommentar
Fra : rAnders


Dato : 11-07-03 22:13


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B5D2A927F0FHS235DK@130.225.247.90...
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in
> news:Xns93B5861D5A294.miljokemi.dk@130.133.1.4
>
> > Der gælder de samme regler for cyklister som andre, der færdes i
> > trafikken.
>
> Og derfor må en cyklist køre 50km/t i byen hvor en knallert kun må
> køre 30km/t :)
>
Du tager helt fejl, der er ikke hastighedsbegrænsning på en cykelsti. Men en
knallert må kun køre 30 km/t også på en cykelsti. Hvis det er en 45 knallert
skal den køre på vejen og man skal have kørekort til bil. Der er ingen
hastighedsgrænser for en cykel på en cykelsti, til gengæld skal den
overholde fartgrænserne på vej.

rAnders.



Reino Andersen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 11-07-03 22:54

rAnders skrev:

> > Og derfor må en cyklist køre 50km/t i byen hvor en knallert kun må
> > køre 30km/t :)
> >
> Du tager helt fejl, der er ikke hastighedsbegrænsning på en cykelsti.

Jo, der er. Som Henrik skriver må en cyklist køre 50 km/t på en cykelsti i
byen (tættere bebygget område).

> Der er ingen hastighedsgrænser for en cykel på en cykelsti,
> til gengæld skal den overholde fartgrænserne på vej.

En cykelsti er også en vej - derfor gælder færdselslovens § 42 også på
cykelstien.

--
Reino



Waal (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Waal


Dato : 11-07-03 23:31


"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:WjGPa.6293$lX4.4511@news.get2net.dk...
> rAnders skrev:
>
> > > Og derfor må en cyklist køre 50km/t i byen hvor en knallert kun må
> > > køre 30km/t :)
> > >
> > Du tager helt fejl, der er ikke hastighedsbegrænsning på en cykelsti.
>
> Jo, der er. Som Henrik skriver må en cyklist køre 50 km/t på en cykelsti i
> byen (tættere bebygget område).

Kun hvis forholdene tillader 50 km/t på cykelstien, og det gør de næppe i
tæt bymæssig bebyggelse. Hvis 50km/t var acceptabelt på en cykelsti ville
EU-knallerterne (45km/t) ikke være henvist til kørebanen.

Michael
>
> > Der er ingen hastighedsgrænser for en cykel på en cykelsti,
> > til gengæld skal den overholde fartgrænserne på vej.
>
> En cykelsti er også en vej - derfor gælder færdselslovens § 42 også på
> cykelstien.
>
> --
> Reino
>
>



Henrik Stidsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-03 03:01

"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
news:3f0f39b4$0$32441$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

>> Jo, der er. Som Henrik skriver må en cyklist køre 50 km/t på en
>> cykelsti i byen (tættere bebygget område).
>
> Kun hvis forholdene tillader 50 km/t på cykelstien, og det gør
> de næppe i tæt bymæssig bebyggelse.

Hvorfor ikke ? - der er mange cykelstier med præcis ligeså gode
oversigtsforhold som billisterne har. Hvis cykelstien så er normal
bredde kan jeg ikke se noget galt i at køre 50km/t

> Hvis 50km/t var acceptabelt
> på en cykelsti ville EU-knallerterne (45km/t) ikke være henvist
> til kørebanen.

Hvorfor ikke ? - de er motorkøretøjer og kører iøvrigt en del
hurtigere end cyklisterne *normal* gør.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Reino Andersen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 12-07-03 07:58

Henrik Stidsen skrev:

> > Hvis 50km/t var acceptabelt
> > på en cykelsti ville EU-knallerterne (45km/t) ikke være henvist
> > til kørebanen.
>
> Hvorfor ikke ? - de er motorkøretøjer og kører iøvrigt en del
> hurtigere end cyklisterne *normal* gør.

Hvis det skal være helt korrekt (jf. færdselsloven), er en EU-knallert ikke
et motorkøretøj - det er et motordrevet køretøj. Det er netop denne forskel,
der gør, at EU-knallerter ikke må køre på motorvejen.

