/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
[PhotoShop] Nemmere måde med maske?
Fra : KNL DtP


Dato : 10-07-03 20:15

Hej!

Jeg har lige et lille spørgsmål vdr. masker i PS:

Hvis jeg nu vil tilføje lidt gausisk blur til baggrunden på et foto, men
beholde personen skarp i forgrunden, så laver jeg en kopi af layer'et og
giver det en gang blur. Vælg Create layer mask og "maler" nu motivet
skarpt igen. Ingen problemer her...

Hvis jeg nu vil have at uskarpheden skal fungere som i den virkelige
verden (altså fotografisk dybdeskarphed), så skal den jo aftage fra
motivet. Hvis jeg bruger Gradient-fyldet, så forsvinder min første maske
jo. Hvordan kombinerer jeg de to på den nemmeste måde?

.... jeg har været ved at kopiere min første maske ud på et nyt layer og
så lavet et andet layer med gradient og så merge dem sammen, for til
sidst at kopiere hele herligheden ind i en alpha channel, Ctrl+klikke og
tilbage i Layers og endelig lave masken... men det er altså al for
bøvlet. Nogen der har en smartere metode?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



 
 
Digit (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Digit


Dato : 10-07-03 20:54

d. 10 jul 2003 postulerede KNL DtP i
news:beke01$ui9$1@news.cybercity.dk:

> Jeg har lige et lille spørgsmål vdr. masker i PS:

> Hvis jeg nu vil have at uskarpheden skal fungere som i den
> virkelige verden (altså fotografisk dybdeskarphed), så skal
> den jo aftage fra motivet. Hvis jeg bruger Gradient-fyldet,
> så forsvinder min første maske jo. Hvordan kombinerer jeg
> de to på den nemmeste måde?

Jeg ville klargøre BG blurmasken inde i quickmask (eller fra
channels paletten.. ligemeget bare du har det farvede overlay
til kontrol af spredning) med en gradient, slutte QM, inverse
selection og substract fra fritlægningsmasken. Den endelige
maske kører klasker du på kopien og kører blur.
På den måde kan du nøjes med en enkelt kopi.

--
/Digit

Madsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 10-07-03 22:01

KNL DtP skrev:

> Hvis jeg nu vil have at uskarpheden skal fungere som i den
> virkelige verden (altså fotografisk dybdeskarphed), så skal den jo
> aftage fra motivet. Hvis jeg bruger Gradient-fyldet, så forsvinder
> min første maske jo. Hvordan kombinerer jeg de to på den nemmeste
> måde?

Du kan prøve at hente denne fil:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/dybdeskarphed.zip>
(1,8 MB).

Sørg for at det øverste lag (Baggrund kopi) er det aktive lag og giv
det så en gang gaussisk sløring. Hvis udtoningen ikke er kraftig nok
så klik på selve lagmasken i lagpaletten og giv den mere gaussisk
sløring. Når det er gjort, så klik på laget ved siden af lagmasken
og prøv til igen.

Du kan også kyle det øverste lag med lagmaske ad h..... til og så gå
ind i Channels-paletten hvor der ligger en kanal ved navn 'Kanal til
sløring' gemt. Tryk Ctrl-tasten ned og klik på den hvorefter du igen
giver billedet en gang gaussisk sløring (tryk evt. Ctrl + H forinden
for at skjule myrestien så den ikke er i vejen). Hvis udtoningen ikke
er kraftig nok, så tryk Ctrl + D for at fjerne markeringen igen, klik
på kanalen og giv den lidt mere gaussisk sløring.
Du kan evt. arbejde i Quick Mask Mode(Q) som Digit nævner. Så kan du
se direkte på billedet hvordan udtoningen ser ud.

Hvis du bruger metoden med den gemte kanal, så behøver du nødvendigvis
ikke flere lag i billedet end selve baggrundslaget, men så er der jo
altså heller ingen vej tilbage hvis du gemmer billedet, men senere
finder ud af at du nu nok kom til at give baggrunden lidt for meget
sløring.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

KNL DtP (11-07-2003)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 11-07-03 18:16

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B4EA242F1C1.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> Du kan evt. arbejde i Quick Mask Mode(Q) som Digit nævner. Så kan du
> se direkte på billedet hvordan udtoningen ser ud.

Tak for hjælpen og PSD-filen - jeg har lige siddet og leget lidt med det
og kan se, at for at få det korrekt, så skal man bruge Quick Mask og
herefter give Gausisk blur på det færdige lag. Ikke noget med at lave
blur på det øverste lag og så lade det oprindelige billede ligger under.

