|
| At konvertere en plæneklipper til en bø Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 20:06 |
|
Hej
Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic, men der findes desværre ikke
nogen dk.fritid.hjemmebyggede-gokarts gruppe og siden der findes
køretøjsfanatikere i den ene gruppe og plæneklipperfanatikere i den
anden gruppe, så prøver jeg lige to grupper samtidig ...
I håb om at jeg snart får en ny plæneklipper, så får jeg en glimrende
3½HK plæneklippermotor i overskud. Og hvad ville være mere nærliggende
end at bygge en motoriseret gokart? Nej vel.
Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der
sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt
hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
1600watts el-motor.
Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på
plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen
aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at
ligge: - .
Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget gerne
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
Brian Sørup (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 10-07-03 20:07 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> Hej
>
Hejza
>
> Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget
gerne
En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
og er mere økonomisk i drift.
Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui.
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car
| |
Karsten Feddersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 20:20 |
|
Hej
Brian Sørup wrote:
> En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
> også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
> og er mere økonomisk i drift.
Køretøjet vil nok være væltet før motoren får et problem, så det regner
jeg ikke med at blive et problem. Jeg havde tænkt på en PM motor, men
ideen var jo at bruge det jeg havde i forvejen i størst muligt omfang.
> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så
de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så
kænge)
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
martinussen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : martinussen |
Dato : 10-07-03 20:26 |
|
"Karsten Feddersen" skrev d. 10-07-03 20:20 dette indlæg :
> Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget
så
> de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder
så
> længe)
Hvorfor har jeg ikke sådan en far? Jeg kunne godt lige bruge en
go-kart..!
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Niels Skaaning (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Niels Skaaning |
Dato : 10-07-03 20:51 |
|
Karsten Feddersen wrote:
>> En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
>> også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
>> og er mere økonomisk i drift.
>
>
> Køretøjet vil nok være væltet før motoren får et problem, så det regner
> jeg ikke med at blive et problem. Jeg havde tænkt på en PM motor, men
> ideen var jo at bruge det jeg havde i forvejen i størst muligt omfang.
En Puch Maxi motor med en 70 ccm cylinder til et par tusinde eller endnu
bedre en brugt 2-liters motor med karburator og ca. 100 hk. De er
billige og det ville da gøre den lidt sjovere :))).
>> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
> Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så
> de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så
> kænge)
Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
NS
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-07-03 22:00 |
|
"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
>
Sagtens, se på M.Schumacher. Man skal bare scalére det lidt .
| |
SNiP (10-07-2003)
| Kommentar Fra : SNiP |
Dato : 10-07-03 21:47 |
|
"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
news:3F0DC3B6.1040408@hotmail.com...
> En Puch Maxi motor med en 70 ccm cylinder til et par tusinde eller endnu
> bedre en brugt 2-liters motor med karburator og ca. 100 hk. De er
> billige og det ville da gøre den lidt sjovere :))).
>
>
> >> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
>
> > Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så
> > de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så
> > kænge)
>
> Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
>
Tror du ikke du burde lade være med at ryge de der mækehvide krystalklumper?
Mine børn skal fandeme ikke ud og køre en eller anden hjemmebikset
konstruktion, monteret med en 100 hyppers motor.
/J
| |
Lg (15-07-2003)
| Kommentar Fra : Lg |
Dato : 15-07-03 12:53 |
|
"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3F0DC3B6.1040408@hotmail.com...
> Karsten Feddersen wrote:
> >> En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
> >> også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
> >> og er mere økonomisk i drift.
> >
> >
> > Køretøjet vil nok være væltet før motoren får et problem, så det regner
> > jeg ikke med at blive et problem. Jeg havde tænkt på en PM motor, men
> > ideen var jo at bruge det jeg havde i forvejen i størst muligt omfang.
>
> En Puch Maxi motor med en 70 ccm cylinder til et par tusinde eller endnu
> bedre en brugt 2-liters motor med karburator og ca. 100 hk. De er
> billige og det ville da gøre den lidt sjovere :))).
>
>
> >> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
>
> > Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så
> > de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så
> > kænge)
>
> Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
>
OT:
Apropo... vild go-kart;; ikke for børn-
http://www.peteranker.com/ams/video/gixxerkart_video.wmv 13.6 Mb..
Mvh. Lars
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-07-03 21:27 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> 3½HK plæneklippermotor i overskud.
Fra en rotorklipper?, jeg har en opskrift hvis det er en cylinderklipper.
Men den er ikke for børn .
| |
Karsten Feddersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 20:38 |
|
Hej
Jørgen M. Rasmussen wrote:
>>3½HK plæneklippermotor i overskud.
>
>
> Fra en rotorklipper?, jeg har en opskrift hvis det er en cylinderklipper.
