Andet multimedie
bentjuul 3670
word fil til pdf??
Fra : michael bennati scho~

Dato : 10-07-03 13:59

Jeg skal have lavet en reklamesag A5 med et billede på forsiden og tekst +
et billede på bagsiden. Jeg har så lavet forsiden helt klar til tryk i CMYK
og gemt det som tiff. Teksten og layoutet til bagsiden er lavet i Word XP og
der er så indsat et tiffbillede i CMYK i teksten. Jeg brænder forsiden
(billedet ) og bagsiden(tekst + billede) og sender CD'en til trykkeriet.
De kontakter mig og siger at de ikke kan bruge worddokumentet, at det skulle
have været en PDF-fil. Mit spørgsmål er så: hvordan kan jeg konvertere filen
til PDF??

mvh Michael

Fra : Thomas²°°³

Dato : 10-07-03 14:01

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3f0d62f8$0$5136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
skulle
> have været en PDF-fil. Mit spørgsmål er så: hvordan kan jeg konvertere

Med Adobe Distiller som er en del af Adobe Acrobat pakken.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 10-07-03 14:30

Hej Michael

En anden mulighed (end at købe den fulde acrobat pakke) er at købe det
stykke software som www.grafikhuset.dk har udviklet specielt til at lave
PDF'er efter programmer som f.eks. Word.

Mvh
Anders

Fra : emj

Dato : 10-07-03 14:52

On Thu, 10 Jul 2003 14:58:32 +0200, "michael bennati schou"
<michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote:

>it spørgsmål er så: hvordan kan jeg konvertere filen
>til PDF??

Du kan gratis lave 5 pdf-filer online på Adobes site

https://createpdf.adobe.com/
Hilsen emj

Fra : michael bennati scho~

Dato : 10-07-03 18:16

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse >
> Du kan gratis lave 5 pdf-filer online på Adobes site
>
> https://createpdf.adobe.com/
> Hilsen emj

Taaak....det virkede. Men filen blev nu reduceret fra 9,28mb til 381kb. Er
det ikke i underkanten, når der er et billede på, der skal trykkes??
I øvrigt: da jeg konverterede fra RGB til CMYK, som trykkeriet forlangte,
fik billedet et uacceptabelt blåligt skær. Er det kun på min skærm det ser
sådan ud, fordi min skærm ikke kan gengive CMYK farver??
Det håber jeg virkelig...
mvh Michael

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-07-03 19:23

On Thu, 10 Jul 2003 19:16:27 +0200, "michael bennati schou"
<michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote:

>Taaak....det virkede. Men filen blev nu reduceret fra 9,28mb til 381kb. Er
>det ikke i underkanten, når der er et billede på, der skal trykkes??

Nu kender jeg ikke den side, men kunne du selv bestemme hvor meget
billederne skulle downsamples, og om de stadig skulle være CMYK?

> [...]
>fik billedet et uacceptabelt blåligt skær. Er det kun på min skærm det ser
>sådan ud, fordi min skærm ikke kan gengive CMYK farver??

Nej, jeg er næsten sikker på at billedet har ændret farve.

Er det ikke bedre at lade trykkeriet lave brochuren ud fra dine RGB
billeder og dit layout i Word?
Så er det trykkeriet der konverterer billederne efter deres
CMYK-indstillinger, og sætter brochuren op i et professionelt program.

Kurt Brixen

Fra : michael bennati scho~

Dato : 10-07-03 19:44

"Kurt Brixen" <no_spam_to_brixen@get2net.dk> skrev i en meddelelse > >
> [...]
> Så er det trykkeriet der konverterer billederne efter deres
> CMYK-indstillinger, og sætter brochuren op i et professionelt program.

De ville ikke modtage worddokumentet....medmindre de så selv skule lave hele
layoutet og så til en helt anden pris. Jeg ville gerne selv lave det så
færdigt som muligt af hensyn til omkostningerne.
mvh Michael

Fra : emj

Dato : 10-07-03 19:24

> [...]
<michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote:

>Er det kun på min skærm det ser
>sådan ud, fordi min skærm ikke kan gengive CMYK farver??