--
Reino



Waal (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Waal


Dato : 12-07-03 18:00


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B628D274A52HS235DK@130.225.247.90...
> "Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
> news:3f0f39b4$0$32441$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>
> >> Jo, der er. Som Henrik skriver må en cyklist køre 50 km/t på en
> >> cykelsti i byen (tættere bebygget område).
> >
> > Kun hvis forholdene tillader 50 km/t på cykelstien, og det gør
> > de næppe i tæt bymæssig bebyggelse.
>
> Hvorfor ikke ? - der er mange cykelstier med præcis ligeså gode
> oversigtsforhold som billisterne har. Hvis cykelstien så er normal
> bredde kan jeg ikke se noget galt i at køre 50km/t

Gennemsnittet på en normaldansk cykesti er næppe over 20km/t.
Eu-knallerterne er forvist p.g.a. hastigheden.

> > Hvis 50km/t var acceptabelt
> > på en cykelsti ville EU-knallerterne (45km/t) ikke være henvist
> > til kørebanen.
>
> Hvorfor ikke ? - de er motorkøretøjer og kører iøvrigt en del
> hurtigere end cyklisterne *normal* gør.

30 og 45 knallerter er IKKE defineret som motorkøretøjer, men som knallerter
(oprindelig cykel med hjælpemotor)

Michael
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
> (Dilbert Newsletter)



Henrik Stidsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-03 21:58

"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
news:3f103d9b$0$13166$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

>> Hvorfor ikke ? - der er mange cykelstier med præcis ligeså gode
>> oversigtsforhold som billisterne har. Hvis cykelstien så er
>> normal bredde kan jeg ikke se noget galt i at køre 50km/t
>
> Gennemsnittet på en normaldansk cykesti er næppe over 20km/t.
> Eu-knallerterne er forvist p.g.a. hastigheden.

Ændrer ikke på det jeg sige - der er intet der gør at det burde være
ulovligt for *en cykel* at køre 50km/t på cykelstien.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Waal (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Waal


Dato : 13-07-03 17:56


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B6E9A0972A4HS235DK@130.225.247.90...
> "Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
> news:3f103d9b$0$13166$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
>
> >> Hvorfor ikke ? - der er mange cykelstier med præcis ligeså gode
> >> oversigtsforhold som billisterne har. Hvis cykelstien så er
> >> normal bredde kan jeg ikke se noget galt i at køre 50km/t
> >
> > Gennemsnittet på en normaldansk cykesti er næppe over 20km/t.
> > Eu-knallerterne er forvist p.g.a. hastigheden.
>
> Ændrer ikke på det jeg sige - der er intet der gør at det burde være
> ulovligt for *en cykel* at køre 50km/t på cykelstien.

God gammeldags hensyntagen til omgivelserne !

Uanset der ikke er angivet en højeste hastighed for cykler som der er for
knallerter, så giver færdselsloven (bekendtgørelsen) § 3, 14 og 41 mere end
et vink med en vognstang om hvad der i loven anses for en passende hastighed
på cykelsti.

Det er forbudt at køre om kap, cykelløb/motionsløb kræver politiets
tilladelse og træning kan forbydes på visse strækninger/tidspunkter.

Michael
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
> (Dilbert Newsletter)



Henrik Stidsen (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-07-03 18:36

"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
news:3f118e75$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

>> Ændrer ikke på det jeg sige - der er intet der gør at det burde
>> være ulovligt for *en cykel* at køre 50km/t på cykelstien.
>
> God gammeldags hensyntagen til omgivelserne !

Så kunne man jo bruge samme argument til at sætte bilernes hastighed
ned til omkring 20km/t...


--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Waal (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Waal


Dato : 13-07-03 21:30


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B7C769D40D6HS235DK@130.225.247.90...
> "Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
> news:3f118e75$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
>
> >> Ændrer ikke på det jeg sige - der er intet der gør at det burde
> >> være ulovligt for *en cykel* at køre 50km/t på cykelstien.
> >
> > God gammeldags hensyntagen til omgivelserne !
>
> Så kunne man jo bruge samme argument til at sætte bilernes hastighed
> ned til omkring 20km/t...

