Varmeflytning
Fra : Jens Juul

Dato : 10-07-03 22:11

Hej

For at udnytte varmen bedre fra vores brændeovn overvejer vi hvordan vi
kan flytte noget af varmen fra den ene ende af huset til den anden.
Brændeovnen er på 7 Kw og står i en stue på 65 kvm.
Jeg forestiller mig at man evt kan lave en luftkanal med en
kanalventilator og føre den hen over loftet så der transporteres varm luft
til værelsesafdelingen i modsat ende af huset.

Er der nogen der har efaringer med noget sådant ?

Jeg er lidt nervøs for dannelse af kondens i kanalen med mug og skimmel
til følge når den ikke benyttes.

På forhånd tak.

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 10-07-03 22:18

Jens Juul wrote:
> [...]
>
> Jeg er lidt nervøs for dannelse af kondens i kanalen med mug og
> skimmel til følge når den ikke benyttes.

det er jo tør luft, der kommer fra en brændeovn, med mindre du ikke kan
finde ud af at bruge det rigtige brænde, så hvor skulle fugten komme
fra?

--
Calle

Fra : stig54

Dato : 11-07-03 12:27

"Calle." skrev d. 10-07-03 22:18 dette indlæg :

> det er jo tør luft, der kommer fra en brændeovn, med mindre du ikke
kan
> finde ud af at bruge det rigtige brænde, så hvor skulle fugten komme
> fra?

Kondens opstår når der kører varm luft igennem røret og der er koldere
luft udenfor, derfor skal det isoleres.
Stig

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 11-07-03 14:18

stig54 wrote:

> Kondens opstår når der kører varm luft igennem røret og der er koldere
> luft udenfor, derfor skal det isoleres.
> Stig

ja, det tog jeg som en selvfølge, ellers er luften jo kølet inden den
når til bestemmelsesstedet
--
Calle

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-03 22:35

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til værelsesafdelingen i modsat ende af huset.
>
> Er der nogen der har efaringer med noget sådant ?

Du bør undersøge hvad din forsikring siger, evt kontakte dit selskab, for i
tilfælde af brand kan de måske gøre regress p.g.a den varmeflytning.
Så skal du være opmærksom på at den kvalitet luft du har i det rum med
pejsen, så overføres til dine værelser.
DVS at røg osv også havner i værelserne.

Hvis jeg selv skulle lave det ville jeg tage friskluft udefra og opvarme med
luft fra stuen via en krydsveksler, og ikke putte "brugt" luft ind i
sovekammeret.

> Jeg er lidt nervøs for dannelse af kondens i kanalen med mug og skimmel
> til følge når den ikke benyttes.

En god rørføring og en gang isolering eller isolerede rør burde kunne gøre
det kondensfrit

Nielsen

Fra : Jens Juul

Dato : 10-07-03 22:56

Hej

> [...]
>pejsen, så overføres til dine værelser.
>DVS at røg osv også havner i værelserne.

Ja vi er klar over det med den dårlige luft. Nu ryger vi ikke inde så det
problem er ikke så stort - men tilgengæld er der jo rumfugten vi suger ud
fra stuen. Men det med forsikringen har jeg ikke skænket en tanke

>Hvis jeg selv skulle lave det ville jeg tage friskluft udefra og opvarme
>med
>luft fra stuen via en krydsveksler, og ikke putte "brugt" luft ind i
>sovekammeret.

Dette var også den oprindelige ide - et luft/luft anlæg - men dels kan det
dårligt betale sig da vi ikke bruger meget energi (det vil tage ca 10 år
at tjene hjem) og dels har jeg hørt/læst at et sådant anlæg kræver at man
holder huset lukket for at fungere effektivt.

>En god rørføring og en gang isolering eller isolerede rør burde kunne gøre
>det kondensfrit

Tak for dit svar.

Mvh Jens

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-03 23:27

> [...]
> at tjene hjem) og dels har jeg hørt/læst at et sådant anlæg kræver at man
> holder huset lukket for at fungere effektivt.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det.
Hvis man kun ser på investeringen samt driften så kan det ikke svare sig,
men
der jo også noget der hedder godt indeklima, bekæmpelse af støvmider,
allergi og hvad har vi.

At tro at man sparer en hel masse på at anskaffe et ventlationsanlæg med
varmegenvinding er en sandhed
med modifikationer, men man kan få et fantastisk indeklima. (hvis man laver
det ordenligt)

Nielsen

Fra : Jens Juul

Dato : 10-07-03 22:58

>det er jo tør luft, der kommer fra en brændeovn, med mindre du ikke kan
>finde ud af at bruge det rigtige brænde, så hvor skulle fugten komme
>fra?