Din skærm viser RGB, så du kan ikke se resultatet af CMYK på din skærm
Hilsen emj

Fra : michael bennati scho~

Dato : 10-07-03 19:46

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Din skærm viser RGB, så du kan ikke se resultatet af CMYK på din skærm
> Hilsen emj

Det glæder mig meget, fordi billedet var katastrofalt efter CMYK
konverteringen på min skærm. Folks tænder var blevet blå og huden blålig og
det var helt uacceptabelt. Derfor har man det jo ikke alt for godt med at
sende sådan et billede til et trykkeri, der skal lave 5000 eksemplarer.
mvh Michael

Fra : emj

Dato : 10-07-03 20:38

On Thu, 10 Jul 2003 20:46:18 +0200, "michael bennati schou"
<michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote:

>Derfor har man det jo ikke alt for godt med at
>sende sådan et billede til et trykkeri, der skal lave 5000 eksemplarer.

Du skal forlange et prøvetryk, før du pudser dem løs på 5000
eksemplarer med blå tænder
Hilsen emj

Fra : Studio Smalbro

Dato : 10-07-03 22:01

Det lyder helt sikkert som om der er noget galt. Selv en dårlig skærm vil
ikke ændre så meget i farverne blot fordi man skifter farverum. Jeg ville
nok prøve at spørge et andet trykkeri. Jeg syntes det lyder lidt kummerligt
at de ikke tilbyder at hjælpe med konverteringen til pdf.
Kh
Bjørn

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-07-03 08:00

> Din skærm viser RGB, så du kan ikke se resultatet af CMYK på din skærm

Hvis justeringenf billedet er ok, så sker der ikke så stor en synlig forskel
ved konverteringen fra RGB til CMYK, medmindre det er en speciel ICC profil
der konverteres til. Det burde i hvert fald ikke blive blåt.
Du kan kalibrere din skærm op, så den kan gengive farver ret tæt på CMYK.
Din skærm kan i hvert fald blive en ret god rettesnor for hvordan billedet
kommer til at se ud. Ellers kan du jo altid afløse dine CMYK-værdier for at
se om billedet står neutralt.

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 09:55

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer til at se ud. Ellers kan du jo altid afløse dine CMYK-værdier for

Jo tak, men når jeg åbner billedet i Photoshop er der ikke ret stor forskel
på RGB og CMYK, men jeg har importeret billedet ind i en word fil (.doc),
fordi det skulle omgives med tekst. Det er når jeg åbner denne wordfil, at
billedet får det blå skær. Jeg har så konverteret denne word-fil til PDF,
men det ændrer jo ikke på farverne..
mvh Michael

Fra : emj

Dato : 11-07-03 10:22

On Fri, 11 Jul 2003 10:55:03 +0200, "michael bennati schou"
> [...]

>fordi det skulle omgives med tekst. Det er når jeg åbner denne wordfil, at

Hvilket format har billedet, når du gemmer det fra PS.
Gemmer du i Tiff, tror jeg ikke Word ødelægger billedet for dig, men
Word er altså et tekstbehandlingsprogram og ikke et DTP program.

>Jeg har så konverteret denne word-fil til PDF,
>men det ændrer jo ikke på farverne..
Nej, du får, hvad du ser i Word. PDF ændrer ikke på noget og du kan
ikke forbedre en Wordfil ved at konvertere til PDF.

Hilsen emj

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 11:02

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket format har billedet, når du gemmer det fra PS.

Tiff
mvh Michael

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-07-03 14:17

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3f0e7b68$0$5153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> billedet får det blå skær. Jeg har så konverteret denne word-fil til PDF,

Jeg ville ikke stole en meter på Word i forbindelse med farvestyring - det
er beregnet til at skrive tekst i med lidt clipart ...