Så tager vi den for SIDSTE gang. Du advokerer for at måtte køre med over 2
gange den normale gennemsnitshastighed på en cykelsti

DEN lader vi stå til slipstrømmen har lagt sig

Michael
>
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
> (Dilbert Newsletter)



Henrik Stidsen (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-07-03 23:33

"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
news:3f11c067$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

>> Så kunne man jo bruge samme argument til at sætte bilernes
>> hastighed ned til omkring 20km/t...
>
> Så tager vi den for SIDSTE gang. Du advokerer for at måtte køre
> med over 2 gange den normale gennemsnitshastighed på en cykelsti

Eftersom det er tilladet allerede er der vel ikke noget i vejen for
det.

Det jeg siger er at hvis forholdene er til det - og det mener jeg de
er mange steder - er der intet i vejen for at køre 50km/t på cykel på
cykelstien.

> DEN lader vi stå til slipstrømmen har lagt sig

Slipstrømmen efter bussen med 50km/t på vejen uden cykelsti ?
(påvirker evt. gående endnu mere).

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Waal (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Waal


Dato : 14-07-03 12:33


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B8589DEF05HS235DK@130.225.247.90...
> "Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
> news:3f11c067$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
>
> >> Så kunne man jo bruge samme argument til at sætte bilernes
> >> hastighed ned til omkring 20km/t...
> >
> > Så tager vi den for SIDSTE gang. Du advokerer for at måtte køre
> > med over 2 gange den normale gennemsnitshastighed på en cykelsti
>
> Eftersom det er tilladet allerede er der vel ikke noget i vejen for
> det.
>
> Det jeg siger er at hvis forholdene er til det - og det mener jeg de
> er mange steder - er der intet i vejen for at køre 50km/t på cykel på
> cykelstien.

Hvad du siger/mener/tror/tænker/ikke tænker er underordnet, det
interessante er hvad loven/domstolene siger.

SLUT
>
> > DEN lader vi stå til slipstrømmen har lagt sig
>
> Slipstrømmen efter bussen med 50km/t på vejen uden cykelsti ?
> (påvirker evt. gående endnu mere).
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
> (Dilbert Newsletter)



Mads (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 14-07-03 13:24


"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message
news:3f129425$0$76075$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns93B8589DEF05HS235DK@130.225.247.90...
> > Det jeg siger er at hvis forholdene er til det - og det mener jeg de
> > er mange steder - er der intet i vejen for at køre 50km/t på cykel på
> > cykelstien.
>
> Hvad du siger/mener/tror/tænker/ikke tænker er underordnet, det
> interessante er hvad loven/domstolene siger.

Nu blev jeg interesseret.
Jeg er ikke bekendt med generelle max hastigheder der kun gælder for cykler,
men måske du kan hjælpe?
Hvad er det der skulle gøre det generelt ulovligt at cykle 50 km/t? Det
eneste jeg kan komme i tanke om er at det ikke er muligt at føre en cykel
forsvarligt med den hastighed. Men hvad er så den maksimale hastighed
hvormed man kan cykle?

Mvh Mads



Henrik Stidsen (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-07-03 22:11

"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in
news:3f129425$0$76075$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

>> Det jeg siger er at hvis forholdene er til det - og det mener
>> jeg de er mange steder - er der intet i vejen for at køre
>> 50km/t på cykel på cykelstien.
>
> Hvad du siger/mener/tror/tænker/ikke tænker er underordnet, det
> interessante er hvad loven/domstolene siger.

Okay, fjern "og det mener jeg de er mange steder" fra mit svar - jeg
mener det stadig.

> SLUT

Undskyld mig, er det ikke bare en anden måde at sige på du ikke kan
forsvare dit synspunkt ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Mads (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 14-07-03 13:41


"Waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message
news:3f118e75$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Uanset der ikke er angivet en højeste hastighed for cykler som der er for
> knallerter, så giver færdselsloven (bekendtgørelsen) § 3, 14 og 41 mere
end
> et vink med en vognstang om hvad der i loven anses for en passende
hastighed
> på cykelsti.

Det kan jeg ikke se. Men det er måske måden jeg læser loven.
§3 siger man skal køre hensynsfuldt og agtpågivende.
§14 siger at man skal benytte en cykelsti hvis der er cykelsti og at man
skal afpasse hastigheden efter den øvrige færdsel på cykelstien.
§41 siger at man skal afpasse hastigheden efter forholdende.