Problemer er, at hvis man har et lag øverst, som har fået en fed tur
Gausisk blur og som ikke alle steder (i forbindelse med Gradient fill)
dækker 100%. Der hvor der måske kun er 50% opacity vil der bliver en
sjov soft-effekt, hvor billedet sådan set er skarpt, men alligevel soft,
fordi det blur'ede lag ligger oven på.

.... det kræver vist en illustration:

Gausisk blur på øverste lag og maske, der lader det nederste lag titte
frem: <http://mclaren.homepage.dk/gausisk1.jpg>


Blur more på Background-layeret med en selection som vist i Layer 2:
<http://mclaren.homepage.dk/gausisk2.jpg>

Hvis jeg anvender Gausisk blur på metode 2, så bliver den stadig soft.
Anvender jeg Blur more på metode 1 er den også soft. Det var look'et på
metode 2 jeg var ude efter - men ville gerne have bibeholdt brugen at to
lag, da man derved ikke ødelægger originalbilledet og ikke senere kan
justere mængden af blur.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Madsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 11-07-03 23:37

KNL DtP skrev:

> Gausisk blur på øverste lag og maske, der lader det nederste lag
> titte frem: <http://mclaren.homepage.dk/gausisk1.jpg>

Hmm, ja det kan jeg godt se. Hvis der skal tilføjes så meget
gaussisk sløring så ser det knap så smart ud.

> Blur more på Background-layeret med en selection som vist i Layer
> 2: <http://mclaren.homepage.dk/gausisk2.jpg>

Hvad så hvis du i stedet for at bruge gaussisk sløring blot bruger
den der hedder Filter > Sløring > Slør (Filter > Blur > Blur) som
så gentages indtil den ønskede sløringseffekt er nået?

På følgende billede er den metode brugt ved at stille mig på det
øverste lag med lagmasken i den *.PSD som jeg sendte tidligere.
Det lag har jeg så givet Filter > Sløring > Slør og gentaget det
40-50 gange (Ctrl + F) og vil mene at resultatet kommer meget
tæt på din gausisk2.jpg.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/50_x_blur.jpg>.
Faktisk så vil jeg vove at påstå at effekten ser mere naturlig ud
end din gausisk2.jpg for jeg synes at øret og snorklen er en tand
for sløret på dit gausisk2.jpg, men det er selvfølgelig smag og
behag. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

KNL DtP (12-07-2003)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 12-07-03 11:20

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B6658B471C.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> Faktisk så vil jeg vove at påstå at effekten ser mere naturlig ud
> end din gausisk2.jpg for jeg synes at øret og snorklen er en tand
> for sløret på dit gausisk2.jpg, men det er selvfølgelig smag og
> behag. :)

Jeg giver dig helt ret - illustrationerne var nu også mere efter devisen
"overdrivelse fremmer forståelsen".

Jeg har selv lige siddet og leget med Blur og den virker noget
anderledes end Gausisk blur. Jeg troede egentlig, at Blur og Blur more
var to forudindstillede grader af Gausisk blur, men det ser ud som om de
virker på en anden måde.

.... men igen tak for hjælpen!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Henrik Torp (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Torp


Dato : 12-07-03 20:38

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B6658B471C.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> På følgende billede er den metode brugt ved at stille mig på det
> øverste lag med lagmasken i den *.PSD som jeg sendte tidligere.
> Det lag har jeg så givet Filter > Sløring > Slør og gentaget det
> 40-50 gange (Ctrl + F) og vil mene at resultatet kommer meget
> tæt på din gausisk2.jpg.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/50_x_blur.jpg>.

Nu ved jeg ikke, om billedet bare er for illustrationens skyld eller skal
forestille at være perfekt. Hvis sidstnævnte er tilfældet har du et billede
fra et "objektiv", som ikke findes.

Skyerne burde være mere slørede end drengen, hvilket vist ikke kan siges at
være tilfældet.

Som du nævner andetsteds kan PS ikke efterligne effekten af dybdeuskarphed.
Det er også min opfattelse, da det ville kræve ægte 3D. Kender dog ikke
VariFocus.

I billederne her i tråden er vandet lige uklart (ser bort fra maske), da
drengen er maskeret. Men vandet burde være tiltagende uklart jo længere væk
man kommer.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.



Madsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-07-03 19:41

KNL DtP skrev:

> Jeg giver dig helt ret - illustrationerne var nu også mere efter
> devisen "overdrivelse fremmer forståelsen".