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-07-03 14:58

On Thu, 10 Jul 2003 14:58:32 +0200, michael bennati schou wrote:

> [...]
> have været en PDF-fil. Mit spørgsmål er så: hvordan kan jeg konvertere filen

Nu ved jeg ikke hvor speciel din .doc fil er, men hvis ellers OpenOffices
Writer kan læsen den korrekt, så kan den sikkert også gemmes som .pdf

Jeg bruger selv OO (1.1 beta2) der virker ganske godt. En af de nye
funktioner i version 1.1 er muligheden for at gemme som .pdf

http://www.openoffice.org/dev_docs/source/1.1beta2/index.html

Hvis du ellers har mulighed for at hente de 60 MB som installationen
fylder, så prøv det.

--
Lars

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 11-07-03 10:54

Hej Michael

Jeg kan forstå af debatten at du skal bruge 5000 stk.

Noget jeg ikke forstår, det er hvorfor du vil vælge at have ansvaret for
repro'en, til dette job. For som jeg kan læse, så er der ikke meget hokus
pokus med din tryksag. Hvis du vælger at skrive teksten ind, og gemme det
som en RTF fil (uden billeder). RTF er en Windows standard format som alle
programmer der kan håndtere tekst, skal kunne importere, (mener også at de
fleste MAC programmer kan håndtere dette format).
Og så vedlægger de oprindelige RGB billeder sammen med tekst dokumentet.
Laver en udskrift af det som du har lavet i Word. Og så lader trykkeriet om
resten (CMYK og slut opsætning) (husk at få en pris). Men uden at have set
opgaven, og uden at vide hvor omfangsrig den er. Så vil jeg tro at det kan
laves på et sted mellem 1 & 3 timer. Det vil sige at du kan forvente en bon
på et sted mellem 500 og 2000 kr. Alt efter hvilken timepris som de holder
sig der hvor du har valgt at få trykt opgaven.

Så er der igen noget, som jeg jo egentligt ikke skal blande mig i - men jeg
kan ikke lade være. En lille historie. I mit lille trykkeri blev jeg sidste
sommer kontaktet af en ny kunde. Han skulle have et lille hæfte i 18x13 cm
på 20 sider 4+4 (fire farvet på alle sider) og så skulle han have 2000 stk.
Det mindste problem for mig var at lave 2000 stk til ham.

Men jeg anbefalede ham at få lavet hæftet i et betydeligt mindre oplag (han
fik 200 stk) Pris med sats (9 timer) og digitaltryk løb det op i ca 5500 +
moms. Og det gjorde jeg af 2 årsager:

1. Kunden havde ikke erfaringer med hvormange han ville bruge på 1 år.

2. Jeg mener at det måtte være meget sjovere for kunden at kunne komme
tilbage indenfor forholdsvis kort tid og have mulighed få at få lavet nogle
ændringer.

Og hvad er sket: Min kunde er kommet tilbage nu 1 år efter. Han havde behov
for at få rettet de priser som var i kataloget, og så ville han gerne lige
have det udvidet med yderligere 8 sider. Det første han sagde til mig, var
at han var lykkelig over at han kun fik lov til at bestille et mindre oplag.
Han betalte mere pr.stk, men fik muligheden for at rette og det har en endnu
større værdi for kunden.

Så michael med mindre det er en turistbrochure til kommunen du er i gang
med, har du så overvejet hvor mange du får brug for inden for det første
år - og om det kunne være en fordel at ændre på tryksagen indenfor det
første år. Det var bare det (jeg ved godt at jeg ikke skal blande mig, men
jeg kan ikke lade være).

Mvh
Anders

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 11:21

"Anders Rehhoff" skrev i en meddelelse :

> Noget jeg ikke forstår, det er hvorfor du vil vælge at have ansvaret for
> repro'en, til dette job.