Njarh - nu er det jo ikke fra selve brændeovnen vi vil flytte varme - men
fra det rum den står i.
Og jo vi bruger for det meste tørt egebrænde...........

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 11-07-03 09:26

Jens Juul wrote:

> Njarh - nu er det jo ikke fra selve brændeovnen vi vil flytte varme -
> men fra det rum den står i.
> Og jo vi bruger for det meste tørt egebrænde...........

Ja men brændeovnen tørrer også rummet ud.
--
Calle

Fra : stig54

Dato : 11-07-03 14:22

"Calle." skrev d. 11-07-03 09:26 dette indlæg :

> Ja men brændeovnen tørrer også rummet ud.
> --
> Calle
Det gør en radiotor også, kan du ikke huske før i tiden havde man
vandbeholdere hængende på radiatorerne for at tilføre fugt.
Vi fyrer udelukkende med brændeovn i stue og allrum og ligger på en
fugtighedsprocent omkring 65. Vi har ikke udluftniung el. lign, kun når
døren går op og i.
Stig

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 11-07-03 15:02

stig54 wrote:
> Vi fyrer udelukkende med brændeovn i stue og allrum og ligger på en
> fugtighedsprocent omkring 65. Vi har ikke udluftniung el. lign, kun
> når døren går op og i.

Det kan ikke være sundt ikke at udlufte
--
Calle

Fra : stig54

Dato : 15-07-03 19:17

"Calle." skrev d. 11-07-03 15:02 dette indlæg :

> Det kan ikke være sundt ikke at udlufte
> --
> Calle
Det er jo netop det der er problemet med nye huse, de er for tætte. De
første tegn på fugt er kondens forneden på vinduerne.
En brændeovn suger enormt meget luft igennem sig, og må jo også få noget
nyt ind, f.eks. gennem emhætten og utætheder.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nielsen

Dato : 16-07-03 20:12

"stig54" <stig54.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En brændeovn suger enormt meget luft igennem sig, og må jo også få noget
> nyt ind, f.eks. gennem emhætten og utætheder.

Nye huse er som regel ikke for tætte, de er dårligt projekteret med hensyn
til ventilation, og det bunder i at arkitekter, ingeniører osv er for
dårlige til at rådgive/har for lidt viden omkring dette, og ikke mindst
husejeren er bekymret for sin varmeregning. Man kan ikke have et hemetrisk
tillukket hjem for at spare på varmen, og så samtidigt forvente at man har
et fornuftigt indeklima.

Man skal sørge for at holde de ventilationsåbninger der er f.eks i vinduer,
under døre åbne.
Hvis man så har et luftforbrugende ildsted, så kan man jo så tænke lidt på,
at det luft der bliver suget ud/flyttet/ryger op igennem skorstenen skal
komme et sted fra.

Nielsen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-07-03 14:17

> Er der nogen der har efaringer med noget sådant ?

Jeg har sådan et anlæg, og har haft lidt døj med det også, det er et 2
etages hus hvor brændeovne står i den ene ene i huset hvor der også er
opgang til ovenpå, så er der lavet rør rundt til alle de fjenste rum ovenpå
og neden under, i starten sugede jeg varmen ud af stuen og rundt i huset,
det var næsten altid fod koldt, og der skulle være frygteligt varmt for at
holde en fin temperatur i de andrer rum, vi fik også en ekstra regning på
gas på 3000 kr .
så testede jeg systemet, jeg målte den luft som kom ud i de forsk. rum den
lå på 20 - 23 grader ved ca 23 gr i stuen, MEN inde mit i rummet blev der
koldere og koldere,ca 17 - 20 gr., så snakkede jeg med en ventlation mand,
og han sagde jeg skulle suge den kolde luft ud af min værelser og blæse de
ind i stuen til brænde ovnen også lade døre til de forks værelser stå åben,
og nu virker det, ved ca 23 gr i stuen holder vi nu 20 - 23 gr. midt i
rummene

jeg har også mont 1 temostat, så den selv kan slukke og tænde

De eneste minus hvis du spørge fruen i huset er at luften aldrig står
stille, dvs der er støvet alle vejne

Mvh Jesper

Fra : TexasFlood

Dato : 15-07-03 18:56

Det understøtter også teorien om at man ved ventilation omkring en
brændeovn altid skal sørge for at lave overtryk i det rum hvor den står.
Ellers risikerer man at suget fra ventilationen overgår trækket i skorstenen
og dermed suger røgen op gennem ventilationsanlægget og ud i værelserne.

TF :0)