Men ingen af stederne kan jeg se at en passende hastighed er givet som et x
km/t, kun at man skal køre med en passende hastighed.
Derfor må i §42 generelle hastigheder gælde for cykler. (cykler er ikke
medtaget i §43 om hastighedsgrænser for særlige typer af køretøjer)

Mvh Mads



Morten Bjergstrøm (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 12-07-03 07:31

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev:

> Kun hvis forholdene tillader 50 km/t på cykelstien, og det gør de
> næppe i tæt bymæssig bebyggelse.

Nu er en by i Færdselslovens forstand ikke tæt bymæssig bebyggelse men
tættere bebygget område.

I indre by i København ville det næppe være forsvarligt at køre 50 km/t
på cykelstien men på cykelstien langs Lyngbyvej kan man godt gøre det.


> Hvis 50km/t var acceptabelt på en
> cykelsti ville EU-knallerterne (45km/t) ikke være henvist til
> kørebanen.

Motorkøretøjer er normalt henvist til kørebanen.

30 km knallerterne er en undtagelse.
--
Morten http://miljokemi.dk

Henrik Stidsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-03 21:58

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in
news:Xns93B656BC1906B.miljokemi.dk@130.133.1.4

> I indre by i København ville det næppe være forsvarligt at køre
> 50 km/t på cykelstien men på cykelstien langs Lyngbyvej kan man
> godt gøre det.

Hvis man er alene er der vel ikke noget i vejen for det ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Morten Bjergstrøm (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 13-07-03 08:40

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

>> I indre by i København ville det næppe være forsvarligt at køre
>> 50 km/t på cykelstien men på cykelstien langs Lyngbyvej kan man godt
>> gøre det.
>
> Hvis man er alene er der vel ikke noget i vejen for det ?

Njøh måske ikke, men det er man nu aldrig i indre by.
Oversigtsforholdene er dog efter min heller ikke helt til den hastighed
i det område.

--
Morten http://miljokemi.dk

LR (11-07-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 11-07-03 12:33

Hmm måske husker jeg forkert, og cykler har alligevel samme
vigepligtsregeler som biler (søgte google lidt - stadig ikke helt sikker).

Måske er der andre der kan oplyse hvad forskellen er mellem primære
trafikanter, sekundære trafikanter, mv?

Mvh,

Lasse


"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message news:bem5nb$6ih$1@sunsite.dk...
> > >Kan man stille krav til cyklister ("almindelig sund fornuft"?)
> > > at de faktisk kender færdselsreglerne, ud over rødt og grønt lys?
> >
> > Ja
>
> Det tror jeg ikke. Så vidt jeg ved er færdselsloven opbygget sådan, at
> cyklister ikke behøver særlig meget kendskab til færdselsloven.
>
> Bilerne skal nemlig altid vige for de bløde traffikanter (som vist kaldes
> "primære traffkanter"?). Derfor gælder højre vigepligt og andre
komplicerede
> regeler ikke for cyklister.
>
> Mvh,
>
> Lasse
>
>



Carsten Riis (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 11-07-03 12:46

LR wrote:

> Det tror jeg ikke. Så vidt jeg ved er færdselsloven opbygget sådan, at
> cyklister ikke behøver særlig meget kendskab til færdselsloven.
>

Vil du være venlig at forklare mig det.

Du kan se færdselsloven her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

Og forklar mig så lige hvorfor man kan få færdselbøder som cyklist?