Simpelthen for at minimere udgifterne. Jeg tager alligevel billederne og
bearbejder dem i Photoshop, og så syntes vi, at jeg lige så godt kunne prøve
at lave det færdige layout, selv om jeg egentlig er uden kompetence.

> [...]
> år - og om det kunne være en fordel at ændre på tryksagen indenfor det
> første år. Det var bare det (jeg ved godt at jeg ikke skal blande mig, men

Du må meget gerne blande dig. Jeg er meget glad for dit input. Men det
forholder sig således, at prisforskellen for 1000 og 5000 eksemplarer er
minimal, i det trykkeriet forlanger 4.500kr. for 1000 stk og 5.500 for 5000
stk. Derfor tager vi 5000 stk selvom det helt sikkert overstiger behovet.
Men jeg kan fint følge din pointe med at få lavet et mindre oplag for så
senere at kunne justere indholdet og bestille nye.

mvh Michael

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 11-07-03 12:25

Hej Michael

> [...]
prøve
> at lave det færdige layout, selv om jeg egentlig er uden kompetence.

Så har du også ansvaret for at billederne bliver i orden!!!

> [...]
> forholder sig således, at prisforskellen for 1000 og 5000 eksemplarer er
> minimal, i det trykkeriet forlanger 4.500kr. for 1000 stk og 5.500 for

Jeg tror at du og din trykker har talt forbi hinanden. Han har sikkert sagt
at prisen er 4500 kr og 1000 kr for de efterfølgende 1000. Det betyder at
5000 stk kommer til at koste 8500 kr.

Hvis det er rigtigt at han "Kun" skal have 1000 kr for at lave de
efterfølgende 4000 stk. Så får han ikke dækket sine papirudgifter, eller sin
trykkers løn. Og hvis han skal have lavet bogbinderarbejdet "ude i byen" så
har han direkte underskud.

Hvis du er interesseret, så ring på 86 57 09 99 og fortæl mig præcist
hvordan opgaven skal se ud (antal sider, og farver på hvilke sider) så skal
du få en god pris ved 500 stk

Mvh
Anders

Fra : Tomasz

Dato : 11-07-03 13:10

"Anders Rehhoff" <artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du er interesseret, så ring på 86 57 09 99 og fortæl mig præcist
> hvordan opgaven skal se ud (antal sider, og farver på hvilke sider) så
skal
> du få en god pris ved 500 stk

Hej Anders!!!

Jeg ved godt,du mener det godt og du vil bare hjælpe og det gør du også,
men jeg synes det her indlæg er en lille smule for lang ude.
Eller måske skal vi alle sammen begynde at give tilbud her i gruppen,
reklamere osv. (selv om jeg har haft flere gange løst til det også i dette
tråd)

Du skal ikke tager det som om jeg overfalder dig , men kig her.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.grafik

MVH
Tomasz

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 13:12

"Anders Rehhoff" skrev i en meddelelse :

> Så har du også ansvaret for at billederne bliver i orden!!!

Det forstår jeg godt, men pengene er små. Derfor.

> [...]
>
> Hvis det er rigtigt at han "Kun" skal have 1000 kr for at lave de
> efterfølgende 4000 stk. Så får han ikke dækket sine papirudgifter, eller
Nej, jeg har fået tilbuddet sort på hvidt:
1000stk = 4500kr incl moms
5000stk = 5500 kr incl moms
det kan vist ikke misforstås.

Jeg ville gerne ringe og indhente et andet tilbud, men jeg har bestilt og
venter bare på et prøvetryk med posten i morgen. Ellers tak.

mvhMichael

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 11-07-03 13:49

Så har du fået et godt tilbud

Og trykkeren har lavet en fejl i sit tilbud (hvis han har glemt at skrive
pr. fgl. 1000 stk), så hold endeligt fast i det papir. Og god fornøjelse.

Mvh
Anders

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3f0ea977$0$5177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 16:12

> [...]