> Men den er ikke for børn .
Ja, rotorklipper.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-07-03 21:41 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekepa$c7b$5@sunsite.dk...
> Ja, rotorklipper.
>
"To bad", måske du kan bruge den alligevel, med lidt justering. Et rem-hjul
på afgangen på mt,et r.hjul på akslen og et r.hjul på en bevæglig,vippelig
stang, dertil en rem som er lang nok til at nå rundt om det hele + give dig
en behagelig kørestilling. Fremdriften klares ved at sætte motoren på ON,
sætte sig tilrette og stramme remmen med skulderen,armhulen og
tju-hej_det_går.
| |
Karsten Feddersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 20:53 |
|
Hej
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "To bad", måske du kan bruge den alligevel, med lidt justering. Et rem-hjul
> på afgangen på mt,et r.hjul på akslen og et r.hjul på en bevæglig,vippelig
> stang, dertil en rem som er lang nok til at nå rundt om det hele + give dig
> en behagelig kørestilling. Fremdriften klares ved at sætte motoren på ON,
> sætte sig tilrette og stramme remmen med skulderen,armhulen og
> tju-hej_det_går.
Den løsning har jeg også tænkt på, men om børnene lige kan klare opgaven
tror jeg desværre ikke.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-07-03 21:56 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
men om børnene lige kan klare opgaven
> tror jeg desværre ikke.
>
BØRN, glem det hurtigst muligt . Med mindre at de er så gl. at de må
køre knallert, de kan tænke selv!, er det for farligt!. Min version kunne
køre +30-, bremsen var skosålerne . Du vil HADE dig selv, og deres moder
endnu mere, hvis de får en skramme.
| |
Karsten Feddersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 21:12 |
|
Hej
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> BØRN, glem det hurtigst muligt . Med mindre at de er så gl. at de må
> køre knallert, de kan tænke selv!, er det for farligt!. Min version kunne
> køre +30-, bremsen var skosålerne . Du vil HADE dig selv, og deres moder
> endnu mere, hvis de får en skramme.
Der er nogle helt klare regler hvis projektet bliver fuldført.
1) Ingen kørsel uden opsyn.
2) Gearingen bliver justeret til 12-15km i timen hvilket ikke er meget
mere end de selv kan klare på cyklerne.
Derudover så kan jeg oplyse at der hvor jeg arbejder, er der en 6-årig
der alene fiser rundt på hans 4-hjulede motorcykel. Og jeg kan love for
at han hygger sig (og vi andre misunder ham).
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
Petersen_Michael (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 10-07-03 20:27 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på
> plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen
> aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at
> ligge: - .
hvis det er en motor fra en rotorklipper ?
kan du montere et kronhjul på krumtappen (der hvor kniven
nu er monteret)
og et spidshjul på kartens bagaksel..
der imellem får du så brug for dels en kobling, og et gear
(det er næppe anvendeligt at hjulene racer rundt med samme
RPM, som krumtappen..)
hvis det er en motor fra en græsvæltemaskine med træk
(selvkørende) kan du måske udnytte trækket, og koblingen derfra..
på min Stiga, er der en aksel der går ud vinkelret på krumtappen
hvor der er hægtet et kileremshjul på, som så trækker baghjulene
der er en trækket slås til og fra ved at slække eller stramme remmen
HUSK AFSKÆRMNING !!
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Karsten Feddersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 20:43 |
|
Hej
Petersen_Michael wrote:
> der imellem får du så brug for dels en kobling, og et gear
> (det er næppe anvendeligt at hjulene racer rundt med samme
> RPM, som krumtappen..)
Den løsning havde jeg lidt tænkt på. Som kobling/gearing tænkt jeg lidt
at anvende princippet fra en Velo Solex med at "sænke" akslen ned på et
gummibelagt hjul der svejses på selve drivakslen. Nedsænkningen skulle
så være det første der skete når man trykkede på speederen og derefter
skulle gassen øges.
> HUSK AFSKÆRMNING !!
Klart. Vi havde en gokart i det fritidshjem som jeg gik i som ikke havde
afskærming. Det gav ca hver tredje kører brændte fingre når de steg ud.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
Peter C. (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Peter C. |
Dato : 10-07-03 20:35 |
|
> Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
> problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
> stille når speederen slippes.
I min barndom havde en kammerat en gokart der fungerede efter
"fræser-princippet"
Man regulerer motoromdrejninger på håndgas-håndtag, og så foregår
tilkoblingen ved at man strammer en kilerem (vha. et påløbshjul) når man
træder på speederen. Ligsom på en havefræser. Det var ikke så man blev
kastet fremad i en acclerationsrus, men ekvipagen kunne skam sætte igang og
køre.