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

rAnders (11-07-2003)
Kommentar
Fra : rAnders


Dato : 11-07-03 15:08


"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:bem5nb$6ih$1@sunsite.dk...
> > >Kan man stille krav til cyklister ("almindelig sund fornuft"?)
> > > at de faktisk kender færdselsreglerne, ud over rødt og grønt lys?
> >
> > Ja
>
> Det tror jeg ikke. Så vidt jeg ved er færdselsloven opbygget sådan, at
> cyklister ikke behøver særlig meget kendskab til færdselsloven.
>
Cyklister skal have ligeså meget kendskab til færdselsloven at de kan færdes
forsvarligt og lovmæssigt der hvor de kører. Kørekortet er et bevis på man
kan køre bil og kender til bilens udstyr som bremser lygter osv. samt man
kender færdselsloven. Grunden til at cyklister ikke skal have kørekort er at
ALLE selv små børn eller sinker skal kunne køre på cykel i trafikken. Men de
skal stadigt overholde færdelsloven. De har bare ikke noget bevis på dette
som en bilist med kørekort har/skal have. En bil er trods alt også en del
farligere end cykler er, og derfor kørekortet. Det gælder med Færdselsloven
som med Skatteloven, at man behøves ikke at kende nogen af dem, bare man
overholder dem

rAnders.



LR (11-07-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 11-07-03 14:46

> Foranlediget af tidligere tråd (om rundkørsler) optræder på et
> tidspunkt en påstand, at en cyklist kan gøres ansvarlig, fordi han
> ikke overholder sin vigepligt.

Jeg tror problemet skal forenkles, hvis der skal komme noget produktivt ud
af tråden, ellers ender det som diskussionen om rundkørsler forneden.

|
|------- < bil
|
^ cykel

Dette er et t-kryds uden skiltning, hajtænder eller lysregulering, og alle
vejene er lige brede og i samme højde. Der er hverken cykelstier eller
fodgænderfelte. Bilen skal svinge til venstre, cyklen (en voksen person)
skal ligeud. Begge fortsætter kørslen, og de kolliderer.

1) Hvem har skylden?

Mange cykelister ville rent intuitivt fortsætte ligeud i netop denne
situation, især da der ofte er hajtænder fra sidevejen i denne type kryds.

Skyldsspørgsmålet er selvfølgelig kompliceret, når man medtager alle
omstændighederne (fart, blinklys, beliggenhed på vejbanen, mv), men forsøg
at antage, at begge kørte på en sådan måde, at alene højre-vigepligt
spørgsmålet bliver afgørende.

2) Gør det nogen forskel, hvis cykelisten er et 7-årigt barn (omkring
minimumalderen for at cykle alene), som man bestemt ikke kan forvente har
gennemgået højre-vigepligt regelen? Dog lærer de f.eks. i skolen altid at
holde tilbage for alting.

Jeg kan huske noget om "primær" og "sekundær" trafik, og om vigepligter i
den forbindelse. Nogen der ved noget?

Mvh,

Lasse



Emil Jensen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Emil Jensen


Dato : 11-07-03 19:02

> |
> |------- < bil
> |
> ^ cykel
>
> Dette er et t-kryds uden skiltning, hajtænder eller lysregulering, og alle
> vejene er lige brede og i samme højde. Der er hverken cykelstier eller
> fodgænderfelte. Bilen skal svinge til venstre, cyklen (en voksen person)
> skal ligeud. Begge fortsætter kørslen, og de kolliderer.
>
> 1) Hvem har skylden?
>
> Mange cykelister ville rent intuitivt fortsætte ligeud i netop denne
> situation, især da der ofte er hajtænder fra sidevejen i denne type kryds.
>
> Skyldsspørgsmålet er selvfølgelig kompliceret, når man medtager alle
> omstændighederne (fart, blinklys, beliggenhed på vejbanen, mv), men forsøg
> at antage, at begge kørte på en sådan måde, at alene højre-vigepligt
> spørgsmålet bliver afgørende.

Cyklisten overholder ikke sin vigepligt, men bilisten har ikke været
opmærksom / forudseende nok til at kunne bremse eller holde tilbage.
Umiddelbart vil jeg sige cyklisten får skylden. Men hvor meget straffes
cyklisten med, og hvor meget straffes bilisten med? Til trods for at
cyklisten "starter" uheldet, straffes bilisten vel mest i form at større
bøde?

> 2) Gør det nogen forskel, hvis cykelisten er et 7-årigt barn (omkring
> minimumalderen for at cykle alene), som man bestemt ikke kan forvente har
> gennemgået højre-vigepligt regelen? Dog lærer de f.eks. i skolen altid at
> holde tilbage for alting.