> pr. fgl. 1000 stk), så hold endeligt fast i det papir. Og god fornøjelse.

et godt tilbud? Ja, hvis det ikke er prissætningen på 4.500kr for 1000kr
der er højt sat for et A5 tryk med et farvebillede på forsiden og text og
farvebillede på bagsiden....?
mvh Michael

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 11-07-03 17:16

Michael

Det du har beskrevet (det jeg får ud af det) er et A5 hæfte, med 4+1 farvet
på omslaget, og 4+ (1eller4) indvendigt. Du skriver intet om side antal etc.
Umiddelbart vil jeg sige at Offset tryk prisen for de første 1000 stk, at
det lyder meget rimeligt (hvis det havde været ex moms), men de
efterfølgende 4000 stk for 1000 kr. i offset tryk det er dybt godnat (se mit
tidligere og Villy's indlæg). Offset er en dyr produktionsmåde ved små
oplag. Hvorimod digitaltryk (eller print om du vil) giver nogle flere
muligheder i små oplag. Og uden at kende opgaven og hvad den skal bruges
til, så vil jeg stadig sige at 5000 stk er RIGTIG mange, hvis man skal bruge
dem inden for en rimelig tid. Til sammenligning kan jeg fortælle at et
turistbureau (en af mine kunder) aldrig kunne drømme om at bestille 5000 ex
af de forskellige foldere, for også der sker der ting som kræver en
ændringer.

Mvh
Anders

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3f0ed3a9$0$5155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-07-03 17:47

On Fri, 11 Jul 2003 18:15:59 +0200, "Anders Rehhoff"
<artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> wrote:

>Michael
>
>Det du har beskrevet (det jeg får ud af det) er et A5 hæfte, med 4+1 farvet
>på omslaget, og 4+ (1eller4) indvendigt. Du skriver intet om side antal etc.

Jeg forstår det som ét A5 ark med tryk på bege sider.

Kurt Brixen

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 20:47

"Kurt Brixen" skrev i en meddelelse :

> Jeg forstår det som ét A5 ark med tryk på bege sider.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Kurt Brixen

Det er fuldstændigt rigtigt forstået.
mvh Michael

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-07-03 12:55

In article <3f0e8f9e$0$5165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, michael
> [...]

> Men jeg kan fint følge din pointe med at få lavet et mindre oplag for så
> senere at kunne justere indholdet og bestille nye.

Det har du givetvis misforstået - prisen er helt sikkert 4.500,- for
1.000 stk og 1.000,- for eftf. 1.000

Har du overvejet digital print istedet - her behøver du ikke konvertere
til cmyk da der ikke skal separeres.
Hvis dit reelle her og nu behov er 1000-1500 stk. så brug dog det
istedet. Du kan sikkert også spare penge - her er ingen
startomkostninger til film og plader.
De nupper med garanti Wordfilen som den er - og du kan sikkert få lov
at se et print inden du bestiller antallet.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-07-03 13:05

"Villy Erichsen" > skrev i en meddelelse:

> [...]
> 1.000 stk og 1.000,- for eftf. 1.000
Nej, jeg har fået tilbuddet sort på hvidt:
sic

> [...]
> De nupper med garanti Wordfilen som den er - og du kan sikkert få lov
> at se et print inden du bestiller antallet.

Digital print?? har jeg ikke hørt om men der skal vist googles lidt..
tak for tippet,
mvh Michael

Fra : Tomasz

Dato : 11-07-03 13:19

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3f0ea7ff$0$5132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Digital print?? har jeg ikke hørt om men der skal vist googles lidt..

Hej

Du har bl.a. den fordel ved digital print at du kan printe variabel data.
Hvad kan gøre dine hæfte personlig, målrettet til hver enkelt bruger, fx ved
at udskifte navne, billeder eller noget af teksten.

Det er bare mulighed, som måske du ikke har brug for

MVH
Tomasz

Fra : Holger

Dato : 11-07-03 13:17

Mener du udskrift på farveprinter (blæk/laser)?