Bremser.....hmmmm....tror sgu egentlig ikke den havde bremser
Motoren var fra en cylinderklipper, så den var født opretstående, med
vandret aksel.
MVH Peter C.
| |
Birger Møller (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Birger Møller |
Dato : 10-07-03 20:34 |
|
Grundlæggende er en Go-Kart et køretøj med en stiv bagaksel hvor at
"differentialet" opstår ved at go-karten letter det inderste hjul i et sving
pga. styreboltenes vinkel. Der er således ikke en kobling i de rigtige
go-karts og den startes ved at løbe den igang og køre indtil løbet eller
hva' det nu er er færdigt.
Senere kom der i ungdomsklasserne en interresse for Puck Maxi motorer der jo
er udstyret med centrifugalkobling så den kunne startes med en snor. Det er
nok sådan noget du skal ha' fat i.Som også et andet svar peger på.
Der findes også Honda motorer konstueret til formålet som bruges til
udlejnings Go-karts.
mvh
Birger/Langeland
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> Hej
>
> Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic, men der findes desværre ikke
> nogen dk.fritid.hjemmebyggede-gokarts gruppe og siden der findes
> køretøjsfanatikere i den ene gruppe og plæneklipperfanatikere i den
> anden gruppe, så prøver jeg lige to grupper samtidig ...
>
> I håb om at jeg snart får en ny plæneklipper, så får jeg en glimrende
> 3½HK plæneklippermotor i overskud. Og hvad ville være mere nærliggende
> end at bygge en motoriseret gokart? Nej vel.
>
> Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
> problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
> stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der
> sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt
> hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
> men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
> 1600watts el-motor.
>
> Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
>
> Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på
> plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen
> aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at
> ligge: - .
>
> Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget gerne
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen
>
> http://www.feddersen.dk
>
>
| |
Karsten Feddersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 10-07-03 20:49 |
|
Hej
Birger Møller wrote:
> Der findes også Honda motorer konstueret til formålet som bruges til
> udlejnings Go-karts.
Nu er gokart måske så meget sagt. Det er mere en græs-buggy til børn
jeg skal lave.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk
| |
Soren Pedersen (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Soren Pedersen |
Dato : 10-07-03 22:10 |
|
>
> Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
> problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
> stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der
> sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt
> hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
> men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
> 1600watts el-motor.
>
Du må dælme love os at der er afsat penge til en anden kæde.....Ikke også
??? ))
Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)
| |
Max[DK] (11-07-2003)
| Kommentar Fra : Max[DK] |
Dato : 11-07-03 06:54 |
|
> Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic....
Hey der er en motor og det lyder sjovt
Nå men, her hvor jeg arbejder bruger vi såvidt jeg husker en klo-kobling til
vores go-cart motorere, den er vidst ikke så dyr. og jeg kan da godt finde
en levenrandør hvis det er, skriv privat hvis jeg skal prøve at hjælpe dig.
Vi laver godt nok ikke go-carts, men princippet er det samme hvis der skal
kobles ud og ind
/Max
| |
zigge (11-07-2003)
| Kommentar Fra : zigge |
Dato : 11-07-03 10:44 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
> problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
> stille når speederen slippes.
Hej Karsten.
Hvis du "vælter" motoren løber olien alle mulige forkerte steder hen, da den
er lavet med dyppesmøring, hvilket vil sige at der bare sidder en pind på
krumtappen der går ned i oliesumpen og sjasker olien rundt i motoren. Så den
går altså ikke.
Det jeg vil foreslå dig, er at lave en kileremskobling, ligesom på en
havefræser. Det har flere fordele, du kan hvis motoren er monteret i fronten
af bilen og trækker på bagakselen, saktens vende remskiverne 90 grader,
hvilket er normalt brugt i nogle maskiner, og samtidigt få koblingseffekten
ved at sætte en wirepåvirket remstrammer på.
Det er muligt at du skal have en mellemaksel med en ekstra udveksling i
midten alt efter hjuldiameteren, men det er der også snilt plads til hvis du
f.eks har en lille renskive på motoren og bruger hmm... remskiven fra en
vaskemaskine sat sammen med en mindre en trediedel fra fronten. Fra den
mindre mellemskive kan du nu vride de 90 grader ned til bagakselen. Jeg vil
anbefale at remstrammeren sættes på imellem motoren og mellemskiverne, da
det er nemmest at få til at virke og giver det bedste moment fra motoren.
Nu har du så to muligheder, du kan enten lave en "gearstang", et håndtag der
ved at påvirkes og låses kobler ind. Eller du kan lave et snedigt system
hvor speederpedalen er parallelt koblet til koblingen (husk at kablet til
koblingen skal fjeder-aflastes), men denne løsning giver måske problemer med
at remmen vil glide, og det er kilremme ikke så glade for.