I know. :)

> Jeg har selv lige siddet og leget med Blur og den virker noget
> anderledes end Gausisk blur. Jeg troede egentlig, at Blur og Blur
> more var to forudindstillede grader af Gausisk blur, men det ser
> ud som om de virker på en anden måde.

Det er ikke helt det samme og siden jeg skrev sidst har jeg været
inde og lure lidt på bla. Google Groups for at finde ud af hvordan
andre gør det. Mange påstår at Photoshop ikke har en funktion som
gør det 100 % perfekt for dybdeskarphed, eller mangel på samme,
er ikke bare en sløring af baggrunden på et rigtig foto. Det er en
form for sløring som bliver gradvist mere og mere uskarp jo længere
væk man kommer fra det element som står skarpt, men det vil jeg nu
altså også mene at man kan gøre vha. en maske. Man kan i hvert
tilfælde komme meget tæt på.

Flere anbefaler et plugin fra Adromeda som hedder VariFocus.
Det kender jeg godt og efter min mening så kan det ikke lave noget
som man ikke selv kan lave vha. masker, men det er selvfølgelig
nemmere og hurtigere med VariFocus. Man står bare med håret i
postkassen den dag hvor man måske sidder ved en anden computer hvor
VariFocus ikke er installeret, hvis man ikke har gjort sig selv den
tjeneste at lære hvad en maske kan udrette, men det er selvfølgelig
ens egen hovedpine.

Jeg har fundet et link til en side som gennemgår en metode som
kommer ret tæt på et "ægte" billede hentet fra dpreview.com. Om du
så kan bruge den tutorial til noget ved jeg ikke, men vedkommende
som har lavet den bruger faktisk også Blur som gentages i stedet
for at bruge Gaussian. Man kan selvfølgelig godt bruge Gaussian
på selve masken, men på selve billede er det åbenbart bedre med
Blur. <http://pages.sbcglobal.net/kosborn/dof/>.

> ... men igen tak for hjælpen!

Velbekom.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Henrik Torp (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Torp


Dato : 12-07-03 21:00

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B6D2614DBF6.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> KNL DtP skrev:
>
> > Jeg giver dig helt ret - illustrationerne var nu også mere efter
> > devisen "overdrivelse fremmer forståelsen".
>
> I know. :)
>
> > Jeg har selv lige siddet og leget med Blur og den virker noget
> > anderledes end Gausisk blur. Jeg troede egentlig, at Blur og Blur
> > more var to forudindstillede grader af Gausisk blur, men det ser
> > ud som om de virker på en anden måde.
>
> Det er ikke helt det samme og siden jeg skrev sidst har jeg været
> inde og lure lidt på bla. Google Groups for at finde ud af hvordan
> andre gør det. Mange påstår at Photoshop ikke har en funktion som
> gør det 100 % perfekt for dybdeskarphed, eller mangel på samme,
> er ikke bare en sløring af baggrunden på et rigtig foto. Det er en
> form for sløring som bliver gradvist mere og mere uskarp jo længere
> væk man kommer fra det element som står skarpt, men det vil jeg nu
> altså også mene at man kan gøre vha. en maske. Man kan i hvert
> tilfælde komme meget tæt på.
>
> Flere anbefaler et plugin fra Adromeda som hedder VariFocus.

Kig f.eks. her http://www.imaging-resource.com/SOFT/VF/VF.HTM, hvor det
roses.

Problemet er bare, at billederne på siden ikke lever op til rosen. En hjelm
gøres skarm med radial blur. Men hvad så med de elementer i billedet (f.eks.
et par af de andre hjelme) med samme afstand til filmen/chippen. De burde
også være skarpe, ellers efterlignes et objektiv ikke.

Ser ud til at de standard-masker man kan vælge bare er forskellige
gradients. Jeg begriber ikke, at det plug-in får gode anmeldelser.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.



Madsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-07-03 20:51

Henrik Torp skrev:

> Nu ved jeg ikke, om billedet bare er for illustrationens skyld
> eller skal forestille at være perfekt.

Jeg havde blot forsøgt at komme så tæt på den effekt som Kristian
ønskede i <http://mclaren.homepage.dk/gausisk2.jpg>.

> Hvis sidstnævnte er tilfældet har du et billede fra et "objektiv",
> som ikke findes.

Det var langt fra et forsøg på at lave det perfekte. Det gør man
næppe på de 5-10 minutter som det eksempel tog at lave.

