Sikke en rod!
Fra : PerX ...

Dato : 10-07-03 20:59

Ok, er der nogen som har lyst til at komme med en begavet kommetar til
dette :)

Et træ som har stået og vokset frit og uhæmmet gennem mange år, har sendt
nogle en rod ud under fliser på en gangsti med fliser. Nogle af fliserer
er blevet puffet helt op fordi roden er så stor.

Så var det jeg tænkt, kan man løfte flisen væk og høvle nogle centimeter
af roden og så lægge flisen tilbage - eller vil træet få et
ildebefindende og falde om på grund af det? Træet må som sådan gerne få
lov at blive stående, hvis de lige kan holde rødderne for sig selv om jeg
så må sige :)

Fra : Jesper Bach

Dato : 11-07-03 20:52

> [...]
> ildebefindende og falde om på grund af det? Træet må som sådan gerne få
> lov at blive stående, hvis de lige kan holde rødderne for sig selv om jeg

Jeg har hugget div. rødder af omkring 15 grantræer i mit sommerhus. Ingen af
dem er døde, endsige holdt op med at vokse af den grund.

Jeg kan dog se af de hele rode (eller hedder det rødder ?) jeg har gravet
op, at de sender 4-5 store rødder ud i stjerneform gerne i verstlig
retning, da de så nok holder træet bedre fast i vestenvind. Hvis man napper
mere end 1-2 rødder kan man sikkert få problemer, men en enkelt - jeg
tvivler stærkt.

Hug den over og få den væk, så den ikke laver problemer igen.

/jesper