Jeg tror ikke at det er nødvendigt med "automatgear" til dine børn, de
fleste børn på landet kan køre traktor fra 5-6 års alderen, og det er
immervæk lidt mere kompliceret end at skuppe til en stang.
Håber at du kan bruge denne løsning, som jeg selv har brugt i praksis da jeg
var dreng og skulle lave noget simpelt og solidt, der ikke måtte koste noget
Nå ja.. og hvis du føler for det, er det faktisk heller ikke svært at lave
baggear med remsystemet, det lyder uladsiggørligt, men hvis det kun er for
kortere perioder holder en rem faktisk også til at blive vendt 180 grader.
Men prøv at tage et snig-kik på en havefræser med et frem og et baggear...
> (motorsaven) jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er
en 1600watts el-motor.
Jeg tror godt at den kan holde da plæneklipperen yder ca 2500Watt fra ny af
(og det er den jo ikke mere), men du skal kunne centrere aksler mm. meget
præsist for at det ikke ryster i smadder, hvis du vil bruge kædetræk Her er
kilremme meget mere tilgivende for mindre unøjagtigheder, da de kan fjedre
lidt.
> Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
Det har den det fint med, den er ganske enkelt for simpel til at der er
noget der kan tage skade :-')
Mvh
//zigge
| |
Joergen Bech (11-07-2003)
| Kommentar Fra : Joergen Bech |
Dato : 11-07-03 18:44 |
|
Du er vist ikke alene:
http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=009dvL
http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=009dAW
Et mere relevant forum:
http://www.kartline.com/klboard/
Med billeder og det hele:
http://www.nukem.freeserve.co.uk/contents/miscprojects/gocart/
Men hvor meget har du i sinde at spendere i det hele? Man kan jo få
en komplet gokart i Den Blå Avis for ned til 2.500,- - 3.000,-
Hvorfor alt det bøvl med at lave det selv?
Eller hvad med at købe en havetraktor i stedet for en almindelig
plæneklipper næste gang? En sådan har adskillige kvaliteter:
1. Garanteret større end naboens plæneklipper
2. Børnene kan trille rundt på den med en sikker lav hastighed
3. Du kan bruge den til/fra arbejde næste gang din Fiesta holder
Siesta
Du kunne også forelægge projektet for dine naboer: Så kunne
det være de ville slå sig sammen om at købe en batteridrevet bil
til dine børn i stedet. For fredens skyld.
Nej, køb hellere en N64 med Mario Kart til dem - indtil de bliver lidt
ældre.
Mvh
JB
PS: Undskyld. Kunne ikke lade være. :)
On Thu, 10 Jul 2003 21:05:58 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:
>Hej
>
>Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic, men der findes desværre ikke
>nogen dk.fritid.hjemmebyggede-gokarts gruppe og siden der findes
>køretøjsfanatikere i den ene gruppe og plæneklipperfanatikere i den
>anden gruppe, så prøver jeg lige to grupper samtidig ...
>
>I håb om at jeg snart får en ny plæneklipper, så får jeg en glimrende
>3½HK plæneklippermotor i overskud. Og hvad ville være mere nærliggende
>end at bygge en motoriseret gokart? Nej vel.
>
>Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
>problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
>stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der
>sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt
>hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
>men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
>1600watts el-motor.
>
>Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
>
>Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på
>plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen
>aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at
>ligge: - .
>
>Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget gerne
| |
Morten Lorenzen (11-07-2003)
| Kommentar Fra : Morten Lorenzen |
Dato : 11-07-03 18:55 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> Hej
> Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt?
Nopes, men jeg foreslår enten kædetræk eller tandremstræk. Du kan med fordel
bruge en 1/2" rullekæde evt. i dublex.
Hvis støjen skal være en faktor skal du have fat i noget tandremstræk, evt.
i en AT10 profil. - Her fås tandremskiver også som aluminium som standard.
Den lokale smed kan udbore dem med not og pinol så tandrem/kæde-hjulene ikke
skrider på akslerne. Det eneste problem med en tandrem er at du skal have
mulighed for at justere centerafstanden. En kæde er nemmere at skifte og kan
monteres med akslerne i tiltænkt position, men støjer.
-M
| |
Morten Lorenzen (11-07-2003)
| Kommentar Fra : Morten Lorenzen |
Dato : 11-07-03 18:57 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
> Jeg har en udrangeret motorsav og der sidder en form for kobling så kæden
kun føres med ved en bestemt
> hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
> men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
> 1600watts el-motor.
Glem motorsavskæden, den er ikke bygget til at overføre moment på samme måde
som en rullekæde er.
-M
| |
|
|