> Skyerne burde være mere slørede end drengen, hvilket vist ikke kan
> siges at være tilfældet.

Det ville man vel kunne fintune ved at ændre på masken, men det
kræver meget tid at lave. Jeg kan snildt forestille mig at det er
en af den slags effekter som man kan blive ved med at forbedre i
det uendelige.

> Som du nævner andetsteds kan PS ikke efterligne effekten af
> dybdeuskarphed. Det er også min opfattelse, da det ville kræve
> ægte 3D.

Hvad mener du med ægte 3D? Findes der andre programmer som er
specielt gode til at lave den effekt eller kan den simpelthen bare
ikke efterlignes endnu?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Henrik Torp (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Torp


Dato : 13-07-03 17:29

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<Xns93B6DE31EB852.thomas@madsen.tdcadsl.dk>...

> Jeg havde blot forsøgt at komme så tæt på den effekt som Kristian
> ønskede i <http://mclaren.homepage.dk/gausisk2.jpg>.
>
> Det var langt fra et forsøg på at lave det perfekte. Det gør man
> næppe på de 5-10 minutter som det eksempel tog at lave.

Tænkte jeg nok. Plejer ikke at være så meget sjusk fra din side.

> Det ville man vel kunne fintune ved at ændre på masken, men det
> kræver meget tid at lave. Jeg kan snildt forestille mig at det er
> en af den slags effekter som man kan blive ved med at forbedre i
> det uendelige.

Jep. Meget lettere at tage et nyt billede.

> > Som du nævner andetsteds kan PS ikke efterligne effekten af
> > dybdeuskarphed. Det er også min opfattelse, da det ville kræve
> > ægte 3D.
>
> Hvad mener du med ægte 3D? Findes der andre programmer som er
> specielt gode til at lave den effekt eller kan den simpelthen bare
> ikke efterlignes endnu?

Hmmm, var vist ramt af mindre solstik igår.

Det jeg tænkte på var:

I ps er det muligt at simulere 3d. Ægte 3d foregår i f.eks. strata.
Men jeg ved ikke om man kan hente et foto ind og lave det om til 3d.
Tror det ikke, da det jo ville kræve, at en z-faktor (dybde) på alle
billedelementer fulgte med billedet.

Der findes dog f.eks. D-sculptor, som tager en genstand og vha. af en
stribe fotos laver det om til 3d. Læst evt. mere her:
http://www.d-vw.com/dsculptor/about/about_d_sculptor.htm

Om der findes dybdeskarphed i disse 3d-programmer ved jeg ikke.

Det jeg vist ville sige med mit forrige indlæg er: hvorfor bruge så
meget tid på at lave en effekt, når problemet løses ved at tage et nyt
foto.

Venlig hilsen
Henrik Torp

Kim Jensen (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 14-07-03 11:24

> > Som du nævner andetsteds kan PS ikke efterligne effekten af
> > dybdeuskarphed. Det er også min opfattelse, da det ville kræve
> > ægte 3D.
> Hvad mener du med ægte 3D? Findes der andre programmer som er
> specielt gode til at lave den effekt eller kan den simpelthen bare
> ikke efterlignes endnu?

Som Henrik også er inde på, kræver ægte dybdeskarphed, at du har billedets
Z-buffer. Ligesom en alphakanal er et (typisk) 8-16 bit gråskala-"billede",
der giver information om et billedes transparens, er en Z-buffer et
tilsvarende "billede", der for hver pixel indikerer afstanden fra
betragterpunktet til punktet. En Z-buffer kan dannes af de fleste (moderne)
3D-programmer.

Der findes så en række programmer, der ud fra en række almindelige fotos kan
generere en simuleret Z-buffer; enten automatisk eller ved at brugeren
markerer objekter ud i billederne.

Disse Z-buffer-"billeder" kan bruges direkte i nyere
postproductions-programmer som fx Adobe After Effects.


mvh
Kim Jensen



Madsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-07-03 20:53

Madsen skrev:

> Flere anbefaler et plugin fra Adromeda som hedder VariFocus

Andromeda hedder de.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-07-03 21:10

Henrik Torp skrev:

> Ser ud til at de standard-masker man kan vælge bare er forskellige
> gradients.

Netop. Masker som man lige så godt selv kan lave.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 14-07-03 12:07

Kim Jensen skrev:

> En Z-buffer kan dannes af de fleste (moderne) 3D-programmer.

Nå på den måde. Tak for forklaringen.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste