Gammelt DOS spil, Privateer 2, under windo~
Fra : Madsen

Dato : 10-07-03 08:53

Hej

Jeg er blevet lidt nostalgisk. Det må være varmen.

Er der nogen der ved om man kan få det gamle rumspil "Privateer 2"
til at køre under windows 98 ? Der er jo en ældre sag fra DOS tiden
og det er ikke så lige en sag at få det til at køre, med lyd og joystick,
i Win98.

Kan det lade sig gøre eller kan jeg lige så godt opgive projektet ?

mvh MM

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-03 10:07

Madsen wrote:
> [...]
> joystick, i Win98.
>
> Kan det lade sig gøre eller kan jeg lige så godt opgive projektet ?

Hvad har du prøvet?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Madsen

Dato : 10-07-03 19:24

On Thu, 10 Jul 2003 11:06:47 +0200, "Sune Mika Salminen"
<efternavn@doktor.dk> wrote:

>Hvad har du prøvet?

Ja, jeg har prøvet at installere det, men får den besked at det
kun kan lade sig gøre i "Full DOS mode".
Men starter jeg op i DOS har jeg ingen CD drev og ingen lyd.

Jeg kan se på den side du henviste til at der åbenbart findes
2 versioner af Privateer 2, en DOS og en Windows version og
jeg er altså så uheldig at være i besiddelse af DOS versionen.

mvh MM

Fra : Aardvark

Dato : 10-07-03 21:05

Madsen <madsen@nomailplease.com> wrote in

> [...]
> 2 versioner af Privateer 2, en DOS og en Windows version og
> jeg er altså så uheldig at være i besiddelse af DOS versionen.

Få en opstartets-diskette fra én der har en Windows 98, brug dén.
Så har du CD-drev und alles.
Så hvis bare du kan huske de go'e gamle DOS kommandoer, så burde
Privateer kunne køre...

/Aard

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 11-07-03 01:08

Madsen wrote:

> Ja, jeg har prøvet at installere det, men får den besked at det
> kun kan lade sig gøre i "Full DOS mode".
> Men starter jeg op i DOS har jeg ingen CD drev og ingen lyd.

Brug MSCDEX, det er en DOS CD-ROM driver.
Læs mere her: http://www.computerhope.com/mscdex.htm

Hvilket lydkort har du?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Madsen

Dato : 11-07-03 08:19

On Fri, 11 Jul 2003 02:08:24 +0200, "Sune Mika Salminen"
<efternavn@doktor.dk> wrote:

>Brug MSCDEX, det er en DOS CD-ROM driver.
>Læs mere her: http://www.computerhope.com/mscdex.htm

Tak, det vil jeg da prøve.

>Hvilket lydkort har du?

Et ældre Soundblaster Live. Mener det hedder "SB Live, Value"

mvh MM

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 11-07-03 12:43

Madsen wrote:

> Tak, det vil jeg da prøve.

> Et ældre Soundblaster Live. Mener det hedder "SB Live, Value"

Du skal finde din originale installations-CD frem og lede efter
DOS-driverne.
Jeg kan evt sende dig dem via email hvis jeg ellers kan finde dem.

Hvis "Soundblaster Emulering" er installeret under Device
Manager/Enhedshåndtering, så burde du kunne vælge "Genstart i MS/DOS
tilstand" og have både CD-ROM og lyd, med mindre du valgte DOS driverne
fra da du installerede lydkortet, eller du bruger en ny version af
Liveware der ikke har DOS drivere.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Madsen

Dato : 11-07-03 16:49

On Fri, 11 Jul 2003 13:43:18 +0200, "Sune Mika Salminen"
<efternavn@doktor.dk> wrote:

> [...]
>tilstand" og have både CD-ROM og lyd, med mindre du valgte DOS driverne
>fra da du installerede lydkortet, eller du bruger en ny version af

OK, efter at have geninstalleret driverne til Live kortet og
valgt DOS driverne til, så kan jeg nu genstarte i MS-DOS
tilstand og jeg kan se den læser lyd driverne ind, men så
mangler jeg stadig adgang til CD drevet.

Jeg har en Windows 98 boot diskette og bruger jeg den,
så har jeg CD drev, men ingen lyd.

Kan jeg tilføje CD driveren til Windows egen "MS-DOS tilstand"?
Jeg kan godt se på diskettens Autoexec og config fil hvilke
ting der har med CD driveren at gøre, men der står jo en lang
række af CD drivere som bliver læst ind. En enkelt driver burde
vel kunne gøre det, eller hvad ?

mvh MM

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 11-07-03 17:27

Madsen wrote:

> [...]
> ting der har med CD driveren at gøre, men der står jo en lang
> række af CD drivere som bliver læst ind. En enkelt driver burde

Du kan læse om MSCDEX's syntax på den link jeg gav dig før. Alternativt
kan du læse setup eller help-filen på Win98 startdisketten.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Madsen

Dato : 11-07-03 19:10

On Fri, 11 Jul 2003 18:26:38 +0200, "Sune Mika Salminen"
<efternavn@doktor.dk> wrote:

>Du kan læse om MSCDEX's syntax på den link jeg gav dig før. Alternativt
>kan du læse setup eller help-filen på Win98 startdisketten.

Syntaxen i MSCDEXer ikke noget problem. Der er dog ingen help
fil på den boot diskette som min Windows 98 har lavet.
Der er en "vigtigt.txt" fil, men den siger intet om hvordan man får
Windows 98 til at tage understøtte CD drev ved opstart i MS-DOS
tilstand.

Jeg har skrevet MSCDEX kommandoen ind i autoexec og i
config filerne, men det påvirker kun den almindelige opstart
af Windows 98. Det ændrer ikke på hvordan DOS starter op
når jeg ber Windows genstarte i MS-DOS tilstand og så er jeg
jo lige vidt.

mvh MM

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-07-03 01:02

Madsen wrote:

> [...]
> Der er en "vigtigt.txt" fil, men den siger intet om hvordan man får
> Windows 98 til at tage understøtte CD drev ved opstart i MS-DOS

Der er en anden textfil, den er inde i den mappe der indeholder
installationsfilerne til Windows 98. Og jeg mente Windows 98 CD'en,
undskyld mig Men du kan jo kopiere den/de linier der loader mscdex
fra config.sys og autoexec.bat over fra disketten.

> [...]
> af Windows 98. Det ændrer ikke på hvordan DOS starter op
> når jeg ber Windows genstarte i MS-DOS tilstand og så er jeg

Så kør autoexec.bat en gang til fra DOS prompten
Bare skriv: autoexec.bat

Hvis du har gjort det rigtigt, så burde det virke.

Måske er jeg totalt på vildspor, men der var vidst noget der hed
DOSSTART.BAT, som kun blev kaldt når man valgte "genstart i MS/DOS
tilstand. Prøv lige at kigge efter.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-03 12:05

Madsen wrote:
> [...]
> joystick, i Win98.
>
> Kan det lade sig gøre eller kan jeg lige så godt opgive projektet ?

fem sekunder på google

http://www.geocities.com/sasa_25/p2speed.htm

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : arc@na

Dato : 15-07-03 15:44

"Madsen" <Madsen@post999.tele.dk> wrote in news:3f0d1b47$0$903$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Kan det lade sig gøre eller kan jeg lige så godt opgive projektet ?

Prøv med VDMSound:

http://ntvdm.cjb.net/

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 15-07-03 15:45

"Madsen" <Madsen@post999.tele.dk> wrote in news:3f0d1b47$0$903$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Kan det lade sig gøre eller kan jeg lige så godt opgive projektet ?

Ups - sorry - VDMS virker kun til 2000 og XP.

arc@na