Næeh. Ingen forskel, andet end at bilisten skal være endnu mere opmærksom på
børn i trafikken. Men jeg mener også at have hørt at forældrene har et
ansvar, hvordan og hvornår ved jeg dog ikke.

> Jeg kan huske noget om "primær" og "sekundær" trafik, og om vigepligter i
> den forbindelse. Nogen der ved noget?

Nej...

Mvh

Emil



Anders Vind Ebbesen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Vind Ebbesen


Dato : 12-07-03 00:07

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:bemu2g$grc$1@sunsite.dk...
> Cyklisten overholder ikke sin vigepligt, men bilisten har ikke været
> opmærksom / forudseende nok til at kunne bremse eller holde tilbage.
> Umiddelbart vil jeg sige cyklisten får skylden. Men hvor meget straffes
> cyklisten med, og hvor meget straffes bilisten med? Til trods for at
> cyklisten "starter" uheldet, straffes bilisten vel mest i form at større
> bøde?

Det kan fint være bilisten ikke idømmes bødestraf, men at
forsikringsselskaberne fordeler sagen 90/10 - så bilisten kommer til at
betale mest. Det synes at være generel kotyme, at de hårde trafikanter
betaler for de bløde, også selvom de bløde har opført sig åndsvagt (f.eks.
en cyklist der cykler over et fodgængerfelt).

I øvrigt er eksemplet noget søgt, da jeg aldrig tror man ville se det i
virkeligheden (altså, et t-kryds med de karakteristika).

--
Anders Vind Ebbesen
"I would personally hate to provide our regular home users with /29"
- skrevet af en dansk ISP ansat



LR (12-07-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 12-07-03 01:54

> I øvrigt er eksemplet noget søgt, da jeg aldrig tror man ville se det i
> virkeligheden (altså, et t-kryds med de karakteristika).

I storkøbenhavn er der mange små veje, der ikke er optegnede med
midterstriber, hajtænder, mv. Også t-kryds.

Mvh,

Lasse



Allan Olesen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 12-07-03 09:25

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote:

>Det synes at være generel kotyme, at de hårde trafikanter
>betaler for de bløde, også selvom de bløde har opført sig åndsvagt (f.eks.
>en cyklist der cykler over et fodgængerfelt).

Forveksler du ikke kutyme og faerdselslovens regler om objektivt
ansvar?

>I øvrigt er eksemplet noget søgt, da jeg aldrig tror man ville se det i
>virkeligheden (altså, et t-kryds med de karakteristika).

Det er da ret almindeligt. Det er ogsaa enormt traels, fordi man
tvinges til at saette farten ned, hver gang man koerer forbi en
sidevej.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Fam. Rasmussen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Rasmussen


Dato : 12-07-03 11:41


"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f0fc5d4$0$76131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote:
>
> >Det synes at være generel kotyme, at de hårde trafikanter
> >betaler for de bløde, også selvom de bløde har opført sig åndsvagt
(f.eks.
> >en cyklist der cykler over et fodgængerfelt).
>
> Forveksler du ikke kutyme og faerdselslovens regler om objektivt
> ansvar?
>
> >I øvrigt er eksemplet noget søgt, da jeg aldrig tror man ville se det i
> >virkeligheden (altså, et t-kryds med de karakteristika).
>
> Det er da ret almindeligt. Det er ogsaa enormt traels, fordi man
> tvinges til at saette farten ned, hver gang man koerer forbi en
> sidevej.

Det er ca. så almindeligt at jeg ikke kender nogen der IKKE blev sendt forbi
sådan et sted til køreprøven

Kenneth



Henrik Stidsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-03 22:00

"Fam. Rasmussen" <hnr@hudii.dk> wrote in
news:3f0fe778$0$5161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

>> Det er da ret almindeligt. Det er ogsaa enormt traels, fordi
>> man tvinges til at saette farten ned, hver gang man koerer
>> forbi en sidevej.
>
> Det er ca. så almindeligt at jeg ikke kender nogen der IKKE blev
> sendt forbi sådan et sted til køreprøven

Jeg blev ikke - jeg lagde i hvert fald ikke mærke til det hvis jeg
gjorde (og jeg bestod i første forsøg).

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste